ProRail door het stof in Achterhoek
ProRail door het stof in Achterhoek
ProRail door het stof in Achterhoek
Geplaatst op: dinsdag 27 september 2011 22:39
Laatst bijgewerkt: dinsdag 27 september 2011 22:40
Spoorbedrijf ProRail biedt reizigers excuus aan voor de aanhoudende problemen op de spoorlijn Arnhem-Winterswijk in de Achterhoek. Dat meldde het bedrijf dinsdag, nadat het treinverkeer op de geplaagde verbinding voor de derde keer in twee dagen werd gehinderd door een storing.
Lees verder
Geplaatst op: dinsdag 27 september 2011 22:39
Laatst bijgewerkt: dinsdag 27 september 2011 22:40
Spoorbedrijf ProRail biedt reizigers excuus aan voor de aanhoudende problemen op de spoorlijn Arnhem-Winterswijk in de Achterhoek. Dat meldde het bedrijf dinsdag, nadat het treinverkeer op de geplaagde verbinding voor de derde keer in twee dagen werd gehinderd door een storing.
Lees verder
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Maar wat gaan ze er concreet aan doen?
En waarom een plaatje van een koploper...HvN
En waarom een plaatje van een koploper...HvN
- busentrein
- Berichten: 576
- Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
- Locatie: Ulft
- Contacteer:
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
niets... zoals ze al jaren doen. Of ze gooien het treinverkeer weer een week plat door werkzaamheden, waarna het nog slechter gaat als daarvoor -o- :')
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Ik vraag me nou nog steeds af wat de oorzaak is van alle problemen en waarom dit niet op andere spoorlijnen optreedt.
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Er zijn meerdere enkel sporige trajecten in Nederland en daar zijn zulke problemen niet aanwezig. Ze moeten dat traject gewoon een keer voor maanden lang afsluiten en echte alle wissels vervangen, alle bekabeling opnieuw aanleggen en alle overige elektrische systemen vervangen en het liefst bij Arnhem Pikerstaaf een spoorviaduct maken waardoor het verkeer vanuit Zevenaar en winterswijk beter kan kruisen met overig treinverkeer. Dit kost natuurlijk een hoop poen maar dan ben je voor de volgende 10 20 jaar gewoon goed klaar.
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Velperbroek Aansluiting bedoel je neem ik aan ;)hidihi schreef: Arnhem Pikerstaaf
Mja, met vier á vijf treinen per uur per richting Ah-Zv en vier Ah-Zp plus goederenspul is het inderdaad een drukke aansluiting... maar daar ligt het probleem van de lijn niet.
Ik doe ook maar wat
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Weet ik inderdaad het probleem is de technische kant van de lijn en die moet prioriteit krijgen maar als je eenmaal bezig bent en ik denk dat een grondige renovatie toch planningstijd gaat kosten dan kun je het beste toch kijken of zo'n viaduct niet meteen meegenomen kan worden, want de lijn moet toch dicht moet en dan kun je het viaduct maar meteen meenemen scheelt sluitingsdagen en de nieuwe bedrading kan meteen op de nieuwe situatie neergelegd worden. Want kijk de spooraansluiting werkt nu wel maar het is toch niet erg robuust want als je met een paar vertragingen te maken heb wordt het meteen al lastig om spoorconcliften te vermijden.Ardan schreef:Velperbroek Aansluiting bedoel je neem ik aan ;)hidihi schreef: Arnhem Pikerstaaf
Mja, met vier á vijf treinen per uur per richting Ah-Zv en vier Ah-Zp plus goederenspul is het inderdaad een drukke aansluiting... maar daar ligt het probleem van de lijn niet.
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Stel, men gaat Zevenaar-Winterswijk dubbelspoor leggen. Waarom dan helemaal bij Velperbroek Aansluiting een flyover neerleggen "omdat dat meteen kan". Je kunt namelijk gewoon Zevenaar-Arnhem pendelen en je hoeft het internationale verkeer niet om te leggen.
Ook bedrading is het probleem niet, omdat je het bestaande gedeelte Zv-Va ook moet aanpassen. Daarnaast ligt de spoordijk vrij hoog en als je daar conflictvrije kruising wil hebben, heb je een drive-under nodig. En zoveel ruimte heb je ook niet om aan te sluiten bij voor station Velperpoort.
Ook bedrading is het probleem niet, omdat je het bestaande gedeelte Zv-Va ook moet aanpassen. Daarnaast ligt de spoordijk vrij hoog en als je daar conflictvrije kruising wil hebben, heb je een drive-under nodig. En zoveel ruimte heb je ook niet om aan te sluiten bij voor station Velperpoort.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Is het duidelijk dan dat het probleem niet tussen Arnhem en Zevenaar is? Ieder geval wordt in het krantenbericht dat open gehouden. Als je gelijk hebt en het duidelijk is dat het probleem tussen Zvenaar en Winterswijk is dan heb je gelijk dat er niet met spoed naar een mogelijke fly over gekeken hoeft te worden.
Laatst gewijzigd door hidihi op wo 28 sep 2011, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
En dan is het probleem wellicht nog niet opgelost als het probleem in het materieel of in de combinatie beveiliging/materieel zit. Beetje zonde van het geld dan...
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Het probleem van Arnhem - Winterswijk zit tussen Zevenaar en Winterswijk. Daar zijn de storingen en daar ligt de minste infra. Tussen Arnhem en Zevenaar zijn niet meer storingen dan op een willekeurig ander baanvak in Nederland.
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Volgens mij zijn de problemen vooral tussen Zevenaar en Doetinchem. Na Doetinchem heb je vanwege de lagere frequentie iets meer flexibiliteit. Een dure, maar waarschijnlijk wel duurzame oplossing is Zevenaar - Doetinchem viersporig maken. Dan kan je ook makkelijk met PHS mee naar 6x uur. Maar de provincie geeft het geld liever uit aan toiletten volgens mij. Kan je straks een uur op de toilet gaan zitten in een stilstaande trein.
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Dubbelsporig Zevenaar - Doetinchem lijkt me voorlopig ook wel voldoende hoor ;)
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Nou ik hoorde dat de grond er erg goedkoop is, dus... nee sorry, foutje .
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Meer sporigheid kan een oplossing zijn maar tussen Gouda en Alphen rijden ze in de spits ook elke 15 minuten en daar hoor je minder over problemen waarom kan het dan in de achterhoek niet goed gaan?
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Er wordt al enige jaren geen kwartierdienst meer gereden tussen Alphen en Gouda, en voor die tijd was de kwartierdienst in de spits maar in een richting.
Tussen Alphen en Leiden is wel een kwartierdienst in de spits, maar dat kan alleen maar als de spitstrein richting Leiden direct Alphen verlaat bij binnenkomst van de trein uit de sleutelstad. Vervolgens is er een vliegende kruising met een tegentrein bij Zoeterwoude, speciaal aangelegd eind jaren 80/begin jaren 90 om een kwartierdienst mogelijk te maken en bij aankomst in Leiden vertrekt de andere trein weer direct richting Alphen.
De kwartierdienst tussen Woerden en Alphen is in 2006 eerst voorlopig, daarna definitief geschrapt. In eerste instantie was de baanvaksnelheid verlaagd tussen Alphen en Bodegraven vanwege de ontsporing bij Zwammerdam, daarna zou de inzet van spitstreinen niet meer nodig zijn geweest vanwege de introductie van VIRM. Daar is behoorlijk voor gelobby'd in die tijd. Overigens heeft de gemeente Leiden nog steeds een jaarlijks budget voor een lobbyist die pleit voor dubbelspoor tussen Woerden en Leiden.
Seintechnisch gezien is het baanvak in orde, het probleem zit hem daar meer in de bodemgesteldheid waardoor de spoorlijn een soort waslijn wordt: De spoorwegovergangen zijn gefundeerd, daartussen het spoor niet waardoor dat steeds verder wegzakt spoorwegovergangen een behoorlijke oplawaai geven voor de treinreiziger. Maar dat is een ander verhaal.
Tussen Alphen en Leiden is wel een kwartierdienst in de spits, maar dat kan alleen maar als de spitstrein richting Leiden direct Alphen verlaat bij binnenkomst van de trein uit de sleutelstad. Vervolgens is er een vliegende kruising met een tegentrein bij Zoeterwoude, speciaal aangelegd eind jaren 80/begin jaren 90 om een kwartierdienst mogelijk te maken en bij aankomst in Leiden vertrekt de andere trein weer direct richting Alphen.
De kwartierdienst tussen Woerden en Alphen is in 2006 eerst voorlopig, daarna definitief geschrapt. In eerste instantie was de baanvaksnelheid verlaagd tussen Alphen en Bodegraven vanwege de ontsporing bij Zwammerdam, daarna zou de inzet van spitstreinen niet meer nodig zijn geweest vanwege de introductie van VIRM. Daar is behoorlijk voor gelobby'd in die tijd. Overigens heeft de gemeente Leiden nog steeds een jaarlijks budget voor een lobbyist die pleit voor dubbelspoor tussen Woerden en Leiden.
Seintechnisch gezien is het baanvak in orde, het probleem zit hem daar meer in de bodemgesteldheid waardoor de spoorlijn een soort waslijn wordt: De spoorwegovergangen zijn gefundeerd, daartussen het spoor niet waardoor dat steeds verder wegzakt spoorwegovergangen een behoorlijke oplawaai geven voor de treinreiziger. Maar dat is een ander verhaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
In plaats van inzetten op de Rijngouwe lijn had men er m.i. beter aan gedaan om het spoor Bodegraven - Alphen te verdubbelen en te onderheien. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Alle plannen voor dat tracé zijn een paar jaar geleden op een kilometerslange baan geschoven omdat er nog steeds een discussie gaande is of de spoorbrug bij Alphen vervangen moet worden, en zo ja, dan door een nieuwe brug of een aquaduct.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Tussen Venray en Nijmegen rijden ze ook ieder kwartier in de spits en ook tussen Dordrecht en Gorinchem en tussen Zwolle en Coevorden gaan ze dat doen. In principe hoeft dat ook geen probleem te geven. De werkelijke oorzaak van de problemen tussen (Arnhem,) Zevenaar en Winterswijk zijn nog steeds vaag. Maar de enkelsporigheid maakt een baanvak wel extra kwetsbaar. En in dat opzicht kan dubbelsporigheid een groot deel van de problemen verminderen of wegnemen.
Een andere bijkomstigheid: Door station Westervoort kom je straks met een hele krappe kering in Arnhem. Hoef je niet te passeren (door dubbelspoor) dan ben je net wat sneller en is je kering net wat ruimer.
Een andere bijkomstigheid: Door station Westervoort kom je straks met een hele krappe kering in Arnhem. Hoef je niet te passeren (door dubbelspoor) dan ben je net wat sneller en is je kering net wat ruimer.
- busentrein
- Berichten: 576
- Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
- Locatie: Ulft
- Contacteer:
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
daarom gaat de s30900 in Arnhem lang keren
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Gorinchem - Dordrecht begint qua punktualiteit al aardig op Zevenaar - Doetinchem te lijken, terwijl er nu nog behoorlijk wat rek in de dienstregeling zit omdat de rijtijden al rekening houden met de 3 extra stations.visgraat schreef:Tussen Venray en Nijmegen rijden ze ook ieder kwartier in de spits en ook tussen Dordrecht en Gorinchem en tussen Zwolle en Coevorden gaan ze dat doen. In principe hoeft dat ook geen probleem te geven. De werkelijke oorzaak van de problemen tussen (Arnhem,) Zevenaar en Winterswijk zijn nog steeds vaag. Maar de enkelsporigheid maakt een baanvak wel extra kwetsbaar. En in dat opzicht kan dubbelsporigheid een groot deel van de problemen verminderen of wegnemen.
Een andere bijkomstigheid: Door station Westervoort kom je straks met een hele krappe kering in Arnhem. Hoef je niet te passeren (door dubbelspoor) dan ben je net wat sneller en is je kering net wat ruimer.
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Qua aantal storingen staat het niet in verhouding.
Ja, dat betekent dus een extra treinstel, personeel, kosten enz. Investeer je in infrastructuur, dan hoef je die kosten op termijn niet te maken en belangrijker nog: Je bespaart een hoop ellende.busentrein schreef:daarom gaat de s30900 in Arnhem lang keren
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: ProRail door het stof in Achterhoek
Twee extra he, op Boven-Hardinxveld is immers nu al een stop om te kruisengreyhound schreef:Gorinchem - Dordrecht begint qua punktualiteit al aardig op Zevenaar - Doetinchem te lijken, terwijl er nu nog behoorlijk wat rek in de dienstregeling zit omdat de rijtijden al rekening houden met de 3 extra stations.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten