Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor Daniel » Di 05 Jun 2012, 22:24

Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Geplaatst op: dinsdag 5 juni 2012 22:23
Laatst bijgewerkt: dinsdag 5 juni 2012 22:24


De Nederlandse Spoorwegen hebben geen ambitie om in de nabije toekomst 200 kilometer per uur te gaan rijden over de Hanzelijn. Wel wil het spoorbedrijf kijken of er in de nabije toekomst 160 in plaats van 140 kilometer per uur gereden kan worden.
Woensdag en donderdag zal een ICE met 200 kilometer per uur de nieuwe spoorlijn Zwolle - Lelystad testen. Maar na de testritten lijkt het voor de komende vijf jaar uitgesloten dat reizigerstreinen die topsnelheid op de Hanzelijn zullen halen.
Lees verder | Dossier Hanzelijn | Meer nieuws over Hanzelijn
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9272
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor Ardan » Di 05 Jun 2012, 23:39

Hoe laat zijn die testritten? Kijken of ik nog wat plaatjes kan schieten :D
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Roelof88
Berichten: 402
Lid geworden op: Wo 24 Dec 2008, 14:05

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor Roelof88 » Vr 08 Jun 2012, 16:28

Er staat een filmpje op de Leeuwarder Courant site over de testritten met de ICE:

http://www.lc.nl/friesland/regio/article14954903.ece/Proefrit-Hanzelijn-smaakt-naar-meer

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor webguy » Vr 08 Jun 2012, 22:31

Of voor een langer, minder geknipt filmpje:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qaCQzzRyxqU[/youtube]
Reisinformatie/nerd

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor Klaasje » Za 09 Jun 2012, 10:50

Als de Flevolijn nu ook ERTMS krijgt dan is het best interessant om Rotterdam-Schiphol-Amsterdam Zuid-Almere C-Zwolle te gaan rijden met hogesnelheidsmaterieel. Een behoorlijk gedeelte van het traject kan er harder dan 160 km/h worden gereden en ruim meer dan de helft kan met minimaal 160 km/h gereden worden.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor deadlock » Za 09 Jun 2012, 12:44

Deze heb ik donderdag gemaakt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0iTTOW63YIw[/youtube]
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9272
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor Ardan » Za 09 Jun 2012, 20:51

En jij sms't niet eventjes terwijl je dus wist hoe laat dat ding hier was :neg: :wink:
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor Vinny » Za 09 Jun 2012, 22:11

Klaasje schreef:Als de Flevolijn nu ook ERTMS krijgt dan is het best interessant om Rotterdam-Schiphol-Amsterdam Zuid-Almere C-Zwolle te gaan rijden met hogesnelheidsmaterieel. Een behoorlijk gedeelte van het traject kan er harder dan 160 km/h worden gereden en ruim meer dan de helft kan met minimaal 160 km/h gereden worden.

Je zou die trein dan wat mij betreft ook kunnen doortrekken naar Groningen. Dan blijft wel overeind staan dat je eigenlijk een toeslag moet heffen voor "normaal" intercity verkeer, maar wellicht moeten de prijzen van treinkaartjes wel integraal omhoog. De investeringen die zijn gedaan in de Hanzelijn, de HSl-Zuid, de Betuweroute en alle stations die nu verbouwd worden, zullen toch een keer moeten worden terugverdiend... en komen ook wel ten goede aan zo'n beetje alle treinreizigers. Wellicht dat alleen reizigers tussen Den Helder en Alkmaar (en dergelijke verbindingen) totaal niet zullen en hebben geprofiteerd van de afgelopen kwart eeuw aan spoorinvesteringen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9557
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor Wubbo » Za 09 Jun 2012, 22:25

Die verhoging hebben we toch al elk jaar? NS laat haar tarieven elk jaar stijgen met meer dan de inflatie, dus er zit al een correctie in. Die extra verhoging mag omdat de gebruiksvergoeding ook stijgt, en die is dan weer voor ProRail die ook die verbouwingen laat doen.

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor Klaasje » Za 09 Jun 2012, 23:17

Sowieso vraag ik mij af wat het probleem is. Het rijk investeert in infrastructuur. Prima toch?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor Vinny » Zo 10 Jun 2012, 09:57

Lege treinen als je op de snelle treinen een kostendekkende toeslag vraagt... :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

groningen
Berichten: 897
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor groningen » Ma 11 Jun 2012, 07:17

De animo voor toeslag voor ons noordelingen is natuurlijk totaal niet aanwezig. Je jaagt de klanten alleen maar de toeslagvrije treinen in, want ten noorden van Zwolle zijn geen tijdwinsten te boeken.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor deadlock » Ma 11 Jun 2012, 07:33

Ardan schreef:En jij sms't niet eventjes terwijl je dus wist hoe laat dat ding hier was :neg: :wink:

Nou, dat wist ik niet, ik kwam om 17:42 aan in Zl uit Dv en toen vertrok dat ding dus enkele minuten later. Net genoeg tijd om naar 1a te lopen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor deadlock » Ma 11 Jun 2012, 07:46

groningen schreef:De animo voor toeslag voor ons noordelingen is natuurlijk totaal niet aanwezig. Je jaagt de klanten alleen maar de toeslagvrije treinen in, want ten noorden van Zwolle zijn geen tijdwinsten te boeken.

Ten noorden van Zwolle is prima tijdswinst te boeken. Ik heb het al vaker gezegd (en er loopt hier een machinist die het volledig met me eens was); We moeten hier eens net als in Duitsland harder het station binnenlopen. In Osnabrück rijden de IC's nog 80km/u als ze voor het eerst naast het perron rijden en ook bij het wegrijden sneller gas geven. Aan de noordkant van station Zwolle ligt bijvoorbeeld een rare knik, haal die eruit en hop, twee minuten reistijd eraf. Verhoog de snelheid naar 160km/u en hop nog 5 minuten eraf (misschien wel meer). Leg een hogesnelheidswissel bij Meppel en zorg ervoor dat treinen bij alle stations gewoon door kunnen jakkeren (er moet nog ergens een keer afgeremd worden geloof ik? Assen?) en dan moet het mogelijk zijn om minstens 12 minuten snelheidswinst te halen. Dat lijkt allemaal niet zo heel erg veel maar het levert jaren tijdswinst per jaar op.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor Klaasje » Ma 11 Jun 2012, 09:17

Het verschil tussen een stukje 80 km/h en 130 km/h bij bijvoorbeeld Meppel en Hoogeveen zit tussen de 30 en 60 seconden.

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor Klaasje » Ma 11 Jun 2012, 09:18

Vinny schreef:Lege treinen als je op de snelle treinen een kostendekkende toeslag vraagt... :roll:

Dan nog.. Wat is het probleem dat een toeslag nodig is waardoor het probleem is dat reizigers dat niet willen?

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor deadlock » Ma 11 Jun 2012, 09:39

Klaasje schreef:Het verschil tussen een stukje 80 km/h en 130 km/h bij bijvoorbeeld Meppel en Hoogeveen zit tussen de 30 en 60 seconden.

Ja maar iedere minuut is er wel weet één.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor Klaasje » Ma 11 Jun 2012, 11:18

Op Meppel en Hoogeveen haal je bij elkaar opgeteld ca. 1:30 minuten. Alle beetjes helpen inderdaad. Het grote voordeel van het op dit soort punten harder doorrijden zit overigens vooral in het feit dat er niet meer opgetrokken hoeft te worden nadat er geremd is. Dat loopt qua CO2-uitstoot en energiebaten in de tonnen CO2 per jaar en vele duizenden euro's per maand.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor webguy » Ma 11 Jun 2012, 11:24

Enne, gingen we niet paar miljoen uitgeven om 1 minuut winst te maken bij Sittard ergens?
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor visgraat » Ma 11 Jun 2012, 11:58

Als een minuut net het verschil maakt, waardoor een treinstel uitgespaard kan worden, is het wel interessant.

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor Klaasje » Ma 11 Jun 2012, 12:11

Dan praat je over een paar miljoen op jaarbasis.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor webguy » Ma 11 Jun 2012, 12:23

Dat is opzich wel jammer van de NS/Prorail splitsing - wat er nu gebeurt als ik het goed begrijp is dat de NS een bepaalde dienstregeling aanvraagt, Prorail passen en meten doet tussen verschillende vervoerders, en als het structureel niet past, wordt het traject overbelast verklaard. (Drie jaar) Later is er een studie naar mogelijkheden en wordt besloten om een bocht er uit te halen. Zit er wel ruimte in het process voor optimalizatie op omloop niveau?
Reisinformatie/nerd

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor Klaasje » Ma 11 Jun 2012, 13:10

Zelden tot nooit. Soms zie je het wel en dat is de oorzaak van snelheidverhogende maatregelen op de spoorlijn Groningen-Nieuweschans.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor deadlock » Ma 11 Jun 2012, 13:20

Klaasje schreef:Zelden tot nooit. Soms zie je het wel en dat is de oorzaak van snelheidverhogende maatregelen op de spoorlijn Groningen-Nieuweschans.

Ook dat is imo iets wat maar half aangepakt wordt. Gelijk naar 140 die meuk en dan over de hele lengte. Eventueel geschikt maken voor 160km/u, als je dan toch iets met doorgaande intercities naar Bremen wil..
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9272
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt

Berichtdoor Ardan » Ma 11 Jun 2012, 13:28

Precies, en dan ook dat boogje Haren-Waterhuizen verleggen zodat je daar ook met 160 door kunt trekken en je bent ook al dik 10 minuten sneller door Groningen over te slaan, het halve industrieterrein van Assen slopen om die S-bocht (70 kph) eruit te halen..
Nee serieus, in hoeverre kun je 'zomaar' de BVS omhoog gooien op een bepaald traject? Sommige bogen zijn maar voor een bepaalde snelheid geschikt, je kunt toch niet eindeloos blijven verkanten? Dan moet je gaan herleggen, maar je wil toch niet bij elk bochtje bypasses hebben?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten