Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor Cookie » Do 04 Okt 2012, 22:21

Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Geplaatst op: donderdag 4 oktober 2012 07:39
Laatst bijgewerkt: donderdag 4 oktober 2012 22:21


ARNHEM - Tussen Dusseldorf en Arnhem gaat vanaf 2017 een stoptrein rijden, die ook stopt in Zevenaar. Het rijk en de provincie Gelderland tellen eenmalig 12 miljoen euro neer om dat voor ruim tien jaar mogelijk te maken. De Duitse regionale trein, die nu stopt in Emmerich, zal doorrijden naar Nederland.
Lees verder

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor Gekko123 » Do 04 Okt 2012, 22:24

Eindelijk. Zou ook eens tijd worden. Die proef van een paar jaar terug was toch al gedoemd om te mislukken. Nu kunnen we echt gaan kijken of er genoeg vraag naar is. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de kaartjes eenvoudig aangeschaft kunnen worden. Verder zou het ook wel handig zijn als de DB (of de dan rijdende vervoerder) de chipkaart accepteert als vervoersmiddel tussen Zevenaar en Arnhem.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor Suus » Do 04 Okt 2012, 22:27

*O* Het kan dus wel, regionaal grensoverschrijdend vervoer aanbieden :Y
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor reisthijs » Vr 05 Okt 2012, 09:51

Mooi inderdaad dat hier tijdig een goed besluit is genomen :pos:

Ik blijft dit toch erg jammer vinden:
Dat geld is nodig (...) om de Duitse treinen te laten rijden op drie spanningsssystemen: die in Duitsland, in Nederland en op de Betuweroute

Blijkbaar wordt dus het plan doorgezet om Zevenaar-Emmerich om te bouwen naar 25kV. Jammer want als dat niet zo was had je aan treinstellen voor twee spanningen (in plaats van drie) genoeg gehad.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor Dennenboom » Vr 05 Okt 2012, 09:57

Maar dan hebben we er wel een treinvariant bij die technisch gezien ook op de HSL kan rijden....

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor Ardan » Vr 05 Okt 2012, 13:11

Wat gaat er dan rijden denk ik dan, Dosto?
Maar goed, over regionaal vervoer, kijk naar Enschede-Gronau, een denderend succes. Maar nou hebben die twee steden ook wat meer met elkaar en was er sowieso al busvervoer. Dat is op Arnhem-Emmerich maar afwachten.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor Freek » Vr 05 Okt 2012, 13:18

Overigens is het bericht iets te voorbarig, PS van Gelderland moet het geld nog wel toezeggen. Niet dat daar grote problemen bij verwacht moeten worden

Gekko123 schreef:Eindelijk. Zou ook eens tijd worden. Die proef van een paar jaar terug was toch al gedoemd om te mislukken. Nu kunnen we echt gaan kijken of er genoeg vraag naar is.


Nee zeg gaan niet kijken of er echt nog genoeg vraag is. Spul gaat zeker rijden voor de concessieduur. Dus niet halverwege de looptijd stoppen (zou ook zonde zijn van het geld, immers nieuwe materieel aanschaffen en nieuw station openen en dan stoppen)

Gekko123 schreef:Voorwaarde is natuurlijk wel dat de kaartjes eenvoudig aangeschaft kunnen worden. Verder zou het ook wel handig zijn als de DB (of de dan rijdende vervoerder) de chipkaart accepteert als vervoersmiddel tussen Zevenaar en Arnhem.

Daar wordt aangewerkt. Zeker is dat op het traject Zevenaar-Arnhem vv de OVchipkaart gewoon geldig is en dat er bij de paaltjes van Arriva/Hermes moet worden uitgecheckt. Hierdoor wordt voorkomen dat deze nieuwe verbinding de concessie Achterhoek/Stadsregio beïnvloed.

reisthijs schreef:Ik blijft dit toch erg jammer vinden

Jammer is het wel, wel geldt dat de Duitsers ook mee betalen aan dit 'nederlandse' probleem.

@Ardan, materieel is nog niet bekend. Verbinding wordt nu aanbesteed waarbij de vervoerders moeten komen met materieel dat de grens over kan. Dat Arnhem en Emmerich minder met elkaar hebben dan Enschede en Gronau lijkt me geen probleem. Waarde van de verbinding zit denk ik ook in het feit dat deze door rijdt naar Dusseldorf

Verder kan ik nog melden dat er een nieuw station wordt geopend in Elten, de frequentie op 1x per uur komt te liggen. Exacte begin en eindtijd wordt nog besproken. De Duitsers wilden al om 5 uur uit Arnhem vertrekken, dat leek de Nederlandse zijde iets te vroeg.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor webguy » Vr 05 Okt 2012, 13:20

Nou is Elten niet heel groot, maar misschien met al die Nederlanders die daar wonen... Er is zelfs nog een losweg in Elten :)
Reisinformatie/nerd

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor Karl » Vr 05 Okt 2012, 13:28

reisthijs schreef:Blijkbaar wordt dus het plan doorgezet om Zevenaar-Emmerich om te bouwen naar 25kV. Jammer want als dat niet zo was had je aan treinstellen voor twee spanningen (in plaats van drie) genoeg gehad.

Wat is hier eigenlijk het nut van? Is dit voordeliger? Snapt KeyRail/ProRail het anders niet meer? Is 15kV in Nederland bij wet verboden?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor Freek » Vr 05 Okt 2012, 13:50

Het wordt aantrekkelijker om de Betuweroute te gebruiken omdat die treinen dan maar 1 schakelpunt krijgen.

Reiziger Delft
Berichten: 1013
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor Reiziger Delft » Vr 05 Okt 2012, 14:06

Dat is het toch ook als je de Duitse spanning doortrekt tot Zevenaar? Dan hebben zowel de treinen Duitsland <--> Betuweroute als Duitsland <--> Arnhem maar 2 spanningen nodig.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor Geert » Vr 05 Okt 2012, 14:55

Precies, dat kan in Venlo toch ook op het traject tussen de grens en Venlo Hbf...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor Suus » Vr 05 Okt 2012, 15:36

Het is gewoon het verschuiven van het probleem naar de treinen die van het reguliere net komen en naar Duitsland willen, zoals de ICE en dus de toekomstige regionale treinen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor Ardan » Vr 05 Okt 2012, 20:13

Ik snap het probleem niet zo.. tegenwoordig zie je bijna alleen maar BR189 voor goederen en zo. Net als de ICE kunnen die toch tijdens het rijden omschakelen? Die kun je ook voor een trek-duw-personentrein zetten. De CNL zal wel met wat anders moeten gaan rijden, óf in Arnhem al gaan lokwisselen ipv Emmerich.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor Suus » Vr 05 Okt 2012, 20:20

Een spanningswisseling is een bedrijfskritisch moment: De trein moet omgebouwd worden waarbij relatief veel fout kan gaan. Op het moment dat je twee keer van spanning moet wisselen heb je dus twee keer die kritische momenten. Het probleem nu wordt dus verschoven, tenzij je serieus van plan bent om het Nederlands net op korte termijn naar 25 kV om te bouwen, maar die plannen zijn er niet.

Zie op deze video vanaf 0:50 wat er allemaal moet gebeuren op het moment dat een ICE van spanning wisselt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Crvq8AMN1Bc[/youtube]
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor Karl » Vr 05 Okt 2012, 20:44

Ardan schreef:Ik snap het probleem niet zo.. tegenwoordig zie je bijna alleen maar BR189 voor goederen en zo. Net als de ICE kunnen die toch tijdens het rijden omschakelen? Die kun je ook voor een trek-duw-personentrein zetten. De CNL zal wel met wat anders moeten gaan rijden, óf in Arnhem al gaan lokwisselen ipv Emmerich.


Nu Betuweroute: 25 kV - 1,8kV - 15 kV = twee keer wisselen;
Nu Conventioneel: 1,8 kV - 15 kV = een keer wisselen;

Straks Betuweroute: 25 kV - 15 kV een keer wisselen
Straks Conventioneel: 1,8kV - 25 kV - 15 kV = twee keer wisselen

Wat los je dan op als je ook 15 kV kan doortrekken tot 25 kV? Dan hebben beide situaties maar één keer te wisselen.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor webguy » Vr 05 Okt 2012, 21:19

Leuk filmpje Bee, grappig genoeg staat er in het menu met de te kiezen voltages ook "NS 25kV". Oftewel, op de HSL. Heeft een ICE daar wel eens gereden?

Maar eh, hoe zit het dan met beveiliging? ATB werkt niet onder 25kV, dan wordt het dus ETCS. Heeft de ICE dat wel?
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor Suus » Vr 05 Okt 2012, 21:25

Alleen de 4610 heeft ECTS, die is ook wel in Nederland geweest voor tests, o.a. op de Hanzelijn, maar ik weet niet of hij nu definitief toegelaten is.

Verder hebben een aantal ICE's ECTS die werkt in België, benodigd voor lijn 3.
Rame à l'approche

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor 010jongen » Za 06 Okt 2012, 09:46

Goede Zaak :). Nu nog de treinen uit Düsseldorf in Venlo doortrekken naar Eindhoven.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor JeffreyMeijer » Za 06 Okt 2012, 21:42

En het boemeltje Eindhoven - Deurne schrappen?
Leven, en laten leven.

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor 010jongen » Zo 07 Okt 2012, 11:38

Gewoon een aparte intercity inleggen 1x per uur of 1x per 2 uur. Desnoods laat je RE13 door rijden.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor JeffreyMeijer » Zo 07 Okt 2012, 14:44

Zal je dan wel moeten doen 1x uur. En dan 1x uur boemeltje Tilburg - Deurne?
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor Suus » Zo 07 Okt 2012, 18:47

Als ik mij niet vergis krijgt de aanbesteding in Duitsland de naam Elektronetz Niederrhein en houdt het de lijnen RB33 (Wesel - Mönchengladbach) en RB35 (Düsseldorf - Arnhem) in. Er lijken op dit moment al twee private vervoerders interesse te hebben omdat ze een offerteverzoek voor meerspanningstreinstellen hebben uitgeschreven: Abellio en National Express.
Rame à l'approche

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor webguy » Zo 07 Okt 2012, 20:47

Zou wel geinig zijn als Abellio wint - dan zouden ze bijvoorbeeld betere integratie kunnen regelen met treinkaartjes of intercities (al zou de NMA daar natuurlijk vast wat van vinden...)
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden

Berichtdoor deadlock » Ma 08 Okt 2012, 09:09

Bee schreef:Een spanningswisseling is een bedrijfskritisch moment: De trein moet omgebouwd worden waarbij relatief veel fout kan gaan. Op het moment dat je twee keer van spanning moet wisselen heb je dus twee keer die kritische momenten. Het probleem nu wordt dus verschoven, tenzij je serieus van plan bent om het Nederlands net op korte termijn naar 25 kV om te bouwen, maar die plannen zijn er niet.

Zie op deze video vanaf 0:50 wat er allemaal moet gebeuren op het moment dat een ICE van spanning wisselt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Crvq8AMN1Bc[/youtube]

Eigenlijk gebeurt er vrij weinig?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten