Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

Edit: woops, verkeerde link

Uitwisseling lijkt me niet zo'n groot probleem. De meeste bussen zullen toch op dezelfde lijnen rijden, en met de hoge frequentie die er komt krijg je waarschijnlijk toch reserves per lijn. Je kan verver nog wat algemene reserves met algemene kleurstelling achterhouden. Net zoals je in de Veluwe soms bussen ziet met andere concessiekleuren of stadsbussen op de streek of andersom.

Ik denk dat het voor een BRT systeem belangrijk is om duidelijk onderscheid tussen hoogfrequente lijnen te maken.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op di 02 mei 2017, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9154
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door regenmaker »

Het plaatje is van een qliner niet van de qlink. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50882
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Suus »

Bussen per lijn een andere kleur geven is een onzinnig Gronings idee. In de rest van het land kan je kleurendisplays gebruiken, zo te zien is dat bij de MAN ook van toepassing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21311
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Meltrain »

Een mooie bus. :pos: De combinatie van busmerk, vorm en kleurstelling doet me denken aan de tijd toen Connexxion Qliner 315 (met MAN Lion's Regio) reed.
Ik zou zelf in dit geval voor een iets lichtere kleurstelling gekozen hebben, maar misschien is het in werkelijkheid ook wel lichter.
sirvinniei schreef:
Uitwisseling lijkt me niet zo'n groot probleem. De meeste bussen zullen toch op dezelfde lijnen rijden, en met de hoge frequentie die er komt krijg je waarschijnlijk toch reserves per lijn.
Uitwisseling is inderdaad geen probleem, niet kunnen uitwisselen wel. :wink:
Sommige lijnen (zoals M2) zijn fors langer dan andere (zoals M3). Dat betekent dat de bussen op M2 dus per rit een grotere afstand afleggen. Weliswaar kun je met een bus op lijn M3 meer ritten uitvoeren, maar in verband met de verwachte keer- en buffertijd enz., vermoed ik dat een bus die uitsluitend op M2 rijdt meer kilometers per dag aflegt dan een bus die uitsluitend op M3 rijdt.
Dit betekent dat de bussen op lijn M2 sneller in onderhoud moeten dan de bussen op lijn M3.
Dat is gewoon niet rendabel.
Daarnaast zijn de lijnen M1 en M2 vrijwel altijd gekoppeld (zie plannen van Syntus), waardoor de bussen op die lijnen alsnog twee kleurstellingen moeten hebben.
Verder ben ik het met Suus eens dat kleurendisplays ook een prima oplossing zijn.
marvinkok schreef:Het staat er een beetje vaag. Sowieso gaat Almere niet meer als Syntus, maar als Keolis Nederland rijden.
Jammer. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Klaasje »

In Almere wordt traditiegetrouw door ontzettend veel bussen van lijn gewisseld op station Centrum. Dat komt de efficiëntie van het netwerk ten goede en dat zou je moeten doorbreken door op de bussen een kleur aan te brengen. Het lijkt mij niet dat Syntus die dienstregelingsvrijheid al bij voorbaat weggooit.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5815
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door isadora »

Sorry Klaasje, ik heb het tien keer over gelezen, maar snap je verhaal nog steeds niet.
Kun je het mogelijk iets anders formuleren, alsjeblieft.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

Suus schreef:Bussen per lijn een andere kleur geven is een onzinnig Gronings idee. In de rest van het land kan je kleurendisplays gebruiken, zo te zien is dat bij de MAN ook van toepassing.
Zijn die kleurendisplays van een afstand goed zichtbaar?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50882
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Suus »

Uitstekend. Ga maar eens op het busstation van Utrecht Centraal staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8827
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door ArrivaBas »

isadora schreef:Sorry Klaasje, ik heb het tien keer over gelezen, maar snap je verhaal nog steeds niet.
Kun je het mogelijk iets anders formuleren, alsjeblieft.
Klaasje bedoelt dat in Almere een bus niet continu op dezelfde lijn rijdt. Dit zou dan efficiënter zijn voor het net en voor het onderhoud. Dit zou echter niet gebeuren door bussen verschillende kleuren op de bus (welke dus een lijn als de M4 aangeven) te geven. Kleurendisplays zijn veelzijdiger in gebruik.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door frankberg19 »

Mensen vergeten het hier blijkbaar, maar er staat ook nog gewoon een nummertje op de bus. (M1, M2, M3 etc.) we zijn toch geen kleine kinderen die alles willen inkleuren.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5815
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door isadora »

Rood-bruin, geel-groen, paars-blauw, ik hou het sowieso niet uit elkaar.
Dus wat mijn betreft, weg met dat kleurengeneuzel.
Gewoon een bak met keigrote letters en cijfers, en minimaal tekst.
Ook geen icoontjes en dat soort van frutsels, erg storend.

@ArrivaBas
Dank voor het beantwoorden van de vraag aan Klaasje.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

frankberg19 schreef:Mensen vergeten het hier blijkbaar, maar er staat ook nog gewoon een nummertje op de bus. (M1, M2, M3 etc.) we zijn toch geen kleine kinderen die alles willen inkleuren.
Nou, als je 3 verschillende hoogfrequente lijnen hebt die je snel uit elkaar wilt kunnen houden ondanks de drukte op het perron is zoiets als kleur erg belangrijk.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13027
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Ardan »

Als je de kleur kunt zien, kun je ook de eindbestemming lezen. Kleur helpt bij het sneller oriënteren maar is niet onmisbaar.
Ik doe ook maar wat
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door frankberg19 »

sirvinniei schreef:
frankberg19 schreef:Mensen vergeten het hier blijkbaar, maar er staat ook nog gewoon een nummertje op de bus. (M1, M2, M3 etc.) we zijn toch geen kleine kinderen die alles willen inkleuren.
Nou, als je 3 verschillende hoogfrequente lijnen hebt die je snel uit elkaar wilt kunnen houden ondanks de drukte op het perron is zoiets als kleur erg belangrijk.
Ik ben op drukke busstations toch nog nooit in de verkeerde bus gestapt omdat ik het nummer niet snel genoeg kon lezen/de bus kon vinden. En ik heb het niet over de bushalte bij Veenendaal Centrum, maar over het 'grote' werk: Zuidplein, Schiphol AirPort, Eindhoven.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

Ik heb het ook niet over grote busstations, ik heb het over bushaltes waarbij er geen meerdere perrons zijn waar vanaf een bus kan vertrekken zoals stadhuisplein
Ik heb geen onderschrift
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Lijn65 »

frankberg19 schreef: Ik ben op drukke busstations toch nog nooit in de verkeerde bus gestapt omdat ik het nummer niet snel genoeg kon lezen/de bus kon vinden. En ik heb het niet over de bushalte bij Veenendaal Centrum, maar over het 'grote' werk: Zuidplein, Schiphol AirPort, Eindhoven.
Gefeliciteerd, maar jij bent helaas niet representatief voor de gehele bevolking.
Bussen stoppen overigens niet alleen op busstations, maar ook op simpele haltes. Juist bij die haltes hebben kleuren nut. Je kunt van veel grotere afstand zien welke lijn eraan komt, en je ziet dus eerder of je kunt blijven zitten of dat je op moet staan. Dat de Q-link lijnen in Groningen elk hun eigen kleur hebben heeft (samen met veel andere factoren) bijgedragen aan het succes van Q-link.
Basislijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12808
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Hainje »

Ardan schreef:Als je de kleur kunt zien, kun je ook de eindbestemming lezen. Kleur helpt bij het sneller oriënteren maar is niet onmisbaar.
Hou wel in gedachten dat er naar schatting 2,5 miljoen laaggeletterden zijn in NL, waarbij een bestemming op een koersbord al een hele uitdaging is. ;)
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39147
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Daniel »

Ardan schreef:Als je de kleur kunt zien, kun je ook de eindbestemming lezen. Kleur helpt bij het sneller oriënteren maar is niet onmisbaar.
Mwoh, als ik van m'n werk (in Utrecht) naar de bushalte loop en een bus voor rood zie staan bij het nabijgelegen plein dan kan ik echt de bestemming nog niet lezen. De kleur is dan echter wel te onderscheiden waardoor ik weet of ik rustig aan kan doen (bus gaat rechtsaf richting Uithof) of gauw over moet steken (bus komt naar m'n instaphalte richting station).
En als je er dan ook nog kleuren-DRIPs bij hebt zoals op Utrecht Centraal dan is de eerste bus de juiste kant op toch een stuk sneller gevonden op het overzichtsscherm.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CASB
Berichten: 22
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 18:03

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CASB »

http://busjekomtzo.eu/ --> Weer vorderingen en wijzigingen.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Natorious »

Wel grappig dat op de tab van het nieuwe r-net staat dat de bussen rijden tot Bijlmer Arena, maar op de kaart toch doorrijden naar Holendrecht. :Y
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 11 mei 2017, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
CamilleKreemers
Berichten: 4386
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Ik dacht dat R-net niet verder kon dan Arena? Dat is op die kaart toch verder?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50882
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Suus »

Holendrecht is verder dan Bijlmer ArenA.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door BrengMe »

Foutje op de kaart: er staat dat de bussen eindigen op Bijlmer ArenA, maar de lijn is getrokken tot Holendrecht.
Link naar kaart
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door SuperGhost »

Oke jongens, wie heeft stiekem de ArenA verplaatst naar station Holendrecht? Biecht op! :')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12808
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Hainje »

:@
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten