Arriva Lelystad topic

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door nsimmelink94 »

Chrysa schreef:
passenger schreef:Wat ik er mis aan vind heb ik omschreven. Maar ook wat betreft het uiterlijk vind ik de citea mooier, is een kwestie van smaak. Wist niet dat connexxion er ook mee rijdt. Waar precies?
Flevoland en Zeeland heb ik er ingezeten, volgens mij was dat het wel.
Bij Connexxion vond ik een non-stop rit van ruim 3 uur goed uit te houden, dus dat waren prima stoelen, maar verder weet ik het niet.
Stoelen zijn inderdaad wel een dingetje. De slechtste stoelen heeft Arriva. Te smal, te kort op elkaar voor een gemiddelde Nederlander en weinig schuim if any. Bij Syntus hebben ze door hoe het moet, goed zitoppervlak, voldoende beenruimte en een hoofdsteun. Dan ben ik een stuk minder nors als de oosterburen de bus vertragen met 20-30 minuten. De standaard kuipjes om het maar even zo te noemen zitten ertussenin. Niet slecht, niet geweldig.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael »

Chrysa schreef:Wat is er mis met die iveco's? Ik vind die normaal altijd prettiger dan citea's, maar ik weet niet of die in Lelystad hetzelfde zijn als die waar Connexxion mee rijdt.
In Lelystad hebben ze andere dan Connexxion:

Afbeelding
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Chrysa »

Ik kan aan die foto niet zien wat er anders aan is behalve de kleur. ;)

Wat is het verschil dan?
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael »

Dit zijn degen die Connexxion heeft:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Meltrain »

Als ik met een redelijk geoefend oog kijk, zie ik de volgende verschillen:
* De kleur
* Het logo voorop
* De bussen van Connexxion lijken iets langer te zijn
* Extra koplampen voorop (?)
* De laatste bus is een hogevloersbus.

Het belangrijkste verschil is dat de bussen van Arriva stadsbussen zijn en stadsbussen hebben vaak minder zitplaatsen (en meer staanplaatsen) en slechtere stoelen.
Je kan het dus vergelijken met het verschil tussen de stads- en streekbussen rond Breda. :P

(@ Michael: een foto van de stoelen of het interieur had meer verklaard. ;) )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael »

Als ik foto's van het interieur had gehad had ik die zeker gepost. Ik ben alleen niet zo'n interieurfotograaf :lol:
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door flipje »

De Zeeuwse Crossway's zijn bijna een meter langer en hebben meer zitplaatsen (48 zitplaatsen) dan de Crossway's van IJsselmond (43 zitplaatsen). De Crossway's in IJsselmond hebben wel motorisch meer vermogen dan de Zeeuwse Crossway's.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Chrysa »

Meltrain schreef: Je kan het dus vergelijken met het verschil tussen de stads- en streekbussen rond Breda. :P
Daar heb ik meer dan genoeg ervaring mee. (A)
Meltrain schreef:(@ Michael: een foto van de stoelen of het interieur had meer verklaard. ;) )
Yep, buitenkant interesseert me niet zo. Het gaat om de binnenkant aangezien die Connexxionbussen zowaar comfortabel zijn en dat natuurlijk niet bij Arriva past.
Michael schreef:Als ik foto's van het interieur had gehad had ik die zeker gepost. Ik ben alleen niet zo'n interieurfotograaf :lol:
Oh?
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

De iveco's van arriva zijn ook een oudere generatie (de irisbussen)
passenger
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 21:10

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door passenger »

https://i.ytimg.com/vi/Ht_WAhquJgQ/maxresdefault.jpg

Hier een link naar een foto van de crossway/stadsbus Lelystad. Niet goed te zien, maar rechts zijn nog 3 zitplaatsen gesitueerd. Daarna gedeelte voor kinderwagens en de uitgang. Al met al weinig zitplaatsen voorin en meer achterin geconcentreerd, waar je ook enorm hoog zit!
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Een project waar ik met anderen al een tijdje mee bezig ben begint inmiddels goed vorm te krijgen. Na de opheffing van de lijnen 9 en 10 is er namelijk vanuit noord-Lelystad nog steeds vraag naar een OV verbinding. Daarnaast zijn er nog een paar andere wijken in Lelystad die momenteel geen OV verbinding hebben. Daarom hebben wij een buurtbusvereniging opgericht en hopen wij op 2 januari te gaan rijden.

De lijn zal beginnen in Parkhaven en via het Golfpark, Golfresort en Jagersveld naar het station gaan. Vervolgens rijdt hij door naar het Oostrandpark en de eindbestemming Buitenhof. De route is ook zo dat er alleen gestopt wordt op plekken zonder OV en er dus geen verdringing plaats vind

Afbeelding

In een zeer korte tijd (namelijk sinds half oktober) hebben al meer dan 40 vrijwilligers zich aangemeld om de lijn te gaan rijden. Momenteel gaan zij de medische keuring in en binnenkort starten de rijtesten. Met dit tempo hopen wij 2 januari te halen en vanaf dat moment een uurdienst te gaan rijden van maandag t/m zaterdag. Doordeweeks van 7 tot 20 uur en op zaterdag van 9 tot 20 uur.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door sirvinniei »

Ik had de route al eerder gezien en hij lijkt in mijn ogen erg inefficiënt. Ik vind het alleen moeilijk aan te geven of en hoe deze beter zou kunnen
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Daar zijn wij ons van bewust. Er lopen ook gesprekken om haltes aan te leggen langs de Houtribweg zodat de eerste drie haltes aan de linkerkant vervangen worden door de halte die al op de houtribweg is ingetekend en een halte in het verlengde van de huidige eindhalte. Het is niet te doen om deze wijken te bedienen zonder een tweede lijn.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Jurre »

Op voorhand zeg ik al dat ik Lelystad niet goed ken, maar kan je niet beter de Parkhaven en het golfresort inks laten liggen en één lijn van Jagersveld naar Buitenhof rijden via het station? Mensen die gaan golfen en een boot hebben kiezen niet snel voor de buurtbus. Of denk ik nu te kortzichtig?
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Dat is inderdaad een veelgehoorde opmerking toen er een wijkbus naar deze wijken reed bestuurd door mensen van het werkbedrijf. Alleen wonen er in deze wijken ook scholieren en studenten die naar school moeten, en ouderen zonder auto. En vanwege de afstand naar het centrum is zo'n bus juist een oplossing. Telcijfers van het vorige busje lieten ook zien dat juist in het golf resort enkele honderden mensen per maand gebruik maakten. En wij gaan nog meer wijken bedienen
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Tom523 »

Ziet er goed uit Bart! Veel succes en ik ga het in de gaten houden ;)
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Inmiddels heeft de bus een lijnnummer gekregen:
Lijn 9 Lelystad, Parkhaven - Buitenhof

De route zal aan het begin een 90-minuten dienst worden. Er moeten namelijk voor een uursdienst wat versnellingen in de route gemaakt worden (zoals haltes aanleggen langs de houtribweg). Tot die tijd zal de bus dus een frequentie hebben van 90 minuten. Dit geeft de vrijwilligers overigens ook wat ruimte om de bus en route goed te leren kennen.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Inmiddels hebben we ons tijdelijke busje ontvangen! Deze zal gaan rijden tot dat er een nieuwe is aangeschaft wat in 2017 zal gaan gebeuren. Tegelijk zijn ook de chauffeur-instructies begonnen.

Afbeelding
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door busfanNL »

O wat grappig. Die komt uit de Hoeksche Waard (lijn 711). *bus* Is deze handgeschakeld of een automaat? Zit er chipapparatuur in of een handheld? Waarom deze? Er was toch een buurtbus in Lelystad kleuren (6522 volgens mij)?
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Die was er inderdaad. Maar die is al weer weg. Is een automaat met handheld ov-chip. Dit was de enige die beschikbaar was op korte termijn. Bijna 700.000 km heeft ie al gereden maar dat hebben ze daar in de hoekse waard netjes gedaan want hij rijdt nog als nieuw haast :pos:
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door busfanNL »

Ja volgens mij houden ze de busjes daar altijd erg netjes. Bedankt voor je snelle antwoord. :wink: :pos:
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door frankberg19 »

Het is aan de buitenkant in ieder geval niet te zien, dat er 7 ton op de teller staat. Veel succes alvast :pos:
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door busentrein »

busfanNL schreef:O wat grappig. Die komt uit de Hoeksche Waard (lijn 711). *bus* Is deze handgeschakeld of een automaat? Zit er chipapparatuur in of een handheld? Waarom deze? Er was toch een buurtbus in Lelystad kleuren (6522 volgens mij)?
De 6522 rijdt inmiddels in de Achterhoek ;)
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door busfanNL »

O ja dat is nu toch zo'n stadsbus? Dat zag ik op busfoto.net.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door BusFreakRotterdam »

Vraagje uit interesse: hoe verlopen de eerste dagen van de buurtbus Lelystad?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten