Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door visgraat »

Onzin? Je kan het ook zo bekijken: Misschien zit er een kern van waarheid in...
Ik zeg nog een keer wat. Nou laat maar; ik ga hier ook verder niet op in; ik ga wel weg.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Ronald »

Oh, sorry hoor. Zo bedoel ik het nou ook weer niet. Het lijkt me alleen niet zo waarschijnlijk dat dat de reden is dat de spoorlijn heropend is. Maar als dat wel zo is, dan vind ik dat prima hoor, heb ik weer wat geleerd vandaag :Y .
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door visgraat »

Ok, is goed. Het is misschien geen aanleiding voor heropening, maar wel een hele grote stimulans.
Reken maar:
- Geen extra treinstel nodig (misschien zelfs wel 2 stellen in de spits)
- Geen extra machinist nodig (misschien een keer iets extra vanwege kortere pauzetijden)
- Geen extra controlepersoneel nodig

Het overgrote deel van de exploitatiekosten spaar je dus uit. Natuurlijk betaal je extra diesel en moeten stations en spoor voorzien worden van stroom. En moeten het spoor en stations onderhouden worden. Maar dat is maar een klein deel t.o.v. de kosten die worden uitgespaard.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Freek »

Volgens mij gaat elke vergelijking tussen Enschede - Gronau en Arnhem-Emmerich mank. Enschede vind ik echt een regionale verbinding. Arnhem is een groot spoorknooppunt. De insteek van het realiseren van deze verbinding is dan ook niet het regionale achterland maar de grote steden. Waarom kan je vanuit Arnhem wel 8x per uur naar Nijmegen en 4x per uur naar Utrecht terwijl het veel meer moeite kost om in Duisburg/Dusseldorf te komen terwijl de reistijd niet veel hoger ligt.

Zoals Bee al aangeeft is dit thema actueel, de VRR zit middenin een aanbesteding en wil daar in meenemen dat de nieuwe vervoerder door rijdt naar Arnhem. Zoals gezegd wordt dat dan de RB35, als het gaat gebeuren gaat wordt het die variant dat is zeker. Er ligt namelijk een onderzoek naar diverse opties, helaas nergens op internet vindbaar. Uit dit onderzoek komt naar voren dat het doorrijden vanuit Nederland naar Emmerich veelste weinig passagiers trekt, hetzelfde geld voor een variant waarbij er slechts tot Zevenaar gereden wordt reden. Omdat de RE5 niet verder gaat rijden dan Wesel wordt het dus een variant waarbij de RB35 via Zevenaar naar Arnhem gaat rijden. Stop in Zevenaar is nog niet zeker omdat dit dan een concurrentie vormt voor Arriva/Hermes. Extra reistijd ten opzichte van de RE5-variant is 10 minuten. Er zal moeten worden gereden met multicourante locs, een loc-wissel in Emmerich wordt als geen optie gezien omdat dit een extra reistijd oplevert.

Het aantal reizigers is zelfs doorgerekend naar de toekomst waarbij ook rekening is gehouden met demografische scenario, zelf dat laat zien dat er ten opzichte van 2008 (basiscijfers) er tot in ieder geval 2025 een groei in passagiersaantallen te verwachten is.

Om de discussie over kosten wat meer inhoud te geven, om te kunnen rijden wordt er vanuit Nederland een jaarlijkse bijdrage van tussen de 1 en 1,6 miljoen euro verwacht. Dan rijdt er elk uur een RB de grens over volgens het hierboven beschreven scenario. Eerste trein kan dan in 2016 gaan rijden.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door visgraat »

Sorry, ik begrijp je verhaal niet helemaal.

Je zegt: "De verbinding is vooral interessant voor de grote steden onderling."

Toch overweegt men een RegionalBahn met talloze tussenstops.
Freek schreef:Uit dit onderzoek komt naar voren dat het doorrijden vanuit Nederland naar Emmerich veelste weinig passagiers trekt, hetzelfde geldt voor een variant waarbij er slechts tot Zevenaar gereden wordt reden.
Dat laatste is neem ik aan vanaf Duitse zijde. Als deze varianten veel te weinig passagiers trekken (moet ik denken aan een factor 2, 3, 4, zeg het maar...) dan kan je met een doorgaande RB waarschijnlijk wel meer reizigers trekken, maar toch nog steeds niet genoeg.

Maar we hadden het over Nijmegen - Kleve. Eerlijk zie ik daar nog minder kansen. Naar Düsseldorf zou je namelijk geen tijdwinst kunnen boeken met een dergelijke verbinding.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Freek »

visgraat schreef:Sorry, ik begrijp je verhaal niet helemaal.

Je zegt: "De verbinding is vooral interessant voor de grote steden onderling."

Toch overweegt men een RegionalBahn met talloze tussenstops.
Ja, maar zoals gezegd is de reistijd maar 10 minuten langer. Dat vind ik relatief weinig. Is natuurlijk jammer ik zou ook liever de RE5 zien, maar de meerkosten zijn dan veel hoger omdat deze nog maar tot Wesel zal gaan rijden waardoor ook het gedeelte Wesel-Emmerich gefinancierd zal moeten worden.
Freek schreef:Uit dit onderzoek komt naar voren dat het doorrijden vanuit Nederland naar Emmerich veelste weinig passagiers trekt, hetzelfde geldt voor een variant waarbij er slechts tot Zevenaar gereden wordt reden.
Dat laatste is neem ik aan vanaf Duitse zijde. Als deze varianten veel te weinig passagiers trekken (moet ik denken aan een factor 2, 3, 4, zeg het maar...) dan kan je met een doorgaande RB waarschijnlijk wel meer reizigers trekken, maar toch nog steeds niet genoeg.
Neer wederzijds, er is gekeken naar grensoverschrijdende personen. Dus zowel van Nederland naar Duitsland als van Duitsland naar Nederland. Doorrijden vanuit Nederland is vooral oninteressant omdat men alleen Emmerich aandoet, daar wil niemand zijn. Dat betekent een extra overstap (=verlies reizigers) en extra reistijd (=verliesreizigers). Het rijden van enkel een pendel Arnhem-(zevenaar)-Emmerich is natuurlijk helemaal kansloos. Dus dat zou dan een vleugeltrein van de huidige syntusverbinding betekenen. Maar wil men dat inpassen zit je met combineren/splitsen wat zou uitkomen op 20 minuten extra reistijd (blijkbaar kunnen paden niet ideaal aansluiten) en neem je een risico met vertragingen.
Nergens wordt beweerd dat er genoeg reizigers getrokken kunnen worden om quitte te draaien, anders had de ICE ook wel vaker gereden. Maar de maatschappelijke waarde kan hoog genoeg zijn om jaarlijks met 1 miljoen te subsidiëren. Is niets vreemd, alle regionale spoorlijnen worden gesubsidieerd.
Maar we hadden het over Nijmegen - Kleve. Eerlijk zie ik daar nog minder kansen. Naar Düsseldorf zou je namelijk geen tijdwinst kunnen boeken met een dergelijke verbinding.
Het oorsprongelijke artikel ging over Nijmegen-Kleve, volgens mij zeg je ook genoeg over de kansen van Arnhem-Emmerich in dit topic, mag daar dus best op reageren. Nijmegen-Kleve-Dusseldorf is eerder weer een regionale verbinding. De regio Nijmegen stopt namelijk niet voor de grens. Kleve kan net zo goed tot de regio Nijmegen gerekend worden. Bestuurlijk is men ook wel bewust dat op Nijmegen - Kleve minder reizigers zullen zitten dan op Arnhem-Emmerich. Zolang het maar een maatschappelijke meerwaarde heeft hoeft het helemaal geen probleem te zijn om te investeren in deze verbinding.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Suus »

Op de RB35 verwacht ik overigens treinstellen, geen trek/duwstammen aangezien de lijn ook nu niet met dubbeldeksmaterieel bereden wordt (de RB35 heeft nu een combinatie van 425 en N-wagens) en treinstellen, zeker bij particuliere spoorvervoerders, aantrekkelijker zijn (goedkoper onderhoud, flexibeler in te zetten).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Ardan »

Het is echter wel zo dat er erg veel studenten zijn die in Kranenburg wonen en in Nijmegen op school gaan, in verband met de lagere huurprijzen van een kamer. Stond een tijdje terug nog in Metro.
Ik doe ook maar wat
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Freek »

Inderdaad en juist daarom is Nijmegen-Kleve een regionale verbinding in tegenstelling tot Arnhem-Emmerich. Aantal studenten werd in een bericht uit 2009 (of 2010) in De Gelderlander geschat op ongeveer 300.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door visgraat »

Freek schreef:
Maar we hadden het over Nijmegen - Kleve. Eerlijk zie ik daar nog minder kansen. Naar Düsseldorf zou je namelijk geen tijdwinst kunnen boeken met een dergelijke verbinding.
Het oorsprongelijke artikel ging over Nijmegen-Kleve, volgens mij zeg je ook genoeg over de kansen van Arnhem-Emmerich in dit topic, mag daar dus best op reageren.
Zo bedoelde ik het niet. Natuurlijk mag dat, want er zijn veel verbanden, maar ik bedoelde meer: We moeten niet off topic gaan door het topic te verplaatsen van Groesbeek naar Elten :) .
Freek schreef:Inderdaad en juist daarom is Nijmegen-Kleve een regionale verbinding in tegenstelling tot Arnhem-Emmerich. Aantal studenten werd in een bericht uit 2009 (of 2010) in De Gelderlander geschat op ongeveer 300.
De verbinding heeft ook zeker als voordeel dat deze langs station Heyendaal (met ziekenhuis, hogeschool en universiteit) zou komen. 300 is aardig veel, maar je krijgt wel een andere kwestie: "Wil je stimuleren dat studenten (die overigens ook prima kunnen fietsen over die afstand en dat nu waarschijnlijk ook doen) aantrekkelijk over de grens kunnen gaan wonen?"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door fogeltje »

"Die overigens ook prima kunnen fietsen over die afstand" is ook weer zoiets subjectiefs. Die afstand lijkt mij nogal behoorlijk om dat elke dag te moeten fietsen, zeker bij gladheid en regen. De reden dat ze nu zullen fietsen is omdat er waarschijnlijk geen alternatief is (busverbinding loopt via centraal en met behoorlijke omweg volgens mij).

En waarom zou je niet willen stimuleren dat studenten over de grens gaan wonen? Volgens mij heerst er in Nijmegen nog altijd een tekort aan studentenhuisvesting. Als je dat deels kunt opvangen doordat met "stimuleert" om sommige studenten in Kranenburg te laten wonen dan is daar in mijn ogen niets verkeerds aan. Met een rechtstreekse treinverbinding naar Heyendaal wordt dat in combinatie met lagere huurprijzen best aantrekkelijk (moet je wel iets regelen dat studenten dat ook geheel met een SOV kunnen afleggen). Niet iedereen zal die afstand te fietsen vinden.

En als dat voor studenten netto goedkoper uitpakt dan is dat ook niet verkeerd, die gaan financieel al op alle fronten genaaid worden. Als een student uit armere kringen daardoor toch beter kan studeren (lees: geen vijf bijbaantjes nodig heeft om zijn studie gefinancieërd te krijgen) dan is dat ook een pluspunt.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Cookie »

Een interessante documentaire van de Omroep Nijmegen uit 1991 over Nijmegen-Kleve:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=F9VoZSPzr-0[/youtube]
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Jef400 »

Als het er doorkomt zal ik persoonlijk wel heel veel profijt hebben van dit lijntje. Het is tussen Goch en Nijmegen toch een hele verbetering. nog een argument trouwens is Weeze Airport. Voor de prijsvechter-vluchten. Daar moet mits goed geadverteerd toch wel een hele leuke passagierswinst op te boeken zijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door waldo79 »

Alsof je met de reizigers naar een vliegveld de oorlog gaat winnen 8-) Een flink deel van de vluchten vertrekt aan de dagranden wanneer er nog geen sprake is van een groot OV-aanbod.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door fogeltje »

Ronald schreef:
visgraat schreef:Treinen in Gronau hadden namelijk voor de heropening een lange keertijd in Gronau, dus is het laatste stuk naar Enschede min of meer een cadeau. Het kost geen trein extra.
Onzin. Exploitatie kost altijd geld.
Dat zegt visgraat toch ook niet? Alleen dat het geen trein extra kost.
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door webguy »

waldo79 schreef:Alsof je met de reizigers naar een vliegveld de oorlog gaat winnen 8-)
Het heeft anders nog wel de alure van een luchtmachtbasis...
Maar eh, Weeze is al op z'n retour - Ryanair wisselt zeer regelmatig van bestemmingen. Ik zie in Nijmegen elke dag wel een taxibusje staan die naar Weeze gaat, maar meer dan een handjevol reizigers staat er niet bij.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door peter s »

He?

In 2011 2.4 miljoen passagiers! Deze zomer weer een steiging.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door waldo79 »

webguy schreef:
waldo79 schreef:Alsof je met de reizigers naar een vliegveld de oorlog gaat winnen 8-)
Het heeft anders nog wel de alure van een luchtmachtbasis...
Maar eh, Weeze is al op z'n retour - Ryanair wisselt zeer regelmatig van bestemmingen. Ik zie in Nijmegen elke dag wel een taxibusje staan die naar Weeze gaat, maar meer dan een handjevol reizigers staat er niet bij.
De keren dat ik in Weeze was vond ik het een heel volwassen luchthaven. Dat je nog wat militaire relieken tegenkomt onderweg naar de terminal is grappig :wink: Overigens zal slechts een deel van de reizigers vanuit Arnhem - Nijmegen komen. Vliegveld heeft een behoorlijk achterland (Noord-Limburg, Achterhoek, een flink stuk Niederrhein en Oost-Brabant, voor zover die reizigers niet via Eindhoven vliegen).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:Alsof je met de reizigers naar een vliegveld de oorlog gaat winnen 8-) Een flink deel van de vluchten vertrekt aan de dagranden wanneer er nog geen sprake is van een groot OV-aanbod.
Mooi. Die reizigers betalen wel geld voor een internationaal treinkaartje, terwijl anders het ov quasi leeg rijdt op dat tijdstip :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten