Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Daniel » Do 18 Okt 2012, 22:17

Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn
Geplaatst op: donderdag 18 oktober 2012 22:15
Laatst bijgewerkt: donderdag 18 oktober 2012 22:17


ALMERE/MICHEL VAN DEN BERGH - Reizigersorganisatie Rover ziet de extreme drukte op de Flevolijn als een voorbode voor de nieuwe dienstregeling, die op 9 december ingaat.
Deze drukte illustreert de problemen die straks kunnen ontstaan na het ingaan van de nieuwe dienstregeling. Wij hebben al vaak gezegd dat de treinen stamp- en stampvol worden als de intercity wordt geschrapt. De NS zegt dat het wel zal meevallen, maar als ik dit zie dan vrees ik het ergste’’, aldus Van Galen.
Lees verder | Dossier Dienstregeling 2013 | Meer nieuws over Dienstregeling 2013
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Klaasje » Do 18 Okt 2012, 23:02

Ik heb er ook niet veel vertrouwen in als ik eerlijk ben. :') Overigens lijkt het erop dat NS op effectieve wijze deze week reizigers heeft weggejaagd door ook op woensdag nauwelijks grotere treinen in te zetten. Vanmorgen paste het volgens een blog opeens allemaal prima terwijl de ingezette treinen ook kort waren.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Suus » Do 18 Okt 2012, 23:11

Als je effectief gebruik wil maken van de ruimte in de SLT moet je de klapstoelen tijdens de spits op slot zetten zodat de ruimte die een reiziger op een klapstoel nodig heeft gebruikt kan worden door twee rechtstaanders. Ook moeten de vouwfietsen, rolkoffers en kinderwagens echt eens in de bagagerekken verdwijnen en van staande reizigers de rugtassen tussen de benen. Bovendien kunnen de gangpaden beter benut worden want die zijn nu slechts voor 50% gevuld en kleine kinderen moeten op schoot in plaats van hun eigen stoel. :Y

Last but not least zou de NS personeel moeten inzetten die de reizigers begeleiden succesvol de trein in te stappen, ik merk namelijk elke keer dat ze dat niet kunnen en na een blik op de stoelen maar op het balkon blijven staan :N
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Wubbo » Do 18 Okt 2012, 23:25

Welke Intercity wordt er geschrapt op de Flevolijn volgend jaar dan? Volgens mij helemaal niks, alleen de stop in Almere Buiten (maar dat is nog niet het drukste deel van de Flevolijn).

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Klaasje » Do 18 Okt 2012, 23:41

NS heeft er sinds de diensregeling 2010 al een handje van om sprinters structureel te kort te plannen. Ze lijken daar de laatste tijd echter steeds beter in te worden. Het is inmiddels "normaal" om om 13:00 's middags sprinters met staplaatsen tegen te komen. :')

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Dexter » Vr 19 Okt 2012, 00:05

Bee schreef:Last but not least zou de NS personeel moeten inzetten die de reizigers begeleiden succesvol de trein in te stappen, ik merk namelijk elke keer dat ze dat niet kunnen en na een blik op de stoelen maar op het balkon blijven staan :N

Het verbaast mij dat reizigers met enorme kinderwagens, fietsen of reusachtige koffers bij SLT vaak instappen bij de balkons waar dat niet de bedoeling is en daarmee het gangpad of de deuren blokkeren. Ondanks de grote stickers en de doorzichtigheid van SLT. Als ik dat zie, spreek ik zo'n reiziger altijd aan en wijs hem/haar vriendelijk op de grote ruimte met klapstoelen. En als iemand hardleers is, pak ik de buitenomroep erbij en tetter ik ze wel naar de juiste deur. :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Klaasje » Vr 19 Okt 2012, 00:07

Weet je dat zelfs ik eigenlijk geen flauw idee heb dat reizigers met dat soort spul zich naar de multifunctionele ruimte dienen te begeven. Nu heb ik dat wel met mijn fiets gedaan een tijdje terug maar die fiets is wel iets groter dan zo'n kinderwagen.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 19 Okt 2012, 00:11

Maar mochten die mensen nog bij de goeie gedeelte van de trein staan (SLT) dan moeten de zittenden op de klapstoelen nog plaats maken. Nu gebeurt dat NOOIT. Dus worden alle fietsen en kinderwagens in het midden (tegen de stangen) gezet en is er geen doorloopmogelijkheid meer aan.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Geert » Vr 19 Okt 2012, 00:12

Voor fietsen is dat toch ook specifiek aangegeven met een grote sticker op de deur?

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Dexter » Vr 19 Okt 2012, 00:13

@Klaasje: Het is ook voor de reiziger in kwestie zelf veel makkelijker, omdat daar een zee van ruimte is. Een moeder wil toch het liefste bij de kinderwagen zitten en een fietser houdt het liefst een oogje op zijn fiets. Zo blokkeren ze geen gangpaden of deuren en hinderen ze ook geen medereizigers. Al ben ik het met je eens dat een kinderwagenpictogram naast dat van een rolstoel of fiets ook wel zou kunnen meehelpen.

Maar het zal je verbazen dat reizigers zelfs in een SLT koffers en vouwfietsen voor de glazen cabinedeur neerzetten, terwijl ze me daar in de cabine zien zitten. Nog afgezien van de sticker op de deur. :roll:
Vallend blad maakt rails glad.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 19 Okt 2012, 00:15

Letten mensen daarop? Denk het niet. Kijk maar in de metro in Amsterdam. De eerste de beste deur die ze vinden, hoppaaaa... Ook al staan er al een stuk of 4 fietsen daar (die daar ook niet thuishoren dus).

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Dexter » Vr 19 Okt 2012, 00:38

Ik ben daar best fel op, op het vrijhouden van mijn cabinedeur. Als er ergens een vrachtwagen op een overweg gestrand staat, wil ik wel over een vrije vluchtweg kunnen beschikken. Ik ben nog veel te jong om een wisse dood te sterven omdat een of andere nitwit-toerist het nodig vond om een Chinese Muur van koffers te bouwen achter mijn cabinedeur. :N
Vallend blad maakt rails glad.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Klaasje » Vr 19 Okt 2012, 00:41

Wordt je ook boos op de planningsafdeling als je trein vol staat?

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Dexter » Vr 19 Okt 2012, 00:44

Nee, dat heeft geen zin. Ik geef het wel altijd door, al vrees ik dat dat ook niet veel zin heeft. Als de trein bomvol is, vind ik dat vooral rot voor de reizigers. Want als machinist heb je altijd een zitplaats, dat is het voordeel van mijn vak. :D
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Caspar » Vr 19 Okt 2012, 00:47

Hoe vaak gebeurt dat eigenlijk in een werkweek?
Volgens mij zijn het echt maar enkele ritten per jaar op een carrière van een machinist dat het zo vol is met reizigers dat je het bijna niet meer verantwoord acht?

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor 010jongen » Zo 21 Okt 2012, 11:37

Volgens mij komen overvolle treinen elke dag wel voor. kijk maar eens naar de sprinter naar Utrecht naar Tiel om 17.26, deze rijdt met een SLT4+6 en staat alsnog over de gehele lengte vol. ook tussen Rotterdam en Utrecht komt het vaak voor, en dan met name in de weekenden.

Men had nooit al dat DDAR? spul moeten verbouwen naar intercity materieel, dit soort treinen zijn hard nodig op bepaalde sprintertrajecten in de randstad. zeker naar Almere moet de NS tijdens de spitsuren gewoon de maximale capaciteit aanbieden.
'
Zelfde als de stoptrein Utrecht-Zwolle, deze rijdt rond 17 uur ergens met 2x DDAR, en dat willen ze dat op termijn vervangen door SLT als ik me niet vergis -o-

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Tochjo » Zo 21 Okt 2012, 11:39

010jongen schreef:de sprinter naar Utrecht naar Tiel om 17.26, deze rijdt met een SLT4+6 en staat alsnog over de gehele lengte vol.

Die is achterin nogal druk, omdat weinig mensen de moeite nemen die paar honderd meter over het perron naar voren te lopen. Spoor 18b ligt dan ook nogal ongunstig.

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor 010jongen » Zo 21 Okt 2012, 12:21

Tochjo schreef:
010jongen schreef:de sprinter naar Utrecht naar Tiel om 17.26, deze rijdt met een SLT4+6 en staat alsnog over de gehele lengte vol.

Die is achterin nogal druk, omdat weinig mensen de moeite nemen die paar honderd meter over het perron naar voren te lopen. Spoor 18b ligt dan ook nogal ongunstig.


voorin ook :) veel mensen lopen tegenwoordig zo ver mogelijk naar voren.

Richting Utrecht is dit weer een ander verhaal omdat veel mensen dan ook een overstap willen halen.

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor ICE105 » Zo 21 Okt 2012, 12:26

Terug naar het onderwerp: De 4600 mag het volgend jaar gaan doen met SLT4+6 in de drukste treinen. Mocht dat toch niet passen dan horen we het snel genoeg van ROVER :mrgreen:

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor 010jongen » Zo 21 Okt 2012, 12:49

ICE105 schreef:Terug naar het onderwerp: De 4600 mag het volgend jaar gaan doen met SLT4+6 in de drukste treinen. Mocht dat toch niet passen dan horen we het snel genoeg van ROVER :mrgreen:


Dat weet ik wel zeker, maar misschien dat het tegen die tijd wel past omdat mensen dan een alternatief hebben gevonden.

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Tochjo » Zo 21 Okt 2012, 14:24

010jongen schreef:voorin ook :) veel mensen lopen tegenwoordig zo ver mogelijk naar voren.

Mwah, dan denken wij wellicht anders over wat "vol staan" betekent. Ik stap zelf regelmatig uit het stel dat er om 17:17 aankomt en aan het al gereedstaande stel wordt gekoppeld, en daar stappen dan zeker niet zoveel mensen in als aan de andere kant.

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor 010jongen » Zo 21 Okt 2012, 17:00

Tochjo schreef:
010jongen schreef:voorin ook :) veel mensen lopen tegenwoordig zo ver mogelijk naar voren.

Mwah, dan denken wij wellicht anders over wat "vol staan" betekent. Ik stap zelf regelmatig uit het stel dat er om 17:17 aankomt en aan het al gereedstaande stel wordt gekoppeld, en daar stappen dan zeker niet zoveel mensen in als aan de andere kant.

neem eens een keer plaats in het voorste stel zou ik zeggen.

Maar terugkomend op het onderwerp, hoeveel treinen gaan er per uur rijden over de flevolijn?, en gaan de intercity's over de hanzelijn met VIRM rijden of ICM?

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Tochjo » Zo 21 Okt 2012, 17:16

Ik hoef geen plaats te nemen in het voorste stel; ik kom daar juist uit en kan dus zien hoeveel mensen er instappen. En dat zijn er niet zoveel dat er geen zitplaatsen meer over zijn, dacht ik. Maar ik kan er komende week eens wat beter op letten.

Het aantal treinen per uur kun je gewoon uit de reisplanner halen door reizen te plannen in december. Er zal zowel met ICM (intercity's van/naar Groningen en van/naar Leeuwarden) als met VIRM (intercity's van/naar Leeuwarden) gereden worden, heb ik begrepen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Suus » Zo 21 Okt 2012, 17:18

Er gaat, als ik mij niet vergis, rijden:
1x/u IC Den Haag - Duivendrecht - Groningen
1x/u IC Den Haag - Duivendrecht - Leeuwarden
2x/u IC Vlissingen - A'dam C - Lelystad C
2x/u SP A'dam C - Zwolle
2x/u SP Leiden - Duivendrecht - Almere O
2x/u IC Utrecht C - Almere O

Almere Buiten vervalt als IC-station en het terugsteken van Almere Oostvaarders naar Almere Parkwijk voor een trein naar Lelystad is niet meer nodig.

In de avonduren rijden de IC's naar Den Haag niet en wordt de IC Vlissingen verlengd naar Groningen respectievelijk Leeuwarden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Rover vreest nieuwe dienstregeling Flevolijn na werkzhdn

Berichtdoor Vinny » Zo 21 Okt 2012, 17:20

Drie treinen per dag... :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast