Pagina 5 van 17

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: vr 06 jan 2012, 00:10
door Suus
Michael 1988 schreef:Deze bus heeft 1 deur ja, maar de Optare is ook beschikbaar als 2-deursversie ;). Alleen het beste is dan om een langere versie te nemen. Bijvoorbeeld de M950, van 9,54m lang.
Als je die gaat bestellen kan je net zo goed de Baby-Amba nemen. Maar een half metertje langer en rijdt en voelt als een echte bus.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: vr 06 jan 2012, 11:25
door Bartjk
Bee schreef:
Michael 1988 schreef:Deze bus heeft 1 deur ja, maar de Optare is ook beschikbaar als 2-deursversie ;). Alleen het beste is dan om een langere versie te nemen. Bijvoorbeeld de M950, van 9,54m lang.
Als je die gaat bestellen kan je net zo goed de Baby-Amba nemen. Maar een half metertje langer en rijdt en voelt als een echte bus.
Zijn ook niet meer te bestellen ;)
Ik zou dan voor de man lion's city m gaan :mrgreen:
>>klik<<
Trouwens vind ik wel dat de optare in het straatbeeld van lelystad past :P
Afbeelding
(gisteren reed hij op de stadsdienst mee)

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: vr 06 jan 2012, 13:46
door Michael 1988
Bee schreef:
Michael 1988 schreef:Deze bus heeft 1 deur ja, maar de Optare is ook beschikbaar als 2-deursversie ;). Alleen het beste is dan om een langere versie te nemen. Bijvoorbeeld de M950, van 9,54m lang.
Als je die gaat bestellen kan je net zo goed de Baby-Amba nemen. Maar een half metertje langer en rijdt en voelt als een echte bus.
Tja het was maar een voorbeeld, een langere versie van de Optare is ook mogelijk en persoonlijk vind ik de SR veel strakker dan de gewone die in Nederland dienst doet.
webguy schreef: Baalt Syntus op de Veluwe even dat dit model niet meer leverbaar is nu ze er 10 hebben, lijkt me miskoop van het jaar namelijk...
Wat bedoel je precies?

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: vr 06 jan 2012, 20:15
door Roelof88
Och, die vernieuwde Optare is best wel geinig *kuch kuch*. Zou wel iets voor Arriva zijn om weer Britse bussen te bestellen.
http://www.optare.com/images/brochures/Solo%20SR.pdf

Toch jammer dat de VDL Citea er niet in een kortere variant is.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: vr 06 jan 2012, 20:40
door Michael 1988
Ik zeg, hij ziet er strakker uit. Niet zo hoekig als de huidige gebruikte Optares hier in Nederland. Lijken net ministandaardstreekbussen ;). Maar als ze in dienst komen, hoop ik wel dat ze die luxe interieur nemen :P (zie pag 3). Dat lijken net vliegtuigstoelen of limostoelen. In ieder geval niet iets wat je vaak in een bus ziet.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 19:17
door Flevolander
De nieuwe Optare in een wat langere versie met twee deuren zou qua capaciteit prima geschikt zijn voor Lelystad. En inderdaad is dat luxe interieur uit die folder van de nieuwe Optare inderdaad erg fraai. Dat zijn bussen waarmee je wel reizigers trekt.
Misschien leest Arriva wel mee; zo ja: als het de Optare wordt, dan graag de moderne versie met het moderne luxe interieur, met twee deuren, en in een variant van ca. 10 meter lengte. Volgens mij combineert deze variant prima met de huisstijl voor Lelystad waar Arriva mee experimenteert.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 20:00
door Roelof88
Flevolander schreef:Misschien leest Arriva wel mee; zo ja: als het de Optare wordt, dan graag de moderne versie met het moderne luxe interieur, met twee deuren, en in een variant van ca. 10 meter lengte. Volgens mij combineert deze variant prima met de huisstijl voor Lelystad waar Arriva mee experimenteert.
Arriva zal weg zeggen, ik ben de Flevodienst niet :P. Arriva mag wel heel erg van het geloof zijn gevallen als ze dat interieur kiezen (lijkt me nog luxer dan die EBS Bizzliners).

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 23:13
door Michael 1988
Maar daarmee trek je denk ik toch meer reizigers en zullen de bewoners van de Buitenplaats die eerder klaagden over de bus nu misschien toch vaker de bus nemen ;).

Overigens kent Arriva UK wel luxe bussen. Tenminste luxe stoelen. Niet zo lux als het voorbeeld, maar beter dan de meeste bakkuipen. Ze zijn zelfs voorzien van gordels.

Zie hier.

Maar zoals ik al dacht is helaas de bus in de folder een demobus. Dus weinig kans dat deze stoelen standaard zijn.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 23:33
door Stefan
Overigens.. Dit zijn echt baggerstoelen overigens.. Ze zien er zacht en prettig uit, zijn ze dus totaal niet. :X

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 23:40
door Michael 1988
Vond op google betere stoelen

Zie hier. Helaas geen optare, maar wel een bus dat nog dienst doet (af en toe) voor een meubelwinkel als demobus ;).

Maar genoeg over de optare. Ik ben wel benieuwd wat voor bussen Arriva in Lelystad gaat gebruiken.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 01:22
door Roelof88
Michael 1988 schreef:Vond op google betere stoelen

Zie hier. Helaas geen optare, maar wel een bus dat nog dienst doet (af en toe) voor een meubelwinkel als demobus ;).

Maar genoeg over de optare. Ik ben wel benieuwd wat voor bussen Arriva in Lelystad gaat gebruiken.
Haha, dan wil ik wel 10 rondjes mee.

Maar zijn er nog meer keuzes naast de Optare en de Iris/Renault? Lijkt me niet dat ze die bussen voor de gein laten rijden en een compleet ander type kiezen, maar je weet het niet. Ze hebben niet zo lang meer willen ze die bussen in september hebben rijden.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 02:06
door STF
Michael1988 schreef:Overigens kent Arriva UK wel luxe bussen. Tenminste luxe stoelen. Niet zo lux als het voorbeeld, maar beter dan de meeste bakkuipen. Ze zijn zelfs voorzien van gordels.
Driepuntsgordels die zo laag gemonteerd zitten? Dan kan ten eerste al niet echt prettig zitten bij je schouder en ten tweede nooit echt veilig zijn.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 18:29
door Michael 1988
Klopt. Ik meende dat de stoelen hoger waren, maar toen ik 2 plaatjes verderop keek zag ik een passagier zitten en die zat behoorlijk hoog met de schouders. Dit zijn denk ik meer gordels voor (kleine) kinderen dan voor volwassenen. Overigens oogden de stoelen comfortabeler, maar heb gelukkig wel wat "luxere" stoelen in een bus gevonden. ;)

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 12:14
door Flevolander
De PvdA en GroenLinks in Lelystad willen een motie indienen om buslijn 2 via Atolplaza en de wijk Hofstede te laten rijden. Dat zou betekenen dat de route door de Buitenplaats zou komen te vervallen.
Dinsdagavond bleek tijdens een raadsbijeenkomst dat een ruime meerderheid vindt dat het Multi Functionele Centrum niet goed wordt ontsloten. Bovendien wordt gevreesd voor hoge onderhoudskosten aan het wegdek bij de Buitenplaats.
Buurtbewoners willen wegens overlast al langer dat de bus een andere route rijdt. Als het zover komt moet wethouder Wout Jansen het contract met vervoerder Arriva openbreken.

Bron: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/88 ... itenplaats

De politiek in Lelystad blijft alle kanten opzwalken....

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 22 feb 2012, 17:27
door Flevolander
De Lelystadse wethouder Wout Jansen gaat zo snel mogelijk met busvervoerder Arriva praten of de stadsbus via de Atolplaza en Hofstede kan gaan rijden.
De gemeenteraad wil dit als alternatief voor de route via de Buitenplaats, waar veel bewoners tegen zijn. De raad gaf niet aan hoe de aangepaste route moet worden betaald. Evenmin is duidelijk of Arriva wel wil rijden via de Hofstede.
In het verleden klaagden ook daar bewoners over bussen door de smalle straten. De wethouder hoopt voor half maart met Arriva te hebben gesproken.

Bron: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/88 ... r-hofstede

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 22 feb 2012, 17:29
door Flevolander
Chaos bij behandeling Stadsdienst
Lelystad - De Buitenplaats weet nog niet of de door een deel van die wijk zo verfoeide Stadsdienst een andere route krijgt. De behandeling van een motie met die strekking, dinsdagavond in de gemeenteraad, ontaardde in complete chaos. Verschillende schorsingen brachten geen licht in de zaak, mede doordat de fractievoorzitters van de VVD en PvdA niet aanwezig waren om de discussie in goede banen te leiden, en krijgt nu op 15 maart een vervolg.

Door Kees Bakker

De meeste partijen willen een andere route voor de bus, die nu door de Buitenplaats rijdt. Daarbij word gekozen voor een route door de Hofstede, die ook Atolplaza aandoet. Dat laatste is voor de meeste partijen het doorslaggevende argument voor die route te kiezen.

Maar de motie die werd ingediend was niet duidelijk over waar het geld vandaan moet komen voor deze verandering aan de Stadsdienst. Wethouder Jansen is bereid met Arriva, uitvoerder van de Stadsdienst, in gesprek te gaan, maar de kans bestaat dat aanpassing van de afspraken geld kost. Temeer omdat er in de Hofstede wel wat moet gebeuren, willen de stadsbussen daar veilig en verantwoord door de wijk kunnen rijden.

Maar de partijen en het college kwamen er niet uit, dinsdag. De motie is daarom voorlopig aangehouden, omdat de politiek nu eerst afwacht met welk onderhandelingsresultaat wethouder Jansen terugkomt. Dan wil men ook kijken of daar een prijskaartje aan hangt, en zo ja, welk bedrag daar op staat, en waar daar dekking voor moet wordenb gevonden.

In de FlevoPost van woensdag 29 februari een uitgebreid verslag van de behandeling van de motie. .

Bron: http://lelystad.flevopost.nl/?n_id=231752&s_id=725

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: di 03 apr 2012, 18:04
door Bartjk
En we hebben nieuws over de nieuwe bussen *bus*

Stemmen op busfoto's Arriva

Lelystad - De nieuwe stadsbussen van Arriva worden in september gepresenteerd. Arriva vraagt inwoners van Lelystad om te laten weten welke beelden het beste uitdrukking geven aan het unieke karakter van Lelystad.

Middels een fotowedstrijd worden Lelystedelingen opgeroepen hun mooiste beelden op te sturen. Op alle inzendingen worden de mooiste inzendingen gekozen via social media. De vijf foto’s met de meeste stemmen worden op de achterzijde van de bussen geplaatst... [meer]

Na dit bericht was ik toch wel benieuwd welk type ze nu hebben gekozen :mrgreen:
dus even gaan googelen en uitgekomen op een rapport van het Centrum voor Maatschappelijke Ontwikkeling Flevoland die de bussen op toegankelijkheid hebben getoetst. Er werd geen type genoemd maar wel een aantal plaatjes en een plattegrond.

Dus wil ik graag mededelen dat de optare zachtjes maar nog niet definitief doorgestreept kan worden en het haast zeker is dat de irisbus crossway is uitgekozen.
In het rapport werden foto's van een 12m verzie getoond maar er werd ook duidelijk vermeld dat het een kleinere bus is dan aangegeven. Voor diegene die graag de bron wil zien: http://www.cmo-flevoland.nl/index.php?o ... t-lelystad
Let wel op dat deze bron natuurlijk ook maar een advies kan zijn aangezien er al toegankelijkheids rapporten van een optare bestaan. Maar er werd wel een aantal keren gesproken dat arriva ze ook zal bestellen >> Zie aanvulling
To be continued zal ik zeggen :mrgreen:

-- edit --

nog een kleine bevestigende aanvulling:
Afbeelding
Bron: @rickvangerven
lijkt mij duidelijk of nie soms :P
deze foto is van 16 maart (dat ik hem niet eerder heb gevonden :roll: )

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: di 03 apr 2012, 18:44
door Michael 1988
Jammer :( Had wel even willen komen ;)

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: di 03 apr 2012, 18:46
door Bartjk
Michael 1988 schreef:Jammer :( Had wel even willen komen ;)
was volgens mij alleen bedoeld voor personeel :wink:

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: di 03 apr 2012, 19:42
door Daniel
Volgens mij was er hier (of was het nu ergens anders) al een foto langsgekomen van de Crossway LE die op proef bij Veolia rijdt op bezoek in Lelystad. Lijkt me duidelijk dus...

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: di 03 apr 2012, 20:21
door Klaasje
Michael 1988 schreef:Jammer :( Had wel even willen komen ;)
En genodigden waaronder het CMO Flevoland ;-).

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: di 03 apr 2012, 20:35
door flipje
Mooi nieuws voor Lelystad. Maar ik vind die bussen er een beetje gedateerd uitzien..

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: di 03 apr 2012, 22:23
door Michael 1988
@Bartjk + Klaasje

Had ik ook nog wel gesnapt. Vandaar de ;). Nee als ik in een Crossway wil zitten moet ik naar Venlo gaan of naar Wallonië. Of wachten tot september. Dan heb ik meer kans dan één op.....

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: di 03 apr 2012, 23:31
door gkw1969
Tsja, het is misschien wel handig om even goed te lezen en te kijken op de site van Irisbus.
De Crossway is niet in een kortere variant te krijgen. Als het al Irisbus wordt dan zou het de Citelis moeten worden. Dit strookt weer niet met het LE karakter wat ze op de plattegrond laten zien.

Ik ben dus benieuwd wat het gaat worden.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: di 03 apr 2012, 23:57
door Michael 1988
Niet als LE, maar wel verkrijgbaar.

Irisway Crossway 10,6

(Bron)

En shit.... beetje dom als je het artikel zelf over (bijna) alle huidige Irisbusmodellen voor OV en zoiets zelf dan niet ziet :oops: (zie hier). Maar die proef reed was een 12m en ik vind het nog steeds raar waarom ze een interstedelijke bus pakken voor de stadsdienst :S.

P.s. Het LE-karakter blijft bij de Citelis grotendeels gelijk, maar het wordt meer LF dan LE, maar je hebt ook nog de GX 127 en die is al standaard een midibus.

Edit: De vloerhoogte van de LE-versie is 320 mm voor en 330 midden en van de niet LE-versie is dat 344 voor en midden. Is welliswaar 24mm verschil, maar vergeleken met de 14cm vloerhoogte verschil bij de halte nog redelijk rendabel en logischer (zoveel haalt de amba bijvoorbeeld niet eens).