Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 05 Mei 2013, 12:17

Wat is dat voor hoekje links op de derde foto (link)?
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor Suus » Zo 05 Mei 2013, 12:20

Dat is de balie voor de conducteur. De gehele trein is op de kleuren van interieur en exterieur na een één-op-één-kopie van de driedelige GTW's van Arriva voor Zwolle - Emmen en daar zit ook zo'n balie in :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11122
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor Meltrain » Zo 05 Mei 2013, 13:31

Ik vind die stoelen van de Valleilijn overigens wel de mooiste van Nederland. Dat bruin met blauwe strepen vind ik een zeer geslaagde combinatie (maar waarschijnlijk wel kwetsbaar voor viezigheid).
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor Cookie » Zo 05 Mei 2013, 13:40

Apart dat er een balie voor de conducteur inzit, aangezien er niet standaard een conducteur op de Valleilijn meerijdt (in tegenstelling tot Emmen-Zwolle). Heb ook niets over plannen hiervoor gelezen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor Geert » Zo 05 Mei 2013, 13:44

Waarschijnlijk was dat gemakkelijker om mee te liften op de bestelling voor de andere lijn. Overigens wel groot die balie, hoeveel zitplaatsen kost dat? En kan de conducteur niet gewoon door de trein lopen?

Gebruikersavatar
koekje
Berichten: 428
Lid geworden op: Za 28 Mei 2011, 22:33

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor koekje » Zo 05 Mei 2013, 17:24

Geert schreef:Waarschijnlijk was dat gemakkelijker om mee te liften op de bestelling voor de andere lijn. Overigens wel groot die balie, hoeveel zitplaatsen kost dat? En kan de conducteur niet gewoon door de trein lopen?


Niet gemakkelijker, wel goedkoper ;-)

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor Stéphane » Zo 05 Mei 2013, 18:10

Connexion experimenteerd grag met de verkoop van allerlei producten op de trein, deze balie is daar prima voor.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor Busfoto.nl » Ma 27 Mei 2013, 13:48

Stel, ik wil bij de kaartautomaat een ticket Amersfoort - Ede-Wageningen kopen.

Dat kost mij 6,20.

Als ik een "via"-station, liggend aan de Valleilijn, invoer op de kaartautomaat, krijg ik hele andere prijzen:

- via Hoevelaken: 7,40
- via Barneveld Noord, -Centrum, Lunteren 7,10
- via Ede-Centrun: 8,30.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor JWM » Ma 27 Mei 2013, 13:51

Komt omdat de prijs dan in tweeën wordt geknipt, zodat je dezelfde prijzen krijgt als bij in- en uitchecken op dat via station.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor Daniel » Ma 27 Mei 2013, 14:43

En dat heeft er weer mee te maken dat het NS-tarief gewoon via de Valleilijn loopt, in tegenstelling tot op andere regionale lijnen. Zo mag je bijvoorbeeld voor Amersfoort - Arnhem zowel via de Valleilijn als via Utrecht voor dezelfde prijs.
Geeft op zich wel een gekke situatie trouwens: sta je in Utrecht en wil je naar Arnhem dan ben je goedkoper uit met een kaartje vanaf Amersfoort. Moet je alleen wel zorgen dat je op het kwartier reist dat de Valleilijn niet rijdt, want alleen dan krijg je de route via Utrecht uit de planner.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor reisthijs » Ma 27 Mei 2013, 14:53

JWM schreef:Komt omdat de prijs dan in tweeën wordt geknipt, zodat je dezelfde prijzen krijgt als bij in- en uitchecken op dat via station.
...maar alleen als er meer dan 35 minuten zit tussen uit- en inchecken. Anders krijg je 86 cent korting en zou je in dit voorbeeld op 6,24 uit moeten komen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor webguy » Ma 27 Mei 2013, 19:02

In het geval je dus binnen 35 minuten verder reist voordeliger om de OVC te pakken.
Wat overigens wel verwarrend is is dat op de Valleilijn een bijna-hetzelfde-als-NS tarief geldt. Door een hoog instaptarief, het juist km tarief en een afronding komt het met max 10 cent afwijking correct uit op het NS tarief.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor Busfoto.nl » Wo 29 Mei 2013, 20:00

De fout ligt dus bij Ns. Connexxion meldt mij:

De provincie heeft als opdrachtgever een km tarief vastgesteld; dat is bepalend voor het tarief wat een reiziger kwijt is als hij/zij met de OV Chipkaart betaalt.

 

Dat km tarief is per concessie verschillend. NS was voor hun kaartautomaten niet in staat al die verschillende km tarieven in hun systemen te verwerken en rekent voor de papieren kaartjes met het eigen km tarief, dat kan (op korte afstanden, zoals op de Valleilijn en op Arnhem - Doetinchem) tot kleine verschillen leiden, vaak niet groter dan € 0,10.

 

Vanaf medio 2013 is NS wel in staat om per concessie een eigen km tarief in de systemen te zetten en betaalt de reiziger altijd het tarief dat door de regionale overheid is vastgesteld, zowel met de OV Chipkaart als met papier.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor reisthijs » Wo 29 Mei 2013, 20:45

testtest schreef:De fout ligt dus bij Ns.
Wat kan NS er aan doen dat andere vervoerders andere tarieven gebruiken?
NS verkoopt gewoon kaartjes volgens een landelijk tariefsysteem. En ik vind ook dat er gewoon altijd kaartjes volgens een nationaal tariefsysteem verkocht moeten blijven worden, naast eventuele andere tarieven in de regio. Als je overstapt tussen verschillende vervoerders is één tarief wel zo handig en vaak ook het voordeligst.

Bij de Valleilijn gaat het dus om een 'fout' van maar liefst 0,1 euro. Waar maak je je dan eigenlijk druk om?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor Busfoto.nl » Wo 29 Mei 2013, 21:41

Nou, het is niet tien, maar veertig cent. Dat is meer dan zes procent meer. Voor een frequente reiziger die om welke gerechtvaardigde reden geen gebruik maakt van de chipkaart, is dat 160 euro op jaarbasis.

Ik.vind 6 procent verschil wel iets om je druk om te maken.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor reisthijs » Wo 29 Mei 2013, 23:12

Hoeveel mensen kopen er nou 5x/week een retourtje tegen vol tarief? Als je zo frequente reist neem je een abonnement. Al was het maar een kortingskaart. Met korting is het reizen op saldo van Amersfoort naar Ede nog maar 17 ct goedkoper dan met een NS-kaartje.

(Het is een paar jaar lang bij NS zo geweest dat reizen op saldo iets goedkoper was dan met een papieren kaartje, daar hoorde ik nooit iemand over klagen...)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor avl » Di 11 Jun 2013, 21:18

Bij doorkomst in Amersfoort zag ik vandaag nog de Plan V gereed staan voor vertrek.
Kan dus nog niet worden gemist.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor Daniel » Di 11 Jun 2013, 21:21

De GTW rijdt desondanks ook al geregeld, kennelijk gebruiken ze zolang het nog kan de Plan V ook nog. Dat ding is immers in eigendom van Connexxion, dus kost geen huur ofzo.
Er zijn zelfs al dagen geweest dat de Plan V en GTW beide reden en er een Protos aan de kant stond.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3257
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor Aking » Di 11 Jun 2013, 21:28

Daniel schreef:En dat heeft er weer mee te maken dat het NS-tarief gewoon via de Valleilijn loopt, in tegenstelling tot op andere regionale lijnen. Zo mag je bijvoorbeeld voor Amersfoort - Arnhem zowel via de Valleilijn als via Utrecht voor dezelfde prijs.
Geeft op zich wel een gekke situatie trouwens: sta je in Utrecht en wil je naar Arnhem dan ben je goedkoper uit met een kaartje vanaf Amersfoort. Moet je alleen wel zorgen dat je op het kwartier reist dat de Valleilijn niet rijdt, want alleen dan krijg je de route via Utrecht uit de planner.


Je mag je reis toch nog steeds onderbreken? Dan maakt dat kwartier ook niets uit, je hebt je reis gewoon onderbroken in Utrecht :wink:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor Daniel » Di 11 Jun 2013, 21:44

Onder voorwaarden toch? Hoewel dit natuurlijk niet de reis met de minste overstappen is, is er in beide gevallen eentje, dus dat zou onderbreken weer toelaten. Het zal vast niet veel uitmaken want of je nou in Utrecht of Ede-Wageningen overstapt je staat even lang te wachten.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor reisthijs » Di 11 Jun 2013, 23:30

Je mag je reis altijd onderbreken als je de kortste of snelste reisroute volgt. Ongeacht het aantal overstappen.

Alleen als je een route volgt met minder overstappen dan de kortste of snelste route is er een beperkende voorwaarde dat je de reis niet mag onderbreken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Berichtdoor Daniel » Vr 25 Okt 2013, 19:39

Zinloze topickick en reacties daarop verwijderd
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten