RegioPoort, voor 'n snelle overstap in de trein

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

RegioPoort, voor 'n snelle overstap in de trein

Berichtdoor Wubbo » Di 10 Jun 2008, 22:52

RegioPoort, voor 'n snelle overstap in de trein
door Wijnand Kooijmans HARDERWIJK/NIJKERK. dinsdag 10 juni 2008 | 03:37 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 10 juni 2008 | 09:06

Harderwijk en Nijkerk weten op korte termijn of zij in aanmerking komen voor een zogenoemd RegioPoort-station van de Nederlandse Spoorwegen. Doel van deze stations is mensen uit de auto te halen en verder te laten reizen met het openbaar vervoer met name richting Randstad.
In Harderwijk is het huidige NS-station in de race voor de status van RegioPoort. In Nijkerk gaat het om het nog te realiseren station bij de nieuwe woonwijk Corlaer.

Beide locaties bieden kansen voor de ontwikkeling van stations en de bijbehorende faciliteiten. Te denken valt aan de verhuur van fietsen en scooters, onderhoud van auto's, kleine winkels en vergaderfaciliteiten. Beide locaties bieden behalve voor de overstap van de trein, ook goede mogelijkheden voor de ontwikkeling van snelbusverbindingen.

Beide locaties zijn eind vorig jaar al bezocht. Op grond hiervan zijn analyses gemaakt en vervolgens de kans op succes berekend. Voor Harderwijk en Nijkerk-Corlaer moet nog een definitieve afweging worden gemaakt.

Met de komst van de stations wil de provincie de files op onder meer rijksweg A28 aanpakken. Vanaf Nijkerk staan er iedere dag files richting knooppunt Hoevelaken maar het gebeurt steeds vaker dat de files al beginnen bij de Stranden Nulde of Horst.

Dat heeft geleid tot de oprichting van een zogenoemde task-force waarin onder meer de regio Noord-Veluwe zitting heeft. Maar ook de Nederlandse Spoorwegen, Rijkswaterstaat, ProRail en werkgeversorganisatie VNO-NCW.

Voornaamste criteria voor de RegioPoorten zijn een goede aansluiting weg-spoor, ruimte voor parkeren, minimaal vier keer per uur een openbaar vervoersverbinding naar de Randstad en kansen voor de ontwikkeling van aantrekkelijke faciliteiten voor de automobilist.

De plannen voor Harderwijk of Nijkerk-Corlaer worden, samen met Barneveld-Noord, gerealiseerd in de periode tussen 2013 en 2015. Voor de twee overige gegadigden worden de plannen al dit jaar verder bekend gemaakt.

De Nederlandse Spoorwegen hebben al ervaring opgedaan met een pilot in Veenendaal-De Klomp. De parkeercapaciteit is hier uitgebreid, automobilisten op rijksweg A12 vinden informatie op een dynamisch informatiebord en er is een kiosk geopend. De ervaringen die hier worden opgedaan, worden toegepast op de andere locaties.

Bron: De Stentor

Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten