Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland

Berichtdoor Cookie » Wo 13 Jun 2012, 18:28

Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
Geplaatst op: woensdag 13 juni 2012 17:43
Laatst bijgewerkt: woensdag 13 juni 2012 18:28


WINTERSWIJK - Er komt een onderzoek naar de haalbaarheid van nieuwe spoorverbindingen tussen Achterhoek en West-Münsterland.

De nadruk ligt op de mogelijkheden voor de trein tussen Winterswijk en de Duitse steden Bocholt en Borken. (...)

Doetinchems burgemeester Herman Kaiser: "Er liggen nog oude tracés. Dat betekent dat je eenvoudig een spoorlijn kunt vernieuwen. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten."
Lees verder

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 13 Jun 2012, 21:11

Oké gaan we nu alle internationale zijlijntjes heropenen. Als we het bij de Duitse concessies gooien kost het ons niets als Nederland zijnde.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland

Berichtdoor Suus » Wo 13 Jun 2012, 21:25

Arnhem - Duitsland en Nijmegen - Duitsland zijn nog logisch, het sluit nog aan op een knooppunt, maar in Winterswijk kom je (sorry dat ik het zeg) wel uit in de absolute periferie van Nederland en weinig reizigers zullen het echt uitnodigend vinden om in Winterswijk een overstap te maken voor Duitsland.

Alhoewel ik nu al durf te beweren dat hier niets gaat gebeuren: Als ik moest kiezen tussen Bocholt of Borken zou ik wel absoluut voor Borken kiezen, je kan dan tenminste nog de RE14 (Essen Hbf - Borken) doortrekken, een lijn naar Bocholt is helemaal hopeloos.
Rame à l'approche

avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland

Berichtdoor avl » Wo 13 Jun 2012, 23:22

Zinvol is al een vraag.

Maar zal ook lastig worden gelet op de natuurwaarden.
natuurmonumenten

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 451
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Leudal

Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland

Berichtdoor erjeebee » Do 14 Jun 2012, 09:54

Natuur is idd ook probleem, maar zinvol is de hamvraag.

Als je kijkt naar de grensoverschrijdende buslijnen vanuit Winterswijk, dan is dat 3 keer niks.
Als je kijkt naar het aantal automobielen dat zich beweegt tussen Winterswijk en aanpalend Duitsland, dan is dan 1 of 2 keer niks (eigen observatie)

Totaal 4 a 5 keer niks.
Ofwel: Er is uberhaupt al niet eens een significante vervoersvraag, laat staan een significante openbaar vervoervraag.

Waste of energy
EDIT: en money
Laatst gewijzigd door erjeebee op Do 14 Jun 2012, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Op de zijkant "12 Geleen", op de voorkant "12 Geleen". Komt mevrouw langsgelopen, kijkt op zijkant, kijkt op voorkant, komt de bus in: "Chauffeur, gaat deze bus naar Geleen?"

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland

Berichtdoor visgraat » Do 14 Jun 2012, 11:36

Er wordt nu al geld over de balk gesmeten door er überhaupt onderzoek naar te doen. Erg jammer dat ons belastinggeld daar weer aan besteed wordt.

Ze zouden eens prioriteiten moeten stellen in Doetinchem en Gelderland: Eerst de verbinding met Arnhem op orde (waarschijnlijk met een extra stuk dubbelspoor). Dat kost al tijd, geld en moeite genoeg. Liever dat goed, dan tussen Arnhem en Doetinchem halve maatregelen nemen en jarenlang lobbyen over verschillende grensprojecten. Je moet keuzes maken.

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 451
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Leudal

Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland

Berichtdoor erjeebee » Do 14 Jun 2012, 12:48

VOLLEDIG mee eens
Op de zijkant "12 Geleen", op de voorkant "12 Geleen". Komt mevrouw langsgelopen, kijkt op zijkant, kijkt op voorkant, komt de bus in: "Chauffeur, gaat deze bus naar Geleen?"

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9254
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland

Berichtdoor Ardan » Do 14 Jun 2012, 17:25

Tsja, over dat dubbelspoor wordt al 10 jaar gesproken geloof ik.. veel geblaat, weinig wol.
Er is vanaf de Duitse kant overigens wel degelijk een vervoersvraag naar Winterswijk. Heb er 10 jaar gewoond en spreek uit ervaring.. Het toerisme is erg belangrijk voor Winterswijk, er komen, zeker op zaterdag, gigantisch veel Duitsers naartoe, de centrumring en uitvalswegen staan helemaal vast en chaos in de winkelstraten. De inwoners gaan al niet eens meer op zaterdag winkelen omdat ze geen zin hebben in de drukte. Het is dan 's ochtends altijd weer raak op de Kottenseweg: de intocht van de Duitsers.
Echter, de busverbindingen worden amper gebruikt. De 71 naar Vreden nog wel, maar daar wordt dan ook een vrij fatsoenlijke dienst op aangeboden. De 7, 10 en 55 zijn om te janken. Het lijkt mij het beste om de 55 op te heffen (gaat maar tot Oeding) en de 7 uit te bouwen (die rijdt nog door naar Südlohn en Stadtlohn, waar ook veel toeristen vandaan komen), tot minimaal een standaard rijdende uursdienst gedurende een groter deel van de dag. Ook in de 10 zie ik kansen, aangezien ook Bocholt een grote plaats is en er veel wisselwerking bestaat, Bocholters die naar Winterswijk gaan en andersom.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland

Berichtdoor Statler Rail » Vr 15 Jun 2012, 17:01

Denk groot... Ik zie grote kansen voor een alternatieve internationale treinverbinding Amsterdam-Amersfoort-Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk-Borken-Oberhausen. Zou in ieder geval niet misstaan in een uitzending van Rail Away.
8-)

Maar serieus, vanuit Nederlands perspectief is Winterswijk een uithoek: het valt nog net niet van de landkaart af, maar het scheelt niet veel. Als je uit internationaal perspectief er naar kijkt wordt het heel anders: Winterswijk ligt vlakbij het Ruhrgebiet. Daar ligt veel potentie die nu niet wordt benut. Een verbinding Winterswijk-Borken maakt de Achterhoek een stuk aantrekkelijker als vestigingslocatie.

Het is dan weer een kip-of-het-ei discussie. Omdat de verbindingen zo slecht zijn is er weinig grensoverschrijdend verkeer, daarom zijn de verbindingen slecht, daarom weinig verkeer, enzovoort. Vanuit het perspectief van de (Hollandse) treinreiziger heb je niks aan een lijntje bij Winterwijk. Maar vanuit het perspectief van de economische ontwikkeling van de Achterhoek is het juist best het overwegen waard om de Achterhoek met het Ruhrgebiet te verbinden. Van die regio heeft men meer economische kansen te verwachten dan van de Randstad.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland

Berichtdoor Vinny » Vr 15 Jun 2012, 19:25

Beetje laat. In de 19e eeuw was Winterswijk nog zo belangrijk dat het een directe IC verbinding met Amsterdam had. Het is dus wel vergane glorie...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9254
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland

Berichtdoor Ardan » Vr 15 Jun 2012, 19:30

Terug naar vroeger dus eigenlijk, toen er inderdaad internationale reizigerstreinen waren van Amsterdam naar Essen via Winterswijk, Vorden-Ruurlo is dubbelsporig geweest omdat er zoveel treinverkeer was en Winterswijk was als grensstation groter dan alle andere bij elkaar! Maar dan hebben we het over de jaren 1920-1930. Statler Rail verwoordt het hierboven prima, voor de Nederlander is het een uithoek, maar als je de grens wegdenkt is het toch een regio met veel aardig grote plaatsen. Vreden 20.000, Stadtlohn 20.000, Winterswijk 24.000, Rhede 19.000, Borken 40.000 en Bocholt 45.000. De spoorlijn Zutphen-Winterswijk liep vroeger niet voor niets door naar het Ruhrgebiet (zie hier). Het reizigersvervoer is in de Tweede Wereldoorlog gestaakt en niet meer teruggekomen, en het goederenverkeer is stilgelegd omdat er voornamelijk kolen uit de mijnen van het Ruhrgebiet werden vervoerd, maar de vraag daarnaar liep steeds verder terug sinds de ontdekking van aardgas (Slochteren en zo).
Laatst gewijzigd door Ardan op Vr 15 Jun 2012, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland

Berichtdoor Suus » Vr 15 Jun 2012, 19:32

Het is maar wat je vlakbij het Ruhrgebied noemt, vanaf Borken is het net geen uur treinen naar Essen Hbf.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9254
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland

Berichtdoor Ardan » Vr 15 Jun 2012, 19:34

Met een boemel die amper 100 rijdt ja :')
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland

Berichtdoor Suus » Vr 15 Jun 2012, 19:47

Ardan schreef:Met een boemel die amper 100 rijdt ja :')

Op de site van de NordWestBahn staat 120: http://www.nordwestbahn.de/de/regionen/ ... rzeug.html :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland

Berichtdoor Statler Rail » Za 16 Jun 2012, 01:07

Een boemel die bij elke boom stopt. En tussen Borken en Essen staan nog best veel bomen! :lol:

Voordat je in Essen bent heb je al het halve Ruhrgebiet doorkruist. De afstand tot het Ruhrgebiet is vanaf Winterswijk iets van 40 a 50 kilometer.

Naar Arnhem ben je vanuit Winterswijk overigens ook meer dan een uur onderweg. En dan ben je nog maar in Arnhem...

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9254
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland

Berichtdoor Ardan » Za 16 Jun 2012, 04:47

Winterswijk-Arnhem is via Zutphen sneller he, hoewel het in afstand 10 km meer is. En Arnhem is vanaf Winterswijk 63 kilometer over de rechtstreekse lijn. Van Winterswijk naar Borken is het 18 km, op de fiets. De spoorlijn zal denk ik 17 km zijn. Op zich maar een vrij klein stukje voor heraanleg.
Mocht dat enkelsporig gaan worden zal er ook aan kruisingsplaatsen moeten worden gedacht, en het station in Burlo zal dan ook weer heropend worden lijkt me. Er waren vroeger kruisingsplaatsen ter hoogte van de Meester Meinenweg in Kotten (Blok Holland), ter hoogte van de K40 halverwege Burlo en Borken (Block Gemenwirthe) en tussen Marbeck-Heiden en Rhade.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten