Pagina 2 van 3

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: wo 19 okt 2011, 16:08
door MdJ
Volgens mij zit de 5 bij Presikhaaf behoorlijk aan zijn capaciteit...

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: wo 19 okt 2011, 19:06
door busentrein
Daarom schijnen er dubbel geleed trolleys te komen voor lijn 5, er is al getest met een GVU wagen of dit past op deze route

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: wo 19 okt 2011, 19:07
door Freek
Dat zou ik naar het rijk der fabeltjes BRENGen hoor.

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: wo 19 okt 2011, 19:19
door webguy
Lijn 5 is best druk, maar het is een erg indirecte route naar de HAN, helemaal nu er weer "gewoon" over de Lange Wal wordt gereden. Logisch voor eindpunt 'Presikhaaf', niet voor eindpunt "HAN". Duurt daardoor 5-10 minuten langer om op de HAN te zijn, in die tijd kan je net zo goed even wachten op station Arnhem op de volgende sprinter, dat is toch nooit meer dan 30 minuten.

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: wo 19 okt 2011, 20:46
door Frank
Er heeft wel eens een speciale spitsbus naar het HAN gereden, maar die is uiteindelijk ook weer opgeheven.

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: wo 19 okt 2011, 21:02
door webguy
Opzich niet heel raar: de bus doet er in totaal 20 minuten over, en helemaal als je de verbouwing van het station meeneemt duurt het eeuwen voordat je op de HAN bent. De sprinter is er binnen 7 minuten. Eerlijk gezegd is het station te klein voor alle leerlingen 's morgens om 8:30. Wat ook helpt is dat de trein dus om :30 aankomt en 's morgens lessen om :45 beginnen, precies genoeg tijd.

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: wo 19 okt 2011, 21:06
door Thijs
webguy schreef:Duurt daardoor 5-10 minuten langer om op de HAN te zijn, in die tijd kan je net zo goed even wachten op station Arnhem op de volgende sprinter, dat is toch nooit meer dan 30 minuten.
Is dat wel zo? Even vanuit gaande dat je meestal de overstap s30900 op s7600 te Velperpoort nét mist, heb je een aansluiting van 25-30 minuten. Dan loont de bus wel.

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: wo 19 okt 2011, 21:17
door webguy
Maar aangezien de overstap trein > bus in Arnhem ook 3-4 minuten kost win je weinig denk ik. Toen ik naar Ede reisde maakte het allemaal niks uit... Je mist ook zelden de trein op echt 1 minuut. Plus dat je maar net moet weten te Ahp wat de situatie is. Als je uitstapt vergaat je voordeel ook. Wat dat betreft zou het fijn zijn als er een koppeling was tussen bus 3 en 5 ergens, maar denk dat er weinig gebruik van gemaakt wordt.

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: do 08 dec 2011, 18:39
door Freek
Syntus daagt Stadsregio om treinen

WESTERVOORT - Vervoerder Syntus sleept de Stadsregio Arnhem-Nijmegen voor de rechter. Aanleiding is de weigering van de regio om mee te betalen aan extra treinen.
Lees verder bij omroep Gelderland

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:27
door Klaasje
Ik ben bang dat ze niet veel kans maken... In de contracten is meestal duidelijk omschreven wat er van de vervoerder verwacht wordt en wat de overheid daarvoor betaald.

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:34
door webguy
Maar is dit "meerwerk" of stond het al in de concessie?

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:36
door Klaasje
Meerwerk is meestal het aantal dienstregelingsuren dat meer gemaakt wordt. Als je een trein langer maakt neemt het aantal dienstregelingsuren niet toe maar nemen de kosten wel toe.

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:37
door webguy
Maar het gaat om een wijziging van de drgl met een extra stop waardoor een korte kering niet meer mogelijk is...

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:39
door Klaasje
Als die stop 3 minuten kost per rit, neemt het aantal dienstregelingsuren met dezelfde omvang toe. Dat de kering dan niet meer gehaald wordt "is het probleem van de vervoerder".

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:41
door Freek
Probleem is dat er geen sprake is van een concessie (althans, niet zoals we die nu kennen met een aanbesteding enz). Syntus rijdt er nog vanuit haar oprichting, daarbij is natuurlijk alles uit onderhandeld. Daarnaast speelt mee dat Syntus een verlenging heeft gehad van 3 jaar om de aanbesteding mogelijk te maken. Wat er in deze onderhandse verlenging staat is ook onduidelijk. Stadsregio stelt dat er in staat dat Syntus Westervoort moet aandoen en dat het zelf verantwoordelijk is voor het aantal treinstellen. Ook groei zou Syntus moeten opvangen omdat Syntus verantwoordelijk is voor een bepaalde kwaliteit (in het contract zal vast iets opgenomen zijn over kans op een zitplaats/max % staplaatsen). Syntus heeft de gedachte dat zij met haar treinstellen Westervoort kan aan doen, maar dat ze niet verantwoordelijk is voor het aantal extra reizigers dat door Westervoort de trein in komt. Dat zou meerwerk zijn en dus door de Stadsregio betaald moeten worden.

Disclaimer achteraf: Het is deels een eigen analyse en niet iets wat ik uit bronnen heb gehaald.

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:43
door Klaasje
Ik mag toch hopen dat er een concessie is.. Anders zou het rijden van Syntus überhaupt onwettig zijn.

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:44
door Freek
@Klaasje en Webguy:
Er spelen 2 zaken in de discussie:
1. Enerzijds zorgt de stop in Westervoort er voor dat de korte kering verloren gaat. Hiervoor heeft Syntus 2 extra treinstellen geleast. Deze kosten neemt Syntus opzich.
2. Daarnaast moeten volle treinen stoppen op Westervoort en daar klanten nemen. Syntus verwacht dat zij voor het vervoer van deze klanten extra treinen nodig heeft. Er wordt nu gesproken over 1 treinstel, eerder had Syntus het over 2 treinstellen. Deze treinstellen wil Syntus niet betalen omdat zij dat meerwerk vind. Zie voor de gedachte daarachter mijn vorige post.

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:45
door Freek
Klaasje schreef:Ik mag toch hopen dat er een concessie is.. Anders zou het rijden van Syntus überhaupt onwettig zijn.
Natuurlijk. Ik wilde voorkomen dat er gedacht werd dat de lijn al aanbesteed zou zijn. Meestal wordt dat namelijk met een concessie bedoeld. Syntus rijdt natuurlijk formeel met een onderhandse concessie.

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:47
door webguy
De marges zijn kennelijk dan zo klein, dat de huur van een treinstel dermate duur is dat ze naar de rechter gaan en hun gelijk willen krijgen (of ze schatten de kans hoog in dat de rechter ze gelijk geeft). Wat kost een treinstel huren, wilde gok: 30000 euro?

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:48
door Freek
Gokje van mij: zal het dan ook niet gaan om de extra brandstofkosten, inzet van een HC omdat er met 6 bakken gereden gaat worden?

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:51
door Klaasje
Ik las elders iets in de richting van 1000 euro per week voor alleen de huur maar dat zijn natuurlijk niet alle kosten. Overigens is nu wel duidelijk dat de concessie niet strak genoeg geformuleerd is om dit soort onenigheden te voorkomen.

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 11:43
door Fles
Freek schreef:Syntus verwacht dat zij voor het vervoer van deze klanten extra treinen nodig heeft. Er wordt nu gesproken over 1 treinstel, eerder had Syntus het over 2 treinstellen. Deze treinstellen wil Syntus niet betalen omdat zij dat meerwerk vindt.
Sorry hoor. Maar betalen de reizigers hun kaartje ook aan de concessieverlener of zo dan? :?:

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 20:10
door Freek
Let op he, zoals vaker (ook in andere topics) geef ik niet mijn mening weer maar de gedachten van de vervoerder. In dit geval dus ook ;-) Overigens kan het natuurlijk wel zo zijn dat het extra stel nodig is voor 5 reizigers, als de andere nieuwe reizigers nog wel in de huidige stellen passen, maar de laatste 5 niet is dat relatief een duur treinstel.

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 09:18
door busentrein
vandaag de vuurdoop van station Westervoort. De vertraging was ingecalculeerd en vol goede hoop liepen we met 200 man richting de bushalte aldaar... Daar kwam lijn 44 binnen ... deze werd bestormd. Dat ging m niet worden had ik al snel geconcludeerd en gewacht op lijn 3, dat paste, maar met grote moeite...

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 10:16
door webguy
Lijn 3 in Arnhem? Leg uit?