Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door flipje »

Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
ZWOLLE - Arriva is de enige vervoersmaatschappij die het Kamperlijntje tussen Zwolle en Kampen wil exploiteren.
Gisteren sloot de bieding. Verwachte medekandidaten als Syntus en Connexxion bleven weg.Syntus zegt dat de lijn niet te rijden is voor de vergoeding die de overheid betalen wil. De provincie besloot vorige week de 'vertramming' attractiever te maken voor de vervoerders, door zelf de tramstellen te kopen (voor circa 35 miljoen euro). Ook Alstan Dualis reageerde, maar die verkoopt tramstellen en wil daar niet zelf mee gaan rijden.

Bron: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/99 ... ijntje.ece
Oud forumgebruiker

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Oud forumgebruiker »

dit gaan we steeds meer krijgen...
de opdrachtgever moet door bezuinigingen dusdanig besparen, dat veel vervoerders af moeten haken, omdat de concessie niet rendabel te rijden is...
alleen grote bedrijven willen dan nog meedoen, omdat die een beetje verlies wel kunnen dragen en zo hopen doe dan later een grotere vis binnen te halen met o.a. als argument, dat ze ook kleine beetjes gedaan hebben...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door iljitsch »

Eén bod is alles wat je nodig hebt, als het verder een goed bod is.

Op zich is dit een goede zaak, vind ik. In het verleden zou de overheidsvervoerder dit alsnog gaan doen en vervolgens blijkt dat het niet kan en wordt ofwel alsnog de dienstverlening verlaagd of blijft de opdrachtgever of vervoerder, maar in beide gevallen dus de overheid, met een financieel gat zitten.

Nu zien ze vantevoren wat wel en niet kan en zullen ze dus met open ogen de voorwaarden moeten aanpassen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Chauf21 »

lex1975 schreef:de opdrachtgever moet door bezuinigingen dusdanig besparen, dat veel vervoerders af moeten haken, omdat de concessie niet rendabel te rijden is...
Wat voor probleem is dat dan? Waarom moet men koste wat kost blijven vasthouden aan de voorgestelde plannen?
Hier op het forum is de tram ook besproken, maar er waren flinke twijfels.
lex1975 schreef:alleen grote bedrijven willen dan nog meedoen, omdat die een beetje verlies wel kunnen dragen...
Bij de recente aanbestedingen is er amper onder de kostprijs geboden. Volgens mij hebben de belangrijkste vervoerders zelfs afgesproken niet meer onder de kostprijs te bieden, maar dat zou ik desgewenst moeten nazoeken.
lex1975 schreef:...en zo hopen doe dan later een grotere vis binnen te halen met o.a. als argument, dat ze ook kleine beetjes gedaan hebben...
Welke grote vissen zouden er hier dan nog moeten liggen?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door fogeltje »

Volgens mij zien de meeste grote bedrijven het stadsvervoer "in de drie grote steden" nog steeds als grote vissen.
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Freek »

Aan de andere kant zullen vervoerders ook gewoon op concessies verdienen. Ze zullen toch vaak inkoopprijs+marge doen, ik kan me niet voorstellen dat een zogenaamd kleine vis als bv de Veluwe of Overijssel geen winst oplevert. Hooguit als een vervoerder de "inkoopprijs" verkeerd inschat, neem bijvoorbeeld Limburg.
Oud forumgebruiker

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Oud forumgebruiker »

het is ook vaak de opdrachtgever die vast houdt aan bepaalde plannen en het geld wat ze daar voor uit willen geven.
dat wil niet zeggen, dat dit kostendekkend uitgevoerd kan worden.
echter weet de opdrachtgever niet altijd of een vervoerder zijn plannen wel of niet kostendekkend uit kan voeren en komen ze daar vaak pas achter als er niet of bijna niet geboden wordt...

het is een spel wat gespeeld wordt, maar ik vraag me af of dit spel op dit moment wel netjes gespeeld wordt, want beide partijen willen eigenlijk zo goed mogelijk eruit komen.
de opdrachtgever met zoveel mogelijk aanbod voor de zo laag mogelijke prijs en de uitvoerder voor zoveel mogelijk geld zo min mogelijk moeten doen...

vaak komen ze er dan wel samen uit, maar nu de bezuinigingen er nog eens bij komen, kan dat wel eens anders uit gaan pakken...
Den Haag stad bus schijnt weinig animo te trekken, omdat het busvervoer niet rendabel uitgevoerd zou kunnen worden...
zoiets verwacht ik meer en meer te gaan horen...
als er dan niemand water bij de wijn zal doen, zal het er niet beter op worden in OV-land...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door find_your_spot »

De enige reden dat Arriva inschrijft is omdat Anne Hettinga spoor verslaafd is.
For Your Railroad Adventures
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door flipje »

find_your_spot schreef:De enige reden dat Arriva inschrijft is omdat Anne Hettinga spoor verslaafd is.
Het is meer een welkome aanvulling op de vechtdallijn(en) en natuurlijk het vooruitzicht op het busvervoer wat nog aanbesteed gaat worden. (315, lelystad, vechtdallijn en evt. tram en IJsselmond)
Freek schreef:ik kan me niet voorstellen dat een zogenaamd kleine vis als bv de Veluwe of Overijssel geen winst oplevert.
Ik denk ook wel dat deze concessie's winst zal opleveren. Vooral rondom Zwolle zijn de meeste lijnen toch goed gevult in de spits.

De enige vraag die komt boven drijven is waarom Connexxion niet meer mee doet. Bij mijn weten was Connexxion in het begin aardig enthousiast over de tram..
(Syntus ging alleen voor het busvervoer en heeft/had geen belang bij de tram.)
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Freek »

Hoezo zou Syntus geen belang hebben bij een tram, zolang de kosten minder zijn dan de baten heeft Syntus ook een belang. De kosten zitten bij de tram waarschijnlijk in het risico, blijkbaar vinden andere vervoerders dan Arriva de kosten (risico) te groot.

Overigens zijn volle spitsbussen niet een graadmeter voor winst. Als er buiten de spits niemand in zit moet de bussen dus volledig draaien op de provinciale bijdrage, maar dat kan dan blijkbaar uit. Bovendien kunnen spitsbussen verstrekt moeten worden, een extra kostenpost voor bijvoorbeeld slechts 5 personen die niet in de reguliere bus mee kunnen.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door flipje »

In de Stentor stond vandaag een groot artikel hierover. Ook werd aan een woordvoerder van Syntus (Annemarieke Voortman) gevraagd waarom ze niet mee deden. De reden was als volgt:
''Trams passen minder bij onze bedrijfsvoering- we rijden met bussen en met treinen, de vorige keer hebben we meegeboden op de hele concessie, vooral om de bussen, de tram hebben we er toen maar bijgenomen''.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door webguy »

Bijzonder overigens dat ze trams wel meenemen, maar de trolleybussen in arnhem vonden ze wel te risicovol zonder extra data... Tram lijkt me meer risico, en een ombouwproject is ook niet risicoloos (zie Randstadrail, 3 maanden toch?)...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door ODRAIL »

webguy schreef:Bijzonder overigens dat ze trams wel meenemen, maar de trolleybussen in arnhem vonden ze wel te risicovol zonder extra data... Tram lijkt me meer risico, en een ombouwproject is ook niet risicoloos (zie Randstadrail, 3 maanden toch?)...
En bij de Randstadrail kwamen er ook nog opstartproblemen bij, dit duurde ook een aantal maanden.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Wat mij betreft laten ze die hele vertramming zitten, en houden ze een gewone trein. Als ze nu eens de stoptrein en sneltrein van Emmen in 2012 gaan doortrekken tot Kampen. Gewoon één extra station bijmaken in Zwolle-Stadshagen, en de rest van de haltes lekker laten zitten. Op de plek waar de Kampen-Oost halte moet komen, zit veel weiland en een industrieterrein. Die 300 mensen die daar per dag instappen kunnen ook wel via Kampen-Noord reizen. Er zijn al plannen om de Emmerlijn een hogere frequentie te geven, tot 1 trein per kwartier. Bovenleiding op de lijn, inhaal spoor bij station Stadshagen, en klaar. Arriva neemt toch de Emmerlijn ook al over, dus dat is mooi gepiept. Volgensmij is dit een stuk beter, sneller en misschien uiteindelijk goedkoper dan deze vertramming met alle risico's van dien.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door flipje »

Gisteren (vrijdag 2 december) stond er weer een uitgebreid artikel in de stentor over de matige animo.

HIerin kwam ook Arnoud Mouwen aan het woord:
Langzaam tekent de trend zich af dat de markt minder in beweging komt. Toen dit soort aanbestedingen begonnen, kwamen op elke concessie vele aanbiedingen, het was ook de nieuwigheid. Inmiddels hebben zowel overheden als de aanbieders geleerd wat de risico's zijn. De overheden porberen elk risico uit te sluiten door met veel voorwaarden te komen en alles dicht te timmeren. Daar hebben de vervoersbedrijven weinig zin in.
De risico's worden afgewenteld op de markt.
Verder antwoord van Connexxion:
We hebben een brief gestuurd dat we niet willen deelnemen. Voor ons is het niet mogelijk om binnen alle bestekeisen met een passende offerte te komen, het is gewoon onhaalbaar.
Dan wordt er ingegaan op wat de provincie aan heeft gedaan om deze risico's te verkleinen. (trams aanschaffen etc.) Het eindigt met een gewaagde mening van dhr Mouwen.
Deze ene kale bieding op het Kamperlijntje blijft evenwel verrassend. Je mag het niet hardop zeggen, je zou denken dat er onderling informatieuitwisseling is geweest.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Suus »

Er loopt een kartelonderzoek, als ik dhr. Mouwen was zou ik even afwachten wat daarvan de uitkomst is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door webguy »

Dus zijn we weer paar maanden verder voordat dit wordt gegund...
Zapatero23
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 13:20
Locatie: Zwolle

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Zapatero23 »

Toch vreemd van Dhr. Mouwen, enerzijds samen met Arriva (lees Anne Hettinga) de boer op gaat tegen de NS en anderzijds gevaarlijke uitspraken doet aan het adres van deze conculega. Ik kan me niet voorstellen dat er onderling in de FMN niet over deze concessie is gesproken. Hier strijden ze toch tezamen voor, aanbesteding van, grote delen van, het spoor.

Wat betreft dat onderzoek; Liep dat niet tegen ALLE streekvervoerders? Daar staat deze aanbesteding los van lijkt me.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Anne »

Op verkeersnet .nl staat het volgende
Alstom in de markt Regiotram Zwolle Kampen

Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben twee inschrijvingen ontvangen op de Europese aanbesteding voor het verzorgen van het toekomstige tramvervoer tussen Zwolle en Kampen. De bedrijven zijn Arriva en Alstom.
De Regiotram vervangt in 2012 de Kamperlijn: de treinverbinding tussen Zwolle en Kampen. De spoorlijn ligt er al en wordt geschikt gemaakt voor de Regiotram. Onder andere door twee nieuwe passeerpunten aan te leggen en een bovenleiding. Waar de huidige treinverbinding twee keer per uur rijdt, met slechts een stop in Zwolle en Kampen, biedt de Regiotram straks veel meer mogelijkheden. Zo gaat de Regiotram vier keer per uur rijden.
De provincie Overijssel gaat de komende periode de inschrijvingen beoordelen op de in de aanbesteding gestelde eisen. Naar verwachting nemen Gedeputeerde Staten in januari 2012 een besluit over de gunning van de Regiotram.
http://www.verkeersnet.nl/6391/alstom-i ... le-kampen/

Is Alstom nu ook betrokken als vervoerder of alleen als leverancier van trams??
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Suus »

Leverancier, met de Citadis Dualis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Het is idd niet echt begrijpelijk voor journalisten wanneer er twee aanbestedingen voor hetzelfde project tegelijk zijn. Trams leveren en trams rijden.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door flipje »

Provincie tuurt op bieding Kamperlijntje
KAMPEN/ZWOLLE - De provincie Overijssel denkt pas half januari een conclusie kunnen trekken over de bieding van Arriva voor de exploitatie van een tram op het Kamperlijntje tussen Kampen en Zwolle.
Volgens gedeputeerde Kok is een 'team van deskundigen' het pakket papier aan het doorspitten. Connexxion en Syntus konden bij de eerste bieding niet rijden voor de prijs die de provincie betaalt. "Ik neem aan dat Arriva in deze ronde aan die voowaarden voldoet".
Bron: http://www.destentor.nl/regio/kampen/10 ... ijntje.ece
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door R-Flow »

Hoe kan dat vorige bericht nou spreken over een vervanging door tram in 2012?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Ardan »

Eind 2012, wanneer de Hanzelijn en daarmee station Kampen-Zuid wordt geopend, beginnen de ombouwwerkzaamheden voor de tram.
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Eind 2012, wanneer de Hanzelijn en daarmee station Kampen-Zuid wordt geopend, beginnen de ombouwwerkzaamheden voor de tram.
Er staat dat er begin 2012 pas een keertje een definitief besluit wordt genomen wat betreft de concessie, dan moeten ze nog een fabrikant uitkiezen die de voertuigen gaat produceren. Kan me haast niet voorstellen dat de eerste tram dan december 2011 rijdt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten