Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door Etienne »

Syntus gebeten hond Achterhoek

Vertraging, na vertraging, na vertraging. Al jaren is het hommeles op het stuk Winterswijk - Arnhem, het Traject Des Doods. Vervoersbedrijf Syntus krijgt van de treinreizigers de schuld.

Niet alleen de reizigers hebben er genoeg van. De provincie gaf in januari, na een regen van klachten, Syntus een boete van 50.000 euro. Verder stonden machinisten en conducteurs in december op het punt om te gaan staken, omdat zij 'alle hoon' van de teleurgestelde reiziger over zich heen kregen. 'Die problemen met de werknemers zijn inmiddels uitgesproken', zegt Annemieke Voortman, woordvoerster van Syntus.

Wat is er mis? 'Er zijn meerdere oorzaken voor de vertraging', zegt Voortman. 'Meestal heeft het te maken met dat er vier treinen per uur beide kanten op slechts een enkel spoor gaan, dus overbelasting. Of er kunnen problemen zijn met de infrastructuur. Daarnaast speelt vandalisme een grote rol en tot slot kunnen onze treinen te maken hebben met technische problemen.'

Lees meer

----
Dat filmpje ook wat er bij staat :roll:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door Maik »

Ook vandaag is Syntus goed bezig. Momenteel staat er in Zevenaar een gestrande trein, reden: De brandstof is op. _O- _O-
Pommes.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door Freek »

Lintje zeker? Die hebben geen brandstofmeter in de cabine. Zo heeft er bijna een jaar geleden ook eentje gestaan bij Laren=Almen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door Etienne »

Ik heb dat lijntje dit jaar nog gereden tussen Arnhem en Doetinchem, slechts in Wehl liepen we +5 op door een vertraagde tegentrein. :!:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door Geert »

Etienne schreef:Ik heb dat lijntje dit jaar nog gereden tussen Arnhem en Doetinchem, slechts in Wehl liepen we +5 op door een vertraagde tegentrein. :!:
Wat probeer je hiermee te zeggen of aan te tonen?
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door Etienne »

Ik wil er niks mee aantonen, maar alleen even melden dat ik nooit de problemen heb ondervonden die de vele forenzen (bijna) dagelijks ondervinden. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door busentrein »

Maik schreef:Ook vandaag is Syntus goed bezig. Momenteel staat er in Zevenaar een gestrande trein, reden: De brandstof is op. _O- _O-

rond 16.30 stonden er 2 buffels op spoor 3 te Zevenaar . Als ik mijn tijdlijn op twitter moet geloven op dit moment gaat het niet veel beter momenteel..
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door visgraat »

Het is zonde van de reputatie van Syntus, daar waar zij deels verantwoordelijk voor zijn. Maar zo gaat dat nu eenmaal. Tot een paar jaar geleden dacht ik ook dat een vervoerbedrijf aansprakelijk was voor alle problemen. En als er dan een nieuwe vervoerder kwam, dacht ik dat dat een betere was, omdat ze met nieuwer materieel kwamen. Het is nu dat ik beter weet, maar veel mensen niet.

Op de Veluwelijn zijn ook nog steeds problemen.

Het wordt echt tijd dat ze wat gaan doen aan hun imago. Want verder is het een heel innovatief en toegankelijk bedrijf.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door MdJ »

Welke problemen zijn er dan op de veluwelijn?
Bij twijfel: gebruik beton.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door visgraat »

Ik weet het niet precies, maar sinds april is blijkbaar maar een deel opgelost. De PvdA vond de problemen in ieder geval nog zo schrijnend dat ze een bijeenkomst hebben georganiseerd. Inhoudelijk weet ik niet precies wat er is besproken. Wel las ik ergens over lege bussen op de feederlijn van Hattem, omdat deze niet aan zou sluiten en het voor het kippestukje naar Zwolle het ook jammer is dat overgestapt moet worden, tenzij je net aan de halte van de Veluwelijn woont.

http://www.gelderland.pvda.nl/nieuws/ni ... eerde.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door Suus »

Visgraat is gewoon een raspessimist volgens mij -o-

Het zou wel bizar zijn als de GTW's van Arriva en Hermes opeens wel zonder problemen op de lijn functioneren in de toekomst...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door visgraat »

Ik heb overgenomen wat ik kon vinden. En het gaat echt niet goed met de reputatie van Syntus. Die mening heb ik wel. Ondanks dat het een vooruitstrevend en innovatief bedrijf is kan er heel veel verbeteren. Op het trace tussen Arnhem en Winterswijk is dat heel lastig en de vraag is inderdaad in hoeverre Hermes/Arriva dat beter gaan doen. We zullen zien. Ik denk dat het probleem daar deels wordt opgelost.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door Wubbo »

Als ik het goed heb is een deel van de problemen op Arnhem - Winterswijk te wijten aan het ingezette materieel. Lint schijnt moeite te hebben met het beveiligingssysteem. In ieder geval zijn de GTW's iets sneller, dat levert ook al iets meer rust op op het overvolle baanvak daar.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door busentrein »

Sowieso, is het in de avondspits zeer prettig om een lint te hebben, omdat deze ook met gemak de rijtijden halen t.o.v. de buffels. Ze lopen met gemak een vertraging van 5 minuten in.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door Ardan »

Moeten wel beide motoren het doen. Heb toen ik nog Ww-Dv elke dag pendelde regelmatig er één gehad waarbij één van de motoren was uitgevallen, nou, dan loop je een vertraging eeecht niet meer in..
Ik doe ook maar wat
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door robinzes »

nogmaals, de meeste problemen zijn veroorzaakt door prorail de afgelopen tijd en daardoor loopt bij syntus alles in de soep. Zolang er geen verbeteringen kwa beveiliging, exct worden uitgevoerd zullen ook Hermes en arriva dit ondervinden. We zullen het zien. Hoop dat syntus ooit nog een nieuwe start op het spoor kan maken. In ieder geval op de lijn Zutphen - Oldenzaal vanaf 2013. ( mischien ooit de valleilijn als die afloopt??)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door Geert »

Dat duurt nog wel 10 jaar. Ik zou er niet op wachten...
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door visgraat »

Bee schreef:Visgraat is gewoon een raspessimist volgens mij -o-

Het zou wel bizar zijn als de GTW's van Arriva en Hermes opeens wel zonder problemen op de lijn functioneren in de toekomst...
De problemen lopen gewoon de spuigaten uit. Dat zullen weinig reizigers ontkennen die daar regelmatig rijden. En helaas gaat dat ten koste van de reputatie van Syntus, ook al is Prorail ook verantwoordelijk. Ik weet niet hoe je positief kunt zijn over die ontwikkelingen. En op de Veluwelijn zijn nog problemen. De start was slecht, maar het gaat na maatregelen nu al een stuk beter. Toch zal de slechte start niet goed zijn geweest voor het imago. Je eerste indruk van een nieuwe vervoerder telt wel zwaar mee, dus zal je nu extra je best moeten doen, om die reizigers weer tevreden te stellen.
robinzes schreef:nogmaals, de meeste problemen zijn veroorzaakt door prorail de afgelopen tijd en daardoor loopt bij syntus alles in de soep. Zolang er geen verbeteringen kwa beveiliging, exct worden uitgevoerd zullen ook Hermes en arriva dit ondervinden. We zullen het zien. Hoop dat syntus ooit nog een nieuwe start op het spoor kan maken. In ieder geval op de lijn Zutphen - Oldenzaal vanaf 2013. ( mischien ooit de valleilijn als die afloopt??)
Het bijzondere is dat op het traject wel een hoge punctualiteit gehaald wordt. Ik heb in de afgelopen 5 jaar ongeveer 100 x in die trein gezeten en 2 x vertraging gehad van meer dan 5 minuten: Een keer was toen er op het NS-traject Almelo - Deventer problemen waren en reizigers omreisden via Goor. En een keer waren er technische problemen waardoor we met 15 minuten vertraging in Zutphen aankwamen. Maar de intercity uit zwolle had toen net ook +15. Dus dat viel allemaal wel mee.

De lintjes zijn daar wel prima geschikt en worden ook vanaf 2013 gerenoveerd ingezet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door webguy »

Ik denk dat we het hele probleem niet kende als Syntus er echt geld achter zette en in Zevenaar een extra treinstel inzette. Het gebeurt regelmatig dat treinen kort moeten keren en dat de vertraging dan alleen maar erger wordt. Je kan wel een trein opheffen, maar omdat het enkelspoor is moet je dan al snel alle kruisende treinen ook opheffen als je niet "vertragingsregen" wil hebben. Als er in Winterswijk en in Zevenaar een enkel stel als "warme reserve" stonden zouden 50% van de problemen opgelost worden gok ik (onwetenschappelijk). Maar ja, zo'n niveau van betrouwbaarheid kost geld...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door Ardan »

...precies, en dat geld hebben regiovervoerders niet over voor extra treinstellen. Kijk bijvoorbeeld naar Veolia die ook erg krap zit in zijn materieel. Om voor een concessie meer materieel aan te schaffen dan nodig is, terwijl je het misschien na 6 jaar alweer kwijt bent, vinden ze zonde. En terecht. Eigenlijk zou een treinconcessie 15 á 20 jaar moeten duren, waarna de overnemende vervoerder de stellen verplicht in revisie moet nemen. Zo wordt de levensduur van een treinstel optimaal benut.
Ik doe ook maar wat
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door Zonnig »

Hoe kan het nou veel beter worden met 2 vervoerders op het lijndeel Arnhem - Doetinchem.
2 vervoerders dat wordt, zeker bij vertragingen, een nog grotere puinhoop.

Zeker omdat communiceren niet altijd even makkelijk is.
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door ..... »

Het lijkt me een groot betoog voor volledige dubbelsporigheid en misschien zelfs het betrekken van Arnhem-Doetinchem bij het hoofdrailnet.

Een kwartierdienst blijkt in de praktijk bijzonder lastig op enkelspoor en vereist een hoge dichtheid aan stations die het voor doorgaande reizigers weer minder aantrekkelijk maken. Bovendien blijkt ook een kwartierdienst met treinen van meestal twee stellen vaak niet afdoende en moeten er mensen staan in de brede spits en soms zelfs daarbuiten.

Ik kan niet anders dan concluderen dat de reizigersaantallen op Arnhem-Doetinchem v.v. een heel ander soort materieel en dienstregeling rechtvaardigen dan wat er nu rijdt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door Wubbo »

Ee wordt op meer lijnen een kwartierdienst op enkelspoor gereden (Maaslijn, MerwedeLingeLijn) en daar zijn de problemen veel minder groot dan in de Achterhoek. Bij het hoofdrailnet trekken lost volgens mij geen enkel probleem op, ns kan geen wezenlijk andere dienstregeling rijden op dezelfde infra.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Er wordt op meer lijnen een kwartierdienst op enkelspoor gereden (Maaslijn, MerwedeLingeLijn) en daar zijn de problemen veel minder groot dan in de Achterhoek.
Heb je het aantal verstoringen op de MerwedeLingeLijn in de afgelopen twee weken, sinds de start van de kwartiersdienst dus, al eens geteld? Zijn er ook aardig wat geweest, deels problemen met de nieuwe infra (seinstoringen bij Stadspolders) maar ook meerdere rond Hardinxveld. Plus de bijbehorende logistieke problemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Bericht door ..... »

Wubbo schreef:Ee wordt op meer lijnen een kwartierdienst op enkelspoor gereden (Maaslijn, MerwedeLingeLijn) en daar zijn de problemen veel minder groot dan in de Achterhoek. Bij het hoofdrailnet trekken lost volgens mij geen enkel probleem op, ns kan geen wezenlijk andere dienstregeling rijden op dezelfde infra.
Dat betrekken bij het hoofdrailnet bedoelde ik dan ook puur als aanvullende maatregel na spoorverdubbeling en elektrificatie.

Op de Maaslijn is alleen in de spits sprake van een kwartierdienst (op slechts een gedeelte van het traject) dus dat het over het geheel genomen voor minder problemen zorgt is nogal wiedes. Op de MerwedeLingelijn is pas sinds kort sprake van een kwartierdienst en is het nog wat vroeg oordelen. De voortekenen zijn in ieder geval niet gunstig. Daarbij komt dat er door Syntus de wens geuit is om op Arnhem-Doetinchem nóg meer treinen te laten rijden.

Als je toekomstige (extra) Intercity Schiphol-Arnhem doortrekt naar Doetinchem dan verminder je de druk op de overige treinen aanzienlijk en biedt je reizigers uit Doetinchem en verder een snellere verbinding langs de 7(!) (exclusief Zevenaar-Oost en Arnhem Pleij) stations die ook doorgaande reizigers nu moeten halteren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten