Pagina 1 van 4

Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeheven

Geplaatst: vr 06 jul 2012, 12:56
door Cookie
Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeheven
Geplaatst op: vrijdag 6 juli 2012 12:54
Laatst bijgewerkt: vrijdag 6 juli 2012 12:56


Reizigers kunnen vanaf 2015 rechtstreeks met de trein van Hardenberg naar Almelo. (...)

Nu moeten reizigers nog overstappen in Mariënberg. Wissels en seinen in Almelo, Hardenberg en Mariënberg moeten worden aangepast. (...) Het station Geerdijk wordt opgeheven, want daar stappen per dag minder dan 50 mensen op de trein. De Provinciale Staten van Overijssel moet het plan nog wel definitief goedkeuren.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: vr 06 jul 2012, 19:13
door dennistd
De Regio Twente heeft een nog wat uitgebreider bericht, waarbij ook het verhogen van de maximumsnelheid van 80km/h naar 120km/h ter sprake komt: http://regiotwente.nl/algemene-informat ... rg-in-2015
Als ik het goed begrijp wordt er dan dus altijd gekruist in Vroomshoop

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: vr 06 jul 2012, 19:46
door zone5324bericht...
het is niet zo vreemd, dat deze plannen nu ingezet worden, daar er straks 1 vervoerder op beide lijnen zal rijden, terwijl nu de ene lijn nog van NS is en de ander van Connexxion...

wie weet wat Arriva nog meer wil gaan doen als de opdrachtgever bereid is mee te werken...

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: di 10 jul 2012, 13:53
door Snorkel
Gaan ze dat redden met die 2 nieuwste Syntus Lint'en die ze over krijgen, of moet er daar minstens 1 extra voor bij komen ?
Syntus gaat een deel van zijn Lint'en een hele grote revisie geven voor gebruik in de Twents concessie, maar er zal zeker een overschot aan Lint'en zijn, dus zou Arriva er best 1 of 2 meer over kunnen nemen, volgens mij. Syntus kan het geld goed gebruiken, al zal waarschijnlijk niet zo zeer Syntus hier van profiteren, als wel een lease maatschappij.

Mvg, Michel

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: di 10 jul 2012, 21:44
door visgraat

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: di 10 jul 2012, 21:47
door Raymond
Dat wordt dus een rijtijd van hooguit 24 minuten met twee keringen van 3 minuten aan beide kanten, willen ze het met twee treinstellen redden. Dat lijkt me heel erg krap, dus bij een beetje vertraging zal het ding in Mariënberg alsnog keren.

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: di 10 jul 2012, 21:54
door visgraat
Je rekent een dubbele kering per rit, terwijl je er maar een hoeft te rekenen: 25 minuten rijden + 5 minuten keer + 25 minuten rijden + 5 minuten keer = 60 minuten. Toch heb je wel gelijk dat het krap kan worden. Het verbaast me dat uit eerder onderzoek bleek dat Daarlerveen wel moest sluiten, maar nu niet. Uit oogpunt van punctualiteit (in Almelo ben je ook afhankelijk van de NS), zou je het station misschien toch beter kunnen sluiten. Het gaat op station Daarlerveen immers ook maar om een paar tientallen reizigers per dag.

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: di 10 jul 2012, 22:14
door Raymond
Rekenfoutje inderdaad. 5 minuten per kant is in principe zat voor een lijntje wat verder amper vertraging kent.

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: di 10 jul 2012, 22:49
door visgraat
Je takt wel aan twee kanten aan op een andere lijn met vanaf volgend jaar een hogere spitsfrequentie: een van de NS 6 a 7 per uur (exclusief goederen) en Arriva Zwolle - Coevorden 4 per uur (in twee richtingen). Als NS voorrang krijgt is een vertraging er snel ingeslopen. En je blijft afhankelijk van enkelspoor.

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: do 12 jul 2012, 15:10
door dennistd
Mocht er echt grote vertraging zijn dan kan de vertraagde trein vanuit Almelo in Vriezenveen wachten om daar te kruisen met de niet vertraagde trein naar Almelo, waarbij de vertraagde trein dan maar tot Marïenberg rijdt. Dan heb je de vertraging eruit.

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: do 12 jul 2012, 16:38
door TheKnitter
Mij lijkt dat NS geen voorrang gaat krijgen toch? Want elke vervoerder heeft het recht en betaald voor de ritten.

Tevens: Syntus least de Lint'en ook. Syntus levert er straks gewoon een bende weer in bij NSFS.

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: do 12 jul 2012, 21:40
door Geert
TheKnitter schreef:Mij lijkt dat NS geen voorrang gaat krijgen toch? Want elke vervoerder heeft het recht en betaald voor de ritten.
In principe gaat een niet-vertraagde trein voor een vertraagde trein, dus als Arriva vertraging heeft gaat een niet-vertraagde NS-trein voor. Zeker als het er eentje is die nog verder naar het zuiden moet.

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: do 12 jul 2012, 22:45
door Meltrain
Ik ben benieuwd hoe men Geerdijk wil ontsluiten, als dat station gesloten wordt.
Komt daar dan een (buurt)bus Vroomshoop - Mariënberg voor?

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: vr 13 jul 2012, 00:03
door visgraat
Misschien kunnen de routes van buurtbuslijnen 597 en 598 een andere route krijgen/gekoppeld worden, zodat vanuit Beerzerveld via Geerdijk naar Vroomshoop gereden kan worden. Alleen vanuit Geerdijk krijg je denk ik niet voldoende vrijwilligers voor een buurtbus. Een volwaardige bus lijkt me wat te veel van het goede voor een dorp met 590 inwoners.

Valt me trouwens op dat lijn 81 Westerhaar - Ommen niet bij station Vroomshoop komt. Dat lijkt me toch een interessante overstap en zeker als de treinen vanaf 2015 gaan kruisen in Vroomshoop.

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: vr 13 jul 2012, 08:16
door Daniel
Ben ooit voor ´n fototje op die buslijn in Vroomshoop uitgestapt en zag toen dat het station zelfs over een heuse keerlus beschikt. Hij lijkt me alleen wat aan de krappe kant met een 12-meterbus en met twee bussen (als je beide kanten op aansluiting wilt geven) natuurlijk al helemaal.

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: za 14 jul 2012, 18:13
door gkw1969
Allereerste even een reactie op de keerlus in Vroomshoop:
Die is te nemen met een standaardbus, in het verleden werden er ritten versterkt vanaf Vroomshoop en ik dan draaide ik gewoon voor het station langs (dit was ten tijde van de DH-1's en er geen reserve lint beschikbaar was van Syntus);
Lijn 81 heeft onvoldoende rijtijd om het lusje langs het station te maken. Het lusje naar het station gaat in de aluren zo'n 3 tot 5 minuten kosten en in de spits kan dat oplopen naar wel 10 tot 15 minuten. Of je moet VRI's plaatsen bij de brug, maar dan nog kost het minimaal 3 minuten extra en dan komt de aansluiting in Westerhaar in het geding.

Ontsluiting Geerdijk kan eventueel wel via buurtbus:
597: Hardenberg-Mariënberg-Geerdijk(-Vroomshoop) v.v.
Afhankelijk van de vervoersbehoefte Mariënberg-Bergentheim zou je eventueel kunnen kijken voor een halte Bergentheim aan de lijn Zwolle-Emmen.
Een andere optie is om voor het trajectdeel Mariënberg-Hardenberg van lijn 597 een aparte buurtbuslijn in te stellen..

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: zo 15 jul 2012, 22:48
door Jef400
Heeft een buurtschap van 590 inwoners überhaupt wel recht op een OV-Verbinding?

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: zo 15 jul 2012, 22:54
door Suus
Ik ga de vraag omdraaien: Waarom heeft een buurtschap van 590 inwoners geen recht op een vorm van openbaar vervoer?

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: zo 15 jul 2012, 22:55
door Jef400
Omdat er te weinig potentiële reizigers zijn.

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: ma 16 jul 2012, 08:32
door Zapatero23
De meeste bedrijven hanteren een bepaald uitgangspunt voor het bedienen van dorpen en kernen. Mij staat beijvoorbeeld bij dat bij een inwonersaantal van 800 het dorp recht heeft op een ontsluiting (bus).

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: ma 16 jul 2012, 10:56
door gkw1969
Er zijn geen standaardregels voor ontsluiting OV. Bestaansrecht voor OV wordt gegeven door de aanbestedende overheid tegenwoordig, in dit geval de provincie Overijssel bij monde van de gemeente Twenterand(waar Geerdijk onder valt). Wat ze wel kunnen doen is eventueel zelf met een buurtbusplan komen. Een buurtbus van bijvoorbeeld Beerzerveld - Geerdijk - Vroomshoop levert voor de mensen van Beerzerveld een kortere reisroute op.

Als de mensen echt een OV voorziening willen hebben dan krijg je ook wel vrijwilligers voor een buurtbus.
Willen ze geen buurtbus opzetten, hebben ze geen behoefte aan OV.
Het is misschien een starre houding, maar in deze tijd is het gewoon de waarheid.

Het kost ze verder niks om een buurtbus op te zetten, de provincie heeft daar potjes voor, daarnaast zullen er vast wel sponsoren te vinden zijn. Immers de middenstand van Vroomshoop is er ook bij gebaat dat mensen makkelijker vanuit de woongebieden in de omgeving bij de winkelgebieden van het dorp komen.

De vervoerder, vanaf 8 december 2013 Syntus, is middels het vervoerscontract verplicht een busje beschikbaar te stellen en te zorgen voor adequate opleiding van de chauffeurs.

Kortom.... als de wil er maar is, dan blijft Geerdijk bereikbaar.

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: ma 16 jul 2012, 19:59
door Vinny
Bee schreef:Ik ga de vraag omdraaien: Waarom heeft een buurtschap van 590 inwoners geen recht op een vorm van openbaar vervoer?
In Nederland is er geen basismobiliteitsnorm vastgelegd. In Vlaanderen wel (of dat was in ieder geval zo). Daar moest iedereen binnen 750 meter van een (buurt)bushalte wonen, één van de reden dat de kostendekkingsgraad bij De Lijn ook zo laag was....

http://www.delijn.be/over/aanbod/basismobiliteit.htm

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: ma 23 jul 2012, 20:11
door Freek
Ken de PvE's van Overijssel niet zo goed, maar aangezien Overijssel en Gelderland veel samen optrekken en voor de nieuwste bestekken de eisen zoveel mogelijk gelijk hebben getrokken zal de ondergrens waarschijnlijk op 1500 inwoners liggen. Met andere woorden, Gelderland heeft als eis dat elk dorp met 1500 inwoners of meer wordt aangedaan door een bus.

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: di 24 jul 2012, 00:24
door visgraat
Het hangt denk ik af van twee factoren:
- Aantal inwoners
- Afstand tot alternatief

Aangezien 590 mensen ongeveer 2 km van een station wonen, is er waarschijnlijk maar beperkte potentie. Heb je een dorp met dezelfde omvang op 10 km van een station, dan is de ontsluiting belangrijker.

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Geplaatst: di 24 jul 2012, 21:48
door Geert
Discussie over het OV in Vlaanderen afgesplitst naar Organisatie van het ov in Vlaanderen