Politiek pal achter station Zwolle-Zuid

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gesloten
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Politiek pal achter station Zwolle-Zuid

Bericht door Geert »

Politiek pal achter station Zwolle-Zuid
door Adri van Drielen. dinsdag 03 juni 2008 | 03:22 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 03 juni 2008 | 09:42
Afbeelding
Zo ziet de SprinterLightTrain eruit. Het Zwolse station is al niet helemaal nieuw terrein meer voor dit nieuwe, snelle treintype. foto Bastiaan Luytjes
ZWOLLE - Het enthousiasme bij de raadsfracties voor het snel realiseren van een voorstadhalte in Zwolle-Zuid is erg groot. De politiek drong gisteravond in de gecombineerde vergadering van de raadscommissies Ruimte en Werk aan op het - in overleg met provincie en rijk - zo snel mogelijk starten van de benodigde onderzoeken.

Alom waren er veel complimenten voor het burgerinitiatief vanuit de wijk, waarvan de organisatoren in korte tijd veel meer dan de benodigde vijfhonderd handtekeningen wisten te verzamelen. De woordvoerders VVD, SP en PvdA konden op voorhand natuurlijk ook weinig anders dan waardering uiten, want de voorstadhalte kwam al in de verkiezingsprogramma's van die partijen voor.

En niemand die intussen nog zoveel geduld heeft om te wachten tot het jaartal dat vanwege de prioriteiten van het rijk tot nu toe op papier stond: 2020.

De norm van duizend in- en uitstappers, waaraan een nieuw station volgens het rijk moet voldoen, lijkt wat Zwolle-Zuid betreft geen probleem. Zaken als het dichtslibben van de IJsselallee, een (aanstaande) nieuwe mobiliteitsvisie en de ontwikkeling van de Spoorzone nopen tot het sneller doorhakken van knopen.

'Weinig vragen, heel veel steun', concludeerde wethouder Janco Cnossen. Hij had niet zo heel veel toe te voegen en te beantwoorden nadat de fracties hun support aan het burgerinitiatief naar voren brachten. Het idee van D66 om de Kamperlijn, mogelijk als tram, door te trekken naar Zwolle-Zuid omarmde Cnossen niet direct. Hij voorzag een lastig probleem. Zo'n tramlijn mag namelijk geen spoorwegemplacement kruisen en daar valt eigenlijk in de Zwolse situatie niet aan te ontkomen. Met zijn stellingname het dubbelspoor tussen Olst en Deventer toch ook nog als optie open te houden, zette Cnossen kwaad bloed bij PBZ. Het betoog van adviseur Arco Sierts van de organisatie van het burgerinitiatief had blijkbaar indruk gemaakt. De wethouder bleef bij zijn standpunt en wees op het betoog van een andere inspreker. De vertegenwoordiger van ROVER, alhoewel erg enthousiast over de mogelijkheid van een station in Zuid, wees erop dat er niet alleen reizigerstreinen op het traject Deventer-Zwolle rijden, maar bijvoorbeeld ook het materieel naar en van de werkplaatsen.

Nog voor de vakantie krijgt de gemeenteraad nu, met als basis het burgerinitiatief, een voorstel van B en over het vervolgtraject.

Bron: De Stentor
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Politiek pal achter station Zwolle-Zuid

Bericht door Wubbo »

Wat is het probleem met het openhouden van de optie spoorverdubbeling Dv-Ost? Neem maar mee in de alternatieven, zien we gelijk of er inderdaad wat beters uit komt en hoeveel dat dan kost.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Politiek pal achter station Zwolle-Zuid

Bericht door Geert »

Ik doe dit topic dicht, de discussie vindt al plaats in dit topic. :)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten