Arriva Lelystad topic

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25093
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Daniel » Wo 04 Apr 2012, 08:13

Michael 1988 schreef:maar je hebt ook nog de GX 127 en die is al standaard een midibus

GX127 wil je niet op je stadsdienst, echt niet... die zijn ook al zo´n geweldig succes in het DAV-gebied bijvoorbeeld. Ik las hier al een dergelijke opmerking over Van Hool, maar de Irisbus GX127 heeft zelfs maar twee zitplaatsen die niet achteruit zitten zonder opstapje :roll:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Klaasje » Wo 04 Apr 2012, 09:13

Om jullie maar even uit het lijden te verlossen: Het wordt een Crossway LE van 10,6 meter. (Ja, echt een LE van 10,6 meter)

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 05 Jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Bartjk » Wo 04 Apr 2012, 10:17

Klaasje schreef:Om jullie maar even uit het lijden te verlossen: Het wordt een Crossway LE van 10,6 meter. (Ja, echt een LE van 10,6 meter)

Klopt. Een fabrikant vind het vast niet erg om het ontwerp een beetje aan te passen. Zolang ze maar geld krijgen :mrgreen:

gkw1969
Berichten: 328
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:40

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor gkw1969 » Wo 04 Apr 2012, 17:04

Bartjk schreef:
Klaasje schreef:Om jullie maar even uit het lijden te verlossen: Het wordt een Crossway LE van 10,6 meter. (Ja, echt een LE van 10,6 meter)

Klopt. Een fabrikant vind het vast niet erg om het ontwerp een beetje aan te passen. Zolang ze maar geld krijgen :mrgreen:

Zolang ze maar geld krijgen... maar dat krijgen ze niet van Arriva. Daar zit meer achter dan alleen geld.

Ik heb dus bij voorbaat al medelijden met de collega's die met die dingen moeten gaan rijden. Een 12 meter bus door midden knippen, 1,4 meter er tussen uit halen en vervolgens weer aan elkaar plakken..... daar moet je niet vrolijk van worden. Want dan gaan ze weer het wiel opnieuw uitvinden en een product maken terwijl er ander 10 meter materiaal te bestellen is:
MAN Lion's City M
Mercedes Citaro K (hier had Syntus overigens mee ingeschreven voor de stadsdienst Lelystad)
Van Hool A308

Of het wordt een slap aftreksel van de 12 meter variant of ze moeten compleet nieuw 10,6 meter chassis ontwikkelen of ze moeten de bus op een Citelis of GX127 onderstel zetten. Ik moet het nog zien of dat wel een succes wordt.
Korte bus varianten zijn vrijwel alleen maar in Nederland, Groot Brittanië en Luxemburg te slijten. Andere landen heb ik ze nog bijna nooit zien rijden.
Want.... waar zijn de 10 meter CXX Amba's en 10 meter Arriva Wrights naar toe gegaan? Die van CXX staan allemaal stil in Tiel. Die van Arriva zijn volgens mij ook nog niet verkocht.
When you're tired of London, you're tired of life

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Z2N » Wo 04 Apr 2012, 17:44

En waar kwamen de solo's ook alweer vandaan? :wink:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Klaasje » Wo 04 Apr 2012, 17:55

gkw1969 schreef:Groot Brittanië.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25093
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Daniel » Wo 04 Apr 2012, 18:59

gkw1969 schreef:Want.... waar zijn de 10 meter CXX Amba's en 10 meter Arriva Wrights naar toe gegaan? Die van CXX staan allemaal stil in Tiel. Die van Arriva zijn volgens mij ook nog niet verkocht.

Volgens mij zijn die Wright Cadets van Arriva allemaal naar hun dochteronderneming in Portugal gegaan samen met de rest van de 5900'en en twee GX127s.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 04 Apr 2012, 19:10

gkw1969 schreef:Korte bus varianten zijn vrijwel alleen maar in Nederland, Groot Brittanië en Luxemburg te slijten. Andere landen heb ik ze nog bijna nooit zien rijden.


Je vergeet België, Duitsland, Italië, Frankrijk, Zwitserland en volgens mij ook Oostenrijk. Ik denk overigens ook dat er nog meer landen zijn die midi/kortere bussen hebben rijden. De Irisbus Citelis en de Heuliez GX117 en GX127 rijden rond in o.a. Frankrijk. De MAN Lion's City M en Mercedes-Benz Citaro K in o.a. Duitsland, Zwitserland en België (en delen van Frankrijk. De Van Hool A308 rijdt rond in o.a. Frankrijk en België. De Van Hool A309 in België en Luxemburg. Iveco CityClass in o.a. Italië en Frankrijk. En zo kan ik wel verder gaan en ik praat dan alleen over midibussen of verkorte versies van 12m bussen.

Ooh en bijna vergeten. De minibusjes die in grote getalen rond rijden in Italië (en delen van Frankrijk).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Daan76
Berichten: 70
Lid geworden op: Zo 26 Dec 2010, 12:46

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Daan76 » Do 05 Apr 2012, 10:48

gkw1969 schreef:Want.... waar zijn de 10 meter CXX Amba's en 10 meter Arriva Wrights naar toe gegaan? Die van CXX staan allemaal stil in Tiel. Die van Arriva zijn volgens mij ook nog niet verkocht.

Op zich zou ik voor die 10m Ambassadors in Brabant nog wel een paar lijntjes weten waar ze mooi dienst kunnen doen. Helaas heb ik het niet voor het zeggen -o-

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9083
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Michael » Do 05 Apr 2012, 12:18

@Daan76,

Welke lijnen bedoel je daarmee?
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Daan76
Berichten: 70
Lid geworden op: Zo 26 Dec 2010, 12:46

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Daan76 » Do 05 Apr 2012, 19:19

Michael schreef:@Daan76,

Welke lijnen bedoel je daarmee?


Overdag de lijnen rondom Gorinchem, 's avonds inzet op lijnen als de 141/142/143, maar bijvoorbeeld ook een 123 kan in de avonduren makkelijk met een 10-meter af. En zo zijn er nog wel meer lijnen te vinden. Zo gek veel verschil qua passagierscapaciteit zit er namelijk niet eens tussen een 10-meter en een 12-meter Ambassador.
Maar de strekking van m'n bericht is niet zozeer welke lijnen, maar meer dat die bussen echt geen werk tekort zouden komen in het Brabantse...

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 05 Jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Bartjk » Di 26 Jun 2012, 17:20

Nog even een kleine update vanaf hier:
  • De gemeenteraad heeft besloten dat per 2 september buslijn 2 niet meer over de buitenplaats gaat rijden maar via Atolplaza, hieronder een kaartje met die route:
    Afbeelding
    (Meer info)
  • op de website van irisbus staat inmiddels ook een 10,8m variant van de Crossway LE. Ik weet nog niet of er ook met de 3 deurs variant gereden gaat worden. Op deze foto staat de 10,8m variant bij de stalling. Deze foto is op 20 maart gemaakt (toen werd de bus aan het personeel getoond) deze versie heeft 3 deuren
    Afbeelding

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 27 Jun 2012, 21:09

Zo op Maps te zien is de Buitenplaats niet echt een geweldige straat om een bus overheen te laten karren.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 05 Jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Bartjk » Wo 27 Jun 2012, 21:15

JeffreyMeijer schreef:Zo op Maps te zien is de Buitenplaats niet echt een geweldige straat om een bus overheen te laten karren.

Daarom hebben ze de route ook verlegd :wink:

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Klaasje » Wo 27 Jun 2012, 21:23

De halve stadsdienst in Lelystad rijdt door straten waar men naar mijn inzicht slechts bij uitzondering met een bus mag komen.

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 05 Jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Bartjk » Wo 27 Jun 2012, 21:26

Klaasje schreef:De halve stadsdienst in Lelystad rijdt door straten waar men naar mijn inzicht slechts bij uitzondering met een bus mag komen.

Krijg je als je busbaan almere bent gewend. :mrgreen: het valt echt wel mee hoor. noem dan eens een paar wegen waarvan jij vind dat ze daar eigenlijk niet horen te rijden?

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Klaasje » Wo 27 Jun 2012, 21:35

Bij de route over de Tjalk en de Schoener keek ik ook mijn ogen uit toen ik in de stadsbus zat in Lelystad. Die busbanen zijn het andere uiterste maar ook in Amsterdam rijdt de bus over het algemeen toch meer op wegen die daarvoor zijn ingericht. Er wordt in Lelystad op behoorlijk grote schaal door woonstraten heen gereden.
Laatst gewijzigd door Klaasje op Wo 27 Jun 2012, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25093
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Daniel » Wo 27 Jun 2012, 21:36

@Bartjk: Nou, ook als je een stad gewend bent met amper busbanen (zoals ikzelf) verbaas je je nog door wat voor kronkelstraatjes de stadsdienst Lelystad rijdt.
Iets als dit bedoel ik dan...
Afbeelding
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 05 Jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Bartjk » Wo 27 Jun 2012, 22:55

Ja, lijn 3 is inderdaad een kronkel lijn. Maar die wijken waar hij door heen rijd zijn zo onlogisch ingericht. Geen enkele duidelijke hoofdweg en een nummering als 01-11 of 11-01 :P

Op de eerste dag trouwens zat ik in lijn 4 die tussen een 2 paar paaltjes heen moest rijden wat een weg versmalling moest voorstellen. Blijkbaar was hij smaller dan gedacht en reed hij zn spiegel er af. Vroeg de centrale later: en waarom heb je je spiegel er af gereden. De chauffeur antwoorde : omdat ik er zin in had, nu goed :lol:

En door de nieuwe dienstregeling kruisen de bussen op lijn 2 elkaar niet meer op de buitenplaats maar tussen plantagebrug en winkelcentrum voorhof. Als beide bussen met hun rechter wielen tegen de stoep rijden zit er maar echt iets van 1 cm tussen de spiegels van beide
Laatst gewijzigd door Daniel op Wo 27 Jun 2012, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: laatste bericht hoef je niet te quoten

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor JeffreyMeijer » Do 28 Jun 2012, 17:51

Klaasje schreef:Bij de route over de Tjalk en de Schoener keek ik ook mijn ogen uit toen ik in de stadsbus zat in Lelystad. Die busbanen zijn het andere uiterste maar ook in Amsterdam rijdt de bus over het algemeen toch meer op wegen die daarvoor zijn ingericht. Er wordt in Lelystad op behoorlijk grote schaal door woonstraten heen gereden.

Dat is een voor Lelystadse begrippen nog brede straat.
Leven, en laten leven.

Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: Za 20 Nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contact:

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Snorkel » Do 28 Jun 2012, 20:07

Lelystad heeft busroute straten, waar 2 bussen niet normaal langs elkaar kunnen. Dan moet 1 van de 2 of wat lege parkeervakken op, of op een kruising een beetje opzij manoeuvreren. Ik reed laatst de route die van Noordersluis naar de Tjalk loopt met GVB 301 (het prototype van de CSA's, bj. 6-1966) en heb het daar zelf ervaren. Gelukkig gaan collega's allemaal met ontzag en respect om met deze museumbus, dus kreeg ik alle ruimte, al was dat dus niet veel.

Mvg, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.

wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor wouter*** » Do 19 Jul 2012, 22:39

de Crossway LE is toch bedoelt voor de streek?
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!

Milco
Berichten: 3563
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Milco » Do 19 Jul 2012, 22:42

De Croossway LE-bussen zijn bedoeld voor de Arriva-stadsdienst van Lelystad. In Lelystad heeft Arriva geen streeklijnen. Alleen een Qliner. ;)
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor wouter*** » Do 19 Jul 2012, 22:48

ik bedoel volgens irisbus
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 05 Jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Berichtdoor Bartjk » Vr 20 Jul 2012, 09:45

wouter*** schreef:ik bedoel volgens irisbus

ambassadors toch ook? In Arnhem rijden er zelf volvos 8700 op de stadsdienst :lol:
er zit toch geen verschil in een streekbus en een stadbus hier.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten