gkw1969 schreef:Als je het over kwaliteit hebt dan moet je mensen hebben die verstand van zaken hebben.
Alleen in landen als Japan en Zwitserland komt het OV boven de 90% op kwaliteit.
Waarom? Overheidsbemoeienis, voldoende middelen en een strak regime.
Nu ben ik dus in Japan geweest-2x zelfs en mag dus ook uit eigen ervaring hier bewerend dat ook daar het beslist geen 100% kwaliteit is. Bovendien loopt ook daar de vraag naar vervoer-vooral bezijden die paar HS-ShinKanSen lijnen enorm terug, dus blijkbaar vinden de Nihon jeen (=mensen uit Nippon, Japanners dus) het ook niet er geweldig. Als je Japanese daarover spreekt, komt het altijd op hetzelfde neer: ze moeten wel (forensen in de grote steden), maar het is vreselijk, druk, duur, ze gaan niet waar je wil dat ze heen gaan-kortom, het lijkt de geijkte NL klachtenbundel wel.
Mij persoonlijk maakt een hele mooie bus niet veel uit-lage vloer hoeft (voorlopig-als ma +rollator niet meehoeven) ook niet, maar een duidelijk net, gunstig tarief en goede informatievoorziening stel ik zeer oop prijs.
En der Schweiz? Kunnen alleen miljonairs nog betalen. En je wordt op korte afstand al gedwongen weer zo'n kleinbahntje te nemen: dus dat wordt dorpsbus-baantje-stadstram, waar wij gewoon in 1 bus kunnen blijven zitten.