Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Berichtdoor Klaasje » Wo 21 Sep 2011, 21:39

Een kwartiersdienst of halfuursdienst is niet wezenlijk anders op een enkelsporig traject, je loopt namelijk in beide situaties tegen het zelfde knelpunt aan: Waar kunnen de treinen elkaar passeren. Als dat in de dienstregeling netjes volgens de normen past, en het gaat nog steeds erg vaak mis, dan is er reden genoeg om aan te nemen dat het met een dubbelsporig traject ook een drama wordt (iets minder groot, dat wel). Kortom; dat spoorverdubbeling de problemen bij toverslag oplost is flauwekul. Bovendien moet het gewoon op een enkelsporig traject zonder regelmatig terugkerende problemen kunnen. Dat het hier niet goed gaat ligt niet aan de enkelsporigheid van het traject, maar aan de storingsgevoeligheid van de apparatuur voor de beveiliging en de storingsgevoeligheid van de treinen.

.....
Berichten: 47
Lid geworden op: Ma 26 Apr 2010, 17:59

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Berichtdoor ..... » Wo 21 Sep 2011, 22:00

Klaasje schreef:Een kwartiersdienst of halfuursdienst is niet wezenlijk anders op een enkelsporig traject, je loopt namelijk in beide situaties tegen het zelfde knelpunt aan: Waar kunnen de treinen elkaar passeren. Als dat in de dienstregeling netjes volgens de normen past, en het gaat nog steeds erg vaak mis, dan is er reden genoeg om aan te nemen dat het met een dubbelsporig traject ook een drama wordt (iets minder groot, dat wel). Kortom; dat spoorverdubbeling de problemen bij toverslag oplost is flauwekul. Bovendien moet het gewoon op een enkelsporig traject zonder regelmatig terugkerende problemen kunnen. Dat het hier niet goed gaat ligt niet aan de enkelsporigheid van het traject, maar aan de storingsgevoeligheid van de apparatuur voor de beveiliging en de storingsgevoeligheid van de treinen.


Waar stel ik dat spoorverdubbeling "de problemen bij toverslag oplost"?

Dubbelspoor lost het probleem van passeren helemaal op, dus dat het wel een aanzienlijk verbetering oplevert is evident. Één vertraagde trein heeft nu vrijwel direct impact op al het verkeer in beide richtingen. Bij dubbelspoor pas bij een vertraging van ruim tien minuten en dan slechts in één richting. Weinig betoog nodig verder.

Je gaat ook voorbij aan het feit dat ook de huidige kwartierdienst eigenlijk niet voldoende is. De infrastructuur legt grote beperkingen op aan het materieel dat er gebruik van kan maken. Dus de technische problemen (als gevolg van bepaald materieel) zijn indirect ook een gevolg van de beperkte infrastructuur (enkelspoor, geen bovenleiding). Een volwaardige spoorlijn zorgt voor meer capaciteit per trein en lost ook gelijk de technische problemen op.

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Berichtdoor Klaasje » Wo 21 Sep 2011, 22:20

..... schreef:Dubbelspoor lost het probleem van passeren helemaal op, dus dat het wel een aanzienlijk verbetering oplevert is evident. Één vertraagde trein heeft nu vrijwel direct impact op al het verkeer in beide richtingen. Bij dubbelspoor pas bij een vertraging van ruim tien minuten en dan slechts in één richting. Weinig betoog nodig verder.

Klopt, maar zolang er storingen in de systemen blijven zitten wordt het vertragingsprobleem hooguit minder erg, de problemen worden totaal niet opgelost. Daarbij kan op een enkelsporig traject een vertraging tot ongeveer 3 minuten vrij eenvoudig uitdempen door de planningsnormen die worden toegepast. Als het vaak gebeurd dat de vertragingen de spuigaten uitlopen ligt dat niet aan het gebrek aan spoorstaven omdat het dan ligt aan een van de volgende zaken:
  • Storing in de baanapparatuur.
  • Storing in het materieel.
  • Gebrekkige dienstuitvoering.

..... schreef:Je gaat ook voorbij aan het feit dat ook de huidige kwartierdienst eigenlijk niet voldoende is. De infrastructuur legt grote beperkingen op aan het materieel dat er gebruik van kan maken.

Waarom is een kwartiersdienst onvoldoende? Je kan best langere treinen inzetten. Wellicht moeten de perrons wat langer gemaakt worden, maar het is een stuk goedkoper dan het verhogen van frequenties. NS krijgt het ook voor elkaar om 3000 reizigers per uur met een kwartiersdienst van sprinters te vervoeren, waarom kan dat in de Achterhoek dan niet? Onvoldoende is het dus zeker niet, wellicht is een impuls in de dienstregeling wel gewenst, maar noodzakelijk is het niet.
Dus de technische problemen (als gevolg van bepaald materieel) zijn indirect ook een gevolg van de beperkte infrastructuur (enkelspoor, geen bovenleiding). Een volwaardige spoorlijn zorgt voor meer capaciteit per trein en lost ook gelijk de technische problemen op.

Onzin, er kunnen prima diesels rijden die het wel goed doen. Een "normaal systeem" is geen randvoorwaarde voor een goed werkend systeem. Goede onderdelen in een "ander systeem" zijn wel nodig voor een goede werking.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Berichtdoor Wubbo » Wo 21 Sep 2011, 22:37

Er is geen enkele reden waarom je in de Achterhoek niet met 3x DM90 zou kunnen rijden (NS deed dat ook). Bij mijn weten gebeurt dat alleen niet (net als dat 3x Lint eigenlijk niet voorkomt). Je kan je capaciteitsprobleem dus in principe morgen oplossen, DM90 is vast nog wel te huur bij NS.

Daniel schreef:Heb je het aantal verstoringen op de MerwedeLingeLijn in de afgelopen twee weken, sinds de start van de kwartiersdienst dus, al eens geteld? Zijn er ook aardig wat geweest, deels problemen met de nieuwe infra (seinstoringen bij Stadspolders) maar ook meerdere rond Hardinxveld. Plus de bijbehorende logistieke problemen.

Ja hoor. Het archief van Rijdendetreinen.nl houdt dat keurig bij. Het zijn er precies 2 (een bij Stadspolders en een bij Hardinxveld als ik goed tel). Sinds 1 september zijn het er 3 (de derde was een 'versperring'. Daarbij even Teletekst halen als maatstaf nemend, dat is namelijk dezelfde maat die we op Arnhem - Winterswijk gebruiken.

Arnhem - Winterswijk komt in de afgelopen 2 weken op 3 storingen trouwens.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Berichtdoor Daniel » Wo 21 Sep 2011, 22:46

Apart, ik tel al zes verstoringen n.a.v. tweets van Arriva waarvan zelfs drie op één dag...
- 12/9: wisselstoring en minder treinen
- 15/9: stroomstoring
- 18/9: sein- en wisselstoring Hardinxveld
- 20/9: ochtend; door verstoring vertragingen tot 15 minuten en minder treinen
- 20/9: einde ochtend; uitval door logistieke problemen
- 20/9: middag; door seinstoring vertragingen van 10 minuten en minder trienen
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Berichtdoor Geert » Wo 21 Sep 2011, 23:23

Vermoedelijk zijn die storingen niet dusdanig ernstig of langdurig geweest dat Prorail/NS ze op de site heeft gezet. Het archief van Rijdendetreinen.nl houdt alleen de storingen bij die NS zelf meldt, dus of de storingen vielen relatief mee of er schort iets aan de informatievoorziening.

Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: Syntus gebeten hond in de Achterhoek

Berichtdoor Maik » Ma 03 Okt 2011, 17:10

Wubbo schreef:Er is geen enkele reden waarom je in de Achterhoek niet met 3x DM90 zou kunnen rijden (NS deed dat ook). Bij mijn weten gebeurt dat alleen niet (net als dat 3x Lint eigenlijk niet voorkomt). Je kan je capaciteitsprobleem dus in principe morgen oplossen, DM90 is vast nog wel te huur bij NS.
Toch even reageren. Er rijden op werkdagen 2 treinen met 3x DM'90, namelijk t30922 en t30924. Met de opening van Westervoort zal er nog een derde trein met 3 stellen moeten gaan rijden, of er dan ook in de avondspits met 3 stellen zal worden gereden weet ik niet.
Pommes.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast