Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Klaasje »

Het lijkt hier wel een slow-chat. Off-topic ook nog.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Meltrain »

sirvinniei schreef:
JWM schreef:Nou wat missen we daar aan?
Het schamele beetje concurrentie dat nog tegen de arriva en connexxion ov-maffia opkan :P
Goed bericht in een topic over een concessie die Connexxion juist kwijtraakt en Arriva niet gewonnen heeft. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

Och Sorry had ik er een nieuw draadje voor maken ;)

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Ik heb geen onderschrift
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door nsimmelink94 »

Toch vraag ik me af waar Syntus het geld steeds vandaan haalt. Regelmatig in het nieuws over tegenvallende inkomsten en toch aanbestedingen winnen en bergen met nieuw materieel aankopen. Ik gun het ze zeker, met name wegens de Achterhoekse roots (ze mogen van mij na 2020 wel weer terugkomen) maar het is wel opmerkelijk.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Pascal1998 »

Gisteren werd mij wel duidelijk dat het merendeel van de vloot van Syntus hoogst waarschijnlijk Mercedes is

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Dat inkomsten tegenvallen wil niet zeggen dat er verlies gedraaid wordt toch? Daarnaast hebben ze wellicht het dan over een specifieke concessie?
Syntus heeft momenteel 3 onderdelen (Veluwe, Midden-Overijssel en Twente). Dat een onderdeel verlies draait, wil niet zeggen dat de andere onderdelen dat ook doen. Dit is overigens moeilijk te vinden, want ze doen niet aan publieke jaarverslagen.

Ik vraag me juist af hoe het kan dat Connexxion nu enkele procenten verlies draait in deze concessie, maar Syntus meer DRU's kan bieden met een lager budget. Ik gun Syntus natuurlijk "winst"-gevende concessies, maar vind het wel vreemd. Utrecht ziet er belovend uit qua plannen (voor zover bekend tot nu toe) en de Overijsselse Treindiensten zullen wellicht ook goed gaan lopen. Almere lijkt me door het karakter van de stad ook een uitdagende concessie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door JWM »

Toch vraag ik me af waar Syntus het geld steeds vandaan haalt. Regelmatig in het nieuws over tegenvallende inkomsten en toch aanbestedingen winnen en bergen met nieuw materieel aankopen.
Arriva en EBS hebben waarschijnlijk ongeveer hetzelfde bedrag uitgegeven om mee te dingen naar deze concessie. Een gedegen offerte inleveren kost zo een paar ton. Kosten voor 'de aanschaf van' bussen worden natuurlijk gedekt uit de inkomsten van deze concessie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Milco »

Volgens mij mocht er tot zes weken na bekendmaking dat Syntus de winnaar is nog bezwaar worden gemaakt. Op dinsdag 27 september werd bekendgemaakt dat Syntus in Almere mag rijden en gisteren zijn de zes weken daarna voorbij. Hoe snel na sluiting wordt over het algemeen bekend gemaakt of er wel of niet bezwaar is gemaakt, als dat al bekend wordt gemaakt?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Pascal1998 »

Milco schreef:Volgens mij mocht er tot zes weken na bekendmaking dat Syntus de winnaar is nog bezwaar worden gemaakt. Op dinsdag 27 september werd bekendgemaakt dat Syntus in Almere mag rijden en gisteren zijn de zes weken daarna voorbij. Hoe snel na sluiting wordt over het algemeen bekend gemaakt of er wel of niet bezwaar is gemaakt, als dat al bekend wordt gemaakt?
Nee, er is geen bezwaar gemaakt. Cxx mocht dit pas na 2 weken omdat Arriva 2e was geworden. Cxx heeft er voor gekozen hier niet op in te gaan, en Syntus is dus definitief de nieuwe vervoerder
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Milco »

Dan kan Arriva eventueel toch bezwaar hebben ingediend? Dat is dus ook niet gebeurd?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

Pascal1998 schreef:Gisteren werd mij wel duidelijk dat het merendeel van de vloot van Syntus hoogst waarschijnlijk Mercedes is

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
VDL's in Twente, Setra's in Utrecht, Mercedessen hier.
Ik zie totaal geen patroon in het materieel van syntus.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CamilleKreemers »

spreiden van leveranciers. Ik denk niet dat je alles bij een leverancier kan plaatsen. Over hoeveel bussen praat men dan in de tussentijd samen voor de drie concessies?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door regenmaker »

CamilleKreemers schreef:Ik denk niet dat je alles bij een leverancier kan plaatsen.
Hoezo niet? Arriva heeft voor Limburg en Zuidoost-Fryslân VDL Citea's en niet zo weinig ook.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Suus »

Arriva zet ook gewoon een soort partytent naast de VDL-fabriek, laat de bussen er nadat ze van de band afrollen direct controleren of ze voldoen en zet hem daarna weg. Arriva moet ondertussen al tegen de duizend Citea's aanzitten over de afgelopen vier jaar.

In het provincie Utrecht-topic is overigens wel eens gezegd dat bij Syntus moederbedrijf Keolis onderhandelingen over het materieel doet om meer korting te krijgen. Zou kunnen dat het beleid daardoor wat lijkt te zwalken en VDL niet meer in de gratie is. Anderzijds, de Citea SLFA is met rond de 100 bestelde exemplaren nog steeds geen verkoopsucces, daar zullen wel meer redenen voor zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Chrysa »

Over die SLFA gesproken, wat heeft Arriva tegen harmonicabussen? Hier in Breda zouden ze goed van pas komen, en het zal vast niet de enige regio zijn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door regenmaker »

Een gelede bus is ongeveer 1,5x zo duur in brandstofkosten als een normale bus en zijn alleen handig in de spitsuren. Daarbuiten bieden ze vooral overcapaciteit. Als een OV-autoriteit geen eisen stelt voor geleed materieel zal Arriva ze ook niet aanschaffen, maar enkele ritten soms geleed laten uitvoeren door TCR bijvoorbeeld doen ze wel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Chrysa »

Mwah, hier in Breda kan het prima op CS- Bijster ipv de 10 bussen per uur die ze nu extra die kant op sturen. Ook om 12:00 zitten die bomvol.

Ik geloof niet dat er geen plek in NL is waar Arriva niet net zo goed/beter met geleed had kunnen rijden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door regenmaker »

Arriva heeft in Friesland een paar geledes rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12821
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Hainje »

Chrysa schreef:Mwah, hier in Breda kan het prima op CS- Bijster ipv de 10 bussen per uur die ze nu extra die kant op sturen. Ook om 12:00 zitten die bomvol.
Maar dat is een ritje van nog geen kwartier, dus je hoeft hier niet per se een zitplaats te hebben. Daarnaast hebben gelede bussen vaak niet heel veel meer zitplaatsen dan een standaardwagen. Als CS-Bijster meer dan een kwartier was, dan had Arriva denk ik nog eerder 15m wagens ingezet dan 18m. Die draaischijf neemt ontzettend veel zitplekken in.
🍉
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Chrysa »

Het is inderdaad een kort ritje, maar zelfs staand pas ik er al nooit meer bij, dan is die extra ruimte wel handig.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CSA2 »

sirvinniei schreef:
Pascal1998 schreef:Gisteren werd mij wel duidelijk dat het merendeel van de vloot van Syntus hoogst waarschijnlijk Mercedes is

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
VDL's in Twente, Setra's in Utrecht, Mercedessen hier.
Ik zie totaal geen patroon in het materieel van syntus.
Op basis van de techniek (motoren/assen/kabelbomen etc.) kan je bij Mercedes/Setra veel dezelfde onderdelen gebruiken/bestellen dus er is meer samenhang dan je denkt... :wink:
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Pascal1998 »

Weet wel waarom Syntus hiervoor kiest, Mercedes is een van de weinige met xxl bussen, en die schijnen ingezet te gaan worden op denk ik lijnen 1 en 3. Overige lijnen worden met 12 of 18 meter gereden.

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Milco »

Is er hier dan al iets van bekend? :?
Zolang Syntus nog geen lijnenplan openbaar heeft gemaakt, lijkt het mij niet dat je nu al kan speculeren over welke bussen er gaan rijden en op welke lijnen. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Pascal1998 »

Dat is 5 tot 6 weken geleden al gezegd door een aantal chauffeurs

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Chrysa »

Zet je tapatalk-onderschrift even uit. ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten