Pagina 2 van 12

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: za 10 dec 2011, 18:21
door waldo79
Waar lees je dan dat er deze maand al trams zouden rijden?

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: za 10 dec 2011, 20:12
door R-Flow
Foutje, 2011 moest uiteraard 2012 zijn.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: za 10 dec 2011, 20:49
door TLP
Wees toch blij dat Arriva heeft geboden i.p.v. Qbuzz of CXX *O* , die hebben totaal geen (positieve) ervaring met tram-/treinvervoer. :N

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: za 10 dec 2011, 20:59
door Klaasje
Dat wat hier qua organisatiestructuur nog het meest op lijkt (Tram op Prorail-rails) rijdt anders al jaren in het cxx-groen/midnet-geel door Utrecht.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: za 10 dec 2011, 21:55
door TLP
Klaasje schreef:Dat wat hier qua organisatiestructuur nog het meest op lijkt (Tram op Prorail-rails) rijdt anders al jaren in het cxx-groen/midnet-geel door Utrecht.
Dan kan Arriva daar misschien verbetering in brengen :idea:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 17:54
door Fles
TLP schreef:
Klaasje schreef:Dat wat hier qua organisatiestructuur nog het meest op lijkt (Tram op Prorail-rails) rijdt anders al jaren in het cxx-groen/midnet-geel door Utrecht.
Dan kan Arriva daar misschien verbetering in brengen :idea:
Vast. Maar ga dan niet lopen kraaien dat CXX geen ervaring met tramvervoer heeft :N

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: di 13 dec 2011, 20:24
door R-Flow
Mee eens, daarnaast is het voornamelijk Utrecht zelf die de steek laat vallen wat betreft de trams daar.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 17:11
door flipje
Hierbij nog de impressie van de aangeboden tram (Dualis) door Alstom.
Afbeelding

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 18:23
door Stéphane
Waarom moest het eigenlijk een tramlijn zijn en geen kwartierdienst met GTW's?

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 19:59
door The best
Tram klinkt stoerder.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 21:23
door fogeltje
Kan aan mij liggen, maar ik vind Lightrail dan weer stoerder klinken.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 22:31
door NintendoC
Of er op het kamperlijntje nou met trams die 100 km per uur kunnen rijden, of met lightrail treinen wordt bereden, qua reistijd maakt het niks uit. Ik vind dat er momenteel teveel haltes gepland zijn aan het kamperlijntje.

Hoe dan ook, ze mogen wel een beetje tempo maken om die tram snel rijdend te krijgen. Een opleveringsdatum in 2014 kun je echt niet maken, ik hoop nog steeds eind 2013.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 08:50
door flipje
Morgen wordt bekend gemaakt of de provincie in zee gaat met Arriva. Ook heeft Prorail aangegeven dat de ombouw+testen van het tracé en de trams 20 maanden zal gaan duren.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 13:45
door NintendoC
Als ze dan nu eens gaan beginnen met de voorbereidende werkzaamheden, zoals ze in het begin ook al wilden doen. Dan moeten ze eind 2013 begin 2014 wel gaan halen.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 14:23
door Michael 1988
flipje schreef:Hierbij nog de impressie van de aangeboden tram (Dualis) door Alstom.
Afbeelding
Als ik dit zo zie, lijkt het wel op de treinen die op de Vechtdallijnen rijden. Alleen bij de treinen (GTW's) vind ik het er persoonlijk veel mooier uitzien.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 16:13
door R-Flow
Stéphane schreef:Waarom moest het eigenlijk een tramlijn zijn en geen kwartierdienst met GTW's?
Tram kan je altijd nog door de stad doortrekken, dat werkt met een trein toch minder lekker.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 16:29
door reisthijs
Maar dat is dan ook wel zo'n beetje het enige voordeel van een tram op deze lijn. Zijn de vage plannen om misschien ooit de lijn door te trekken deze forse investering nu wel waard? (Dan heb ik het nog niet eens gehad over de lange periode dat de lijn er straks helemaal uit ligt, wat niet nodig zou zijn als er gewoon treinen blijven rijden.)
Michael 1988 schreef:Als ik dit zo zie, lijkt het wel op de treinen die op de Vechtdallijnen rijden.
Dat is ook precies de bedoeling :wink: Het is tenslotte de huisstijl van de provincie.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 16:36
door Suus
Bovendien ligt deze lijn ten opzichte van het centrum van Zwolle ook niet echt praktisch. Als je na het station nog naar het centrum van Zwolle wil kan je het beste op het station kopmaken :')

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 16:50
door R-Flow
reisthijs schreef:Maar dat is dan ook wel zo'n beetje het enige voordeel van een tram op deze lijn. Zijn de vage plannen om misschien ooit de lijn door te trekken deze forse investering nu wel waard? (Dan heb ik het nog niet eens gehad over de lange periode dat de lijn er straks helemaal uit ligt, wat niet nodig zou zijn als er gewoon treinen blijven rijden.).
Enige wat ik eventueel kan bedenken is dat treinen minder geschikt zijn voor stations op zulke korte afstanden. En tja, wat maakt het verder uit of je nou nieuwe treinen aanschaft of trams? Dan zijn trams denk ik goedkoper. Helemaal als je het traject hoe dan ook elektrisch wil hebben.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 16:56
door Jef400
Sorry dat ik het zeg hoor. Maar waarom moet er in godsnaam trams daar rijden. Dan koop je toch S-Bahn materieel. Typisch Nederlandse geldverspilling

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 18:16
door R-Flow
JeffreyMeijer schreef:Sorry dat ik het zeg hoor. Maar waarom moet er in godsnaam trams daar rijden. Dan koop je toch S-Bahn materieel. Typisch Nederlandse geldverspilling
Want metro/sneltram materieel is per definitie stukken goedkoper en biedt veel meer voordelen?

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 18:27
door Klaasje
Bij grote series klopt dat maar ik durf te betwijfelen of een tram hier goedkoper is dan een electrische trein die onderdeel uitmaakt van een grotere serie van de "vechtdallijnen". Zeker ook omdat je voor de omloop Zwolle-Kampen maar drie composities materieel nodig hebt. Als je voor zo'n kleine serie een voorraad onderdelen nodig hebt, onderhoudspersoneel daarvoor opgeleid moet zijn enz enz.. dan is dat ook niet goedkoop.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 19:45
door flipje
NintendoC schreef:Als ze dan nu eens gaan beginnen met de voorbereidende werkzaamheden, zoals ze in het begin ook al wilden doen. Dan moeten ze eind 2013 begin 2014 wel gaan halen.
De stentor vandaag waarin René Vegter van Prorail aan het woord komt.
De ombouw van het tracé begint 2013 en duurt tot het derde kwartaal van 2013. Daarna volgt een testperiode van een jaar. Het eerste half jaar is voor de aannemer, die dan ook de voeding voor de tramstellen op orde kan brengen (er wordt dan waarschijnlijk met een proeftram gereden) en in het tweede half jaar kan met tramstellen worden proefgereden.
De ombouw van een spoorbaan naar een systeem van lightrails met een tram zorgde in de regio Den Haag (naar Delft en Leiden) voor kopzorgen: treinstellen ontspoorden zelfs. Maar volgens Vegter is het schema gebasseerd op 'ervaring en inzicht' en hoeft niet met een vertraging te worden gerekend.
Dus dat wordt ergens tussen augustus/september 2014..

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 19:48
door NintendoC
Om te janken werkelijk waar. Dit gaan ze uiteindelijk ook merken in de reizigersaantallen, als de tram eenmaal wel rijdt. Gewoon bijna 2 jaar niks, is veel en veel te lang. Ze kunnen nu ook al meer als genoeg voorbereidingen treffen. Bovenleiding plaatsen, tram haltes ruw aanleggen bijvoorbeeld.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 19:53
door Suus
Volgens mij doelt de Stentor op RandstadRail maar hoe ze er in vredesnaam bijkomen dat die vanaf Den Haag naar Delft en Leiden loopt is mij een volstrekt raadsel :?

Een testperiode van een jaar lijkt mij wel heeeeeeeeeeeeel erg ruim overigens.