Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door Daniel »

Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's
Geplaatst op: woensdag 28 september 2011 20:42
Laatst bijgewerkt: woensdag 28 september 2011 20:44


ARNHEM - De regionale treinen in Gelderland krijgen toch wc's. Een meerderheid in Provinciale Staten heeft dat woendag besloten.
Dat zich nu een meerderheid achter de trein-wc's schaarde, is verrassend. Anderhalf jaar geleden was een meerderheid nog tegen. Daarom laten de vervoersbedrijven Arriva en Hermes nu treinen bouwen zonder toiletten. Een deel van die treinen is al klaar. Daar achteraf wc's inbouwen, kost miljoenen. In de Gelderse Staten werd daarom een compromis bereikt, waarbij de inbouwoperatie over jaren wordt uitgesmeerd. Het gaat om treinen in de Achterhoek, Rivierenland, op de Valleilijn en tussen Zutphen en Apeldoorn.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door Reiziger Delft »

Wat een geldverspilling. :roll: En dan bedoel ik niet dat er WC's in de treinen moeten zitten, maar het feit dat men dat beslist nadat de treinen deels al gebouwd zijn. Had men dat niet wat eerder kunnen bedenken? Precies hetzelfde geldt overigens voor de landelijke overheid die ook vrij laat waren met beslissen, waardoor de nieuwe sprinters nu omgebouwd moeten gaan worden.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door Lyntus »

Vind een WC op de Valleilijn nou niet echt nodig eerlijk gezegd.. ook heel erg dom dat ze dat nu pas aanpassen. Wat mij betreft doen ze alleen in nieuwe treinstellen WC's, of treinstellen die toch al vernieuwd moeten worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door Meltrain »

Op de Valleilijn komen vermoedelijk ook geen wc's, als ik een eerder artikel van De Gelderlander mag geloven tenminste:
Op de Valleilijn (Amersfoort-Ede) is het inbouwen onmogelijk omdat de treinenbouwer failliet is gegaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door Suus »

Als je nu de snoepautomaat eruit sloopt en daar een dixitoilet neerzet? Eenmaal in de week even 's nachts laten leegpompen op het opstelterrein en taadaa (A) :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door AppleMoose »

volgens omroep gelderland komen de wc's op z'n vroegst terug bij een volgende aanbesteding. Komende 10 jaar zal men het dus nog zonder toilet moeten doen...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door Freek »

Tekst van de motie geeft GS opdracht om treinen die onderdeel zijn van een nieuwe bestelling te voorzien van een toilet. Daarnaast moet GS een plan schrijven over hoe zij de komende jaren de toiletvoorziening gaat verbeteren (lees: GS moet zeggen dat inbouw in bestaande treinen veelste duur is) en daarnaast moet GS zich hard maken voor een toilet in tussentijdse extra bestellingen. Dus mocht Arriva extra materieel bestellen dan moet GS zeggen dat ze graag een toilet wil waarop Arriva weer aan kan geven dat ze dat niet verplicht zijn en er geen voorzieningen zijn en het dus niet doen. Kortom: de komende jaren inderdaad nog geen toilet.
Laatst gewijzigd door Freek op vr 30 sep 2011, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door visgraat »

tiolet :p
Tussen Amersfoort en Ede-Wageningen en tussen Amersfoort en vooral Barneveld Centrum vind ik het ook niet echt nodig: Een pisstukje.

In de auto kan je ook niet plassen en voor Amersfoort sta je tegenwoordig ook een half uur in de file, dus moet je het ook minimaal een half uur uithouden.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door menno47 »

Is het niet mogelijk om bij bestelling van nieuwe treinstellen tevens nieuwe bakken met toilet te bestellen en dan deze om te ruilen voor een bak uit een oud stel ? Die oude bak plaats je dan in een nieuw stel waarin al een toilet zit.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door webguy »

Alles is mogelijk, het kost alleen centen. Oftewel, dat is niet heel haalbaar. Geloof dat voor het toevoegen van een bak een treinstel sowieso naar de fabriek moet, dus even doen is er ook niet bij, die zal dan een week uit de roelatie zijn, naast het normale onderhoud...
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door greyhound »

Wat een onzin. In de metro of bijvoorbeeld de Brabantliner zit toch ook geen WC. Ook in het buitenland zit er in regionale treinen, maar zelden een WC. Hoevaak wordt een WC in de trein eigenlijk gebruikt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door Suus »

greyhound schreef:Wat een onzin. In de metro of bijvoorbeeld de Brabantliner zit toch ook geen WC. Ook in het buitenland zit er in regionale treinen, maar zelden een WC. Hoevaak wordt een WC in de trein eigenlijk gebruikt?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de eerste Duitse trein zonder toilet volgens mij nog moet tegenkomen. Ik ben zelfs trams tegengekomen met toiletten, maar ik moet toegeven dat een tramlijn die van begin- tot eindpunt 2 uur rijden is ook wel een toilet kan gebruiken :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door Meltrain »

Zover ik weet hebben ook alle treinen in Groot-Brittannië een toilet aan boord (uitgezonderd London Overground, maar of dat nu een trein is... :? ).
In België hebben ook alle treinen een toilet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door reisthijs »

greyhound schreef:Wat een onzin. In de metro of bijvoorbeeld de Brabantliner zit toch ook geen WC.
Daar gaan we weer... (er komt altijd wel iemand met deze vergelijking in dit soort discussies). Ja een bus heeft (meestal) geen WC maar een bus is geen trein! De aanwezigheid van een toilet is juist een van de voordelen van de trein ten opzichte van bus of metro. Het is toch raar om een voorziening af te schaffen alleen maar omdat die elders ontbreekt?

En het is ook handig als je overstapt van bus op trein dat die trein dan wél een WC heeft.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door visgraat »

Het is inderdaad niet de eerste keer dat er over gediscussieerd wordt. Maar de vergelijking vind ik niet geheel onterecht, zeker omdat de Brabantliner een busdienst is op treinwaardig trace.

Ik denk dat je, zoals eerder getracht is, eisen moet stellen als: minimaal 25% reist een half uur of langer met de betreffende trein of minimaal 10% reist een uur of langer. Als je dat soort eisen niet stelt, krijg je onevenredige kosten per toiletbezoek die de vervoerder en dus reiziger in de prijs van een treinkaartje terug ziet. In Twente was dat bijvoorbeeld 8 euro per toiletbezoek. In die situatie was het overigens wel zo dat ook de huidige treinstellen grondig omgebouwd dienen te worden voor het toilet. Maar ook als je de kosten van toilet in nieuw te bestellen treinen doorrekent (met gemiste zitplaatsen), kan je op bedragen uitkomen van circa 5 euro per toiletbezoek.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door Vinny »

Men heeft in het streekvervoer en bijv. in de metro ooit bedacht dat anderhalfuur de normtijd is voor een toiletvoorziening. Met regionaal treinverkeer zit je bijna nooit aan de anderhalfuur reistijd. Ik kom eigenlijk alleen aan Zaanstad-Rotterdam Alexander en dergelijke wat minder gevraagde verbindingen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door visgraat »

Dan waren mijn normen nog mild. Anderhalf uur vind ik wel lang moet ik zeggen. Ik houd dat wel uit, maar voor ouderen is dat waarschijnlijk lastiger.

Als je naar regionaal vervoer kijkt, denk ik dat Arnhem - Winterswijk en Nijmegen - Roermond wel het eerst in aanmerking zouden komen voor toiletten. Het zijn relatief drukke en lange regionale lijnen. Maar een sneltrein tussen Heerlen en Maastricht (ruim 20 minuten) vind ik wel zonde. En ook voor de Valleilijn zou ik het geld niet in toiletten stoppen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door webguy »

Bee schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik de eerste Duitse trein zonder toilet volgens mij nog moet tegenkomen.
Maar jij kiest ook voor alle mogelijke regionale stukjes de tram ;) Ik heb inmiddels twee keer in een Regioshuttle van Stadler gezeten in Duitsland, en weet vrijwel zeker dat daar geen WC in zat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door Suus »

Ik heb die al in verschillende uitvoeringen gehad (o.a. die van de Ostdeutsche Eisenbahn (ODEG), de Mitteldeutsche Regiobahn (MRB), die van de DB ZugBus Regionalverkehr Alb-Bodensee). Daarnaast heb ik ook nog exemplaren van andere spoorwegondernemingen gezien, onder andere die van de HzL, BSB en de EB. Die hebben allemaal een toilet in het lage gedeelte van de trein, naast een deur. Er zijn zelfs verschillende varianten in het toilet, een rechthoekig hokje of zo'n GTW-achtig rond toilet :)

Zie ook de factsheet van de modellen die bij de DB rijden: http://www.stadlerrail.com/media/upload ... 2005_d.pdf (PDF!)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door webguy »

Ok, nog eens opgezocht, en hij had inderdaad wel een WC. Was een toenmalige transregio RegioShuttle tussen Keizerslautern en Kusel
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door Suus »

Alle RegioShuttles van Transregio zijn na het verliezen van de concessie verhuisd naar de Mitteldeutsche Regiobahn waar op dezelfde dag een relatief kortlopende concessie inging :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door greyhound »

reisthijs schreef:
greyhound schreef:Wat een onzin. In de metro of bijvoorbeeld de Brabantliner zit toch ook geen WC.
Daar gaan we weer... (er komt altijd wel iemand met deze vergelijking in dit soort discussies). Ja een bus heeft (meestal) geen WC maar een bus is geen trein! De aanwezigheid van een toilet is juist een van de voordelen van de trein ten opzichte van bus of metro. Het is toch raar om een voorziening af te schaffen alleen maar omdat die elders ontbreekt?

En het is ook handig als je overstapt van bus op trein dat die trein dan wél een WC heeft.
OV is OV denk ik dan....je zal naar de duur van de reis moeten kijken om te bepalen of een toilet nodig is. Ik ben geen deskundige op dit vlak, maar als je een uur in een Brabantliner kan zitten, zou je het in de trein ook wel een uurtje moeten kunnen uithouden. Dat je in een intercity van Groningen naar de randstad een toilet hebt lijk mij niet meer dan logisch omdat vel mensen het complete traject afrijden. De kosten voor dit voorzieningen zijn tegenwoordig ook een stuk hoger dan vroeger. Vroeger volstond een gewone wc pot en een gat in de grond. Dat vinden we denk ik terecht niet acceptabel meer. Dus moet er nu een kostbaar chemisch toilet worden ingebouwd. Dat neemt meer plaats in ook al omdat toiletten toegankelijk moeten zijn voor gehandicapten. Zo verlies je zomaar 8 ipv 4 zitplaatsen of nog meer staanplaatsen. Uiteraard kan je hiervoor kiezen maar wie gaat de meerkosten betalen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door Vinny »

Een toilet moet ook voldoen aan de nodige hygieneregels. Dus de situatie als vroeger, waarbij je geluk had als er eens een treinschoonmaker op het eindpunt naar keek, kan niet meer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door Suus »

Een OV-reis is een aaneenschakeling van etappes he.

Stel, je reist van Lichtenvoorde naar Arnhem. Dan moet je eerst vanuit Lichtenvoorde een half uur met de bus, en vervolgens vanuit Doetinchem nog eens een half uur in de trein. Dan ben je toch wel een uur onderweg. Intercity's zijn vaak geen uur onderweg tussen twee stations (en bijna niemand zit de hele route van een IC uit) en daar zijn toiletten wel wenselijk. Waarom in stoptreinen niet?

Ik vind echter wel dat de politiek wel heel erg traag is met dit soort dingen, ze komen pas in actie als het leed al is geschied en er de komende 10-15 jaar niets meer aan gedaan kan worden. In de Achterhoek begon de echte discussie dan ook nog pas eens (persberichten e.d.) toen de treinen al hun Design Freeze hadden gehad. Ja, logisch dat Hettinga dan roept dat de discussie gestopt moet worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Gelderse regiotreinen krijgen op termijn wc's

Bericht door MdJ »

Bee schreef:Een OV-reis is een aaneenschakeling van etappes he.

Stel, je reist van Lichtenvoorde naar Arnhem. Dan moet je eerst vanuit Lichtenvoorde een half uur met de bus, en vervolgens vanuit Doetinchem nog eens een half uur in de trein. Dan ben je toch wel een uur onderweg. Intercity's zijn vaak geen uur onderweg tussen twee stations (en bijna niemand zit de hele route van een IC uit) en daar zijn toiletten wel wenselijk. Waarom in stoptreinen niet?
Nu is dit een verkeerd voorbeeld, Lichtenvoorde=Groenlo - Arnhem is namelijk via Zutphen (Zutphen-Arnhem met de IC :lol: )
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten