Pagina 2 van 2

Re: Veolia trein rijdt door stootblok in Nijmegen

Geplaatst: za 24 mar 2012, 00:26
door Statler Rail
Bee schreef:Ik herinner mij nog een incident van Veolia op Maastricht Randwyck, maar voor de rest ook niet eigenlijk.
Als je die meetelt, moet je toch ook die slijptrein in Stavoren herinneren die zo'n honderd meter (!) doorschoot en daarbij dwars dóór een watersportwinkel reed. 8-)

Als we het over doorschieten-in-een-perron hebben herinner ik me een forse klap in 1995 in Groningen waarbij een Intercity dwars door een Abri een meter of vier het perron in reed. Dat was een behoorlijke ravage, maar kan er zo geen foto's online van vinden. Sindsdien staan er ook geen Abri's meer in het verlengde van kopsporen. Ook herinner ik me een DD-AR die in Amersfoort op het vroegere zakspoor 22 doorschoot en volgens mij omhoog werd gedrukt en zo ongeveer in de perronkap terechtkwam. Een kleiner gevalletje doorschieten was in 2007 in Maastricht, met een IRM op spoor 2 die ongeveer een meter in het perron ging.

Nu in Nijmegen valt dus op zich wel mee; zoiets gebeurt denk ik ongeveer elke twee jaar wel ergens. Het waren ook alleen indirecte gewonden, mensen die in de trein staan en vervolgens door de klap ongelukkig vallen. Geen mensen die fysiek werden geraakt door de trein of rondvliegende materialen.

Re: Veolia trein rijdt door stootblok in Nijmegen

Geplaatst: za 24 mar 2012, 07:08
door MdJ
Och, er is in 24 uur in Leiden (Centraal), Utrecht (Maliebaan) en Apeldoorn (kopspoor thv Centraal Beheer) 3x SGMm door het juk heen gegaan.

Zijn we ook nog Amsterdam Zuid vergeten..

Re: Veolia trein rijdt door stootblok in Nijmegen

Geplaatst: za 24 mar 2012, 08:43
door iljitsch
En Den Haag CS.

Re: Veolia trein rijdt door stootblok in Nijmegen

Geplaatst: za 24 mar 2012, 09:42
door Daniel
En de Arriva Plan V in Dordrecht

Re: Veolia trein rijdt door stootblok in Nijmegen

Geplaatst: do 19 apr 2012, 14:25
door fogeltje
http://www.nu.nl/binnenland/2790923/tre ... inist.html

Schijnbaar dacht de machinist dat hij op spoor 1 zou binnenkomen. Toen hij doorhad dat hij op spoor 35 ging belanden kon hij niet meer op tijd remmen.

Re: Veolia trein rijdt door stootblok in Nijmegen

Geplaatst: do 19 apr 2012, 16:26
door Daan
Wat is de remweg van een GTW als er een snelremming wordt uitgevoerd bij 40 km/h? Hoe lang is spoor 35?

Re: Veolia trein rijdt door stootblok in Nijmegen

Geplaatst: do 19 apr 2012, 16:54
door isadora
Schade: kwart miljoen.
Geen bonus voor deze machinist dit jaar.

Re: Veolia trein rijdt door stootblok in Nijmegen

Geplaatst: do 19 apr 2012, 17:59
door Klaasje
Daan schreef:Wat is de remweg van een GTW als er een snelremming wordt uitgevoerd bij 40 km/h? Hoe lang is spoor 35?
Dat kan nooit langer dan de lengte van het spoortje zijn.

Re: Veolia trein rijdt door stootblok in Nijmegen

Geplaatst: do 19 apr 2012, 21:17
door Wubbo
Hoeveel langer is spoor 1b dan spoor 35? Dat scheelt toch ook maar een meter of 10? Je zou toch denken dat je al vrij snel doorhebt op welk spoor je binnenkomt, dan maken die 10 meter ook het verschil niet meer...

Re: Veolia trein rijdt door stootblok in Nijmegen

Geplaatst: do 19 apr 2012, 21:49
door webguy
Op spoor 1b rijd je echter door tot de wissel (voor overstappers op 1a), spoor 35 eindigt al veel eerder. Zal toch wel metertje of 25 tussen zitten, maar dat zou het verschil niet moeten maken.

Re: Veolia trein rijdt door stootblok in Nijmegen

Geplaatst: vr 20 apr 2012, 09:00
door fogeltje
Wel als ze een beetje aan de harde kant binnen komen. Want sommige machinisten remmen gewoon echt te laat. Zo reed er in Heyendaal laatst ook eentje te ver door. Dat is op Heyendaal niet erg (alleen ik vond het vervelend, ik stond correct opgesteld om de laatste deur voor mijn neus te krijgen en moest een stuk terug lopen) maar als de betreffende machinist in Nijmegen hetzelfde gedaan had, denkende "ik kom op spoor 1b" en dan stiekem naar 35 gaat, dan had ik het bij hem ook fout zien gaan.

Maar in het algemeen deel ik de meningen hier dat het eigenlijk niet zoveel zou mogen uitmaken met de remweg. Ook al wordt je opeens spontaan naar 35 gegooid, je zou tijd genoeg moeten hebben. Daarbij mag je er toch als machinist sowieso nooit van uitgaan dat je op een bepaald spoor binnenrijdt? Er kan altijd spontaan een spoorwijziging optreden.

Re: Veolia trein rijdt door stootblok in Nijmegen

Geplaatst: vr 20 apr 2012, 09:54
door Daan
Klaasje schreef:
Daan schreef:Wat is de remweg van een GTW als er een snelremming wordt uitgevoerd bij 40 km/h? Hoe lang is spoor 35?
Dat kan nooit langer dan de lengte van het spoortje zijn.
Dat leek mij ook... In dat geval heeft de machinist dus ook veel te laat doorgehad dat ie op spoor 35 beland was.