Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënberg

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënberg

Bericht door Cookie »

Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënberg
Geplaatst op: woensdag 14 september 2011 06:39
Laatst bijgewerkt: woensdag 14 september 2011 18:38


MARIËNBERG - Studenten in de trein tussen Mariënberg en Almelo worden sinds vorige week massaal bekeurd. Ze zijn zich niet bewust van het feit dat ze sinds kort met hun Studenten OV-chipkaart moeten in- en uitchecken op de stations en krijgen boetes die kunnen oplopen tot 40 euro. "Het gaat om tientallen studenten per trein," zegt student Gerjan Lennips. "De meerderheid van de studenten weet helemaal niet dat je tegenwoordig op de stations moet in- en uitchecken. Mensen die gewoon het recht hebben om te reizen, krijgen zonder pardon een bekeuring."
Lees verder
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Cookie »

'Studenten hebben geen brief gehad'

MARIENBERG - De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO, voorheen IB-Groep) en Connexxion wijzen naar elkaar.

Volgens Connexxion worden studenten terecht bekeurd: ,,Daar heeft de DUO de studenten een brief over gestuurd." Persvoorlichter Thea Jonkman van de DUO ontkent dat echter. ,,Wij beoordelen de vraag of iemand recht heeft op het studentenreisproduct, maar we gaan niet over in- en uitchecken en dergelijke zaken.

Overigens worden de controles in de treinen niet uitgevoerd door medewerkers van Connexxion of Syntus. De controleurs werken door het ingehuurde bedrijf RJ Beveiliging uit Enschede.

Volledige artikel op http://www.destentor.nl/regio/hardenber ... had%27.ece .
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door The best »

Sinds wanneer zijn er tientallen mensen per trein op die lijn?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Ardan »

Controles die door een beveiligingsbedrijf worden gedaan? Hebben die überhaupt wel het recht om boetes uit te schrijven?
Ik doe ook maar wat
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Reiziger Delft »

Ik heb geen brief gekregen hoor. :?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door WSM »

Ardan schreef:Controles die door een beveiligingsbedrijf worden gedaan? Hebben die überhaupt wel het recht om boetes uit te schrijven?
Bijzonder. Is er geen opsporingsbevoegdheid vereist voor dit soort controles?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Klaasje »

Ik vindt het een beetje een naar verhaal, wat mij doet denken aan het in- uitchecken van studenten in Almere op de stadsbus. Ook gebrekkige communicatie vanuit CXX richting studenten en een wereld aan boetes. :neg:
Nu is het bij de trein nog een wat ingewikkelder verhaal.. Bij de ene cxx-trein kun je niet inchecken, en bij de andere is het verplicht. Snapt u hem? Ik niet.
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Cygnum »

WSM schreef:
Ardan schreef:Controles die door een beveiligingsbedrijf worden gedaan? Hebben die überhaupt wel het recht om boetes uit te schrijven?
Bijzonder. Is er geen opsporingsbevoegdheid vereist voor dit soort controles?
Lijkt me wel. Wellicht aangesteld als BOA's? Altijd handig om dat uit te zoeken middels een Wob-verzoek :Y

Ik zie wel mogelijkheden voor de beboeten om kwijtschelding te realiseren. In het geval van een gewijzigde situatie moet men daar wel van op de hoogte zijn gebracht. Nu dit niet het geval is...
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door WSM »

Sinds wanneer kunnen werknemers van particuliere beveiligingsbedrijven boa zijn?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door busentrein »

ik kom er net bij toeval achter dat het inmiddels VERPLICHT is om bij syntus in- en uit te checken, er zijn ook al enkele boetes uitgedeeld op het traject Arnhem - Winterswijk ... leuk dat ze ff melden ofzo :evil: :neg:
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door The best »

Bij Arriva (in Groningen en Friesland ten minste) is het volgens mij ook verplicht (heb ik een keer vaag iets over gehoord). Alleen de communicatie is ook in dit geval niet geheel ideaal.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Meltrain »

Wat is eigenlijk het nut dat het in- en uitchecken voor studenten verplicht is bij de regionale spoorvervoerders? :?
Het geeft zo alleen maar meer verwarring.
(En ja, ik heb bovenstaande ook met veel zoekwerk op de site van Syntus gevonden. :roll: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Klaasje »

Soms krijg ik het idee dat we met de verzamelde ervaringen van de forumgebruikers best wel eens een persberichtje kunnen maken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Wubbo »

WSM schreef:Sinds wanneer kunnen werknemers van particuliere beveiligingsbedrijven boa zijn?
Ik zit net het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar te lezen maar lees daar niet in dat een BOA niet van een particulier bedrijf kan zijn. De minister beslist wat er met de aanvraag van de werkgever gebeurt, als de werkgever aan kan tonen dat hij aan alle eisen voldoet zie ik het probleem van een particulier beveiligingsbedrijf wat betreft BOA-bevoegdheid niet.

(dat dan even los van de communicatiediscussie natuurlijk)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Geert »

Sterker nog, NS, Connexxion en Syntus zijn ook private bedrijven met boa's in dienst.

Hoe heeft Connexxion gecommuniceerd dat studenten moeten inchecken? Een brief is er blijkbaar niet geweest, op de website staat het wel maar zie je het pas na veel zoeken. Zijn er posters opgehangen of omroepberichten geweest? Gezien het feit dat de situatie sterk verschilt per vervoerder én dat het bij de meeste treinritten nog niet verplicht is om in te checken denk ik niet dat Connexxion zonder enige vorm van communicatie studenten kan beboeten. Dan hadden ze maar even een poster op moeten hangen in de trein ofzo.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door busentrein »

bij syntus is er iig op het traject Ah - Ww niks opgeroepen of gehangen op de stations
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Mark »

In Hengelo is het ook op geen enkele manier aan de reiziger kenbaar gemaakt, ook niet met een brief.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Geert »

Dus alle studenten moeten voor iedere reis die ze maken maar even op de website van de vervoerder kijken of inchecken inmiddels al verplicht is :') Maar natuurlijk :Y
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Michael 1988 »

Misschien nog makkelijker. Gewoon direct bij alle vervoerders in 1 keer de OV-sh*tkaart laten werken en inchecken verplicht maken. Ja ik noem dat ding een OV-sh*tkaart, want inchecken kan schijnbaar nog steeds niet fatsoenlijk bij alle vervoerders (zie bijvoorbeeld persbericht over de Haagse tramtunnels). Je bent op deze manier in een keer van alle onduidelijkheid af. Wel moet natuurlijk het incheckmaterieel fatsoenlijk werken (wat bij sommige, vooral oude bussen, nog steeds niet het geval is).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:Soms krijg ik het idee dat we met de verzamelde ervaringen van de forumgebruikers best wel eens een persberichtje kunnen maken.
Zou zeggen, ga je gang met wat te schrijven en stuur het dan door naar mij. Dan wil ik 't best namens OVNL als persbericht uitsturen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door webguy »

Overigens heb ik het laatst uitgevogeld op de OVC voor studenten site, maar daar staat "bij de NS niet, andere vervoerders wel", maar dat staat op een plek wel correct, de andere niet. Er staat inderdaad bij, "kijk op de site van de vervoerder".

Maar _dit_ is dus het hele probleem van de OVC: zeer zeer zeer gebrekkige communicatie en het ontbreken van centrale regie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Ennes »

Wat is het toch prettig al die opsplitsingen in het OV *O*


-o-
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Daniel »

webguy schreef:Overigens heb ik het laatst uitgevogeld op de OVC voor studenten site, maar daar staat "bij de NS niet, andere vervoerders wel"
Wat ook niet correct is aangezien het op Amersfoort - Ede-Wageningen en Dordrecht - Geldermalsen überhaupt nog niet mogelijk is om met de OV-chipkaart te reizen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Gekko123 »

Het grote probleem is inderdaad het decentraal besluiten nemen rondom de OV-chip. Dit is als je het mij vraagt een zaak voor de minister en die moet aangeven of het voortaan verplicht is voor studenten of niet (en dan dus meteen bij alle vervoerders).

Verder mag DUO ook wel wat meer verantwoordelijkheid nemen en studenten informeren over de gewijzigde reisvoorwaarden bij particuliere vervoerders. Men mag er niet vanuit gaan dat (bij wijze van) studenten in de randstad weten dat er in de achterhoek een andere vervoerder rijdt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door webguy »

Daniel schreef:
webguy schreef:Overigens heb ik het laatst uitgevogeld op de OVC voor studenten site, maar daar staat "bij de NS niet, andere vervoerders wel"
Wat ook niet correct is aangezien het op Amersfoort - Ede-Wageningen en Dordrecht - Geldermalsen überhaupt nog niet mogelijk is om met de OV-chipkaart te reizen...
Ok, ok, het staat er iets genuanceerder:
Studentenreisproduct.nl schreef:In- en uitchecken is ook verplicht bij de regionale treinvervoerders Arriva, Connexxion (met uitzondering van de Valleilijn), Syntus en Veolia Transport.
Reis je met de treinen van NS, dan is in- en uitchecken nog niet verplicht. In de kortingsuren mag je voorlopig ook nog een papieren kaartje kopen. Reis je in de kortingsuren op saldo, dan moet je natuurlijk wél in- en uitchecken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten