Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door Michael 1988 »

Wat is dat voor hoekje links op de derde foto (link)?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door Suus »

Dat is de balie voor de conducteur. De gehele trein is op de kleuren van interieur en exterieur na een één-op-één-kopie van de driedelige GTW's van Arriva voor Zwolle - Emmen en daar zit ook zo'n balie in :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door Meltrain »

Ik vind die stoelen van de Valleilijn overigens wel de mooiste van Nederland. Dat bruin met blauwe strepen vind ik een zeer geslaagde combinatie (maar waarschijnlijk wel kwetsbaar voor viezigheid).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door Cookie »

Apart dat er een balie voor de conducteur inzit, aangezien er niet standaard een conducteur op de Valleilijn meerijdt (in tegenstelling tot Emmen-Zwolle). Heb ook niets over plannen hiervoor gelezen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door Geert »

Waarschijnlijk was dat gemakkelijker om mee te liften op de bestelling voor de andere lijn. Overigens wel groot die balie, hoeveel zitplaatsen kost dat? En kan de conducteur niet gewoon door de trein lopen?
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door koekje »

Geert schreef:Waarschijnlijk was dat gemakkelijker om mee te liften op de bestelling voor de andere lijn. Overigens wel groot die balie, hoeveel zitplaatsen kost dat? En kan de conducteur niet gewoon door de trein lopen?
Niet gemakkelijker, wel goedkoper ;-)
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door Stéphane »

Connexion experimenteerd grag met de verkoop van allerlei producten op de trein, deze balie is daar prima voor.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door Busfoto.nl »

Stel, ik wil bij de kaartautomaat een ticket Amersfoort - Ede-Wageningen kopen.

Dat kost mij 6,20.

Als ik een "via"-station, liggend aan de Valleilijn, invoer op de kaartautomaat, krijg ik hele andere prijzen:

- via Hoevelaken: 7,40
- via Barneveld Noord, -Centrum, Lunteren 7,10
- via Ede-Centrun: 8,30.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door JWM »

Komt omdat de prijs dan in tweeën wordt geknipt, zodat je dezelfde prijzen krijgt als bij in- en uitchecken op dat via station.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door Daniel »

En dat heeft er weer mee te maken dat het NS-tarief gewoon via de Valleilijn loopt, in tegenstelling tot op andere regionale lijnen. Zo mag je bijvoorbeeld voor Amersfoort - Arnhem zowel via de Valleilijn als via Utrecht voor dezelfde prijs.
Geeft op zich wel een gekke situatie trouwens: sta je in Utrecht en wil je naar Arnhem dan ben je goedkoper uit met een kaartje vanaf Amersfoort. Moet je alleen wel zorgen dat je op het kwartier reist dat de Valleilijn niet rijdt, want alleen dan krijg je de route via Utrecht uit de planner.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door reisthijs »

JWM schreef:Komt omdat de prijs dan in tweeën wordt geknipt, zodat je dezelfde prijzen krijgt als bij in- en uitchecken op dat via station.
...maar alleen als er meer dan 35 minuten zit tussen uit- en inchecken. Anders krijg je 86 cent korting en zou je in dit voorbeeld op 6,24 uit moeten komen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door webguy »

In het geval je dus binnen 35 minuten verder reist voordeliger om de OVC te pakken.
Wat overigens wel verwarrend is is dat op de Valleilijn een bijna-hetzelfde-als-NS tarief geldt. Door een hoog instaptarief, het juist km tarief en een afronding komt het met max 10 cent afwijking correct uit op het NS tarief.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door Busfoto.nl »

De fout ligt dus bij Ns. Connexxion meldt mij:

De provincie heeft als opdrachtgever een km tarief vastgesteld; dat is bepalend voor het tarief wat een reiziger kwijt is als hij/zij met de OV Chipkaart betaalt.

 

Dat km tarief is per concessie verschillend. NS was voor hun kaartautomaten niet in staat al die verschillende km tarieven in hun systemen te verwerken en rekent voor de papieren kaartjes met het eigen km tarief, dat kan (op korte afstanden, zoals op de Valleilijn en op Arnhem - Doetinchem) tot kleine verschillen leiden, vaak niet groter dan € 0,10.

 

Vanaf medio 2013 is NS wel in staat om per concessie een eigen km tarief in de systemen te zetten en betaalt de reiziger altijd het tarief dat door de regionale overheid is vastgesteld, zowel met de OV Chipkaart als met papier.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door reisthijs »

testtest schreef:De fout ligt dus bij Ns.
Wat kan NS er aan doen dat andere vervoerders andere tarieven gebruiken?
NS verkoopt gewoon kaartjes volgens een landelijk tariefsysteem. En ik vind ook dat er gewoon altijd kaartjes volgens een nationaal tariefsysteem verkocht moeten blijven worden, naast eventuele andere tarieven in de regio. Als je overstapt tussen verschillende vervoerders is één tarief wel zo handig en vaak ook het voordeligst.

Bij de Valleilijn gaat het dus om een 'fout' van maar liefst 0,1 euro. Waar maak je je dan eigenlijk druk om?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door Busfoto.nl »

Nou, het is niet tien, maar veertig cent. Dat is meer dan zes procent meer. Voor een frequente reiziger die om welke gerechtvaardigde reden geen gebruik maakt van de chipkaart, is dat 160 euro op jaarbasis.

Ik.vind 6 procent verschil wel iets om je druk om te maken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door reisthijs »

Hoeveel mensen kopen er nou 5x/week een retourtje tegen vol tarief? Als je zo frequente reist neem je een abonnement. Al was het maar een kortingskaart. Met korting is het reizen op saldo van Amersfoort naar Ede nog maar 17 ct goedkoper dan met een NS-kaartje.

(Het is een paar jaar lang bij NS zo geweest dat reizen op saldo iets goedkoper was dan met een papieren kaartje, daar hoorde ik nooit iemand over klagen...)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door Anne »

Bij doorkomst in Amersfoort zag ik vandaag nog de Plan V gereed staan voor vertrek.
Kan dus nog niet worden gemist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door Daniel »

De GTW rijdt desondanks ook al geregeld, kennelijk gebruiken ze zolang het nog kan de Plan V ook nog. Dat ding is immers in eigendom van Connexxion, dus kost geen huur ofzo.
Er zijn zelfs al dagen geweest dat de Plan V en GTW beide reden en er een Protos aan de kant stond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door Aking »

Daniel schreef:En dat heeft er weer mee te maken dat het NS-tarief gewoon via de Valleilijn loopt, in tegenstelling tot op andere regionale lijnen. Zo mag je bijvoorbeeld voor Amersfoort - Arnhem zowel via de Valleilijn als via Utrecht voor dezelfde prijs.
Geeft op zich wel een gekke situatie trouwens: sta je in Utrecht en wil je naar Arnhem dan ben je goedkoper uit met een kaartje vanaf Amersfoort. Moet je alleen wel zorgen dat je op het kwartier reist dat de Valleilijn niet rijdt, want alleen dan krijg je de route via Utrecht uit de planner.
Je mag je reis toch nog steeds onderbreken? Dan maakt dat kwartier ook niets uit, je hebt je reis gewoon onderbroken in Utrecht :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door Daniel »

Onder voorwaarden toch? Hoewel dit natuurlijk niet de reis met de minste overstappen is, is er in beide gevallen eentje, dus dat zou onderbreken weer toelaten. Het zal vast niet veel uitmaken want of je nou in Utrecht of Ede-Wageningen overstapt je staat even lang te wachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door reisthijs »

Je mag je reis altijd onderbreken als je de kortste of snelste reisroute volgt. Ongeacht het aantal overstappen.

Alleen als je een route volgt met minder overstappen dan de kortste of snelste route is er een beperkende voorwaarde dat je de reis niet mag onderbreken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Bericht door Daniel »

Zinloze topickick en reacties daarop verwijderd
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten