Pagina 11 van 12

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 15:46
door Klaasje
Vinny schreef:alsmede de kans om een goed werkend, overstaploos, visgraatmodel op te tuigen speelt natuurlijk geen enkele rol van betekenis.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 14:28
door Statler Rail
Volgens mij wordt het een herhaling van zetten als ik nog eens ga uitleggen waarom het verbussen van deze spoorlijn zowel politiek als vervoerskundig geen realistische optie is en waarschijnlijk ook überhaupt niet goedkoper is dan doorgaan met de trein, dus dat zal ik dan ook maar niet gaan doen. :)

We wachten wel af wanneer de Provincie Overijssel met meer duidelijkheid komt over het ofwel vertrammen ofwel continueren van de treinexploitatie...

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 16:07
door Klaasje
Uit die hele discussie kwamen we gewoon niet vanwege twee redenen:
  • In de eerste plaats was groep 1 ervan overtuigt dat een bus net zo snel als een trein kan zijn op dit traject. (Dat kan, mits busbaan en gestrekte lijnvoering door Zwolle.) Terwijl groep 2 van dat laatste niet overtuigd is.
  • In de tweede plaats was er een stellingname over de kosten wat ook deels weer een voortzetting van dat hierboven is. Meer rijtijd = meer kosten, minder rijtijd= minder kosten.

De enige manier om het goed duidelijk te krijgen is gewoon alles rationeel op een rijtje zetten inclusief een vervoersprognose waar de "railbonus" in is meegenomen net als de negatieve "overstapbonus". Vervolgens moet je een dienstregeling optuigen met bijbehorende kosten en de infrakosten doorrekenen. Daarbij moeten langdurige kostenposten gewoon goed worden meegenomen zoals het onderhoud van de busbaan (30.000 euro op jaarbasis per kilometer) en het spoor. (Vele malen duurder.) Ik weet niet hoe de cijfers er vandaag de dag bijliggen maar tot een tijd terug kostte een tram- of treinexploitatie per rituur minstens 3x zoveel als een bus. Dan moet je per rituur wel drie busuren kunnen uitsparen om goedkoper te zijn. De vraag is of dat wel haalbaar is aangezien een doorgaande exploitatie met bussen voor minder stilstand zorgt die je met een trein/tram twee keer hebt in Kampen. (Namelijk met zowel het railvoertuig als met een bus.) Bedenk ook dat het stukje van Kampen naar Zwolle maar 12 minuten is en dat stilstand dus ook een relatief groot aandeel van de tijd van het railvoertuig vormt aangezien je op enkelspoor nooit of te nimmer een optimale dienstregeling kunt rijden.

Verder zit een zeer groot gedeelte van de reizigers überhaubt niet op een tram of trein te wachten als de bus snel zou zijn. De reizigers van Urk en uit Tollebeek, Emmeloord en Ens kunnen dan namelijk lekker blijven zitten.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 16:58
door Suus
Ze kunnen ook snel tweedehands trams verkrijgen! Even Birmingham bellen en je hebt een mooi voorraadje van 13 jaar oude lagevloertrams, die hun hele leven al 70 km/u bereiken op oude spoorbeddingen. Kwaliteitsproduct AnsaldoBreda T69 :pos:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 19:26
door R-Flow
Bee schreef: Kwaliteitsproduct AnsaldoBreda T69 :pos:

Daar is het ook gelijk bij gebleven wat dat bedrijf betreft... :P

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 20:25
door Klaasje
Misschien heeft Ansaldo Zwolle nog wat in de aanbieding..

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: di 03 apr 2012, 00:55
door Fles
gaatie weer hoor met zijn visgraatmodel.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: di 03 apr 2012, 18:57
door Statler Rail
En het is niet eens een visgraatmodel maar eerder een corridormodel. In OV-planning is een visgraatmodel juist de situatie waarin de trein de basis is. De buslijnen fungeren in dat model als feeders naar de stations, waar reizigers op de trein moeten overstappen. :)

Een corridormodel met aan één kant een hub en aan de andere kant een waaier kennen we vooral uit Waterland, maar dat is dan ook een vrij unieke situatie waar er zo gruwelijk veel reizigers zijn die allemaal naar Amsterdam Centraal willen dat je voor elke wijk van Purmerend een aparte frequente buslijn kan inleggen. Als je niet zo gruwelijk veel reizigers hebt of wanneer je reizigers niet allemaal naar dezelfde locatie willen, is het efficiënter om een visgraatmodel of een hub-spokemodel te gebruiken. Eigenlijk is een visgraatmodel ook gewoon een eenvoudig hub-spokemodel waarin alle hubs achter elkaar op één lijn liggen.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: di 03 apr 2012, 19:47
door Stéphane
Klein vraagje, zijn die T69 trams in Birmingham normaalspoor?
Anders kan er wel eens een klein financieel adertje onder het gras liggen.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: di 03 apr 2012, 19:58
door Klaasje
Statler Rail schreef:Een corridormodel met aan één kant een hub en aan de andere kant een waaier kennen we vooral uit Waterland, maar dat is dan ook een vrij unieke situatie waar er zo gruwelijk veel reizigers zijn die allemaal naar Amsterdam Centraal willen dat je voor elke wijk van Purmerend een aparte frequente buslijn kan inleggen.

Je hebt gelijk. Ik krijg een beetje de indruk dat visgraatmodel een beetje als een modeterm gebruikt wordt. Dat is ook helemaal niet erg omdat de vervoersstromen ongeveer overeenkomen met het corridormodel maar het grote verschil is dat er niet wordt overgestapt op een "hogere vervoersmodaliteit". Overigens vallen de frequenties van de bussen bij Purmerend in het Dal best mee hoor: Veelal een kwartierdienst. Zo heel frequent hoeft het allemaal ook niet te zijn om toch fatsoenlijke verbindingen te kunnen bieden. Dat het goed aansluit op het stadsvervoer in Zwolle en de trein in Zwolle is veel belangrijker. In de spits is een kwartierdienst in dit gebied mooi zat.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: di 03 apr 2012, 20:14
door Jef400
Je weet wel dat jij ( Klaasje ) nu zegt dat een daluren frequentie van een streeklijn weinig is he. Sorry dat ik het zeg. Maar krijg dat is in een stad van 80.000 man en 10 lijnen voor elkaar omdat rendabel te houden.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: di 03 apr 2012, 21:24
door Klaasje
Ik zeg niet dat het weinig is.. Ik zeg dat het niet enorm veel is.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: di 03 apr 2012, 21:52
door Vinny
De cumulatieve frequentie is anders vrij hoog, ook in de daluren.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: di 03 apr 2012, 21:53
door Klaasje
Dat klopt... Maar die cumulatieve frequentie is lang niet altijd even bruikbaar voor iedereen.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: do 29 nov 2012, 19:34
door flipje
Concessie Kamperlijn met drie jaar verlengd

De trein tussen Zwolle en Kampen - de Kamperlijn- blijft de komende drie jaar volgens de huidige dienstregeling rijden, dat zijn Gedeputeerde Staten van Overijssel en NS overeengekomen.De provincie is blij dat NS bereid is gevonden om de treindienst nog voor drie jaar te continueren. Met de verlenging van de huidige concessie kunnen de reizigers ook na 9 december aanstaande van het traject tussen Zwolle en Kampen gebruik blijven maken.

Aangezien de reizigers positief oordelen over de huidige dienstregeling, blijft deze ongewijzigd. De kaartverkoop vindt plaats via de NS kaartautomatenen de tarieven van de Hanzelijn en Kamperlijn worden op elkaar afgestemd. Dit betekent dat de reizigers van de Kamperlijn rekening moeten houden met een prijsverhoging van ongeveer 25 cent. Hier staat tegenover dat reizigers uit Kampen dankzij het nieuwe station Kampen-Zuid straks goedkoper kunnen reizen naar de Randstad dan nu het geval is.

Verkenning

De verlenging van de treinconcessie is odig omdat de provincie Overijssel en de gemeenten Kampen enZwolle op dit moment werken aan een verkenning van de mogelijkheden van nieuw vervoer op dit traject. Naar verwachting is de besluitvorming over het rapport rond de zomer van 2013 gereed.

Bron; http://www.overijssel.nl/actueel/nieuws ... amperlijn/

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: do 29 nov 2012, 20:54
door Statler Rail
Opmerkelijk... En dat zonder openbare aanbesteding? Dat mag toch alleen ter overbrugging naar een nieuwe aanbesteding en voor een maximale duur van één jaar? :?:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: do 29 nov 2012, 20:56
door Klaasje
Tenzij de omzet van de concessie op jaarbasis onder een bepaalde drempel blijft.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: do 29 nov 2012, 20:58
door Statler Rail
Waar staat dat? Wat jij bedoelt is toch de Europese aanbestedingsgrens van 206.000 euro? Hier gaat het om een verplichting die voortvloeit uit de Wet Personenvervoer 2000.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: do 29 nov 2012, 21:01
door Klaasje
Sowieso kan het vanuit de Europese PSO-verordening. Maar de WP2000 is de rechtsgeldige implementatie van die verordening natuurlijk.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: do 29 nov 2012, 21:05
door Klaasje
Aah, het zit hier in:
Met ingang van een bij algemene maatregel van bestuur bepaald tijdstip verleent een concessieverlener voor het openbaar vervoer, anders dan per trein, in zijn concessiegebied slechts een concessie nadat daartoe een aanbesteding is gehouden.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: do 29 nov 2012, 21:12
door Statler Rail
Ja, klopt, voor "anders dan per trein" geldt sowieso aanbestedingsplicht. Maar ik neem aan ook voor de contractsectorlijnen. Dat moet dan waarschijnlijk in de Algemene Maatregel van Bestuur staan waarin de bevoegdheid voor die lijnen is overgedragen aan de provincies. Ik kan me niet voorstellen dat Gedeputeerde Staten kan zeggen: "ach, we doen maar even geen aanbesteding". Dat is namelijk nogal strijdig met de hele onderverdeling tussen kernnet en contractsectorlijnen.

Maar sowieso, ik ga er vanuit dat je voor de treindienst Zwolle-Kampen wel meer geld kwijt bent dan 206.000 euro, dus zit je al boven de aanbestedingsgrens. :idea:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: do 29 nov 2012, 21:50
door Klaasje
Besluit Personenvervoer 2000 schreef:Een concessie voor openbaar vervoer per trein als bedoeld in artikel 20, derde lid, van de wet kan bij wijze van overgangsmaatregel worden verleend zonder dat een aanbesteding is gehouden:

a. in afwachting van tot stand te brengen infrastructuur;

b. in afwachting van de vorming van nieuwe concessiegebieden, of

c. gedurende een periode waarin aanbesteding wordt voorbereid.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: do 29 nov 2012, 22:19
door NintendoC
Ik vraag me alleen af, of de provincie niet goedkoper uit zou zijn door hem aan te besteden.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: do 29 nov 2012, 22:19
door Suus
Voor drie jaar? Dan had alleen de NS kans gemaakt, die hebben een vloot dieselmaterieel klaarstaan, andere vervoerders niet.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Geplaatst: do 29 nov 2012, 22:23
door Klaasje
Syntus met meerdere Lintjes?