Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor waldo79 » Za 10 Dec 2011, 18:21

Waar lees je dan dat er deze maand al trams zouden rijden?
Mij best :)

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor R-Flow » Za 10 Dec 2011, 20:12

Foutje, 2011 moest uiteraard 2012 zijn.

TLP
Berichten: 454
Lid geworden op: Vr 09 Dec 2011, 14:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor TLP » Za 10 Dec 2011, 20:49

Wees toch blij dat Arriva heeft geboden i.p.v. Qbuzz of CXX *O* , die hebben totaal geen (positieve) ervaring met tram-/treinvervoer. :N
Met enige regelmaat weer te vinden op de lijnen 142, 170 en 172 van/naar Amsterdam.

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Klaasje » Za 10 Dec 2011, 20:59

Dat wat hier qua organisatiestructuur nog het meest op lijkt (Tram op Prorail-rails) rijdt anders al jaren in het cxx-groen/midnet-geel door Utrecht.

TLP
Berichten: 454
Lid geworden op: Vr 09 Dec 2011, 14:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor TLP » Za 10 Dec 2011, 21:55

Klaasje schreef:Dat wat hier qua organisatiestructuur nog het meest op lijkt (Tram op Prorail-rails) rijdt anders al jaren in het cxx-groen/midnet-geel door Utrecht.


Dan kan Arriva daar misschien verbetering in brengen :idea:
Met enige regelmaat weer te vinden op de lijnen 142, 170 en 172 van/naar Amsterdam.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Fles » Zo 11 Dec 2011, 17:54

TLP schreef:
Klaasje schreef:Dat wat hier qua organisatiestructuur nog het meest op lijkt (Tram op Prorail-rails) rijdt anders al jaren in het cxx-groen/midnet-geel door Utrecht.


Dan kan Arriva daar misschien verbetering in brengen :idea:


Vast. Maar ga dan niet lopen kraaien dat CXX geen ervaring met tramvervoer heeft :N

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor R-Flow » Di 13 Dec 2011, 20:24

Mee eens, daarnaast is het voornamelijk Utrecht zelf die de steek laat vallen wat betreft de trams daar.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 788
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor flipje » Zo 15 Jan 2012, 17:11

Hierbij nog de impressie van de aangeboden tram (Dualis) door Alstom.
Afbeelding

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Stéphane » Zo 15 Jan 2012, 18:23

Waarom moest het eigenlijk een tramlijn zijn en geen kwartierdienst met GTW's?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

The best
Berichten: 435
Lid geworden op: Wo 01 Jun 2011, 10:21

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor The best » Zo 15 Jan 2012, 19:59

Tram klinkt stoerder.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor fogeltje » Zo 15 Jan 2012, 21:23

Kan aan mij liggen, maar ik vind Lightrail dan weer stoerder klinken.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor NintendoC » Zo 15 Jan 2012, 22:31

Of er op het kamperlijntje nou met trams die 100 km per uur kunnen rijden, of met lightrail treinen wordt bereden, qua reistijd maakt het niks uit. Ik vind dat er momenteel teveel haltes gepland zijn aan het kamperlijntje.

Hoe dan ook, ze mogen wel een beetje tempo maken om die tram snel rijdend te krijgen. Een opleveringsdatum in 2014 kun je echt niet maken, ik hoop nog steeds eind 2013.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 788
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor flipje » Ma 16 Jan 2012, 08:50

Morgen wordt bekend gemaakt of de provincie in zee gaat met Arriva. Ook heeft Prorail aangegeven dat de ombouw+testen van het tracé en de trams 20 maanden zal gaan duren.

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor NintendoC » Ma 16 Jan 2012, 13:45

Als ze dan nu eens gaan beginnen met de voorbereidende werkzaamheden, zoals ze in het begin ook al wilden doen. Dan moeten ze eind 2013 begin 2014 wel gaan halen.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 16 Jan 2012, 14:23

flipje schreef:Hierbij nog de impressie van de aangeboden tram (Dualis) door Alstom.
Afbeelding

Als ik dit zo zie, lijkt het wel op de treinen die op de Vechtdallijnen rijden. Alleen bij de treinen (GTW's) vind ik het er persoonlijk veel mooier uitzien.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor R-Flow » Ma 16 Jan 2012, 16:13

Stéphane schreef:Waarom moest het eigenlijk een tramlijn zijn en geen kwartierdienst met GTW's?

Tram kan je altijd nog door de stad doortrekken, dat werkt met een trein toch minder lekker.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor reisthijs » Ma 16 Jan 2012, 16:29

Maar dat is dan ook wel zo'n beetje het enige voordeel van een tram op deze lijn. Zijn de vage plannen om misschien ooit de lijn door te trekken deze forse investering nu wel waard? (Dan heb ik het nog niet eens gehad over de lange periode dat de lijn er straks helemaal uit ligt, wat niet nodig zou zijn als er gewoon treinen blijven rijden.)

Michael 1988 schreef:Als ik dit zo zie, lijkt het wel op de treinen die op de Vechtdallijnen rijden.
Dat is ook precies de bedoeling :wink: Het is tenslotte de huisstijl van de provincie.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Suus » Ma 16 Jan 2012, 16:36

Bovendien ligt deze lijn ten opzichte van het centrum van Zwolle ook niet echt praktisch. Als je na het station nog naar het centrum van Zwolle wil kan je het beste op het station kopmaken :')
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor R-Flow » Ma 16 Jan 2012, 16:50

reisthijs schreef:Maar dat is dan ook wel zo'n beetje het enige voordeel van een tram op deze lijn. Zijn de vage plannen om misschien ooit de lijn door te trekken deze forse investering nu wel waard? (Dan heb ik het nog niet eens gehad over de lange periode dat de lijn er straks helemaal uit ligt, wat niet nodig zou zijn als er gewoon treinen blijven rijden.).

Enige wat ik eventueel kan bedenken is dat treinen minder geschikt zijn voor stations op zulke korte afstanden. En tja, wat maakt het verder uit of je nou nieuwe treinen aanschaft of trams? Dan zijn trams denk ik goedkoper. Helemaal als je het traject hoe dan ook elektrisch wil hebben.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 16 Jan 2012, 16:56

Sorry dat ik het zeg hoor. Maar waarom moet er in godsnaam trams daar rijden. Dan koop je toch S-Bahn materieel. Typisch Nederlandse geldverspilling
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor R-Flow » Ma 16 Jan 2012, 18:16

JeffreyMeijer schreef:Sorry dat ik het zeg hoor. Maar waarom moet er in godsnaam trams daar rijden. Dan koop je toch S-Bahn materieel. Typisch Nederlandse geldverspilling

Want metro/sneltram materieel is per definitie stukken goedkoper en biedt veel meer voordelen?

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Klaasje » Ma 16 Jan 2012, 18:27

Bij grote series klopt dat maar ik durf te betwijfelen of een tram hier goedkoper is dan een electrische trein die onderdeel uitmaakt van een grotere serie van de "vechtdallijnen". Zeker ook omdat je voor de omloop Zwolle-Kampen maar drie composities materieel nodig hebt. Als je voor zo'n kleine serie een voorraad onderdelen nodig hebt, onderhoudspersoneel daarvoor opgeleid moet zijn enz enz.. dan is dat ook niet goedkoop.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 788
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor flipje » Ma 16 Jan 2012, 19:45

NintendoC schreef:Als ze dan nu eens gaan beginnen met de voorbereidende werkzaamheden, zoals ze in het begin ook al wilden doen. Dan moeten ze eind 2013 begin 2014 wel gaan halen.


De stentor vandaag waarin René Vegter van Prorail aan het woord komt.
De ombouw van het tracé begint 2013 en duurt tot het derde kwartaal van 2013. Daarna volgt een testperiode van een jaar. Het eerste half jaar is voor de aannemer, die dan ook de voeding voor de tramstellen op orde kan brengen (er wordt dan waarschijnlijk met een proeftram gereden) en in het tweede half jaar kan met tramstellen worden proefgereden.
De ombouw van een spoorbaan naar een systeem van lightrails met een tram zorgde in de regio Den Haag (naar Delft en Leiden) voor kopzorgen: treinstellen ontspoorden zelfs. Maar volgens Vegter is het schema gebasseerd op 'ervaring en inzicht' en hoeft niet met een vertraging te worden gerekend.


Dus dat wordt ergens tussen augustus/september 2014..

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor NintendoC » Ma 16 Jan 2012, 19:48

Om te janken werkelijk waar. Dit gaan ze uiteindelijk ook merken in de reizigersaantallen, als de tram eenmaal wel rijdt. Gewoon bijna 2 jaar niks, is veel en veel te lang. Ze kunnen nu ook al meer als genoeg voorbereidingen treffen. Bovenleiding plaatsen, tram haltes ruw aanleggen bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Berichtdoor Suus » Ma 16 Jan 2012, 19:53

Volgens mij doelt de Stentor op RandstadRail maar hoe ze er in vredesnaam bijkomen dat die vanaf Den Haag naar Delft en Leiden loopt is mij een volstrekt raadsel :?

Een testperiode van een jaar lijkt mij wel heeeeeeeeeeeeel erg ruim overigens.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten