Vervoerder Syntus in geldnood

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Meltrain »

flipje schreef:(bijna) alle vervoerders in Nederland hebben zijn nog gedeeltelijk/helemaal in (internationale) overheidshanden..
- Arriva (DB)
- Syntus (Keolis waar SNCF voor 70% aandelen in heeft. bron)
- Qbuzz (NS)
- Veolia/Connexxion (Veolia Transdev waar Caisse des dépôts et consignations (financiële organisatie welke onderdeel is van de Franse staat) voor 50% aandelen in heeft. bron)

Het enige bedrijf wat op dit moment niet in handen is van een overheid is EBS.
Even een kleine aanvulling:

- Veolia (Veolia Transdev waar Caisse des dépôts et consignations (financiële organisatie welke onderdeel is van de Franse staat) voor 50% aandelen in heeft. bron)
- Connexxion: voor 2/3 eigendom van een consortium bestaande uit Veolia Bank Nederlandse Gemeenten en Connexxion Holding B.V. en voor 1/3 eigendom van de Nederlandse staat

:wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Vinny »

Over Egged, dat was ooit een coöperatieve vervoerder, een beetje vergelijkbaar met De Lijn in Vlaanderen. In Israël is het openbaar vervoer ook geprivatiseerd.

Vraagje over Syntus: was het geen optie om te fuseren met Q-buzz?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door flipje »

Meltrain schreef: Even een kleine aanvulling:

- Veolia (Veolia Transdev waar Caisse des dépôts et consignations (financiële organisatie welke onderdeel is van de Franse staat) voor 50% aandelen in heeft. bron)
- Connexxion: voor 2/3 eigendom van een consortium bestaande uit Veolia Bank Nederlandse Gemeenten en Connexxion Holding B.V. en voor 1/3 eigendom van de Nederlandse staat

:wink:
Je hebt gelijk, ik dacht dat de Nederlandse staat zijn deel al had verkocht.. :lol:
Transdev heeft voor 75% belang in Transdev/BNG
Bank Nederlandse Gemeenten heeft voor 25% belang in Transdev/BNG
Transdev/BNG heeft weer voor 67% belang in Connexxion de andere 33% bezit de Nederlandse staat.
(bron)
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Snorkel »

Samengaan van Syntus met Qbuzz zou een optie hebben kunnen zijn, als NS (en mogelijk Keolis) dat had(den) gewild, en als Keolis en NS dan overeenstemming hadden kunnen bereiken over het hoe hiervan, met in het geval enkel NS als aandeelhouder, dan over het hoe van Keolis er uit te stappen. Het dubbeltje is de andere kant op gevallen, met NS die zich uit Syntus terug trekt. Of we daar de details ooit van horen of zullen weten ...............

Als we de personeelsparagraaf in WP2000 niet hadden gehad, dan hadden nieuwe sollicitanten na een concessieovergang mooi goedkoop plekken van oudgedienden op hoge(re) loontredes kunnen inpikken, de zwakkere/ziekere/oudere/duurdere/minder gemotiveerde naast de pot kunnen pissen, en uitzendkrachten (goedkoop in te schalen) ook nog een extra streepje voor, t.o.v. sollicitanten van buiten. Minder gemotiveerd ben je misschien liever kwijt dan rijk, als bedrijf, collega's en passagiers, maar plaats je zelf eens in een positie, met je vaste baan, dat Europa ineens bepaald dat hij niet meer "vast" is tot aan je pensioen, maar elke X jaar weer een tombola van wel/niet aan het werk blijven wordt !!!!

Nu gaan we over met alle rechten en boven CAO aanvullende afspraken/bedrijfsregels. Die zou je anders ook steeds kwijt zijn, en bij een faillissementsovergang ook. (Zo ook oud verlof, of nog niet uitbetaalde declaraties.) Op de Veluwe teren we als personeel nog steeds op de voordelen van "3x Winst"-afspraken, gemaakt in het prille begin van Connexxion, toenmalige regio Midden-Oost (bestaande uit de oude gebieden van Midnet een Oostnet). Andere (ex-)Connexxion gebieden kennen die voordelen niet, en we staan ze niet graag af. Bij een overgang, niet van rechtswege, en je zulke zaken gelijk kwijt.

De OR'en van Veolia en Syntus hebben die voordelen in die gebieden gerespecteerd en ons gegund om te behouden, waarbij we op delen mogelijk beter af zijn dan zij zelf. Waarom privileges naar beneden nivelleren ? Anders wordt de grootste gemene deler alleen maar minder, uiteindelijk, overgang na overgang. Bij een overgang naar Arriva gaat dat heel anders (ten minste, dat wordt altijd zo "verteld"), en heeft de OR schijnbaar al een standaard afspraak met Anne Hettinga, om nieuwe gebieden qua rechten onmiddellijk gelijk te trekken met bestaande. Uiteindelijk rest dan alleen de CAO. Een CAO is een MINIMUM aan afspraken. Voor elke werknemer zijn ruimere afspraken en privileges altijd welkom. De top graait al genoeg, hoeft toch niet altijd over onze ruggen ?

Mvg, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Maxim »

Ik denk dat het wel verschilt hoor, niet altijd graait een top en (bij een bedrijf als Syntus) is de top niet bepaald groot te noemen. Veel mensen die ergens anders dan op de bus werken (zoals ook ik) hebben echt geen enorm salaris :wink:

En laten we niet vergeten: als we om ons heen kijken is de OV/Multimodaal CAO echt heel erg goed! Verder overigens niets tegen de rechten van chauffeurs, laat dat duidelijk zijn.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Snorkel »

Maxim,

Qua top, bedoelde ik echt top, algemeen gezien. Niet per sé binnen het OV, en al zeker niet jouw laag van indirecten. Qua rechten (veiligstellen), bij aanbestedingen of anderszins, gaat het ook om rechten voor anderen dan chauffeurs !!!

Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten