Dagelijks stappen 17.500 reizigers in of uit (Deventer)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Dagelijks stappen 17.500 reizigers in of uit (Deventer)

Bericht door Wubbo »

Dagelijks stappen 17.500 reizigers in of uit
zaterdag 21 juni 2008 | 04:18

Iedere dag stappen er op het NS-station in Deventer zo'n 17.500 duizend reizigers in of uit de trein. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van de Nederlandse Spoorwegen. Volgens de NS behoort de reizigersstroom in Deventer tot de snelst groeiende van het land. Voor de komende jaren wordt rekening gehouden met toename van drie tot vier procent.

De komst van het derde perron maakt dat er een extra groei verwacht mag worden. Door het vergroten van de capaciteit kunnen er meer treinen tegelijk terecht in Deventer. Zo wordt het mogelijk om ieder kwartier, of zelfs iedere tien minuten, een trein te laten rijden vanaf Deventer naar Amsterdam. De spoorwegen gaven al eerder aan dat zij graag een kwartiersregeling tussen Twente via Deventer naar de Randstad willen instellen. Een NS-woordvoerder kan nog niet zeggen of dit op korte termijn daadwerkelijk gebeurt. Zeker is wel dat de NS volgend jaar zomer een proef doet met een nachttrein van en naar Amsterdam-Schiphol.

Bron: De Stentor
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Dagelijks stappen 17.500 reizigers in of uit (Deventer)

Bericht door dvdhoven »

Trein is antwoord op de dichtslibbende wegen

door Nicolai Lensen. zaterdag 21 juni 2008 | 04:08 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 21 juni 2008 | 08:19

DEVENTER - Bij zijn aantreden bevatte het dossier 'spoor' slechts enkele A4'tjes.

Inmiddels is de stapel duimendik. Reizen met de trein is weer 'in' en knooppunt Deventer wordt steeds belangrijker. Wethouder Gerrit Berkelder: "De wegen staan vol, ook in Deventer. De trein is een belangrijk alternatief."

De wethouder van verkeer, maar ook van milieu, heeft een duidelijk doel voor ogen. Hij wil het autoverkeer in zijn stad terugdringen met minimaal vijf, liever nog met tien procent. De alternatieven voor de dichtslibbende wegen zijn de fiets, bus en zeker ook de trein.

Vooral voor het verbeteren van de treinverbindingen was de afgelopen jaren de nodige aandacht. Het aantal reizigers per spoor neemt een enorme vlucht. Deventer speelt daarin een belangrijke rol. De stad vormt een voornaam knooppunt omdat het ligt aan zowel een noord-zuid-lijn (Zwolle-Nijmegen), als een oost-westlijn (Enschede-Amsterdam).

Om de mogelijkheden op het overvolle Deventer station te vergroten kwam er een derde perron bij. Daardoor kunnen er meer treinen tegelijk worden ontvangen en wordt de reistijd (vanuit Amsterdam naar Deventer) in de spits flink bekort. Afgelopen week arriveerden de eerste treinen aan het nieuwe perron. "Een belangrijke voorziening voor Deventer. Het wordt mogelijk om ieder kwartier met treinen naar het westen te rijden. Het is dan zoals bij de trams in Amsterdam. Je gaat naar het station in de wetenschap dat er altijd snel een trein vertrekt. Dan wordt de trein echt een concurrent voor de auto", denkt Berkelder.

Maar de wethouder ziet met name ook in de regio legio kansen voor de trein. Vorig jaar kwamen er nieuwe stations bij in Twello, Empe/Voorst en twee in Apeldoorn. Wat betreft Berkelder een 'goed begin', maar nu is ook Deventer aan de beurt om extra haltes te krijgen.

De komst van het gewenste station Epse/Deventer-Oost lijkt niet ver weg, de eerste schetsen zijn klaar. En Prorail begint direct na de zomer met een onderzoek naar de haalbaarheid van een station in Bathmen. Berkelder: "Een station krijg je niet zomaar. Er moeten minimaal duizend in- en uitstappers zijn per etmaal. Prorail gaat onderzoeken of dit realistisch is in Bathmen. Mocht het antwoord 'nee' zijn, dan betekent het niet dat er geen station komt. De regio moet dan afwegen of ze zelf in de halte wil investeren."

En dan is er nog de wens van een station aan de noordzijde van Deventer. Een locatie is er nog niet, maar met Diepenveen, Borgele, de Platvoet en straks ook nieuwbouwwijk Steenbrugge in de directe nabijheid, ziet Berkelder voldoende 'potentieel' voor een dergelijke voorstadhalte. En tenslotte wacht waarschijnlijk ook het station in Colmschate een opknapbeurt. De gemeente wil een tunnel in de Oostriklaan aanleggen en mogelijk wordt daarom het station iets verplaatst. Dit is in onderzoek.

Met de komst van extra stations in Bathmen en het oosten en noorden van de stad wordt het volgens Berkelder ook mogelijk om aan een soort van 'tramdienst' binnen Deventer te gaan denken. "Niet met de auto, maar met de trein of tram snel naar het centrum, of de andere kant van de stad", droomt de bestuurder hardop. En wat betreft hem houdt het dromen beslist niet op bij de gemeentelijke grenzen. Snelle (lightrail)verbindingen met meerdere haltes binnen de Stedendriehoek, maar ook naar Zwolle en Twente zijn voor hem meer dan toekomstmuziek.

De toenemende drukte op het spoor heeft ook een keerzijde. Extra treinen betekenen meer overlast voor omwonenden. Dat realiseert de wethouder zich. Toch vindt hij dat het personenvervoer over het spoor alle ruimte moet krijgen. Aan goederenvervoer moeten daarentegen duidelijke grenzen worden gesteld. "Goederen moeten zoveel mogelijk om stad heen worden geleid", is Berkelder duidelijk. "Daar moeten we ons hard voor maken."

Bron: De Stentor
Dick van den Hoven
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten