Arriva Lelystad topic

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

Pikobo schreef:3 Dat er wat rare onevenwichtigheden inzitten. Lijn 3 elk half uur naar Bataviastad en dan lijn 7 er 1x per uur tussendoor is onduidelijk voor de reiziger. Of strak elk kwartier lijnen 3 en 7 afwisselend of 7 inkorten tot Station-Airport.
Ik zie op de kaart nog wel een wijziging die wellicht het wat logischer maakt: lijn 7 gaat weg van de Zuigerplasdreef en rijdt direct langs het spoor om vervolgens de Houtribdreef op te gaan. Soort van sneldienst dus ri. Bataviastad.
Op de Zuigerplasdreef ligt lijn 3 in kwartierligging met de 345 waardoor de frequentie hier hetzelfde blijft als nu (behalve in het dal, dan is er het ene halfuur een kwartiersdienst en het andere halfuur heb je alleen lijn 3)
4 Vraag Lijn 1 reed ieder halfuur tussen Station en Lelycentre, nu wordt dat op overdag elk kwartier (lijnen 1.11). Waren dat zulke hoge vervoerscijfers dat dit uit kan?
In een eerder bericht in dit topic klaagde je nog over het wegvallen van de snelle verbindingen tussen Lelycentre en station doordat de streeklijnen hier minder frequent zijn gaan rijden. Vult lijn 11 dan niet juist dat gat op, hij rijdt immers dezelfde snelle route als de bewuste streeklijnen reden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Pikobo »

Daniel schreef:
4 Vraag Lijn 1 reed ieder halfuur tussen Station en Lelycentre, nu wordt dat op overdag elk kwartier (lijnen 1.11). Waren dat zulke hoge vervoerscijfers dat dit uit kan?
In een eerder bericht in dit topic klaagde je nog over het wegvallen van de snelle verbindingen tussen Lelycentre en station doordat de streeklijnen hier minder frequent zijn gaan rijden. Vult lijn 11 dan niet juist dat gat op, hij rijdt immers dezelfde snelle route als de bewuste streeklijnen reden.
Natuurlijk is verbetering van het vervoersaanbod mooi. Er is daar veel geschrapt in december 2012.
Vermoedelijk heeft de verbetering vooral ermee te maken
1 dat er anders lange wachttijden op het station zouden komen voor tussendiensten Haven-Station en
2 het schrappen van de overgang van de lijnen 1 op 2 en andersom bij het Lelycentre.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Pikobo »

Vrijdag 3 mei waren de dienstregelingsboekjes voor de dienst vanaf 5 mei nog niet te krijgen op de kiosk op het station. inmiddels zijn wel de halte-info en de haltepalen voorzien van de correcte informatie.

Voor veel wijken wijken blijft het vervoersaanbod ongeveer hetzelfde.
Dat geldt echter niet voor de westelijke wijken waar de lijnen 3 en 4 met frequenties elke 15 (overdag), 30 (dal) wordt vervangen door lijn 2, frequentie 15 (spitsl), 30 (overdag) en 60 (dal).
Dat geldt ook niet voor de oostelijke wijken (Landerijen en in mindere mate Waterwijk en Boswijk) Nu overdag minimaal elk kwartier een bus, met lijn 2 of lijn 3, 's avonds elk half uur. Dat wordt minder. Straks vertrekken elk half uur de lijnen 2 en 3 ongeveer gelijkertijd (met soms lijn 2 in kwartierdienst) en gaan ze niet meer in elkaar over. In de daluren rijden beide lijnen een uurdienst maar de vertrektijden zijn ze ongeveer gelijkertijd. Vooral in de daluren is dat een behoorlijke achteruitgang (van 30 'naar 60').

Herstel van de halfuursdienst naar de oostelijke wijken is mogelijk door in de Landerijen de koppeling van de lijnen 2 en 3 te herstellen en in de daluren ook de westelijke eindpunten te koppelen, lijn 2 moet dan doorrijden van de Oostvaardersbrug naar Bataviastad. Dan zouden ook de westelijke wijken in Lelystad 's avonds een halfuursdienst houden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Meltrain »

Met 'daluren' bedoel je 's avonds en op zondag?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Pikobo »

Meltrain schreef:Met 'daluren' bedoel je 's avonds en op zondag?
Yes
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Edwin »

Op station Lelystad hangen aan de palen wel de correcte diensttijden maar in de abri's niet. Daar hangt wel een A4'tje met verwijzing naar de haltepalen voor correcte tijden.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Proef met scholierenlijntje naar Herman Bekius en De Rede

Lelystad - Er komt met ingang van komend schooljaar een proef met een scholierenlijntje naar de Herman Bekiusschool en De Rede in Lelystad. De gemeente werkt hierbij samen met Arriva. Er wordt een bushalte bij de scholen aangelegd.

Tijdens de ouderbijeenkomsten over de veranderingen in het leerlingenvervoer hebben verschillende ouders de gemeente gevraagd om te voorzien in een bushalte aan de Zuigerplasdreef bij de Herman Bekius en bij De Rede.

Om de bussen herkenbaar te maken voor de kinderen, krijgen ze een dolfijn als symbool en een lijnnummer 612. De bus is openbaar toegankelijk, maar zal door haar specifieke bestemming alleen door kinderen van Herman Bekius en De Rede gebruikt worden.

In Lelyststad worden circa tien haltes aangedaan in verschillende wijken. De route zal maximaal een uur bedragen en de aankomst- en vertrektijden sluiten aan bij de schooltijden. Op het station kan overgestapt worden op andere stadslijnen.

Ouders dienen voor het kopen van een abonnement of het melden van deelname contact op te nemen met Arriva. Mede op basis hiervan kan een inschatting worden gemaakt van het aantal deelnemers voor de in te zetten buslijn. Op basis daarvan wordt de definitieve dienstregeling vastgesteld.

De betrokken ouders ontvangen hierover een brief van de gemeente Lelystad.

Bron
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Mr-W »

Lees in het artikel dat die scholen voor speciaal onderwijs zijn.
Ik denk dat ouders hun kinderen zeker met de taxi laten gaan als ze een abonnement moeten aanschaffen,taxivervoer is voor de ouders gratis. Ook vraag ik mij af of het in het begin handig kan zijn om een begeleider van school mee te sturen om de kinderen te begeleiden of om ov lessen aan bieden in de klas door Arriva.(bijvoorbeeld een educatiebus)

Ik vind het heel goed dat die doelgroep gewend raakt aan het openbaar vervoer , daar hebben ze later alleen maar voordeel van. (grotere zelfstandigheid en zelfredzaamheid) Dit zouden ze in meer gemeentes/regio's aan moeten bieden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Jef400 »

Dat is allemaal leuk en aardig zij daar in de politiek beslissen. Maar zo simpel ligt het dus niet. Het is nog maar te zien of de kinderen überhaupt lukt om met dat OV mee te komen. Over dat punt van wennen moet ik zeggen dat ik stapsgewijs van leerlingen taxi naar ov ben gegaan en sindsdien dagelijks forens van en naar mijn onderwijsinstelling. Ik ken alleen ook een hoop mensen waarbij het niet gaat lukken, hetzij met een rolstoel, hetzij met een geestelijke afwijking. En dat het alleen maar meer werk voor de ouders oplevert. Zo zwart-wit is deze materie niet. Ook al wil sommige 'bewindsvoerders' dat doen laten geloven.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Freek »

Wacht even heren. Ouders hebben zelf om deze bus gevraagd. Wie zijn jullie dan om te oordelen over de capaciteiten van hun kinderen.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Op deze scholen zitten voornamelijk kinderen met autisme, woedeproblemen enz.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Ik zie in het artikel dat de bus een speciaal logo zal krijgen. Nu zal het niet een buurtbusje zijn en ik denk ook niet zomaar een touringcarbus, tenzij een touringcarbedrijf er een bus voor beschikbaar wil maken. Wat ik mij afvraag is of Arriva hiervoor speciaal een extra bus gaat aanschaffen of een touringcar voor gaat gebruiken/huren of een bestaande bus ervoor gaat gebruiken? En als het een bestaande bus wordt, wordt dat er dan een die mogelijk al in Lelystad rijdt of een die ergens anders reserve staat?

Daarnaast wel leuk om te lezen dat er een dolfijn als logo gebruikt wordt, terwijl alle stadsbussen van Arriva in Lelystad juist al een dolfijn als logo op de bus hebben (op de buurtbus na dan) ;).
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Dat is wel een iets andere dolfijn (het logo van irisbus)
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Je meent het :roll: , dat had ik nog niet in de gaten. Je snapt wel wat ik bedoel (hopelijk).
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Op lijn 5 naar warande rijdt nu zo'n vdl citea optare ding. Weet iemand hier iets van?
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Foto bewijs:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door marvinkok »

Dat is een VDL Citea MLE, de concurrent van de Optare ;)
Rijdt daar op proef.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Zijn er dan plannen om materieel in lelystad te vervangen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

Busfabrikanten bieden nieuwe materieeltypen nogal eens aan aan vervoerders die er dan op proef gebruik van kunnen maken, uiteraard in de hoop dat ze van die bussen bestellen als ze weer een keer materieel nodig hebben.
De vervoerder zoekt dan uiteraard een gebied waar ze iets aan zo'n bus hebben en gezien dit een midibus is was Lelystad daar een goede optie voor. In diverse andere gebieden waar ze midi's hebben rijden die dingen immers zo weinig ritten dat je amper goed kan proefrijden ermee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Ah okee, zal waarschijnlijk niets worden voor lelystad aangezien er als eens een proef met een optare is gereden en dat geen succes was. Ik zie eerder een 12 meter of een gelede bus komen in aanloop naar de uitbereiding van lelystad airport (over enkele jaren dan pas natuurlijk).
Maar er is sowieso weinig kans op nieuw materieel aangezien de crossways nog redelijk nieuw zijn (2 jaar oud nu geloof ik)
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Somoht »

Vast ook iets te maken met de pendelbus vanwege de werkzaamheden bij de Larserdeef: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/11 ... arserdreef
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Suus »

Op Schiphol rijdt er ook al eentje rond, kenteken 64-BDV-9.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Bartjk schreef:Ah okee, zal waarschijnlijk niets worden voor lelystad aangezien er als eens een proef met een optare is gereden en dat geen succes was.
Alleen is dit geen Optare ;) (is ook al eerder gezegd). Dit is een VDL Citea MLE of nog beter een "voor aan de rechterkant van de weg rijdende landen" Wright StreetLite. Maar goed, zoiets heet dus in die landen weer een Citea en in landen waar ze aan de linkerkant van de weg rijden een Wright StreetLite. Is maar net hoe je het bekijkt.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Jurre »

Daniel schreef:Busfabrikanten bieden nieuwe materieeltypen nogal eens aan aan vervoerders die er dan op proef gebruik van kunnen maken, uiteraard in de hoop dat ze van die bussen bestellen als ze weer een keer materieel nodig hebben.
De vervoerder zoekt dan uiteraard een gebied waar ze iets aan zo'n bus hebben en gezien dit een midibus is was Lelystad daar een goede optie voor. In diverse andere gebieden waar ze midi's hebben rijden die dingen immers zo weinig ritten dat je amper goed kan proefrijden ermee.
Frappant dat er dan geen in Hilversum op proef rijdt, Connexxion hier had voor zover ik weet interesse in deze bussen en heeft nieuwe (midi)bussen nodig wanneer de Procity's worden afgeschreven per december 2014.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Misschien komen ze nog of worden het Mercedes-Benz Sprinter City (heeft o.a. Connexxion al ervaring mee).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten