Pagina 11 van 17

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: zo 27 jul 2014, 10:26
door Jurre
De Sprinters waren meen ik afgekeurd doordat ze niet over een bruggetje in Huizen konden (lijn 100/101 nabij Enkhuizerzand).

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: di 12 aug 2014, 12:23
door Somoht
24 augustus rijdt er tijdelijk een buslijn naar het bezoekerscentrum Oostvaardersplassen, lijn 701. Waarschijnlijk vanwege de Dutch Bird Fair

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: za 23 aug 2014, 12:00
door mb90
Afgelopen donderdag reed er een Friese demo-Citea (de 8611) op de stadsdienst van Lelystad en wel op lijn 5. Hier te zien als lijn 5 naar Lelycentre al zie je dat op de bus niet:
Afbeelding

En nog een foto bij het station:
Afbeelding

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 19:03
door ov'tje
Bus is al weer weg uit Lelydorp, want ik kwam het vehikel vanochtend tegen op lijn 28 Heerenveen - Leeuwarden

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 17:07
door Bartjk
Gratis bus ouderen verdwijnt

Het gratis openbaar vervoer voor ouderen in Lelystad wordt in 2015 afgeschaft. Volgens de gemeente is er geen geld meer voor, zo staat in de begroting. Ook de wijkbus naar Lelystad Noord wordt geschrapt.

Lelystadse 65-plussers konden sinds 2008 gratis met de stadsbus. In 2011 besloot de gemeenteraad de regeling tot eind van dit jaar in stand te houden. De VVD was destijds kritisch en vond dat alleen ouderen in de bijstand gratis met de bus zouden mogen reizen.

De wijkbus heeft sinds december 2010 enkele wijken aan de noordzijde van Lelystad bediend. Bewoners van het Flevogolfresort hadden zich sterk gemaakt voor de busverbinding.
De gemeenteraad neemt op 18 november een definitief besluit over het gratis openbaar vervoer en de wijkbus.

Bron: Omroep Flevoland

--------

Buurtbussen 9 en 10 zullen dus verdwijnen. Ik vraag me af of er dan weer door de kempenaar wordt gereden aangezien ze daar de gewone bus door de buurtbus hadden vervangen...

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 00:36
door dennistd
Bartjk schreef: Bewoners van het Flevogolfresort hadden zich sterk gemaakt voor de busverbinding.
Dat klinkt ook echt of die mensen zich geen taxi kunnen veroorloven :roll:

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 12:54
door Pikobo
Aanpassingen dienstregeling stadsdienst Lelystad 2015

Bij de begrotingsbehandeling voor 2015 in de gemeenteraad van Lelystad werd duidelijk wat de aanpassingen zullen zijn voor de nieuwe dienstregeling.

Het voorstel omvat de volgende punten:
1. Opheffing lijn 7: wat overblijft is spitslijn 7 Kempenaar-Station-Airport (2 ritten in ochtendspits en 2 in avondspits)
2. Opheffing buslijnen 9/10 wijkbus (met aangepaste lijn 7 houdt de wijk Kempenaar nog enkele spitsritten over)
3. Aanpassing symnetrietijden op het Centraal Station naar 00/30 gedurende de gehele dag (nu morgen 6/36 en namiddag/avond 24/54)
4. Uitbreiden beperkte vakantiedienstregeling: nu ook crocus, herst en kerstvakantie
5. Laten vervallen van enkele slechtbezette ritten rond 05:30 (werkdagen) en 0:30 uur
6. Lijn 11 wordt geheel opgeheven en daarvoor wordt route lijn 1 aangepast: lijn 1 rijdt dan altijd een rondje met de klok mee in Zuiderzeewijk/ Lelycentre
7. De frekwentie op lijn 1 wordt zondags de gehele dag teruggebracht tot uurdienst
8. Herstel koppeling van lijnen 2 en 3 aan de Bingerden (Landerijen)

De gemeenteraad heft niet ingestemd met het voorstel om de route van lijn 5 aan te passen zodat niet meer door maar om de Atolwijk wordt heengereden. Wel is ingestemd met het voorstel om de 65+ regeling (gratis ov) te laten vervallen.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 13:00
door Somoht
Flinke uitdunning zeg... Rare is dat Bataviastad dan ook zijn ov-verbinding kwijtraakt, zou toch zeggen dat juist daar nog wel wat reizigers op waren..
Verder snap ik het wel: stad is gewoon te klein voor een stadsbus, de fiets is bijna altijd sneller zeker als je niet direct naast een halte woont.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 13:07
door Bartjk
De actie om lijn 5 niet te wijzigen was trouwens van mijn kant af en mede daardoor tegengehouden. Batavia behoud de bus want lijn 3 rijdt daar ook heen

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 13:08
door Meltrain
Bataviastad wordt tegenwoordig ook bediend door lijn 3 en die blijft gewoon zo te zien.
Wel jammer dat de bediening van Airport (en AvioDrome) vervalt buiten de spits.
Worden lijn 9 en 10 nu eigenlijk door vrijwilligers gereden?

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 13:22
door Somoht
9 en 10 worden gereden door re-integratieklanten van Perspectief (althans de opvolger daarvan, werkbedrijf Lelystad?).

Airport/Aviodrome wordt nog door lijn 148 bedient, maar is wel een stuk verder lopen.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 13:25
door Pikobo
Bartjk schreef:De actie om lijn 5 niet te wijzigen was trouwens van mijn kant af en mede daardoor tegengehouden. Batavia behoud de bus want lijn 3 rijdt daar ook heen
Bart dat heb je prima gedaan! :pos:

Ik ben benieuwd hoe ze dat nu verder gaan oppakken.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 13:32
door Pikobo
Het lijkt me een goede zaak dat de lijnen 2 en 3 weer worden gekoppeld in De Landerijen. Wel ben ik bang dat het niet zo is dat ze de dienstregeling in de daluren (zondags, avonden) zodanig aanpassen dat of lijn 2 of lijn 3 die kant op rijdt maar dat om 00 beide lijnen vertrekken en om 30 niets. Dan heb je aan deze koppeling niets wat betreft extra verbindingen met het station/centrum. Wat wel goed is dat interwijk verbindingen als Boswijk-Waterwijk weer worden hersteld.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 13:36
door Pikobo
De bediening van de Kempenaar blijft een lastig punt. Ik vraag me af of ze nog hebben onderzocht of het mogelijk is om een deel van de ritten op lijn 2 via De Kempenaar te laten rijden onder lijnnummer 12. Die zou dan de oude route van lijn 3 tussen Station en Kustwijk kunnen volgen.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 13:41
door Pikobo
Somoht schreef:Verder snap ik het wel: stad is gewoon te klein voor een stadsbus, de fiets is bijna altijd sneller zeker als je niet direct naast een halte woont.
Klopt helemaal. En met die nieuwe symmetrie tijden wordt het op dat punt niet beter. Ik fiets normaliter naar het station. Ga ik met de stadsbus moet ik 10 min. eerder van huis. Met de nieuwe dienstregeling wordt dat zelfs een kwartier eerder. Dan moet het wel hard regenen om dat nog als een aantrekkelijk alternatief te beschouwen.

Ik geef toe: symmetrietijden die altijd hetzelfde zijn dat heeft ook duidelijke voordelen. Maar ik vrees dat de fiets voor nog meer mensen als een beter alternatief wordt gezien.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 14:26
door Bartjk
Voor geïnteresseerden, de argumenten voor mijn actie staan allemaal op busatol.nl
Ik heb uiteindelijk 616 handtekeningen verzameld. Er zijn in de gemeenteraad 2 moties voor het behoud aangenomen, de belangrijkste die echt voor het behoud van de huidige lijn is met 30 van de 35 stemmen aangenomen (enkel vvd tegen).

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 14:51
door Somoht
Die kaartjes zelf gemaakt? Zo te zien hemelsbreed of niet? Denk dat de effecten compleet anders zijn als je daadwerkelijk loopafstanden meeneemt, Langevelderslag die helemaal wegvallen en dergelijke.
Weet ook niet hoe het precies zit met de voetpaden van de haltes naar de wijk maar als je dan ook nog een brug/trap over moet naar de haltes kun je helemaal leuk kleuren voor rolstoelen/kinderwagens ;)

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 15:56
door Pikobo
Om de Atolwijk zo goed mogelijk te ontsluiten zou de route wel buitenom moeten worden verlegd via de Oostranddreef maar dan via de wijk (Polderdreef, Buitenplaats, Parkdreef) naar het Lelycentre. Deze route is voor Arriva te lang denk ik en voor de buurt (Buitenplaats) niet acceptabel. Denk aan de discussie in 2012 toen de Buitenplaats route werd vervangen.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 17:36
door waldo79
Pikobo schreef: Ik geef toe: symmetrietijden die altijd hetzelfde zijn dat heeft ook duidelijke voordelen. Maar ik vrees dat de fiets voor nog meer mensen als een beter alternatief wordt gezien.
Als een aantal passagiers overstapt op de fiets is dat winst voor de samenleving :)

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 18:53
door Suus
Uit de auto ja, vanuit de bus niet direct, omdat de kostendekkingsgraad van de concessie dan ook daalt.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 20:47
door waldo79
Ik bedoel winst in de zin dat bewegen beter is 8-) Auto en fiets concurreren niet zo op elkaar :lol:

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 20:58
door BR628
Onbegrijpelijke zet van de gemeente. Zij hebben uiteraard geen idee wat er bij zo'n dienstregelingswijziging komt kijken en wat voor gevolgen het heeft als het over 3 weken al moet rijden...

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 21:03
door flipje
BR628 schreef:Onbegrijpelijke zet van de gemeente. Zij hebben uiteraard geen idee wat er bij zo'n dienstregelingswijziging komt kijken en wat voor gevolgen het heeft als het over 3 weken al moet rijden...
Mwah netjes is het niet, maar met (in december) 4 lijntjes en 14 bussen lijkt het me niet heel veel werk.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 21:03
door BrengMe
arriva.nl schreef:In december wordt de nieuwe dienstregeling voor het busvervoer in Lelystad bekend gemaakt. De ingangsdatum voor deze nieuwe dienstregeling is niet zondag 14 december, maar is in januari 2015.
De nieuwe dienstregeling start dus NIET in december.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: do 20 nov 2014, 00:14
door Meltrain
Somoht schreef:9 en 10 worden gereden door re-integratieklanten van Perspectief (althans de opvolger daarvan, werkbedrijf Lelystad?).
Dus moeten die reïntegratieklanten ander werk zoeken?