Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah - Ww

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25077
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah - Ww

Berichtdoor Daniel » Di 27 Mar 2012, 19:59

Persbericht
ProRail en Syntus hebben Roland Berger Strategy Consultants in 2011 gevraagd kritisch te kijken naar de tegenvallende prestaties op de spoorlijn Arnhem – Winterswijk. Het rapport is nu beschikbaar. Daaruit blijkt dat de prestaties in de afgelopen twee jaar gestaag stegen, maar dat de treindienst meer betrouwbaar kan worden, aldus Roland Berger. Om dit te bereiken doet de onderzoeker een aantal aanbevelingen, waarvan de belangrijkste zijn: een meer intensieve aansturing van de treinen door ProRail en Syntus samen en verdere investeringen in de infrastructuur en het treinmaterieel.

Volgens ProRail en Syntus kan door invulling te geven aan de aanbevelingen van Roland Berger de treindienst toegroeien naar een niveau van vergelijkbare trajecten in het land. Het is wel een kwestie van langere adem want de resultaten kunnen voor reizigers pas vanaf 2013 meer merkbaar worden.

Het onderzoek van Roland Berger bevestigt dat de spoorlijn Arnhem-Winterswijk bijzondere kenmerken heeft in vergelijking tot veel andere trajecten. De spoorlijn heeft veel overwegen, een combinatie van verschillende beveiligingssystemen en enkel spoor tussen Zevenaar en Winterswijk, waardoor er veel kruisingen zijn. Het maakt de hoogfrequente dienstregeling met vier keer per uur een trein kwetsbaar. Ook de ligging in het totale spoornet speelt mee. Op station Arnhem is veel interactie tussen goederentreinen, NS- en ICE treinen. Een derde van de 18.000 reizigers tussen Winterswijk en Arnhem stapt er over.

De uitkomsten zijn afgelopen dagen gepresenteerd aan het Ministerie van I&M en de provincie Gelderland en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, de opdrachtgevers van ProRail en Syntus. Ook worden de verbetermogelijkheden gedeeld met de vervoerders Arriva en Hermes, die vanaf december 2012 de treindienst gaan exploiteren. Daarnaast zijn de vertegenwoordigers van reizigers geïnformeerd. Zij hebben zich de afgelopen jaren ook hard gemaakt voor verdere verbetering van de prestaties in het belang van de reizigers.

ProRail en Syntus onderschrijven de uitkomsten van het onderzoek en zijn meteen aan de slag gegaan met de aanbevelingen die in de loop van het onderzoek al boven kwamen. Maar de betrouwbaarheid kan nog beter en ProRail en Syntus spannen zich tot het uiterste in om dit te realiseren. Zo hebben de Verkeersleiding van Syntus en ProRail afgesproken om de bijsturing aan te scherpen door vanaf 1 maart eerder te kiezen voor het laten vervallen van één rit als daarmee de punctualiteit behouden kan worden van andere ritten. Ook is er afgesproken dat bij vertraging de trein tussen Winterswijk en Zevenaar keert in Zevenaar en niet meer doorrijdt naar Arnhem. Zo ontstaat er ruimte op het baanvak en kunnen reizigers weer sneller zonder vertraging reizen.

Syntus heeft de provincie, de stadsregio en het Rocov voorgesteld om dit voorjaar nog in Arnhem de vertrek- en aankomstsporen van de Syntus-treinen om te draaien. Voordeel hiervan is dat bij eventuele vertraging, de vertrekkende trein niet meer hoeft te wachten tot de aankomende Syntus-trein is gepasseerd. Een ander voordeel is dat als de aankomende trein binnenkomt op spoor 6b in plaats van 6a, dat er iets meer tijd is om over te stappen op de trein naar Utrecht.

2013 en verder
Met de komst van nieuwe vervoerders vanaf december 2012 is verdere verbetering mogelijk. Zij rijden met ander materieel dat sneller optrekt en zo kleine vertragingen kan inlopen. Het is vanaf 2013, gezien de mogelijkheden die de onderzoeker benoemt, denkbaar dat de prestaties van het in vele opzichten unieke traject Arnhem – Winterswijk, nog verder verbeteren.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11922
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Geert » Di 27 Mar 2012, 20:41

Daniel schreef:Persbericht
Met de komst van nieuwe vervoerders vanaf december 2012 is verdere verbetering mogelijk. Zij rijden met ander materieel dat sneller optrekt en zo kleine vertragingen kan inlopen. Het is vanaf 2013, gezien de mogelijkheden die de onderzoeker benoemt, denkbaar dat de prestaties van het in vele opzichten unieke traject Arnhem – Winterswijk, nog verder verbeteren.

Dat sneller materieel bijdraagt aan een betere prestatie op dat traject geloof ik, maar is de situatie met twee vervoerders juist niet lastiger bij te sturen? Kunnen treinen van de twee vervoerders op elkaar keren bijvoorbeeld, zonder bureaucratisch gedoe?

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor willy84 » Di 27 Mar 2012, 21:28

Nee, tuurlijk niet. Hoe kunnen ze het bedenkten op zo'n kwetsbaar traject. Leuk bedacht, slechte uitvoering.
immer kwaliteits posts

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Gekko123 » Di 27 Mar 2012, 21:29

Nee, het is ten strengste verboden dat een GTW in Breng-kleuren tussen Doetinchem en Winterswijk rijdt in de reizigersdienst zonder boete voor Arriva/Hermes...
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3744
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 27 Mar 2012, 21:30

Mits je het via het Britse systeem doet wel geloof ik. Op elkaar keren wil je niet hebben. Maar perrondeling moet zonder meer mogelijk zijn met een goed uitvoerende machthebber op Infrastructureel gebied. Dan zou volgens mij elke trein van een andere vervoerder kunnen moeten zijn.
Leven, en laten leven.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Freek » Di 27 Mar 2012, 23:39

Gekko123 schreef:Nee, het is ten strengste verboden dat een GTW in Breng-kleuren tussen Doetinchem en Winterswijk rijdt in de reizigersdienst zonder boete voor Arriva/Hermes...

Nee, dat is niet het geval. Mag niet regulier, gepland. Alle uitzonderingen zijn toegestaan. Op elkaar keren is dus toegestaan. Er zijn ook mensen die stellen dat 2 vervoerders juist beter is, dit omdat er vooraf duidelijke afspraken moeten worden gemaakt. Of dat de waarheid is zullen we zien.

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Thijs » Di 27 Mar 2012, 23:54

Het feit dat de beide vervoerders niet op elkaar mogen keren, geeft al aan hoe ongewenst deze situatie is.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9244
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Ardan » Wo 28 Mar 2012, 01:44

Ik was al even bang dat ze het belangrijker vonden dat het juiste kleurtje naar Winterswijk ging dan het inlopen/voorkomen van vertraging..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Maxim
Berichten: 65
Lid geworden op: Ma 19 Sep 2011, 10:52
Locatie: Utrecht

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Maxim » Wo 28 Mar 2012, 18:32

Maar het kleurtje is niet het grootste probleem lijkt me. Wel heb je straks personeel van Arriva voor Ah-Ww en personeel van CXX/Veolia voor Ah-Dtc. Bij een verstoring kan je dan wel door willen rijden naar Winterswijk als machinist, maar het is de vraag hoe de bedrijven daarmee omgaan. Voor wie zijn dan bijvoorbeeld de chipkaartopbrengsten? En welke verkeersleiding beslist? Die van Arriva, Connexxion of ProRail? Lijkt me lastig hoor...

Oh en wat betreft nieuw materieel... Lint (minstens zo snel als GTW) heeft 1 deur per bak per kant, net als GTW. Ik hoop dat daar over nagedacht is...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31445
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Suus » Wo 28 Mar 2012, 18:41

ProRail zoekt het in een andere hoek en daar rolt dit nieuwsartikel uit

'Reiziger kan vertraging voorkomen'
Onderzoeksbureau Roland Berger bekeek hoe het nu werkelijk zit met de vertragingen op het spoor tussen Arnhem en Winterswijk. Conclusie: het is een complexe lijn met veel problemen. Maar: de reiziger kan ook zelf het aantal vertragingen verminderen

Een reiziger die de deur van de trein openhoudt voor de laatkomer die van verre komt aangerend. Een moeder die met haar kinderwagen moeizaam de trein inklimt. Voorbeelden van gedrag van reizigers dat ertoe kan leiden dat treinen vertraging krijgen.

Op veel trajecten in Nederland is dat geen probleem, maar op de toch al wankele lijn Arnhem-Winterswijk wel. „ Die ene reiziger die de deur openhoudt, helpt één persoon maar zestig anderen missen daardoor misschien wel hun aansluiting”, zegt Jan Mulder, regiodirecteur van ProRail.
Bron: Gelderlander

Kortom, het is allemaal de schuld van het Achterhoekse treintuig die zeer ongemanierd met de trein zouden reizen :mrgreen:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25077
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Daniel » Wo 28 Mar 2012, 20:14

Maxim schreef:Voor wie zijn dan bijvoorbeeld de chipkaartopbrengsten?

Daar hebben ze wel over nagedacht... er zou daar één chipkaartsysteem moeten blijven waarna een onderlinge verrekening plaatsvindt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Freek » Do 29 Mar 2012, 17:07

@maxim inderdaad een eis uit beide bestekken is dat er een ov-chipkaartsysteem komt. Bovendien is het ook nog een eis dat de huidige infrastructuur voor de ovc (de paaltjes) over genomen moeten worden. Ik verwacht niet arriva en hermes er volgens toch weer andere paaltjes neerzetten.

Bestek laat ook toe (vereist zelfs dat) personeel bij vertraging/verstoringen met en in het materieel van de concurrent gaat rijden. Daarom was de eis voor de san-concessie dan ook dat er met dezelfde stellen gereden moest worden als van prv concessie.

Maxim
Berichten: 65
Lid geworden op: Ma 19 Sep 2011, 10:52
Locatie: Utrecht

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Maxim » Do 29 Mar 2012, 18:17

Snap ik allemaal, maar dan nog is het lastig. Wordt het dan zo verdeeld dat een Hermes-trein in Winterswijk betekent dat er meer inkomsten zijn voor CXX? Of dat de machinist en de kosten van de trein worden betaald door Arriva? Ik hoop echt dat ze daar van te voren zeer heldere afspraken en procedures voor afspreken, het baanvak op zich is al ingewikkeld genoeg...

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Freek » Do 29 Mar 2012, 18:26

ja als het goed is zijn daarover afspraken gemaakt, schijnt.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9524
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Wubbo » Do 29 Mar 2012, 22:51

Maxim schreef:Oh en wat betreft nieuw materieel... Lint (minstens zo snel als GTW) heeft 1 deur per bak per kant, net als GTW. Ik hoop dat daar over nagedacht is...

Lint is beduidend trager dan GTW, scheelt je over de hele lijn zo een paar minuten. Die kun je daar echt wel gebruiken.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Klaasje » Do 29 Mar 2012, 22:52

Jup. Sneller tussen de kruisingstations = meer marge => minder vertragingen + het sneller uitdempen van vertragingen. *O*

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Freek » Vr 30 Mar 2012, 10:45

gtw is toch sneller dan de dm90, met de linten schijnt het niet zoveel te schelen. Maar dat weten de mensen van de prorailafdeling planning beter. Wie belt ze even? ;)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31445
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Suus » Vr 30 Mar 2012, 10:54

GTW 2/8 heeft wel minder motorkracht dan een LINT 41, en is ook zwaarder. Het verschil is echter dat de LINT twee kleine motoren heeft terwijl de GTW een hele grote motor heeft.

LINT 41: 630 kW voor 63,5 ton.
GTW 2/8: 600 kW voor 87 ton.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9244
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Ardan » Vr 30 Mar 2012, 17:14

Ergens is dat wel een voordeel van de Lint. Ik heb het vrij vaak meegemaakt dat er een motor kapot was, maar op zich is dat geen ramp aangezien je dan nog gewoon kunt doorrijden, zij het op één motor. Vertragingen zijn dan wel alleen op de eindpunten op te vangen aangezien je minder snel optrekt en remt, maar je kunt in ieder geval nog wel rijden.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Daan » Vr 30 Mar 2012, 18:58

Bee schreef:Het verschil is echter dat de LINT twee kleine motoren heeft terwijl de GTW een hele grote motor heeft.
Nee, GTW's hebben ook twee motoren en kunnen ook op halve kracht rijden.

Rienstertje
Berichten: 84
Lid geworden op: Di 18 Mei 2010, 16:09
Locatie: Horst
Contact:

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Rienstertje » Za 31 Mar 2012, 16:18

Maxim schreef:Maar het kleurtje is niet het grootste probleem lijkt me. Wel heb je straks personeel van Arriva voor Ah-Ww en personeel van CXX/Veolia voor Ah-Dtc.


Veoliapersoneel op Ah-Dtc? Heb ik iets gemist?
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9524
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Wubbo » Za 31 Mar 2012, 20:19

Hermes is geen spoorvervoerder, dus wordt dat deel van de concessie gedaan door Veolia en/of Connexxion. Gezien de nabijheid van de Maaslijn met hetzelfde materieel als Arnhem - Doetinchem ligt Veolia dan wel voor de hand.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Freek » Zo 01 Apr 2012, 18:58

Officieel gaat Hermes ook spoorvervoer uitvoeren. Mcn en hc komen dus in dienst van Hermes. Dat Hermes en Cxx en veolia en novio hetzelfde bedrijf zijn komt vooral in uitting in het magament. Aanstuurder vanuit Hermes voor deze concessie voor wat betreft het spoorvervoer is ook de man die de Valleilijn doet. Door de samenvoeging van Cxx en Veolia heeft ook die directie weer haar plaats binnen het spoorgedeelte van de concessie.

rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: Ma 07 Nov 2011, 15:23

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor rovin1995 » Zo 01 Apr 2012, 22:29

Er gaan machinisten die nu voor syntus rijden over naar Arriva of Hermes. Zo moeilijk is dat toch niet? Mischien krijgen die machinisten van Hermes dan wel een combifunctie standplaats Arnhem. Bus + trein zoals ook bij syntus.

In iedergeval krijgt zowel Hermes als Arriva een machinisten standplaats in Arnhem. Verder heeft Arriva dan machinisten standplaatsen in Winterswijk en Zutphen. ( Doetinchem en Tiel, nu syntus, verdwijnen ).
Tiel boemel wordt dan dus ook vanuit Arnhem gereden i.p.v Tiel.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Berichtdoor Fles » Di 03 Apr 2012, 00:43

Bee schreef:ProRail zoekt het in een andere hoek en daar rolt dit nieuwsartikel uit

'Reiziger kan vertraging voorkomen'
Onderzoeksbureau Roland Berger bekeek hoe het nu werkelijk zit met de vertragingen op het spoor tussen Arnhem en Winterswijk. Conclusie: het is een complexe lijn met veel problemen. Maar: de reiziger kan ook zelf het aantal vertragingen verminderen

Een reiziger die de deur van de trein openhoudt voor de laatkomer die van verre komt aangerend. Een moeder die met haar kinderwagen moeizaam de trein inklimt. Voorbeelden van gedrag van reizigers dat ertoe kan leiden dat treinen vertraging krijgen.

Op veel trajecten in Nederland is dat geen probleem, maar op de toch al wankele lijn Arnhem-Winterswijk wel. „ Die ene reiziger die de deur openhoudt, helpt één persoon maar zestig anderen missen daardoor misschien wel hun aansluiting”, zegt Jan Mulder, regiodirecteur van ProRail.
Bron: Gelderlander

Kortom, het is allemaal de schuld van het Achterhoekse treintuig die zeer ongemanierd met de trein zouden reizen :mrgreen:



Prorail moet zich zijn ogen uit zijn kop schamen. Het is niet alsof reizigers OOIT meer dan 20 seconden vertraging veroorzaken.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 1 gast