Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

8500 per dag. Volgens een verkeerskundige dikke-duim-rekenregel is dat 850 reizigers in het drukke spitsuur voor beide richtingen bij elkaar opgeteld terwijl de grote drukte vooral op het stuk tussen Stadshagen en station Zwolle zal zitten. (Staan is op dat trajectdeel geen probleem.)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door R-Flow »

Waarom hebben we het dan eigenlijk überhaupt nog over een trein of tram? Dan voldoen bussen toch ook? :?

Even ter vergelijking: tramlijn 5 in Amsterdam verwerkt sinds 2008 iets van 37.000 mensen per dag. Meen ooit eens gelezen te hebben dat ze hier een ondergrens hanteren van 20.000 reizigers per dag voordat het interessant is om een tramlijn in stand te houden. (Durf het niet met zekerheid te zeggen)

EDIT Anders houden we het gewoon hier op: het Amsterdamse tramnet verwerkte in 2009 354.000 reizigers. Gedeeld door 16 tramlijnen komt dat uit op een gemiddelde van 22.125 reizigers per tramlijn.
De metro vervoerde in datzelfde jaar 295.000 reizigers. Gedeeld door 4 metrolijnen komt dat neer op 73.750 reizigers per metrolijn.

Dan gaat die Kamperlijn voor 8.500 reizigers eigenlijk helemaal nergens meer over...
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 16 jan 2012, 22:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Ik ben ook een voorstander van de ombouw naar een busbaan. Dan hoeven reizigers uit Emmeloord niet over te stappen maar hebben ze wel een snellere verbinding en kunnen bussen vanaf de baan zo IJsselmuiden, Stadshagen en Kampen in. Zeker als het een baan is als die van de Zuidtangent dan kan dat een verbetering t.o.v. de huidige trein betekenen.

Verder zat ik me net te bedenken dat het voor reizigers uit Emmeloord ook interessant kan zijn om via Dronten te reizen om daar op de trein te stappen. Zeker nu de tram trager wordt dan de huidige trein Zwolle-Kampen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door MdJ »

Klaasje schreef:8500 per dag. Volgens een verkeerskundige dikke-duim-rekenregel is dat 850 reizigers in het drukke spitsuur voor beide richtingen bij elkaar opgeteld terwijl de grote drukte vooral op het stuk tussen Stadshagen en station Zwolle zal zitten. (Staan is op dat trajectdeel geen probleem.)
Dat is alleen Zwolle-Kampen he. Stadshagen is daarbij niet bij gerekend (Nu 8x per uur lijn 1).
Bij twijfel: gebruik beton.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Thom91 »

Voor 5000 mensen Bron kan in mijn ogen wel een bus volstaan. Gelede bus en gaan met die banaan. Opdoeken die handel.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

@MDJ: Dat is inclusief Stadshagen. Het gaat namelijk over de totale trajectprognose.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door R-Flow »

Thom91 schreef:Voor 5000 mensen Bron kan in mijn ogen wel een bus volstaan. Gelede bus en gaan met die banaan. Opdoeken die handel.
Maak je een grapje? 5.000 is niks. De Zuidtagent vervoerde in 2007 33.000 reizigers per dag...

http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/s ... ft_groeien

Hier lees ik dat rail inderdaad aantrekkelijk is vanaf 15.000 ~ 20.000 reizigers. De Kamperlijn haalt daar de helft van.

http://www.verkeersnet.nl/1831/light-ra ... idtangent/
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Momenteel rijdt er naast de trein ook 4x per uur een bus tussen Emmeloord en Zwolle die ook langs Kampen NS komt. Ik weet niet hoeveel mensen daarmee gaan, maar volgensmij best wel veel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Meltrain »

R-Flow schreef:Daarnaast zie ik eigenlijk niet in waarom de ombouwkosten voor een tram hoger zouden zijn. Volgens mij is het hoe dan ook zaak om nieuwe haltes erbij te bouwen en bestaande haltes een facelift te geven. In het kader van milieu e.d. lijkt elektrificatie me sowieso geen slecht idee, of het nou om een trein of tram gaat.
Omdat trams op een ander type spoor rijden dan treinen (sorry Fles, maar ik gebruik toch Wikipedia als bron :P), moet het hele spoor vernieuwd worden als er een tram moet komen te rijden. Als er gewoon treinen blijven te rijden, hoeft dat natuurlijk niet.
En het lijkt me dat een aanzienlijk deel van de kosten toch komt door de spoorvervanging.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Suus »

Van de Citadis Dualis weet ik trouwens niet zeker of er ander spoor nodig is, in Frankrijk wordt het betreffende voertuig ook zonder grote werkzaamheden op een aantal lijnen ingezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door R-Flow »

Meltrain schreef:Wikipedia als bron :P), moet het hele spoor vernieuwd worden als er een tram moet komen te rijden. Als er gewoon treinen blijven te rijden, hoeft dat natuurlijk niet.
En het lijkt me dat een aanzienlijk deel van de kosten toch komt door de spoorvervanging.
De Citadis Dualis en RegioCitadis hebben dat probleem als het goed is niet...
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door flipje »

Het spoor blijft liggen wat er nu ligt! Wel zal er een spoorverdubbeling plaats vinden ter hoogte van Stadshagen om zo een kwartiersdienst haalbaar te maken. Verder worden ook de bestaande brug+viaducten (blaloweg en frankenhuizerallee) opgeknapt en het spoor rondom het station Kampen wordt weggehaald/opgeknapt etc. Blijkbaar heeft dit tijd om het gehele tracé klaar te maken voor de tram.
Klaasje schreef:.. Verder zat ik me net te bedenken dat het voor reizigers uit Emmeloord ook interessant kan zijn om via Dronten te reizen om daar op de trein te stappen. Zeker nu de tram trager wordt dan de huidige trein Zwolle-Kampen.
De ex-Hanzeliner route wordt waarschijnlijk (tijdelijk) dan weer ingevoerd. De bus zal dan gaan rijden tussen Emmeloord en station Kampen-Zuid.

Volgens de laatste tellingen (2e kwartaal 2011) waren er 5430 reizigers per dag. Maar er komen straks haltes bij Stadshagen bij. In deze wijk wonen ±17.000 mensen, ook vanuit de wijk Westenholte (5.000 inwoners) worden passagiers verwacht. Maar ook met 7.000 á 9.000 reizigers is het maar erg magertjes..
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door R-Flow »

Die hoeveelheid kan je MAKKELIJK opvangen met bussen. Wat een geldverspilling. :?
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door flipje »

Vandaag zou bekend worden of de provincie met Arriva in zee gaat.
Tot nu toe nog niks vernomen, weer een voorteken?? :X
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Ik hoop het wel. :twisted:
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door TLP »

Mee eens :P
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door flipje »

En het bleef stil... (A)
Mocht het tramverhaal niet doorgaan, dan blijft de trein voorlopig rijden.
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Ik zeg lekker niet door laten gaan. Op de lijn één extra station maken bij stadshagen, en met GTW'tjes laten rijden.

Mag ik misschien vragen hoe je hier trouwens aankomt? Ik kon het nergens vinden op internet.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door flipje »

Van een bron die werkzaam is bij de gemeente Zwolle.

Precieze details ken ik niet, maar het is een stok achter de hand mocht de aanbesteding mislukken. Er zal inderdaad dan ook eens station ter hoogte van Stadshagen gebouwd gaan worden.
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Laat het alsjeblieft niet doorgaan! Een mooie kwartiersdienst tussen Kampen en Zwolle, met eens top in stadshagen is veel sneller dan met de tram. Met het tram-idee kom je op 14 minuten reistijd met de trein op 11 (met korte-stop op stadshagen). Samen met deze trein, ontstaat dan een mooie 6x per uur verbinding tussen Kampen en Zwolle waar reizigers echt bij gebaat zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Wubbo »

Als je een kwartierdienst wil rijden moet je ergens kunnen kruisen. Stadshagen ligt daarvoor niet heel handig. Bovendien kost kruisen altijd net wat meer tijd dan een korte stop.
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Met al die miljoenen die er met dit project gemoeid zijn, kunnen ze het hele middenstuk wel 2-sporig maken. Daarnaast is het stuk tussen Kampen-Centrum en Kampen-Oost al 2-sporig. Oud spoor weliswaar, maar het biedt wel mogelijkheden om het stuk tussen Kampen en Stadshagen 2-sporig te maken, waardoor je kunt kruisen zonder enig probleem.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Als je een kwartierdienst wil rijden moet je ergens kunnen kruisen. Stadshagen ligt daarvoor niet heel handig. Bovendien kost kruisen altijd net wat meer tijd dan een korte stop.
Vliegende kruisingen. Ze bestaan, maar in Nederland schijnt dat "onmogelijk" te zijn... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Wubbo »

Tussen Leiden en Alphen doen we dat anders al jaren. Het kan ook best, kost alleen wat meer infra omdat je een langer stuk dubbelspoor nodig hebt, en snellere wissels.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Vinny »

Tja, dubbelspoor door de weilanden van de provincie. Dan raken de koeien van slag, en produceren ze slechte melk... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten