Hybridebussen Enschede worden opnieuw getest

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Hybridebussen Enschede worden opnieuw getest

Bericht door MdJ »

ENSCHEDE - De Regio Twente laat de hybridebussen opnieuw testen op het veroorzaken van geluidsoverlast. Dat gebeurt na klachten uit de Helmerhoek.

Een van de twee bussen bevindt zich inmiddels al bij fabrikant VDL in Valkenswaard. De tweede proefbus gaat aanstaande maandag die kant op. Wanneer de bussen terugkeren naar Enschede is niet bekend.
(Bron: linkjeeh)
Vanochtend zag ik er een rijden op de Hendrik Ter Kuilestraat (in Enschede) richting Parkweg... Dat is een vrij onlogische route vanaf de stalling....

Ik kan me ook wel iets in de klachten voorstellen... Lijkt net alsof er een bulldozer langsrijdt...
Bij twijfel: gebruik beton.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Hybridebussen worden opnieuw getest

Bericht door Dafdriver »

Die Enschede's hybride's zijn ook verre van stil helaas. Dan zijn de Rotterdamse Citea's een stuk aangenamer qua geluid.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Hybridebussen worden opnieuw getest

Bericht door MdJ »

Ow, die dingen die vaker stil staan dan rijden? (A)
Bij twijfel: gebruik beton.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Hybridebussen worden opnieuw getest

Bericht door Michael »

Ja zoiets ja :lol:
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Hybridebussen worden opnieuw getest

Bericht door marvinkok »

Tijdens een omleiding de hybrides door mn straat gehad, maar daar werd je inderdaad niet vrolijk van. De hele kozijnen trilden met de motor mee.
Hopelijk gaan ze dan ook de aanpassingen doen die al gedaan hadden moeten zijn voor ze in dienst kwamen, zoals een fatsoenlijk op te stempelen betaaltafel en de snelheid ook in het display tussen de klokken zichtbaar, naast nog wat andere dingen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hybridebussen worden opnieuw getest

Bericht door Suus »

Dergelijke klachten heb ik nooit gehoord over de Zuid-Hollandse hybrides, daar gaat het meer over het merkwaardig ingedeelde interieur...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hybridebussen worden opnieuw getest

Bericht door Daniel »

Wat, aannemende dat je die rond Leiden bedoeld, gewoon een typisch iets van de Van Hool A300 is...

Heb de klachten trouwens ook niet over de hybride bussen in Dordrecht gehoord (en er zelf ook niks van gemerkt als ik bij m'n ouders, wonend aan een busroute, op bezoek was). Al zijn die zowiezo niet geheel vergelijkbaar gezien dat parallel-hybride bussen zijn, de Van Hool A300 Hyb en de hybride Citea zijn zover ik weet beide serie-hybride bussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Hybridebussen worden opnieuw getest

Bericht door 010jongen »

zag zojuist een citea op ret lijn 77 voorbij rijden :) heb er wel eens eerder in gezeten en ze maken weinig geluid. zal wat worden met de nieuwe hybrides in utrecht. hopen dat dat stillerts zijn
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Hybridebussen worden opnieuw getest

Bericht door Dafdriver »

MdJ schreef:Ow, die dingen die vaker stil staan dan rijden? (A)
Die dingen ja. Afgelopen Vrijdag als passagier met de RET 404 mee geweest die reed gelukkig wel. De 405 stond aan de zij lijn door problemen en schijnt tijdelijk buiten spel te staan. Maar ik ben nog net niet van mijn stoel gevallen van verbazing, wat een genot is het om zo'n wagen op dienst te hebben. De stilte in de bus en ook buiten de bus, geen schokken door het schakelen van de versnellingsbak enz. enz. Wel in het afgelopen jaar de Enschedeérs voorbij zien rijden in Enschede en dat zijn echte herriemakers op het irritante af helaas, bij hybride bussen verwacht je naast een lager brandstof verbruik ook een stille bus en geen herrie trapper zoals in Twente.
Laatst gewijzigd door Dafdriver op zo 12 feb 2012, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Hybridebussen Enschede worden opnieuw getest

Bericht door marvinkok »

Beste schop, maar er is nieuws! Of eigenlijk niet, want ze komen voorlopig nog niet terug... Zo blijft er van de 2-jarige proef niet veel tijd meer over...

Terugkeer hybridebussen in Enschede uitgesteld
Datum: 08 Februari 2012

De terugkeer van de omstreden hybridebussen in Enschede is later dan gepland. Dat meldt de Regio Twente. De bussen zijn medio vorig jaar uit de rit gehaald na tal van klachten over lawaai en trillingen van busreizigers en mensen die aan de busbaan wonen. De bussen zouden na enkele aanpassingen eind 2011 weer worden ingezet. Ze staan nu bij een bedrijf voor een tweede controle. Volgens een woordvoerder van de Regio Twente zijn de motoren inmiddels aangepast. De hybridebussen die op lijn 2 tussen Deppenbroek en Helmerhoek reden moeten veiliger worden met minder lawaai en met betere zitplaatsen.

Bron: TV Enschede FM
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Hybridebussen Enschede worden opnieuw getest

Bericht door marvinkok »

De hybride bus is terug, hij bromt niet meer
woensdag 29 februari 2012

ENSCHEDE - De beide hybride Enschedese stadsbussen van Connexxion zijn terug in de stad. Maandag gaan ze weer rijden. Ze veroorzaken geen geluidsoverlast meer na aanpassingen aan de motor en software. Omwonenden van de busbaan in de Helmerhoek waar de hybride bussen op lijn 2 langs komen, trokken vorig najaar aan de bel.

...

Bron: Tubantia

Vanaf maandag gaan ze weer rijden, momenteel staan ze op de Marssteden gestald bij TSN. Volgens een chauffeur van vandaag zijn ze in ieder geval van binnen een stuk stiller geworden. Ook zou hij wat prettiger rijden, maar ik wacht mn eigen ervaring nog even af voor ik daar uitspraken over ga doen :)
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Hybridebussen Enschede worden opnieuw getest

Bericht door MdJ »

Vanochtend rond 9:30 heb ik er eentje gezien op de Hengelosestraat thv de meubelboulevard. filmde "2 Instructierit".
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Hybridebussen Enschede worden opnieuw getest

Bericht door marvinkok »

MdJ schreef:Vanochtend rond 9:30 heb ik er eentje gezien op de Hengelosestraat thv de meubelboulevard. filmde "2 Instructierit".
Mijn vriendin was er ook een tegengekomen...
Eén van de twee zou in ieder geval al helemaal klaar zijn, de ander moest nog een softwareupdate ondergaan. Mogelijk dat ze daar nu nog testritten mee doen, of dat ze voor chauffeurs die nog geen hybride instructie hebben gehad rondjes rijden... Alleen is de Hengelosestraat dan een rare plek, normaal werden de testrondes ook gewoon op de route van lijn 2 gedaag ivm het via de GPS aansturen van de elektronica (wel of niet met dieselmotor aan rijden).
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Hybridebussen Enschede worden opnieuw getest

Bericht door MdJ »

Inderdaad, iets verder richting het (centraal) station zou nog logischer zijn. Namelijk een inrukkende bus...

Het zou ook kunnen dat deze vanaf de Marssteden kwam; via Auke Vleerstraat naar de stalling bij station Enschede (centraal)?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Hybridebussen Enschede worden opnieuw getest

Bericht door marvinkok »

Zou kunnen, maar dan is het alweer makkelijker om via de parkweg bij het volkspark onder het spoor door te gaan en dan rechtsaf de woonboulevard op.. Kan ook zijn dat er AdBlue ofzo getankt moest worden, dat hebben we volgens mij niet op de stalling...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hybridebussen Enschede worden opnieuw getest

Bericht door webguy »

marvinkok schreef:Alleen is de Hengelosestraat dan een rare plek, normaal werden de testrondes ook gewoon op de route van lijn 2 gedaag ivm het via de GPS aansturen van de elektronica (wel of niet met dieselmotor aan rijden).
Het lijkt wel de Nissan 350Z. Op circuits die in de software staan kan 'ie veel veel sportiever rijden en dat wordt ook door GPS gechecked.
Maar die hybride gaat dus over op electro op plekken waar geen geluid mag worden gemaakt?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Hybridebussen Enschede worden opnieuw getest

Bericht door marvinkok »

Dat is inderdaad wel het idee, zoals bij het ziekenhuis of op het station, zodat daar de geluidsoverlast minder wordt en de luchtkwaliteit beter. Ook zou de bus begrenst worden op max 30 km/h op bepaalde plekken, zoals de busbaan in Helmerhoek. Dat is tenminste de theorie, in hoeverre het ook al in de praktijk werkt heb ik nog niet kunnen testen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hybridebussen Enschede worden opnieuw getest

Bericht door webguy »

Maar dan krijg je dus dat over een jaar de route wordt aangepast en de bus het rondje dan niet meer kan maken omdat er niet genoeg energie wordt gegenereerd :P Daar sta je dan. Of, Connexxion kennende, dat het bestand met locaties in nieuwe drgl niet klopt en 'ie op het station enorm gaat ronken.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Hybridebussen Enschede worden opnieuw getest

Bericht door MdJ »

Of een van die bussen zitten ineens in een omloop die uitloopt op het station en daarna naar Denekamp (lijn 62) moest rijden. De ervaringsdeskundige kon mij vertellen dat bij het verlaten van Enschede en het gaspedaal tot de bodem werd ingedrukt, pas bij Oldenzaal een keer de 75 bereikt werd. En dat is een vrij rechte weg... :lol:
Bij twijfel: gebruik beton.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hybridebussen Enschede worden opnieuw getest

Bericht door webguy »

Slechte zaak, want dan zou ik verwachten dat 'ie dus niet genoeg stroom opslaat en tegelijk 50 kan rijden.
Zie je overigens ook bij nieuwste smartphones hoor - die kunnen niet als TomTom met kaart enzo gebruikt worden omdat ze sneller stroom gebruiken dan ze kunnen opladen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Hybridebussen Enschede worden opnieuw getest

Bericht door marvinkok »

Tja, zoals in de memo stond: het blijven testbussen die niet als hybride gebouwd zijn, maar omgebouwd zijn naar hybride. Er blijven dus altijd kleine dingetjes..

De routes zullen niet zo snel aangepast worden, Helmerhoek is één lange busbaan, en de hybride test duurt maar tot het einde van het jaar.

Ik heb ook van een chauffeur gehoord dat ie met het apparaat naar Overdinkel was geweest (lijn 61) en dat ie inderdaad niet veel harder dan 75 wilde lopen. Is op zich ook geen probleem natuurlijk, ze zijn puur bedoeld voor in de stad, zolang ze maar op een omloop zitten die alleen uit lijn 2 bestaat. Die zijn er speciaal voor de hybride gemaakt. Zo'n hybride weegt ook iets van 14 ton, tegenover iets van 8,5 à 9 voor een normale bus, dus het systeem is (lijkt me) vooral gebouwd op vlotter wegrijden tegenover hogere topsnelheid.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Hybridebussen Enschede worden opnieuw getest

Bericht door MdJ »

Vandaag de de 3329 zien testrijden op de Hengelosestraat thv de halte UT/Westerbegraafplaats richting Enschede Centraal.

De bus reed op de hoofdrijbaan (niet busbaan) en kwam uit de richting Hengelo. Er zullen toch niet echt proefritten met 80 kmh zijn geweest? :shock: :mrgreen:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Hybridebussen Enschede worden opnieuw getest

Bericht door marvinkok »

Heb zaterdag de 3329 een stukje op lijn 2 meegehad. Deze bus heeft aangepaste software. De 3328 heeft dit niet, die functioneerd nog altijd als voor de ombouw, dus motor slaat alleen af als de bus stilstaat en de supercaps voor minstens 60% (meen ik) opgeladen zijn.

De nieuwe software laat de motor ook afslaan als de bus uitrolt bij bijvoorbeeld een bocht, rotonde of bij het halteren. Dan worden de supercaps opgeladen door het remmen op de elektromotor. Zolang je het gaspedaal niet direct vloert bij het wegrijden zal de bus puur electrisch wegrijden. In de praktijk is er echter te weinig energie opgeslagen om een stuk te rijden, dus zal de motor in de meeste gevallen kort na het wegrijden aanslaan.

Een van de klachten was dat bij het gas lossen de bus nogal sterk afremde op de elektromotor, dat is nu een stuk minder. Daar staat tegenover dat er ook minder energie lijkt te worden opgeslagen tijdens dit afremmen. Voor zover ik het gehoord heb is het geluid van buitenaf een stuk minder geworden. Alleen van binnen is het bij 30 km/h, waarbij de diesel zo'n 1000-1300 tpm maakt een groot bromhok. Dan klinkt er een flinke brom door de bus, wat natuurlijk wel erg storend is.

Als het goed is moet met de software door middel van GPS richting de Helmerhoek op het stuk weg voor de het begin van de busbaan (achter de sportvelden, voor de bekenden ;)) de supercaps helemaal vol laden waarna de motor bij de halte Boskamphoek uitschakelt en je het grootste deel van de busbaan elektrisch zou moeten kunnen rijden, doordat tijdens halteren nog wat energie wordt opgewekt. De chauffeur moet dan niet te veel gas geven anders slaat de dieselmotor sowieso aan.

Dit laatste heb ik zelf niet kunnen testen, had alleen een ritje Garage-Helmerhoek-Deppenbroek-Station.

Aan het interieur van de bus is verder niks aangepast, dus geen extra stoelen, nog altijd geen mogelijkheid om kaartjes te stempelen (betaaltafel is gewoon metaal zonder een rubber matje erop) en ook geen digitale snelheid in het schermpje tussen de tellers.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten