Pagina 1 van 3

OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 00:04
door Wubbo
OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar
Geplaatst op: zondag 18 september 2011 00:03
Laatst bijgewerkt: zondag 18 september 2011 00:04


Nog dit najaar kunnen treinreizigers op de Valleilijn de Ov-chipkaart gebruiken. Deze week is vervoerder Connexxion gestart met de aanleg van de infrastructuur van in- en uitcheckpaaltjes. ,,Op een nader te bepalen datum dit najaar gaat het systeem vervolgens in gebruik”, aldus woordvoerder Herman de Gooijer van Connexxion.
Lees verder

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 11:49
door Lyntus
Yes! Eindelijk, dat duurde eventjes. Ben er erg blij mee, maar vraag me tegelijkertijd af hoe Connexxion de eerdere problemen dan heeft opgelost. Ik weet niet meer wat het was, maar het had volgens mij te maken met tarieven en overstappen?

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 12:25
door MdJ
Ik vermoed dat het eerder in de buurt van station Amersfoort ligt.

Daar vertrekt dat ding savonds elke dag van een ander perron. Om dan op elk perron paaltjes neer te zetten ipv alleen 4b/5b is nogal een dure grap.

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 14:03
door webguy
Voor CXX zou het logischer zijn om de CICOs in de trein te monteren, net als met bussen... Maar ja, dat zal wel weer niet mogen. Het zou verwarrend zijn, maar ach, wat met de OVC is wel goed doordacht?

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 17:38
door Vinny
Nou je loopt gewoon tegen een systeemfout aan. Het afsluiten van de stations met poortjes, houdt in feite in dat de chippoortjes vervoerderneutraal moeten zijn. Dat zijn ze echter niet, omdat men gekozen heeft voor een systeem waarbij de decentrale vervoerders zelf hun eigen systeem moeten hebben. Het was wellicht beter geweest om voor al het railgebonden openbaar vervoer (trams) eenzelfde systeem in te voeren: in- en uitchecken op de stations bij een overkoepelende organisatie die de opbrengsten verdeeld onder de vervoerders, en voor bussen het huidige incecken bij de chauffeur te handhaven.

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 20:43
door Freek
Vertraging met de invoering had te maken met twee zaken. Enerzijds Amersfoort, omdat daar enerzijds er geen vast vertrekspoor is en anderzijds omdat het station met poortjes wordt afgesloten. Tweede reden heeft te maken met een mogelijke integratie met het NS-tarief. Details weet ik daar niet meer van en zoek er aub ook niet te veel achter.

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 21:01
door Klaasje
Die laatste was op zich wel een open deur... Toch heeft dat de andere vervoerders niet belet om het systeem toch snel in te voeren.

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 21:07
door BR628
Vinny schreef:in- en uitchecken op de stations bij een overkoepelende organisatie die de opbrengsten verdeeld onder de vervoerders, en voor bussen het huidige incecken bij de chauffeur te handhaven.
Opbrengsten verdelen onder de vervoerders, dat is iets wat vervoerders juist niet meer willen, aangezien je dan altijd blijft rommelen met de WROOV-methode. Daar is juist Chipkaart o.a. voor bedoeld, je checkt in en uit bij de vervoerder en die ziet 1 op 1 de inkomsten binnenkomen.

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 21:20
door Vinny
Je kunt niet bij de vervoerder inchecken als je werkt met een systeem dat je stations afsluit met poortjes en je hebt meerdere vervoerders op een station. Dat lijkt mij uiterst simpel te beredeneren. Dus kortom: of je draait de privatisering terug en hebt weer (grotendeels) één vervoerder in Nederland, of je checkt niet in bij poortjes, maar bij de vervoerder, of je creeert een "verkehrsverbund"-achtige organisatie, die voor de opbrengstverdeling zorgt, iets dat in Duitstalige landen als Duitsland en Zwitserland al lang goed werkt...

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 22:33
door reisthijs
BR628 schreef:Opbrengsten verdelen onder de vervoerders, dat is iets wat vervoerders juist niet meer willen, aangezien je dan altijd blijft rommelen met de WROOV-methode. Daar is juist Chipkaart o.a. voor bedoeld, je checkt in en uit bij de vervoerder en die ziet 1 op 1 de inkomsten binnenkomen.
Dat de vervoerders vinden dat het wanproduct dat ze OV-chipkaart hebben genoemd dat als doel heeft, dat is dus de hele kern van het probleem. Als ze er zelf maar beter van (denken te) worden, kunnen de ongemakken en extra kosten voor de reizigers ze dus niets schelen...

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 23:13
door Geert
@Vinny: je checkt nu ook al in bij een vervoerder. Het werkt echter niet om een station af te sluiten met poortjes van een vervoerder als er meerdere vervoerders een station aandoen, en ook halfslachtige oplossingen met een rij poortjes van vervoerder X en een rij van vervoerder Y (zie Amsterdam Amstel) is een rare oplossing.
Inchecken bij een vervoersbedrijf zou eigenlijk in het voertuig zelf moeten, of het systeem moet zo aangepast worden dat je op 'gedeelde' stations in kan checken bij ieder paaltje en dat bij het uitchecken wordt bedacht met welke vervoerder je reist. Voor Amersfoort <-> Ede-Wageningen lijkt me dat niet zo moeilijk, die 10 reizigers die omreizen via Utrecht zullen het verschil in inkomsten voor NS vast niet maken.

Maar ja, voor dit soort beslissingen zijn wel wat investeringen nodig en die worden niet gemaakt doordat centrale regie voor de chipkaart hopeloos afwezig is :roll: -o-

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 23:30
door Freek
Klaasje schreef:Die laatste was op zich wel een open deur... Toch heeft dat de andere vervoerders niet belet om het systeem toch snel in te voeren.
Nee, het ging niet om de integratie van het VDU (en aanverwanten).

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 15:13
door Ruben
webguy schreef:Voor CXX zou het logischer zijn om de CICOs in de trein te monteren, net als met bussen... Maar ja, dat zal wel weer niet mogen. Het zou verwarrend zijn, maar ach, wat met de OVC is wel goed doordacht?
Voor de reiziger zou het logischer zijn om de CICOs op de stations te monteren, en ze te integreren met het systeem van NS. Voor een reis naar zeg Barneveld Noord of Lunteren heb je voor het stuk vanaf Amersfoort of Ede-Wageningen immers altijd Connexxion nodig. NS en Connexxion kunnen dan afspraken maken over het deel dat aan Connexxion vergoed wordt, net als nu. Enkel voor een rit Amersfoort - Ede=Wageningen bestaat er wellicht een grijs gebied vanwege reizigers die via Utrecht zouden gaan.

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 15:59
door Daniel
Amersfoort - Ede=Wageningen is nu al een grijs gebied... tariefberekening is via de Valleilijn, maar je mag ook via Utrecht. Waarbij de Valleilijn sneller en minder overstappen is.

Route via Utrecht is in mijn geval trouwens ook een aparte: reis dan een stukje met twee geldige vervoerbewijzen, maar da's wel goedkoper dan op abonnement van Amersfoort tot Utrecht en dan met 40% korting Utrecht - Ede=Wageningen.

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 16:53
door Vinny
of het systeem moet zo aangepast worden dat je op 'gedeelde' stations in kan checken bij ieder paaltje en dat bij het uitchecken wordt bedacht met welke vervoerder je reist
Dat lijkt me nu al moeilijk (Amsterdam Amstel - Amsterdam Bijlmer), en in de toekomst al helemaal onmogelijk als er nog meer concurrentie op het spoor is...

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 23:29
door Geert
Daniel schreef:Amersfoort - Ede=Wageningen is nu al een grijs gebied... tariefberekening is via de Valleilijn, maar je mag ook via Utrecht. Waarbij de Valleilijn sneller en minder overstappen is.
Ja, alles wat samenloopt met meerdere vervoerders is nu een grijs gebied en daar willen de vervoerders juist vanaf. Daarom moet je per vervoerder inchecken; zie bijvoorbeeld ook Elst - Arnhem dat je met Syntus of met NS af kunt leggen.

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: di 20 sep 2011, 06:26
door Daniel
Even een correctie: Amf - Ed mag blijkbaar alleen via de Valleilijn (reisplanner geeft geen adviezen via Utrecht). Amf - Ah mag je wel bij kiezen maar dan verschilt de reistijd nauwelijks.
Daarmee is dit een grijzer gebied als vergelijkbare aanbestede lijnen waar je meer opties hebt: Ddr - Tl is bijvoorbeeld zo'n reis waar de gekozen route door de gemiddelde reiziger vrij eenvoudig te bepalen is. Da's met Arriva immers 40 min. sneller dan met NS via Utrecht.

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: di 20 sep 2011, 10:49
door Vinny
Misschien is het wel aardig om een lijstje op te stellen met verbindingen die je met twee verschillende railvervoerders kunt maken:
Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal - Breda - Antwerpen
Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem
Amsterdam Centraal - Amsterdam Amstel - Duivendrecht - Amsterdam Bijlmer ArenA - Holendrecht
Amsterdam Zuid WTC - Amsterdam RAI - Duivendrecht - Diemen Zuid
Amsterdam Lelylaan - Amsterdam Sloterdijk
Den Haag Centraal - Den Haag Laan van NOI - Rotterdam Centraal
Amersfoort - Arnhem
Arnhem - Elst
toek.: Arnhem - Arnhem Velperpoort - Westervoort - Duiven - Zevenaar
Dordrecht - Utrecht
Zwolle - Almelo (via Marienberg of via Deventer)
Hegelo - Bad Bentheim
Roermond/Venlo - Arnhem/Zwolle
Heerlen - Heerlen de Kissel - Landgraaf
Waarschijnlijk nog veel meer...

Niet overal is het een probleem, omdat veel stations een andere ingang hebben voor metrostations, maar het geeft wel aan dat het meer dan een "enkele lijn" is... ;)

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: wo 21 sep 2011, 16:37
door waldo79
Je kunt hier een scala aan reizen invoeren waar de geadviseerde route over een gedecentraliseerde lijn loopt 8-)

Overigens is Ah - Ahp in de huidige situatie ook al 2 vervoerders.

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: wo 21 sep 2011, 16:57
door reisthijs
Vinny schreef:toek.: Arnhem - Arnhem Velperpoort - Westervoort - Duiven - Zevenaar
Maak daar maar Arnhem - Doetinchem van.
Alleen dáár komt er voor de OV-chipkaart geen onderscheid tussen de vervoerders. Dat wordt nu juist een nieuw 'grijs gebied' waarin de vervoerders de opbrengsten onderling moeten verdelen. Het kán dus wel :Y

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: wo 21 sep 2011, 19:46
door Daniel
Freek schreef:Tweede reden heeft te maken met een mogelijke integratie met het NS-tarief
Die komt er in ieder geval niet. Connexxion gaat volgens een artikel in het AD/Amersfoortse Courant van vandaag eigen apparatuur plaatsen, inclusief het uit- en inchecken bij een overstap.

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: wo 21 sep 2011, 20:38
door reisthijs
Dat je apart moet uit/inchecken wil nog niet zeggen dat er geen tariefintegratie kan komen! (Het wordt er juist eenvoudiger van)

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: wo 21 sep 2011, 21:09
door Daniel
Eenvoudiger? Je kilometers beginnen toch echt weer opnieuw te tellen bij de nieuwe checkin. Hooguit krijg je een situatie als bij Arriva in het Noorden waar je ook volgens het NS-tarief betaald met de chipkaart.

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: wo 21 sep 2011, 21:52
door Geert
De poortjes van Connexxion kunnen toch zo ingesteld worden dat ze een NS-reis verrekenen (en andersom voor de NS-poortjes met een CXX-reis). Er wordt door diverse vervoerders voor gekozen om de telling weer vanaf het begin te laten beginnen, maar dat hoeft helemaal niet (zie situatie bus/tram/metro waar dat ook gewoon kan). Dit niet oplossen is een politieke keuze, geen groot technisch probleem...

Re: OV-chipkaart op Valleilijn dit najaar

Geplaatst: wo 21 sep 2011, 22:01
door Daniel
Geert schreef:De poortjes van Connexxion kunnen toch zo ingesteld worden dat ze een NS-reis verrekenen (en andersom voor de NS-poortjes met een CXX-reis).
Ik volg deze zin even niet...
Er wordt door diverse vervoerders voor gekozen om de telling weer vanaf het begin te laten beginnen, maar dat hoeft helemaal niet (zie situatie bus/tram/metro waar dat ook gewoon kan). Dit niet oplossen is een politieke keuze, geen groot technisch probleem...
Bij de bus/tram/metro kan dat omdat er iets simpels als een basistarief van 79 cent is. Dat heb je bij de trein niet, een degressief tarief heb je toch echt de totale reisafstand voor nodig tussen je checkin en checkout. Zelfs als je bij NS (vanwege een via-reis) op een tussenstation uit- en incheckt beginnen de kilometers weer opnieuw te lopen.
(En je kan hoog en laag springen, maar de kilometers lopen overal waar je de OVC kunt gebruiken van checkin tot checkout...)