Geen nachttreinen Flevoland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Geen nachttreinen Flevoland

Bericht door Klaasje »

Geen Nachttreinen Flevoland
Er gaan geen nachttreinen rijden in Flevoland. Dat heeft de provincie gemeld na gesprekken tussen regionale overheden en de Nederlandse Spoorwegen. Volgens de NS zouden te weinig reizigers gebruik maken van de nachttreinen, waardoor het niet kostendekkend is. Regionale overheden zouden daarom moeten bijdragen en die willen dat niet. Voor alleen een nachtelijke verbinding in de weekenden zou het gaat om een bijdrage van 350.000 euro, voor de hele week bijna twee miljoen. En daar zouden de kosten van stationsexploitatie in de nachtelijke uren nog overheen komen. De gesprekken tussen de NS en de overheden waren in gang gezet, nadat D66 daarom had gevraagd in de Provinciale Staten.
Bron: Omroep Flevoland
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen nachttreinen Flevoland

Bericht door Klaasje »

Even met de dikke duim lijkt dat bedrag van 350.000 euro het 1-op-1 doorberekenen van de personeelskosten te zijn. (1 mcn, 2 Hc's + nog wat S&V)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Geen nachttreinen Flevoland

Bericht door fogeltje »

Dat zijn dan ook de grootste kostenposten lijkt mij. Personeel in de nachtelijke uren (en weekend) laten werken is nu eenmaal flink duurder.
"Een touringcar is geen bus"
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Geen nachttreinen Flevoland

Bericht door Caspar »

Een nachtbus laten rijden die vanuit Amsterdam direct de A1 op rijdt en pas in Almere de A6 weer afkomt, is dat een optie? Of bestaat zoiets nu al?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen nachttreinen Flevoland

Bericht door Suus »

Lijn N27 doet dat al vanaf afrit S113 tot Almere. Sluit op busstation Het Oor aan op het nachtbusnet van Almere.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen nachttreinen Flevoland

Bericht door Klaasje »

Dat is de s112 ;-)

Overigens over mijn prijsaanname van de personeelskosten: Dat ging uit van Amsterdam-Lelystad. Het blijkt nu om Amsterdam-Zwolle te gaan. Het grote probleem daarvan is naar mijn inschatting dat het nauwelijks extra reizigers oplevert dan Amsterdam - Lelystad maar dat het wel voor fors hogere kosten zorgt.
sven
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 16 mar 2012, 12:33
Locatie: Almere

Re: Geen nachttreinen Flevoland

Bericht door sven »

Blijf wel jammer voor almere dat er geen aansluiting is op het landelijk nachtnet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen nachttreinen Flevoland

Bericht door Suus »

Klaasje schreef:Dat is de s112 ;-)
Rijdt hij over de Gooiseweg ja?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen nachttreinen Flevoland

Bericht door Klaasje »

Oh.. ik dacht dat je de Almeerse afrit s103 bedoelde. Dat is de Veluwedreef. :lol: Vervolgens heb ik per abuis de afrit bij Haven s112 genoemd wat de s102 is.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Geen nachttreinen Flevoland

Bericht door Edwin »

Was er in de berekening van NS, qua passagiers, alleen het traject Amsterdam-Almere-Lelystad gebruikt en had de NS dus niet verder gekeken dan Lelystad en o.a. Zwolle vergeten?

De N27 sluit op 't Oor wel aan, maar in de nacht 2 tot 3x moeten overstappen is niet heel handig (zie Utrecht) ;)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen nachttreinen Flevoland

Bericht door Suus »

Je moet wel goed bedenken waarvoor een nachttrein nuttig is. In het weekend wellicht voor uitgaanspubliek, maar doordeweeks zal het voornamelijk voor reizigers van en naar Schiphol zijn, ik kan weinig andere motieven bedenken om de trein rond 3 uur in Rotterdam te nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen nachttreinen Flevoland

Bericht door Klaasje »

Klopt. NS was uitgegaan van ca. 60 reizigers per trein in de treinen op vrijdag- en zaterdagnacht. Dat was te lezen in een artikel van de Almere Vandaag. Voor een conservatieve schatting vind ik dat best wel een redelijk aantal voor een wat meer progressieve wel erg weinig. Zeker gezien de nachtbus niet totaal onaardige aantallen weet te realiseren en de GVB-nachtbussen in het verleden die richting van de NS-schatting op schenen te gaan. Ik kan me voorstellen dat NS graag zoveel mogelijk risico's wil afdekken en dat het niet kostendekkend is maar de vraag is of de vraagprijs wel echt reëel is.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen nachttreinen Flevoland

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:Even met de dikke duim lijkt dat bedrag van 350.000 euro het 1-op-1 doorberekenen van de personeelskosten te zijn. (1 mcn, 2 Hc's + nog wat S&V)
Per jaar dan neem ik aan?? :?:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen nachttreinen Flevoland

Bericht door Klaasje »

Per jaar ja, maar dat ging uit van Asd-Lls en het blijkt om Asd-Lls-Zl te gaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten