Onderzoek naar varianten Kamperlijntje
Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje
Jongens en meisjes(?) We hebben het hier over KAMPEN. Pffrrrt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05
Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje
Er zijn wel meer plaatsen waar het station niet middenin de stad ligt. De treinen gaan via de Hanzelijn veel sneller rijden, dat compenseert een stukje fietsen naar Kampen-Zuid wel. Overigens kan een hoogwaardige bus prima samen met de Hanzelijn. Kijk maar naar Purmerend: een goede busverbinding voor Amsterdam-Centrum, en per trein naar elders.
Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje
Lijkt me logisch. De Hanzelijn komt gewoon "toevallig" langs Kampen. Ik zie het station Kampen Zuid eigenlijk alleen maar als extra: het huidige station ligt ook niet bepaald midden in de stad en nu komen er meerdere mogelijkheden (trein danwel bus) om zowel naar de Randstad als Zwolle te reizen. Prima lijkt me :pos: .visgraat schreef:Als de Zuiderzeelijn gekomen was, dan was de hele discussie over of de Kamperlijn als spoorverbinding zou moeten blijven bestaan er waarschijnlijk helemaal niet geweest.
Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje
Als je de Hanzelijn in het centrum van Kampen had laten stoppen dan had je een groot deel van de stad moeten slopen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje
Hanzelijn door centrum van Kampen is inderdaad niet een optie. En de Hanzelijn biedt voor velen allemaal mooie verbindingen. Maar ik vind dat de Hanzelijn op deze manier ook wel nadelige neveneffecten heeft, die je niet moet wegstoppen.
Ter vergelijking:
Ermelo en Putten hebben ongeveer even veel inwoners. Alleen in Ermelo ligt het station centraal en in Putten niet. De verhouding in reizigersaantallen (2006) was ongeveer 2.800 om 1.500, dus bijna een factor 2. Het is misschien een rare vergelijking, maar ik denk toch dat het verschil toch voornamelijk verklaarbaar is door de ligging van het station.
Ter vergelijking:
Ermelo en Putten hebben ongeveer even veel inwoners. Alleen in Ermelo ligt het station centraal en in Putten niet. De verhouding in reizigersaantallen (2006) was ongeveer 2.800 om 1.500, dus bijna een factor 2. Het is misschien een rare vergelijking, maar ik denk toch dat het verschil toch voornamelijk verklaarbaar is door de ligging van het station.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje
Is het al bekend wat de rijtijd tussen Zwolle en Kampen Zuid is?
Wat iig belangrijk is dat de bussen richting "het achterland" (Urk, Emmeloord, etc) aansluiten op de trein. De bussen wachten nu bijvoorbeeld een paar minuten als de trein er nog niet is...
Wat iig belangrijk is dat de bussen richting "het achterland" (Urk, Emmeloord, etc) aansluiten op de trein. De bussen wachten nu bijvoorbeeld een paar minuten als de trein er nog niet is...
Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje
Kampen Zuid - Zwolle gaat volgens Prorail 11 minuten worden.
Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje
Voor de meeste Kampenaren zal het ongemak nog wel te overzien zijn. Al is Station Kampen wel makkelijker te bereiken met de fiets als Station Kampen-Zuid. Voor Ijsselmuidenaren is het echter wel een pokke eind fietsen en zullen dan ook eerder geneigd zijn om de bus te pakken in het centrum als die mogelijkheid blijft bestaan. Dan zit je nog met de toeristen, waarvan Kampen er veel kent, voor wie een station in het oude centrum natuurlijk veel aantrekkelijker is dan een station aan de andere kant van de stad. Het zijn ook vooral eendagstoeristen, voor de mensen die zich afvragen waar alle hotels dan staan.
Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje
Misschien zouden ze als vijfde variant nog kunnen toevoegen: de spoorlijn enkelsporig doortrekken naar Emmeloord, en dan een dieseltrein halfuursdienst Zwolle - Kampen - Emmeloord rijden.
Hoewel Emmeloord - Zwolle qua reizigersaantallen geen goudmijn zal zijn, kun je hiermee wellicht toch nog heel wat extra reizigers uit de NOP en uit de omgeving van Lemmer trekken, en kun je fors besparen op buslijnen. Wat reistijd betreft denk ik dat de trein op Emmeloord-Zwolle sneller is dan de auto, en in ieder geval veel sneller dan bus 141.
Hoewel Emmeloord - Zwolle qua reizigersaantallen geen goudmijn zal zijn, kun je hiermee wellicht toch nog heel wat extra reizigers uit de NOP en uit de omgeving van Lemmer trekken, en kun je fors besparen op buslijnen. Wat reistijd betreft denk ik dat de trein op Emmeloord-Zwolle sneller is dan de auto, en in ieder geval veel sneller dan bus 141.
Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje
Letterlijk doortrekken lijkt me lastig, gezien de locatie van het station en de bebouwing eromheen. Dan zou de het spoor waarschijnlijk tussen Zwolle en Kampen een aftakking moeten krijgen zodat de trein achter IJsselmuiden langs kan rijden. Ik weet niet of Emmeloord voldoende reizigers levert voor zo'n operatie.
Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje
Een spoorlijn naar Emmeloord is uitgesloten, vooral nu de nieuwe Ramspolbrug bijna af is en de kans op een spoorlijn dus definitief verkeken is. Meende dat er ook onderzoek gedaan is naar het doortrekken van de Kamperlijn?
Een busbaan met een duidelijk concept heeft de meeste kans, omdat het behalve voordelen voor Kampen ook voordelen voor Zwolse stadsbussen/overige streekbussen kan hebben.
Een busbaan met een duidelijk concept heeft de meeste kans, omdat het behalve voordelen voor Kampen ook voordelen voor Zwolse stadsbussen/overige streekbussen kan hebben.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 41 gasten