Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor Klaasje » Ma 19 Mar 2012, 21:05

Bedenk ook dat het Duitse seinstelsel in combinatie met PZB een ander soort veiligheidsfilosofie hebben dan NS'54 met daarbij ATB. Om beiden te combineren moet je een enorme papierwinkel door met als risico dat het allemaal wordt afgekeurd. Wat dat betreft kunnen we beter vandaag dan morgen ETCS hebben.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9572
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor Wubbo » Ma 19 Mar 2012, 21:40

Ik zie het grootste probleem eigenlijk niet rondom Heyendaal of de beveiliging, maar op station Nijmegen zelf. Dat station heeft nu al grondig gebrek aan perronsporen, en dat wordt er niet minder op als er nog een trein naar Kleve gaat rijden. Keren op spoor 35 wordt een hele korte kering, die spitsboemel van Veolia keert daar in 16 minuten. Reken nog een paar minuten tijd tussen vertrek van de ene trein en aankomst van de andere, en je moet je Duitse trein keren in een minuut of 6 plus dat je dienstregeling dan gedomineerd wordt door de Maaslijn. Dat kan nooit goed gaan.

Kortom: je zal op station Nijmegen wat moeten gaan vertimmeren.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor Suus » Ma 19 Mar 2012, 21:56

Is er ruimte voor een spoor 36 of moet er dan aan een perron achter het eilandperron gedacht worden?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 606
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor Statler Rail » Ma 19 Mar 2012, 22:02

Voor Nijmegen moet wel een oplossing voor te vinden zijn. Je zou het perron van spoor 1b en 35 kunnen verbreden door hem niet aan spoor 1b maar aan spoor 2b te laten grenzen (en dus spoor 1b te laten vervallen, spoor 1a wordt een kopspoor vanuit Arnhem. Het perron is dan breed genoeg om er een zakspoor in te knutselen voor de spitstreinen, terwijl de reguliere treinen van 2b kunnen. De trein naar Kleef kan dan van spoor 35.
Klaasje schreef:Bedenk ook dat het Duitse seinstelsel in combinatie met PZB een ander soort veiligheidsfilosofie hebben dan NS'54 met daarbij ATB. Om beiden te combineren moet je een enorme papierwinkel door met als risico dat het allemaal wordt afgekeurd. Wat dat betreft kunnen we beter vandaag dan morgen ETCS hebben.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Maar ik verwacht niet zoveel problemen aangezien de combinatie NS'54+Indusi elders ook al wordt toegepast. Bovendien zal de seinensituatie op zo'n lijntje niet al te complex sein. Waarschijnlijk zijn de seinbeelden alleen "Rood", "Geel" en "Groen" en zijn er ook maar een paar seinen op het hele traject. Een dwergje op het perron in Nijmegen, het inrijsein van Nijmegen met bijbehorend voorsein en verder eventueel nog seinen bij een passeerspoor of de grens. Indien het passeerspoor pas in Duitsland ligt (Kranenburg) is hoef je eigenlijk alleen de aansluiting met de andere sporen bij station Nijmegen te beveiligen, en eventueel nog een inrijsein bij de grens. Eigenlijk best simpel dus.

Bij groen staat Indusi uit, bij het gele sein ligt een Indusi 1000 Hz-magneet, 250 meter voor het stoptonende sein een 500 Hz-magneet en bij het stoptonende sein een 2000 Hz-magneet.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9572
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor Wubbo » Ma 19 Mar 2012, 22:18

Statler Rail schreef:Voor Nijmegen moet wel een oplossing voor te vinden zijn. Je zou het perron van spoor 1b en 35 kunnen verbreden door hem niet aan spoor 1b maar aan spoor 2b te laten grenzen (en dus spoor 1b te laten vervallen, spoor 1a wordt een kopspoor vanuit Arnhem. Het perron is dan breed genoeg om er een zakspoor in te knutselen voor de spitstreinen, terwijl de reguliere treinen van 2b kunnen. De trein naar Kleef kan dan van spoor 35.
Dat betekent enorme beperkingen voor je rangeerproces op Nijmegen, je kan dan je treinen op spoor 1a niet meer versterken of er vandaan afrangeren. Dat betekent dat een binnenkomende s3100 alleen binnen kan nemen op spoor 3 en dan moet keren op de s3000 naar Den Helder, omdat er geen andere mogelijkheid is. Geen handige constructie wat mij betreft.

De meest toekomstvaste oplossing voor Nijmegen is de bouw van een extra perron over spoor 6/7 (aan spoor 5 en 8).

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor fogeltje » Ma 19 Mar 2012, 22:29

Een soortgelijke investering kan sowieso geen kwaad denk ik als men met alle geweld extra treinen van Wijchen naar Nijmegen wil gaan liggen (vier sprinters per uur tussen Wijchen en Nijmegen).
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor Vinny » Wo 21 Mar 2012, 11:13

http://maps.google.nl/maps?q=51.843149, ... 1&t=h&z=16

Hier is duidelijk nog wel ruimte voor een paar spoortjes. Ik zou inderdaad ook gewoon een nieuw eilandperron maken. Maar goed, dat lost het probleem van de internationale trein naar Kleef nog niet op. Ik denk dat je er niet aan ontkomt om die te laten delen met Veolia.

Aan de andere kant, een extra trein tussen Nijmegen Centraal en Heijendaal roomt weer wat spitsdrukte af :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor fogeltje » Wo 21 Mar 2012, 15:01

Ik had maandag even wat foto's van Heyendaal en de lift gemaakt, maar ik kan ze niet terugvinden. Ik denk dat ik ze alweer verwijderd heb in de veronderstelling zijnde dat ik ze al naar dropbox had gegooid...niet dus.

Maar het perron verbreden tot de breedte die de lift heeft kan denk ik niet, want dan ga je echt te weinig ruimte hebben tussen de dijk en de perronrand.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor fogeltje » Wo 21 Mar 2012, 17:26

Toch gevonden, ik wist wel dat ze niet weg konden zijn:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas niet heel duidelijk. Ik zal proberen morgen twee foto's vanaf de brug te namen, eentje met uitzicht over het station en eentje met uitzicht over de sporen richting Mook.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor Daniel » Wo 21 Mar 2012, 20:20

Zinvol hekwerk bij die lift trouwens maar niet heus :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor reisthijs » Wo 21 Mar 2012, 20:45

Lekker zinvolle witte streep ook op de perronrand áchter dat hekwerk...

fogeltje schreef:Maar het perron verbreden tot de breedte die de lift heeft kan denk ik niet, want dan ga je echt te weinig ruimte hebben tussen de dijk en de perronrand.
Mij lijkt toch dat er plek zat is tussen die lift en de damwand waar nog wel een spoortje tussen past. Ik neem tenminste aan dat die damwand diep genoeg is dat je wel dat laatste stukje dijk kan afgraven net zoals bij de busbaan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

avl
Berichten: 1454
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor avl » Wo 21 Mar 2012, 21:46

reisthijs schreef: Ik neem tenminste aan dat die damwand diep genoeg is dat je wel dat laatste stukje dijk kan afgraven net zoals bij de busbaan.

Grote kans dat uit kostenoverweging bij de berekening van de damwand rekening is gehouden met het aanwezige talud.

Als de spoorlijn gereactieveerd wordt moeten er wel meer reizigers zijn dan in de laatste jaren.
Was toen vaak een 215 met een Silberling stuurstandrijtuig.

Kwam nog een mooie reportage tegen LINK

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor fogeltje » Wo 21 Mar 2012, 22:14

Dat klopt, maar er is wel terecht opgemerkt dat de situatie nu wel anders is dan 20 jaar terug. Bovendien reed die trein volgens mij nonstop van Kranenburg naar Nijmegen. Stops in Heyendaal en Groesbeek trekt al wat reizigers.

Wat betreft de damwand, ik zou het niet weten, ik kan alleen observeren :) Ik zal morgen nog wat foto's van boven maken.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor reisthijs » Wo 21 Mar 2012, 22:29

Alles valt of staat natuurlijk met wat voor dienstregeling je er kan rijden.
En dat hangt er weer van af hoe die lijn (her)aangelegd kan worden. Bij de goedkoopste variant, één enkel spoor tussen Nijmegen en Kleve kan je hooguit een uurdienst rijden (een enkele reis duurt 24 minuten). Voor een halfuurdienst heb je nog ergens een kruisingsspoortje nodig.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

avl
Berichten: 1454
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor avl » Wo 21 Mar 2012, 22:36

fogeltje schreef:Dat klopt, maar er is wel terecht opgemerkt dat de situatie nu wel anders is dan 20 jaar terug.

Ben ik met je eens want ook op veel andere grenslijnen naar Duitsland is de dienst intensiever dan 20 jaar terug.

En voor hoe stijf de damwand is zeggen foto's niet zoveel.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor Suus » Wo 21 Mar 2012, 23:33

Er rijden aan de andere kant van de grens nu LINTs van de NordWestBahn. De trein daar is (toevallig?) ook zo'n beetje de enige RE in Nordrhein-Westfalen die elk half uur rijdt :?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor Fles » Wo 21 Mar 2012, 23:45

Hier komt vast geen ene bliksem van terecht :D

avl
Berichten: 1454
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor avl » Do 22 Mar 2012, 01:03

Het enige dat zeker is dat de fiets- en clublorries rijden tussen Groesbeek en Kranenburg. :P

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Berichtdoor fogeltje » Do 22 Mar 2012, 08:59

avl schreef:
fogeltje schreef:Dat klopt, maar er is wel terecht opgemerkt dat de situatie nu wel anders is dan 20 jaar terug.

Ben ik met je eens want ook op veel andere grenslijnen naar Duitsland is de dienst intensiever dan 20 jaar terug.

En voor hoe stijf de damwand is zeggen foto's niet zoveel.

Klopt, maar het gaat mij om de plek die er nu nog is. Ik ging er eigenlijk uit van dat de wand verder niet aangepast kan worden en dat men het moet gaan doen met de ruimte die er eventueel nog ligt.

Nog bedankt voor die link met dat reisverslag trouwens, dat was een leuk verhaal met mooie foto's :) Vooral het stukje over het DB personeel dat op deze vroege rit geen reizigers verwachtte zegt wel genoeg over de staat van de verbinding 20 jaar terug. Volgens mij zou ik overigens een van de weinige personen zijn die, als de verbinding inderdaad gereactiveerd zou worden als treinverbinding, het mooi zou vinden als die oude rijtuigen en locs ook weer terug zouden keren. Ik vond dat prachtig materiaal om in te reizen. Lijkt wat aftands en oud tegenwoordig, maar ik vond het stukken fijner om te reizen in vergelijking met light rails. Een beetje hetzelfde als een oudere zwaardere hoogvloerse bus in vergelijking met een lichtgewicht lagevloers bus. Dat oudere zwaardere materieel heeft gewoon een betere ligging.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten