Arriva Lelystad topic

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Jurre »

De Sprinters waren meen ik afgekeurd doordat ze niet over een bruggetje in Huizen konden (lijn 100/101 nabij Enkhuizerzand).
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Somoht »

24 augustus rijdt er tijdelijk een buslijn naar het bezoekerscentrum Oostvaardersplassen, lijn 701. Waarschijnlijk vanwege de Dutch Bird Fair
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door mb90 »

Afgelopen donderdag reed er een Friese demo-Citea (de 8611) op de stadsdienst van Lelystad en wel op lijn 5. Hier te zien als lijn 5 naar Lelycentre al zie je dat op de bus niet:
Afbeelding

En nog een foto bij het station:
Afbeelding
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door ov'tje »

Bus is al weer weg uit Lelydorp, want ik kwam het vehikel vanochtend tegen op lijn 28 Heerenveen - Leeuwarden
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Gratis bus ouderen verdwijnt

Het gratis openbaar vervoer voor ouderen in Lelystad wordt in 2015 afgeschaft. Volgens de gemeente is er geen geld meer voor, zo staat in de begroting. Ook de wijkbus naar Lelystad Noord wordt geschrapt.

Lelystadse 65-plussers konden sinds 2008 gratis met de stadsbus. In 2011 besloot de gemeenteraad de regeling tot eind van dit jaar in stand te houden. De VVD was destijds kritisch en vond dat alleen ouderen in de bijstand gratis met de bus zouden mogen reizen.

De wijkbus heeft sinds december 2010 enkele wijken aan de noordzijde van Lelystad bediend. Bewoners van het Flevogolfresort hadden zich sterk gemaakt voor de busverbinding.
De gemeenteraad neemt op 18 november een definitief besluit over het gratis openbaar vervoer en de wijkbus.

Bron: Omroep Flevoland

--------

Buurtbussen 9 en 10 zullen dus verdwijnen. Ik vraag me af of er dan weer door de kempenaar wordt gereden aangezien ze daar de gewone bus door de buurtbus hadden vervangen...
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door dennistd »

Bartjk schreef: Bewoners van het Flevogolfresort hadden zich sterk gemaakt voor de busverbinding.
Dat klinkt ook echt of die mensen zich geen taxi kunnen veroorloven :roll:
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Pikobo »

Aanpassingen dienstregeling stadsdienst Lelystad 2015

Bij de begrotingsbehandeling voor 2015 in de gemeenteraad van Lelystad werd duidelijk wat de aanpassingen zullen zijn voor de nieuwe dienstregeling.

Het voorstel omvat de volgende punten:
1. Opheffing lijn 7: wat overblijft is spitslijn 7 Kempenaar-Station-Airport (2 ritten in ochtendspits en 2 in avondspits)
2. Opheffing buslijnen 9/10 wijkbus (met aangepaste lijn 7 houdt de wijk Kempenaar nog enkele spitsritten over)
3. Aanpassing symnetrietijden op het Centraal Station naar 00/30 gedurende de gehele dag (nu morgen 6/36 en namiddag/avond 24/54)
4. Uitbreiden beperkte vakantiedienstregeling: nu ook crocus, herst en kerstvakantie
5. Laten vervallen van enkele slechtbezette ritten rond 05:30 (werkdagen) en 0:30 uur
6. Lijn 11 wordt geheel opgeheven en daarvoor wordt route lijn 1 aangepast: lijn 1 rijdt dan altijd een rondje met de klok mee in Zuiderzeewijk/ Lelycentre
7. De frekwentie op lijn 1 wordt zondags de gehele dag teruggebracht tot uurdienst
8. Herstel koppeling van lijnen 2 en 3 aan de Bingerden (Landerijen)

De gemeenteraad heft niet ingestemd met het voorstel om de route van lijn 5 aan te passen zodat niet meer door maar om de Atolwijk wordt heengereden. Wel is ingestemd met het voorstel om de 65+ regeling (gratis ov) te laten vervallen.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Somoht »

Flinke uitdunning zeg... Rare is dat Bataviastad dan ook zijn ov-verbinding kwijtraakt, zou toch zeggen dat juist daar nog wel wat reizigers op waren..
Verder snap ik het wel: stad is gewoon te klein voor een stadsbus, de fiets is bijna altijd sneller zeker als je niet direct naast een halte woont.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

De actie om lijn 5 niet te wijzigen was trouwens van mijn kant af en mede daardoor tegengehouden. Batavia behoud de bus want lijn 3 rijdt daar ook heen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Meltrain »

Bataviastad wordt tegenwoordig ook bediend door lijn 3 en die blijft gewoon zo te zien.
Wel jammer dat de bediening van Airport (en AvioDrome) vervalt buiten de spits.
Worden lijn 9 en 10 nu eigenlijk door vrijwilligers gereden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Somoht »

9 en 10 worden gereden door re-integratieklanten van Perspectief (althans de opvolger daarvan, werkbedrijf Lelystad?).

Airport/Aviodrome wordt nog door lijn 148 bedient, maar is wel een stuk verder lopen.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Pikobo »

Bartjk schreef:De actie om lijn 5 niet te wijzigen was trouwens van mijn kant af en mede daardoor tegengehouden. Batavia behoud de bus want lijn 3 rijdt daar ook heen
Bart dat heb je prima gedaan! :pos:

Ik ben benieuwd hoe ze dat nu verder gaan oppakken.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Pikobo »

Het lijkt me een goede zaak dat de lijnen 2 en 3 weer worden gekoppeld in De Landerijen. Wel ben ik bang dat het niet zo is dat ze de dienstregeling in de daluren (zondags, avonden) zodanig aanpassen dat of lijn 2 of lijn 3 die kant op rijdt maar dat om 00 beide lijnen vertrekken en om 30 niets. Dan heb je aan deze koppeling niets wat betreft extra verbindingen met het station/centrum. Wat wel goed is dat interwijk verbindingen als Boswijk-Waterwijk weer worden hersteld.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Pikobo »

De bediening van de Kempenaar blijft een lastig punt. Ik vraag me af of ze nog hebben onderzocht of het mogelijk is om een deel van de ritten op lijn 2 via De Kempenaar te laten rijden onder lijnnummer 12. Die zou dan de oude route van lijn 3 tussen Station en Kustwijk kunnen volgen.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Pikobo »

Somoht schreef:Verder snap ik het wel: stad is gewoon te klein voor een stadsbus, de fiets is bijna altijd sneller zeker als je niet direct naast een halte woont.
Klopt helemaal. En met die nieuwe symmetrie tijden wordt het op dat punt niet beter. Ik fiets normaliter naar het station. Ga ik met de stadsbus moet ik 10 min. eerder van huis. Met de nieuwe dienstregeling wordt dat zelfs een kwartier eerder. Dan moet het wel hard regenen om dat nog als een aantrekkelijk alternatief te beschouwen.

Ik geef toe: symmetrietijden die altijd hetzelfde zijn dat heeft ook duidelijke voordelen. Maar ik vrees dat de fiets voor nog meer mensen als een beter alternatief wordt gezien.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Voor geïnteresseerden, de argumenten voor mijn actie staan allemaal op busatol.nl
Ik heb uiteindelijk 616 handtekeningen verzameld. Er zijn in de gemeenteraad 2 moties voor het behoud aangenomen, de belangrijkste die echt voor het behoud van de huidige lijn is met 30 van de 35 stemmen aangenomen (enkel vvd tegen).
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Somoht »

Die kaartjes zelf gemaakt? Zo te zien hemelsbreed of niet? Denk dat de effecten compleet anders zijn als je daadwerkelijk loopafstanden meeneemt, Langevelderslag die helemaal wegvallen en dergelijke.
Weet ook niet hoe het precies zit met de voetpaden van de haltes naar de wijk maar als je dan ook nog een brug/trap over moet naar de haltes kun je helemaal leuk kleuren voor rolstoelen/kinderwagens ;)
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Pikobo »

Om de Atolwijk zo goed mogelijk te ontsluiten zou de route wel buitenom moeten worden verlegd via de Oostranddreef maar dan via de wijk (Polderdreef, Buitenplaats, Parkdreef) naar het Lelycentre. Deze route is voor Arriva te lang denk ik en voor de buurt (Buitenplaats) niet acceptabel. Denk aan de discussie in 2012 toen de Buitenplaats route werd vervangen.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door waldo79 »

Pikobo schreef: Ik geef toe: symmetrietijden die altijd hetzelfde zijn dat heeft ook duidelijke voordelen. Maar ik vrees dat de fiets voor nog meer mensen als een beter alternatief wordt gezien.
Als een aantal passagiers overstapt op de fiets is dat winst voor de samenleving :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Suus »

Uit de auto ja, vanuit de bus niet direct, omdat de kostendekkingsgraad van de concessie dan ook daalt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door waldo79 »

Ik bedoel winst in de zin dat bewegen beter is 8-) Auto en fiets concurreren niet zo op elkaar :lol:
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door BR628 »

Onbegrijpelijke zet van de gemeente. Zij hebben uiteraard geen idee wat er bij zo'n dienstregelingswijziging komt kijken en wat voor gevolgen het heeft als het over 3 weken al moet rijden...
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door flipje »

BR628 schreef:Onbegrijpelijke zet van de gemeente. Zij hebben uiteraard geen idee wat er bij zo'n dienstregelingswijziging komt kijken en wat voor gevolgen het heeft als het over 3 weken al moet rijden...
Mwah netjes is het niet, maar met (in december) 4 lijntjes en 14 bussen lijkt het me niet heel veel werk.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door BrengMe »

arriva.nl schreef:In december wordt de nieuwe dienstregeling voor het busvervoer in Lelystad bekend gemaakt. De ingangsdatum voor deze nieuwe dienstregeling is niet zondag 14 december, maar is in januari 2015.
De nieuwe dienstregeling start dus NIET in december.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Meltrain »

Somoht schreef:9 en 10 worden gereden door re-integratieklanten van Perspectief (althans de opvolger daarvan, werkbedrijf Lelystad?).
Dus moeten die reïntegratieklanten ander werk zoeken?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten