Pagina 1 van 3

Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: ma 23 jul 2012, 16:59
door Cookie
Nieuwe GTW voor de Valleilijn
Geplaatst op: maandag 23 juli 2012 11:22
Laatst bijgewerkt: maandag 23 juli 2012 16:59


BARNEVELD - Vervoerder Connexxion rijdt op de Valleilijn, de spoorverbinding Amersfoort -Barneveld-Ede/Wageningen, vanaf maart met een nieuwe trein. Een zogeheten GTW-trein van de Zwitserse bouwer Stadler moet een oude gele NS-trein vervangen.

Dat meldt manager Coen Storm van Connexxion desgevraagd. De nieuwe trein verschilt qua vorm van de vijf Protos-treinen die nu al enkele jaren op de Valleilijn rijden. ,,Al zullen we deze nieuwe trein wel dezelfde kleuren geven als de bekende blauwe treinen. Hij blijft echter een vreemde eend in de bijt.”
Lees verder | Dossier Connexxion | Meer nieuws over Connexxion

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: ma 23 jul 2012, 17:14
door Jef400
Het gaat weer erg goed met de afwisseling op t Nederlandse spoor. Als de privatisering doorgaat rijden er hier uiteindelijk alleen maar GTW's rond :X

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: ma 23 jul 2012, 17:55
door Freek
Is een extra trein geweest uit de order voor de Brengtreinen voor de Achterhoek.

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: ma 23 jul 2012, 19:35
door Geert
JeffreyMeijer schreef:Het gaat weer erg goed met de afwisseling op t Nederlandse spoor. Als de privatisering doorgaat rijden er hier uiteindelijk alleen maar GTW's rond :X

Denk je echt dat een eventuele nieuwe vervoerder alle recent bestelde SLT's en VIRMen gaat vervangen door GTW?

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: ma 23 jul 2012, 20:06
door Jef400
Dat niet. maar alle Sgmm's en Loc+Rijtuigen wel

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: ma 23 jul 2012, 23:07
door reisthijs
Dat ook niet. GTW'tjes zijn prima voor de meeste regionale lijnen maar voor drukkere lijnen gewoon te klein. En zeker niet geschikt als vervanger van IC-rijtuigen.

JeffreyMeijer schreef:Het gaat weer erg goed met de afwisseling op t Nederlandse spoor.
Zeker weten, een GTW in Valleilijn-blauw hebben we nog niet *O*

Freek schreef:Is een extra trein geweest uit de order voor de Brengtreinen voor de Achterhoek.
Klinkt niet erg logisch de Breng-GTW's zijn diesels maar dit is een elektrische. Heeft connexxion niet gewoon meegelift met de bestelling van Arriva voor Zwolle-Emmen?

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: di 24 jul 2012, 09:02
door webguy
Volgens mij is het allemaal modulair en intereseert het Stadler weinig of het electrisch of diesel is. Als je je productie goed inricht kan je dat soort flexibiliteit makkelijk bieden (en dat houdt meestal je eigen kosten laag als producent, als je het goed doet)

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: di 24 jul 2012, 20:10
door timtrein
De bestelling voor Zwolle-Emmen, de Gelderse lijnen en de BRENG-concessie zijn één bestelling bij Stadler. Daar is deze inderdaad min of meer achteraan geplakt, al heeft het kennelijk geen haast als 'ie pas in maart komt.

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: do 26 jul 2012, 14:02
door deadlock
JeffreyMeijer schreef:Dat niet. maar alle Sgmm's en Loc+Rijtuigen wel

SGMm zit nog lang niet aan de revisietermijn...

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: do 26 jul 2012, 14:58
door TLP
Vind jij het verstandig om treinen die oud zijn, niet meer aan de hedendaagse richtlijnen voldoen, op hun 40e jaar nog een revisiebeurt te geven? Tegen die tijd moeten ze gewoon weg...

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: do 26 jul 2012, 15:28
door Geert
SGM is nog geen 10 jaar geleden gereviseerd, dat kan nog wel 10 jaar mee hoor.

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 20:53
door flipje
Weet iemand wanneer de GTW gaat dienst doen op de Valleilijn?

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 21:18
door deadlock
TLP schreef:Vind jij het verstandig om treinen die oud zijn, niet meer aan de hedendaagse richtlijnen voldoen, op hun 40e jaar nog een revisiebeurt te geven? Tegen die tijd moeten ze gewoon weg...

Dat hangt er vanaf. Je vervangt spoorwegmaterieel als het onderhoud op een gegeven moment ontzettend duur wordt. Dat komt over het algemeen voor onder twee voorwaarden; kleine series en hoge leeftijd. Ze hebben in Randers hun werk ontzettend goed gedaan en ik denk inderdaad net als Geert dat er totaal nog geen noodzaak is om ze aan de kant te zetten.

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 21:50
door Klaasje
SGM is het meest glijgevoelige materieel dat NS heeft. Het is het minst wintervaste materieel dat NS heeft. Maar ondertussen functioneert het de rest van de tijd goed, en voldoet het prima op het grootste deel van het net. Dat NS onderzoek doet naar slimme zandstrooiers om het glijden stevig te verminderen is toch een teken dat men er nog even mee rond wil rijden want je gaat niet investeren in materieel dat je binnen een paar jaar aan de kant gaat zetten.

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 21:58
door Suus
SGM-II zal het hoogstens uithouden tot 2024, in 2025 moeten alle treinen een toilet hebben en SGM-II heeft dat niet (nooit gehad ook, toilet zit bij SGM-III in de middenbak) :)

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 22:09
door deadlock
Bee schreef:SGM-II zal het hoogstens uithouden tot 2024, in 2025 moeten alle treinen een toilet hebben en SGM-II heeft dat niet (nooit gehad ook, toilet zit bij SGM-III in de middenbak) :)

Geert zei geloof ik ook dat het nog wel tien jaar mee kan of vind je een afwijking van 10% te groot ofzo?

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 22:12
door Klaasje
Over tien jaar is dat spul ook wel af denk ik.

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: di 05 mar 2013, 07:09
door webguy
De aanbesteding voor een nieuwe sprinter loopt al he...

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: di 05 mar 2013, 07:18
door deadlock
webguy schreef:De aanbesteding voor een nieuwe sprinter loopt al he...

Hoeeveel bakken Plan V is er nog in actieve dienst?

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: di 05 mar 2013, 17:51
door Klaasje
Met een bakje of 70 heb je het echt wel gehad..

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: do 07 mar 2013, 20:29
door mijack1985
Kwam via Somda op deze link met foto van de GTW terecht.

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: do 07 mar 2013, 20:31
door Michael
Als ik op de link klik kom ik op een pagina uit dat ik de foto niet kan bekijken ivm copyright of iets dergelijks.

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: do 07 mar 2013, 20:34
door mijack1985
Michael schreef:Als ik op de link klik kom ik op een pagina uit dat ik de foto niet kan bekijken ivm copyright of iets dergelijks.


Serieus, ok ik kwam er gewoon op. Nou dan maar ff zo doen. Is NIET mijn foto, maar van iemand anders.

Afbeelding

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: do 07 mar 2013, 20:35
door Daniel
Als je de link kopieert en plakt in je browser werkt het wel.

Re: Nieuwe GTW voor de Valleilijn

Geplaatst: do 07 mar 2013, 21:46
door Freek
Betere foto's zijn vanaf zaterdag te maken in Amersfoort. De trein is vandaag vanuit Polen op transport gegaan richting Amersfoort. Vanwege de lage prioriteit, want het is een extra ingelegde trein, moet deze bij elke molshoop aan de kant en duurt het transport dus even.