Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Bartjk »

Ik geloof alleen op station centrum
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door flipje »

Verfrissend nieuw ontwerp voor Almere :pos:
Ben alleen wat minder te spreken over de naam en lijnnummers. Moet elke stad/concessie in Nederland nou een ander naampje hebben..
Maar het ziet er verder prima uit.

Ik ben wel benieuwd welk materiaal het dan gaat worden. Want de mogelijkheden voor een 15 meter bus met een volledig lage vloer en 3 deuren (?) zijn redelijk beperkt.
Bij mijn weten kan alleen MAN en SOLARIS deze bus leveren.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door flipje »

Bartjk schreef:
Spoiler: show
Afbeelding
De lijnen (159,160) van OV IJsselmond gaan verder onder de naam flevoGo :')
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

CamilleKreemers schreef:
sirvinniei schreef:Voor de tweede keer flikt Syntus het bij een bezuinigingsopdracht meer dan het huidige aanbod te bieden :P
Mooi simpel en duidelijk lijnennet. Zie ik dat nu goed? Go-purple? Gaan ze net als in Groningen met kleuren werken?
Daarnaast, gaan de metrolijnen al om 4:00 rijden :shock:
O, en waarom trekken ze de lijn naar "de Vaart" wel door naar station buiten en de lijn naar Nobelhorst niet door naar station Parkwijk?
Misschien heeft Syntus een heel efficiënt netwerk in gedachten of komt het heel goedkoop aan haar materieel. Andere optie is dat Syntus het personeel met weinig loze ruimte weet in te zetten of reizigersgroei verwacht in deze concessie. De plannen lijken hierboven wel goed.
Kwam dit in een interview tegen van het NRC
Wordt Syntus bestuurd vanuit Parijs?

„Nee, het uitgangspunt van Keolis is verantwoordelijkheid per land. We leggen één keer per maand verantwoording af over de cijfers en één keer per jaar verdedigen we het budget voor het komende jaar. Onze bewegingsvrijheid is groot. Ik zie vooral voordelen, zoals goedkoop inkopen van grote aantallen bussen en treinen door het moederbedrijf. Reizigers hebben baat bij de ervaringen die wij krijgen uit andere landen.”
Ik heb geen onderschrift
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door OmniLezer »

flipje schreef:Verfrissend nieuw ontwerp voor Almere :pos:
Ben alleen wat minder te spreken over de naam en lijnnummers. Moet elke stad/concessie in Nederland nou een ander naampje hebben..
Maar het ziet er verder prima uit.

Ik ben wel benieuwd welk materiaal het dan gaat worden. Want de mogelijkheden voor een 15 meter bus met een volledig lage vloer en 3 deuren (?) zijn redelijk beperkt.
Bij mijn weten kan alleen MAN en SOLARIS deze bus leveren.
Mercedes-Benz deed het ook. Ik weet niet of ze dit nu ook nog doen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Milco »

Ik vind het trouwens opvallend dat de R-netlijnen niet meer in de Parkwijk gaan starten en eindigen, maar bij Tussen de Vaarten Noord.
Daarnaast, ik ga er vanuit dat het R-net nog 3xx-lijnnummers krijgt, of zullen ze de R-lijnnummers behouden?

De nachtlijnen gaan in één richting rijden, zie ik dat goed? Ik neem aan dat het R-net naar Amsterdam per lijn iedere 1- minuten gaat rijden in de spits (dus met twee lijnen wordt dat elke 5 minuten). Ik vraag me alleen nog af of R4s (over de A9) een spitslijn wordt of dat ie ook in de doordeweekse dal gaat rijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door regenmaker »

Milco schreef:Ik vind het trouwens opvallend dat de R-netlijnen niet meer in de Parkwijk gaan starten en eindigen, maar bij Tussen de Vaarten Noord.
Daarnaast, ik ga er vanuit dat het R-net nog 3xx-lijnnummers krijgt, of zullen ze de R-lijnnummers behouden?
Ik denk dat ze hun R nummer behouden, hebben ze ook gedaan met de X-voorvoegsels in Utrecht.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Ardan »

Lieve help :shock:
Parkmetro :')
Buslijnen metro's noemen :') :')
Gelikt is leuk maar dit is overdreven :')
Maar goed, zien wat het wordt. Netwerk ziet er helder uit en begrijpelijk.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: RE: Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Pascal1998 »

OmniLezer schreef:
flipje schreef:Verfrissend nieuw ontwerp voor Almere :pos:
Ben alleen wat minder te spreken over de naam en lijnnummers. Moet elke stad/concessie in Nederland nou een ander naampje hebben..
Maar het ziet er verder prima uit.

Ik ben wel benieuwd welk materiaal het dan gaat worden. Want de mogelijkheden voor een 15 meter bus met een volledig lage vloer en 3 deuren (?) zijn redelijk beperkt.
Bij mijn weten kan alleen MAN en SOLARIS deze bus leveren.
Mercedes-Benz deed het ook. Ik weet niet of ze dit nu ook nog doen.
Op het moment niet nee....
CASB
Berichten: 22
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 18:03

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CASB »

Milco schreef:Ik vind het trouwens opvallend dat de R-netlijnen niet meer in de Parkwijk gaan starten en eindigen, maar bij Tussen de Vaarten Noord.
Daarnaast, ik ga er vanuit dat het R-net nog 3xx-lijnnummers krijgt, of zullen ze de R-lijnnummers behouden?

De nachtlijnen gaan in één richting rijden, zie ik dat goed? Ik neem aan dat het R-net naar Amsterdam per lijn iedere 1- minuten gaat rijden in de spits (dus met twee lijnen wordt dat elke 5 minuten). Ik vraag me alleen nog af of R4s (over de A9) een spitslijn wordt of dat ie ook in de doordeweekse dal gaat rijden.
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat Parkwijk anders een te volle boel wordt met 5 lijnen waarvan 2 12x per uur rijden en 3 lijnen die elk 6x per uur rijden op het hoogtepunt. Dus rijden er 42 bussen per uur + 28 bussen per de andere kant op. Nu is dat hooguit 33 + 24. Ik denk dat het daar dan een grote bende wordt. Andere reden lijkt mij, is dat aanrijroute voor de R-netlijnen vanuit Almere Buiten is, of anders, vanuit haven, via de Sallandsekant. Hoeven ze ook geen draai te maken. Maar dat is mijn idee er bij.

Over de nachtlijnen heb je wel een punt. Lijn N2 komt vanuit Amsterdam, maar als je vanaf Centrum naar Poort wil snachts, dan zou dat niet kunnen met een nachtlijn, dus theoretisch moeten ze wel beide kanten oprijden. Overigens lijkt me dat omlooptechnisch ook logischer.

Ik denk dat de R4S een soort snelle 155 wordt qua tijden of misschien een snelle R4 die tot einde avondspits rijdt en niet in het weekend. Maar ik zie even niet waar hij over de A9 rijdt. Hij slaat wel veel haltes over, maar waaruit herleid jij dat deze lijn over de A9 gaat rijden?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Milco »

Op deze routekaart (eigen foto en niet heel duidelijk helaas) zie ik dat hij vanaf Muiden P+R direct naar Bijlmerplein rijdt en de snelste route is dan via de A9 en de Gooiseweg.
Afbeelding

Ander vraagje: in januari 2017 wordt er een busbaan geopend langs de A6 en de A1. Er wordt al volop gebouwd, maar komt er eigenlijk een halte bij Muiderberg? Soms kom ik er langs, maar ik kan niets van een bushalte ontdekken. :?
Laatst gewijzigd door Milco op do 08 dec 2016, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

Zijn de r-net frequenties dan ook bekend?
Ik heb geen onderschrift
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Milco »

Sowieso iedere 5 minuten in de spits, maar dat zal per lijncombi zijn vermoed ik.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
CASB
Berichten: 22
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 18:03

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CASB »

Milco schreef:Op deze routekaart (eigen foto en niet heel duidelijk helaas) zie ik dat hij vanaf Muiden P+R direct naar Bijlmerplein rijdt en de snelste route is dan via de A9 en de Gooiseweg.
Afbeelding

Ander vraagje: in januari 2017 wordt er een busbaan geopend langs de A6 en de A1. Er wordt al volop gebouwd, maar komt er eigenlijk een halte bij Muiderberg? Soms kom ik er langs, maar ik kan niets van een bushalte ontdekken. :?
Ik vroeg dat me ook af. Ik verwacht het niet, zeker niet na wat Syntus zei dat Muiderberg niet aangedaan wordt door de lijnen uit Almere. Lijn 110 rijdt al in Muiderberg en Muiden P+R is voornamelijk een overstappunt. Dus denk niet dat er wat komt. Iets wat ook in mij opkwam, maar ik niet heel realistisch acht, is dat de 110 misschien gebruik gaat maken van de busbaan met haltes er naast, maar goed, dat is even een gek idee.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: RE: Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Pascal1998 »

Milco schreef:
Ander vraagje: in januari 2017 wordt er een busbaan geopend langs de A6 en de A1. Er wordt al volop gebouwd, maar komt er eigenlijk een halte bij Muiderberg? Soms kom ik er langs, maar ik kan niets van een bushalte ontdekken. :?
Nee, die komt er niet... Staat in het Tracébesluit van de weguitbreiding SAA
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door BrengMe »

Ziet er goed uit! Ik wil alleen even zeuren over de nummertjes. Die lijken soms een beetje willekeurig gekozen. Als je toch alles gaat omgooien, doe dat dan ook gewoon met de nummers. Mijn voorstel:

M1 Station Centrum - Haven
M2 Station Centrum - Station Poort (voorgestelde M4)
M3 Station Centrum - Station Muziekwijk
M4 Station Centrum - Noorderplassen (voorgestelde M6)
M5 Station Centrum - Station Buiten (voorgestelde M2)
M6 Station Centrum - Stripheldenbuurt (voorgestelde M7)
M7 Station Centrum - Danswijk (voorgestelde M5)

De lijnen worden vanaf het zuiden met de klok mee genummerd en lopen dus vloeiend in elkaar over. Dat maakt het naar mijn idee makkelijker. Het is misschien even wennen, maar dat zal met alle andere veranderingen ook zo zijn.

Maar die namen, parkmetro, dansmetro, muziekmetro, je kan ook te ver gaan :')
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Klaasje »

Jij maakt er juist een rommeltje van. De nummers leken heel erg op de huidige nummering namelijk ;-)
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door BrengMe »

Een rommeltje wil ik mijn idee absoluut niet noemen. De nummers zijn nu juist gestructureerd en ingedeeld naar windrichting. Verder valt het wel mee dat de lijnen gebaseerd zijn op de huidige nummering. Alleen de lijnen M1, M4 en M6 behouden hun nummer. De rest verandert zo'nbeetje allemaal.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Milco »

M1 = huidige lijn 1/3
M2 = huidige lijn 1/3/5
M3 = huidige lijn 7
M4 = huidige lijn 4
M5 = huidige lijn 5/6/7
M6 = huidige lijn 6
M7 = huidige lijn 5/7 (en een stukje 1/3)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door busfanNL »

Och vreselijk. Nightflo, allGO, flevoGO. :') :') :X :N En metro? :') Go purple? :') Dit is nog lelijker dan Bravo. Bah zeg. Die namen zijn te gelikt. Waarom niet gewoon Keolis of Syntus?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Suus »

CASB schreef:
Milco schreef:De nachtlijnen gaan in één richting rijden, zie ik dat goed?
Over de nachtlijnen heb je wel een punt. Lijn N2 komt vanuit Amsterdam, maar als je vanaf Centrum naar Poort wil snachts, dan zou dat niet kunnen met een nachtlijn, dus theoretisch moeten ze wel beide kanten oprijden. Overigens lijkt me dat omlooptechnisch ook logischer.
De stadsbussen gaan in het weekend tot 3 uur 's nachts doorrijden, en sowieso beginnen ze al vanaf vier uur met rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CASB
Berichten: 22
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 18:03

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CASB »

Suus schreef:
CASB schreef:
Milco schreef:De nachtlijnen gaan in één richting rijden, zie ik dat goed?
Over de nachtlijnen heb je wel een punt. Lijn N2 komt vanuit Amsterdam, maar als je vanaf Centrum naar Poort wil snachts, dan zou dat niet kunnen met een nachtlijn, dus theoretisch moeten ze wel beide kanten oprijden. Overigens lijkt me dat omlooptechnisch ook logischer.
De stadsbussen gaan in het weekend tot 3 uur 's nachts doorrijden, en sowieso beginnen ze al vanaf vier uur met rijden.
Ja, dat zag ik inderdaad, maar op de dagen dat de nachtlijnen rijden niet. In het weekend rijden ze pas om 5:00. Dus heb je een gat van 2:00. Syntus zei juist dat ze dat gat weg willen nemen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Meltrain »

busfanNL schreef:Och vreselijk. Nightflo, allGO, flevoGO. :') :') :X :N En metro? :') Go purple? :') Dit is nog lelijker dan Bravo. Bah zeg. Die namen zijn te gelikt. Waarom niet gewoon Keolis of Syntus?
Op zich is er niks mis met een regionale huisstijl en bijbehorende naam. Qua achterliggende gedachte vind ik AllGo al beter dan Bravo en Breng die allebei iets "kneuterigs" hebben.
De keuze voor NightFlo snap ik dan weer niet: het is zeer onwaarschijnlijk dat voor het nachtnet aparte bussen zullen komen, dus zullen reizigers altijd bussen zien in een andere huisstijl. Iets als AllGo Night had me dan logischer geleken.
En de kans dat "FlevoGo" daadwerkelijk wordt ingevoerd lijkt me héél klein: OV Regio IJsselmond gaat echt niet ineens zijn naam aanpassen omdat Syntus een ideetje had. :')

Dat hele idee van buslijnen "metro" noemen met bijbehorende namen (Dansmetro :') ) vind ik ook wel overdreven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Meltrain »

Klaasje schreef:Het is wellicht wel jammer dat de Gooisekant alleen nog maar door streekbussen bediend wordt maar in de praktijk reed daar buiten de spits al een zeer minimaal aantal bussen die dan ook vooral leeg waren. Ik denk ook dat het verbinden met stations beide richtingen op, in dit geval Poort en Parkwijk, voor de reizigers van buiten Almere voldoende is en dat de reizigers binnen Almere wel weten hoe het systeem werkt en een keertje overstappen niet erg vinden.
Dat er geen stadsbus meer komt, kan ik begrijpen, maar ik had dan wel een streekbus naar het centrum verwacht, zoals lijn 322 nu doet.
Wat zou kunnen is om lijn R4 binnen Almere de route van de huidige 322 te geven. Reizigers uit Parkwijk hebben in lijn R4S immers al een sneller alternatief naar Amsterdam Zuidoost.
Het nadeel is dan wel dat lijn R4 niet meer bij 't Oor komt en dat de afstemming tussen R3 en R4 ook wat minder mooi is.
busfanNL schreef:Och vreselijk. Nightflo, allGO, flevoGO. :') :') :X :N En metro? :') Go purple? :') Dit is nog lelijker dan Bravo. Bah zeg. Die namen zijn te gelikt. Waarom niet gewoon Keolis of Syntus?
Op zich is er niks mis met een regionale huisstijl en bijbehorende naam. Qua achterliggende gedachte vind ik AllGo al beter dan Bravo en Breng die allebei iets "kneuterigs" hebben.
De keuze voor NightFlo snap ik dan weer niet: het is zeer onwaarschijnlijk dat voor het nachtnet aparte bussen zullen komen, dus zullen reizigers altijd bussen zien in een andere huisstijl. Iets als AllGo Night had me dan logischer geleken.
En de kans dat "FlevoGo" daadwerkelijk wordt ingevoerd lijkt me héél klein: OV Regio IJsselmond gaat echt niet ineens zijn naam aanpassen omdat Syntus een ideetje had. :')

Dat hele idee van buslijnen "metro" noemen met bijbehorende namen (Dansmetro :') ) vind ik ook wel overdreven.
regenmaker schreef:
Milco schreef:Ik vind het trouwens opvallend dat de R-netlijnen niet meer in de Parkwijk gaan starten en eindigen, maar bij Tussen de Vaarten Noord.
Daarnaast, ik ga er vanuit dat het R-net nog 3xx-lijnnummers krijgt, of zullen ze de R-lijnnummers behouden?
Ik denk dat ze hun R nummer behouden, hebben ze ook gedaan met de X-voorvoegsels in Utrecht.
Maar in deze concessive spelt De Grote R-Net Logica nog een rol, terwijl Syntus in Utrecht qua lijnnummering nergens aan gebonden was.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

Bussen Metro's noemen is inderdaad niet zo handig, maar lijnen eenvoudige nummers, kleuren en een logische naam geven vind ik wel een goed idee. Je moet de drempel voor de niet-OV reiziger naar het OV zo laag mogelijk maken. Nummers zijn moeilijker te onthouden dan kleuren en je eigen wijknaam.
Geld ook voor R-net, een OV-gebruiker raakt een stuk minder in de war als je zegt dat hij lijn R1 moet nemen dan lijn 327
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten