Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Zonnig » Wo 15 Feb 2012, 14:25

Of komt er toch nog een Zuiderzeelijn van Lelystad via Emmeloord & Heerenveen naar Groningen met vanuit Zwolle richting Lelystad (bij Kampen of nar Dronten) een aftakking naar Emmeloord (via Biddinghuizen). Al is dat een boemeltje?!?

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Statler Rail » Wo 15 Feb 2012, 15:39

Dramatisch dit. Dan is er nu feitelijk maar één optie: voorlopig doorgaan met de huidige trein. Ondertussen zal er moeten worden nagedacht over hoe het verder moet in de toekomst. Maar eind dit jaar beginnen met ombouwen lijkt mij nu niet meer haalbaar. -o-

Ga er maar vanuit dat het een regionale spoorlijn zoals vele andere zal worden. Maar dan wel met extra stations en een passeervoorziening. Op zich ben ik daar niet rouwig om. De vraag is dan nog even of elektrificatie nog wél doorgaat.

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor NintendoC » Wo 15 Feb 2012, 15:51

Ik vind het een goed idee Statler. Ik vraag me wel af wat de eventuele voordelen van elektrificatie zijn? Uitgaande van 4x per uur een trein. Ik hoop/neem aan dat de provincie wel die ambitie behoud. Daarnaast een extra station in stadshagen, en deze lijn kan er weer tientallen jaren tegen aan.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Vinny » Wo 15 Feb 2012, 19:59

Afbreken die hap en er een busbaan van maken. Daar hebben reizigers uit Urk en Emmeloord ook wat aan :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor NintendoC » Wo 15 Feb 2012, 20:37

Alsjeblieft niet zeg. Dan is er een kans dat er weer van alles misgaat. Kosten zijn volledig onbekend. En zitten de reizigers weer een lange tijd zonder een snelle verbinding tussen Kampen en Zwolle via Kampen-Centrum. Voor je het weet stuiten ze op vervuilde grond bij het maken van die busbaan, of archeologische vondsten. Nee, geef mij maar een trein. Lekker duidelijk en het functioneert al tientallen jaren prima op het kamperlijntje.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2058
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor isadora » Wo 15 Feb 2012, 20:48

Het begint allemaal meer en meer op de "verkramping van het tramlijntje" te lijken.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Klaasje » Wo 15 Feb 2012, 20:49

Ja, want dat kan allemaal niet voorkomen wanneer er passeerspoortjes gemaakt worden? Verder is het overlastargument geen argument zolang er minimaal iets aan het traject gebeurd. Dat dat laatste niet gebeurd acht ik erg onwaarschijnlijk omdat je niet zonder passeerspoor bij Stadshagen kan als je daar een halte voor de trein maakt. De kans dat die halte er niet komt lijkt me niet erg groot.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor R-Flow » Wo 15 Feb 2012, 20:53

Vinny schreef:Afbreken die hap en er een busbaan van maken. Daar hebben reizigers uit Urk en Emmeloord ook wat aan :Y

Mee eens. Gezien de lage reizigersaantallen is er totaal geen reden om een railverbinding in stand te houden. In regio Amsterdam worden deze aantallen ook makkelijk per bus vervoerd en zelfs veel meer.

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor NintendoC » Wo 15 Feb 2012, 21:02

Gelukkig woon ik niet in Amsterdam. 5000 (misschien straks iets minder) is een prima aantal om een railverbinding in het mooie oosten in stand te houden.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Statler Rail » Wo 15 Feb 2012, 22:03

R-Flow schreef:Mee eens. Gezien de lage reizigersaantallen is er totaal geen reden om een railverbinding in stand te houden. In regio Amsterdam worden deze aantallen ook makkelijk per bus vervoerd en zelfs veel meer.
Ja hoor eens, als je alles gaat vergelijken met Amsterdam, dan kan je dus overal in Nederland het OV gaan opheffen. :roll:

Feit is dat er óók buiten Amsterdam mensen wonen (ja, echt waar!) en dat die ook behoefte hebben aan openbaar vervoer (serieus!). Hoe dat het beste kan is afhankelijk van de situatie. Ook bij lage aantallen kan een railverbinding interessant zijn, bijvoorbeeld wanneer de reizigersstromen vrij geconcentreerd zijn. Bovendien is de infrastructuur van een spoorlijntje op het platteland iets minder complex en dus een stuk goedkoper dan traminfrastructuur vol automatische wissels, verkeerslicht beïnvloeding, enzovoort. Bovendien zal je veel minder slijtage hebben. Dus waar een bepaalde hoeveelheid reizigers in Amsterdam niet uit kan, kan dat elders in Nederland misschien wel uit.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Suus » Wo 15 Feb 2012, 22:10

Ik moet toegeven, 5000 reizigers is wel heel erg matig, er zou in ieder geval geen nieuwe verbinding voor worden aangelegd.
Rame à l'approche

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor NintendoC » Wo 15 Feb 2012, 22:38

Bij die 5000 moeten nog wel duizenden buspassagiers worden opgeteld die de 141 nemen. Die bus rijdt vaak 4x per uur, met gelede wagens.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Statler Rail » Wo 15 Feb 2012, 22:45

Naar Veendam is vorig jaar een nieuwe treinverbinding geopend voor 2500 reizigers per dag. Het is dus echt flauwekul om te zeggen "oh, het zijn maar x reizigers dus het kan niet". Dat kan je zo in z'n algemeenheid niet zeggen.

Even een snel rekenvoorbeeld: stel een kaartje Zwolle-Kampen kost 3 euro (2,90 euro nu), een tram doet er 15 minuten over en heeft dan een keertijd van 5 minuten. Dan kan ie in een uur 3x het traject afleggen (heen-terug-heen). Een tram-dienstregelingsuur kost ongeveer 200 euro, dus laten we zeggen per rit 70 euro. Bij 3 euro per reiziger heb je dan dus slechts tussen de 20 en 25 reizigers per tram nodig om rendabel te kunnen zijn. Nu jullie weer. :wink:

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Klaasje » Wo 15 Feb 2012, 23:10

Dat is exclusief de kosten voor de infrastructuur die voor bussen in onderhoud substantieeel goedkoper is. Daarnaast kun je met bussen in het Waterlandmodel fijnmazigheid combineren met doorgaande verbinding wat voor veel reizigers voor kortere reistijden zorgt.

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor NintendoC » Wo 15 Feb 2012, 23:49

Een bus is natuurlijk minder aantrekkelijk dan een trein. Het is psychologisch dat de reiziger minder fan is van de bus dan van een trein.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Klaasje » Do 16 Feb 2012, 08:52

Ik vraag me af voor hoeverre dat argument daadwerkelijk hout snijdt. Bussen tussen Purmerend en Amsterdam zitten niet vol omdat er geen treinverbinding is maar omdat de mensen bewust voor de bus kiezen. Iets soortgelijks geldt voor verbindingen Schiphol-Amsterdam ZO en Almere-Amsterdam/Amsterdam ZO. Als er een goede, snelle verbinding is dan stappen mensen vanzelf wel in. Zeker als die op een vrije busbaan bij alle kruisingen lekker doorrijdt omdat die ongelijkvloers of geprioriteerd zijn. (Liever optie 1 dan 2). Dat is ook één van de voordelen die de hierboven opgenoemde verbindingen op grote delen van het traject hebben.

Verder is op een gedeelte van het traject een trein hebben ook niet optimaal omdat overstappen ook een forse psychologische drempel vormt. Net als dat de fiets bij het station neerzetten waar de jat-kans wat hoger dan normaal ligt een psychologische drempel vormt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Vinny » Do 16 Feb 2012, 11:12

Een overstap op het godvergeten Kampen-IJsselmuiden ja. Daar maak je reizigers pas echt blij mee... :neg:
Een bus is natuurlijk minder aantrekkelijk dan een trein. Het is psychologisch dat de reiziger minder fan is van de bus dan van een trein.
Ja nou en, pech. Als je treinfreak bent dan stap je maar lekker in Kampen-Zuid of Lelystad in de trein als je persé wil loungen in NID ofzo. Gewone reizigers willen snel, comfortabel en rechtstreeks tussen A en B reizen. Bussen kunnen dat goedkoop en goed. :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Karl » Do 16 Feb 2012, 11:42

Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor R-Flow » Do 16 Feb 2012, 13:19

Statler Rail schreef:Feit is dat er óók buiten Amsterdam mensen wonen (ja, echt waar!) en dat die ook behoefte hebben aan openbaar vervoer (serieus!).

Feit is dat de hoeveelheid reizigers dusdanig laag is dat je die MAKKELIJK met een bus kan opvangen en er dus helemaal geen dure railverbinding hoeft te blijven. Er is een reden waarom niet iedere stad een tram- en/of metronetwerk heeft. Bus = openbaar vervoer of had je dat nog niet door? :roll:

NintendoC schreef:Een bus is natuurlijk minder aantrekkelijk dan een trein. Het is psychologisch dat de reiziger minder fan is van de bus dan van een trein.

Hangt er van af. De Zuidtangent hier in regio Amsterdam is een razend succes, vele malen groter dan verwacht. Mooie bussen op grotendeels vrije ban met relatief luxe haltes.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Suus » Do 16 Feb 2012, 13:38

Je moet niet alles met Amsterdam willen vergelijken, de situatie is vaak maar ten dele vergelijkbaar en maakt het forum een soort Amsterdams forum in plaats van een Nederlands forum.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Statler Rail » Do 16 Feb 2012, 16:33

Helemaal mee eens Bee, steeds weer die posts met de strekking "ik kom uit Amsterdam en daar zijn véél meer reizigers in de tram dus die boeren uit de rest van Nederland kunnen prima met de bus" beginnen mij ook behoorlijk te irriteren. Nu weten we het wel, R-Flow! :roll:

Terug naar Zwolle-Kampen. De bus doet er 26 minuten over, de huidige trein 10 minuten. Wel een substantieel verschil. De bus sluit in Zwolle aan op de teinknoop. Bij een halfuursdienst is het dan niet praktisch om met de trein een kwartier sneller in Kampen te zijn, want dan moet je daar alsnog wachten op de bus uit Zwolle. Zodra de tram (of trein) weer gaat rijden gaan de bussen van/naar Emmeloord aansluiten op die tram/trein. Dat betekent dus een extra overstap, maar wel een kortere reistijd (scheelt ook met tram nog zo'n 10 minuten). Wat zwaarder weegt zal per reizigers verschillen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Vinny » Do 16 Feb 2012, 17:05

Een bus kan gewoon 80 km/h rijden, net zo hard als trams. Geen geldig argument dus, want met een vrije busbaan worden deze bussen aanzienlijk sneller dan nu.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Statler Rail » Do 16 Feb 2012, 18:00

Het Kamperlijntje vervangen door een vrije busbaan is geen optie die serieus overwogen wordt dan wel gaat worden. Dus dat is vooral een theoretische discussie. :)

Bovendien heeft deze enkelsporige spoorlijn wellicht niet genoeg ruimtebeslag voor een dubbele busbaan, in ieder geval zeker niet op viaducten en bruggen. De kosten om er een busbaan van te maken zijn daarom behoorlijk hoog. Tot slot geldt voor bussen gewoon de wegenverkeerswet, inclusief de maximumsnelheid in de bebouwde kom. Bovendien zijn er allerlei milieu- en geluidsnormen gekoppeld aan die maximumsnelheid, dus het ligt ook niet voor de hand om een 80km/h busbaan door de bebouwde kom te leggen, nog los van de veiligheid op eventuele gelijkvloerse kruisingen.

En een bus is subjectief natuurlijk minder kwalitatief dan een tram of trein, daar zijn al veel studies naar gedaan. In een trein zitten genoeg reizigers die er niet over zouden peinzen om een bus te pakken. Of zoals ze dat in Engeland zo mooi zeiden: a man who, beyond the age of 26, finds himself on a bus can count himself as a failure in life. :lol:
Okee, beetje kort door de bocht, maar ga bij een bushalte kijken en je ziet dat er wel een kern van waarheid in zit. :twisted:

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3992
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor reisthijs » Do 16 Feb 2012, 19:33

Statler Rail schreef:Tot slot geldt voor bussen gewoon de wegenverkeerswet, inclusief de maximumsnelheid in de bebouwde kom.
Die maximumsnelheid is 70 dus zo'n groot probleem is dat niet, bovendien loopt de Kamperlijn maar een klein stukje in de bebouwde kom.
Vanaf Stadshagen kan je gewoon met 100 door de polder racen. Of dat met een bus, tram of trein is maakt voor dat stuk niet zo veel uit eigenlijk.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Vinny » Do 16 Feb 2012, 19:34

Het Kamperlijntje vervangen door een vrije busbaan is geen optie die serieus overwogen wordt dan wel gaat worden.
Dat is dom en kortzichtig.
Een bus is namelijk veel goedkoper in exploitatie. Het is net zo snel als een tram (ook een tram mag binnen de bebouwde kom niet harder dan 50). Het comfort voor de reizigers is hoger, want er hoeft minder te worden overgestapt.

man who, beyond the age of 26, finds himself on a bus can count himself as a failure in life.
En als hij in een gammele tram zit voelt hij zich wel de koning te rijk? :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten