Pagina 1 van 7

Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 16:52
door NintendoC
'Vervoerder Syntus in geldnood''
Vervoerder Syntus verkeert in grote financiële nood. Volgens betrokkenen heeft het bus- en spoorbedrijf dat actief is in het oosten van het land vanaf juni geen geld meer. Alleen als de aandeelhouders bijspringen, kan Syntus overeind blijven.
Een woordvoerder ontkent dat het voortbestaan van Syntus in gevaar is: "We staan er financieel niet rooskleurig voor. We maakten vorig jaar verlies, maar met een verbeterprogramma hopen we het rendement weer te kunnen verhogen."
Het bedrijf leed vorig jaar een verlies van vijf miljoen. En ook dit jaar werd weer een verlies verwacht.

Lees verder

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 16:56
door isadora
Tja, geld is op. En waar moet je dat tegenwoordig nog vinden?
Dat wordt de winkel sluiten, vrees ik.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 17:06
door waldo79
Eerst maar afwachten wat hier allemaal van waar blijkt te zijn.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 17:22
door NintendoC
Het is een bericht van de NOS, die naar mijn weten redelijk betrouwbaar zijn in dit soort zaken.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 17:58
door Jef400
Ik hoorde deze geruchten al langer rondspoken. Maar achteraf gezien blijkt het een waar feit te zijn. Mijn vraag: Hoe word dit met betrekking tot concessie's opgelost?

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 18:08
door MdJ
Veolia heeft ook al een aantal malen op de rand van de afgrond gestaan, en daar is de provincie bij gesprongen...

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 18:21
door Roelof88
Je ziet meer bedrijven (aannemersbedrijven) die omvallen doordat ze te scherp inschrijven op een aanbesteding. Hier in het Noorden al diverse keren meegemaakt dat een andere aannemer het werk moest overnemen omdat de ander failliet ging. Een openbaarvervoerbedrijf kun je niet zo makkelijk failliet laten gaan (hetzelfde als de banken), dus zal de overheid als het echt mis dreigt te gaan moeten bijspringen.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 18:27
door Caspar
Maar dat is dan toch omgekeerde wereld? Dan bepalen bedrijven eigenlijk wat het overheidsbeleid is, als in geval van omvallen de overheid ze toch wel overeind houdt?

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 18:46
door isadora
Caspar schreef:Maar dat is dan toch omgekeerde wereld? Dan bepalen bedrijven eigenlijk wat het overheidsbeleid is, als in geval van omvallen de overheid ze toch wel overeind houdt?
Precies, en ondertussen loopt het management zijn zakken te vullen.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 19:47
door waldo79
Off-topic wat mij betreft.
Het kan zijn dat er te goedkoop is ingeschreven. Gelderland wil niet opnieuw onderhandelen. Geen extra steun vanuit de overheid in dit geval.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 19:48
door Freek
Och Och wat makkelijk. Zullen we dan zeggen dat politici ook alleen maar het beste met zich zelf voor hebben.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 19:49
door Bartjk
maar dit is denk ik een gevolg van de overheid die meer voor minder wil. ik denk dat als je flink gaat korten op je budget je uiteindelijk duurder uit bent. Bedrijven voelen de concurrentie en proberen dus een zo laag mogelijk aanbod omdat ze weten dat die eerder wordt gekozen. Het beste aanbod prijs/kwaliteit wint maar blijkt uiteindelijk niet rond te komen doordat ze een laag bod hebben gedaan. Gevolg: Of de provincie moet de concessie wijzigen zodat syntus meer budget beschikbaar krijgt en verder kan met de concessie. of ze doen dat niet met kans dat het bedrijf failliet gaat en ze dus als de brandweer een nieuwe verkorte aanbesteding moeten uitschrijven met de kans dat de kwaliteit achteruit gaat. gevolg is dat er weer minder mensen het OV kiezen waardoor er weer verlies wordt gemaakt en de prijzen weer omhoog moeten en er weer mensen weg gaan en ga zo verder. Ik denk dat als de provincie zich nu meer zakelijk gaat opstellen en juist inversteerd in het OV zul je uiteindelijk evenveel of minder betalen. Je moet er voor zorgen dat het aantrekkelijk word voor de reiziger en juist niet op papier betaalbaarder. En dit is met meer zaken zo. Maar als je zo kijkt probeerde syntus het om mensen te lokken. De bussen zijn confortabel, Rijden vaak, Optijd (in die keren dat ik met syntus reis dan). Maar omdat te doen moesten ze wel de concessie winnen en dus moest er met lage kosten ingeschreven worden. Helaas maar ze hebben het geprobeerd. Ik denk dat de provincies (ja, Allemaal!) moeten inzien dat dit de manier is.
Misschien is dit totale onzin wat ik schrijf (en misschien ook een beetje omslachtig en totaal overbodige informatie) maar ik denk dat het zo uiteindelijk beter gaat.

-----------

heeft dit trouwens ook invloed op Midden overijssel???

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 19:54
door Z2N
Kan niet beter omschreven worden.

En ja, Syntus is Syntus, het maakt niet uit of het Gelderland of Overijssel is.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 20:00
door Freek
Overigens is de gewraakte concessie Veluwe, waarbij ook kwaliteit een grote rol heeft gehad als eis. Bovendien heeft Syntus gewonnen op Co2 uitstoot dus in die zin kan men de provincie voor deze concessie niets aanrekenen.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 20:00
door isadora
Freek schreef:Och Och wat makkelijk. Zullen we dan zeggen dat politici ook alleen maar het beste met zich zelf voor hebben.
Je zit er vast niet veel naast.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 20:07
door isadora
Mevrouw Syntus stond mooi met haar mond vol tanden in het Journaal.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 20:10
door Bartjk
isadora schreef:Mevrouw Syntus stond mooi met haar mond vol tanden in het Journaal.
http://nos.nl/l/tcm:5-1277565/

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 20:10
door isadora
Bartjk schreef:
isadora schreef:Mevrouw Syntus stond mooi met haar mond vol tanden in het Journaal.
http://nos.nl/l/tcm:5-1277565/
Dank je :pos:

Edit: oh, dit was van het eerdere journaal. De reactie in het Acht-uur-journaal was veel leuker.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 20:25
door Bartjk
isadora schreef: Dank je :pos:

Edit: oh, dit was van het eerdere journaal. De reactie in het Acht-uur-journaal was veel leuker.
Die staat nog niet online. wel een filmpje van 4 minuten waar die onderzoeker het redelijk duidelijk uitlegt over hoe het financieel nu zit met de ov bedrijven

http://nos.nl/video/371453-bij-failliss ... -meer.html

---------------------------

ah, daar is ie al! ik ga hem zelf ook maar even bekijken :mrgreen:
http://nos.nl/uitzending/63621-nos-jour ... 0-uur.html

---------------------------

Haha, precies het zelfde wat ik daarnet zij vertelde een onderzoeker in het journaal. "Uiteindelijk zal dit ook voor meer kosten zorgen". Trouwens dat connexxion overeind blijft met een verlies van 44 mln :mrgreen:

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 20:50
door isadora
Bartjk schreef: Trouwens dat connexxion overeind blijft met een verlies van 44 mln :mrgreen:
Je gelooft je ogen en oren toch niet?

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 21:06
door Wubbo
Opvallend: alle busbedrijven maken verlies. Kennelijk maken ze elkaar helemaal gek en schrijven ze onder de prijs in, dat betekent in ieder geval dat er geen verboden prijsafspraken zijn gemaakt en dat marktwerking wat dat betreft dus werkt. Alleen moet het nu weer gezond worden, dus weer inschrijven op of net boven de kostprijs. Als provincie heb je daar een rol in (je mag biedingen afdoen als irreëel, ook al is het de beste), maar het moet vooral van de busboeren zelf komen. Alleen: hoe doorbreek je die cirkel?

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 21:09
door isadora
Wubbo schreef:Alleen: hoe doorbreek je die cirkel?
Nationaliseren.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 21:11
door Caspar
Minder in te zetten op de financiën?

Hetzelfde geldt volgens mij voor de schoonmaakbranche en voor de aanbesteding van taxi busjes voor minder validen:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1247711 Interessante documentaire.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 21:12
door Wubbo
isadora schreef:
Wubbo schreef:Alleen: hoe doorbreek je die cirkel?
Nationaliseren.
Dat doorbreekt zeker de cirkel. Of je daarmee ook de prijs/kwaliteitsverhouding verbetert durf ik te betwijfelen. Laten we wel wezen: er is veel veranderd in het busvervoer de afgelopen 10 jaar. Daar zitten verslechteringen bij, maar zeker ook verbeteringen. Er wordt nu minder geld uitgegeven aan bussen, terwijl op sommige assen en in sommige gebieden de reizigersaantallen spectaculair zijn gestegen.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 21:12
door isadora
Caspar schreef:Minder in te zetten op de financiën?

Hetzelfde geldt volgens mij voor de schoonmaakbranche en voor de aanbesteding van taxi busjes voor minder validen:
http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973 ... 3ab4d60fb2 Interessante documentaire.
Dank je, die sla ik even op. Zembla weet over het algemeen aardig TV te maken.