Concessie Stad en Streek Almere

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
sirvinniei
Berichten: 1759
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor sirvinniei » Di 02 Mei 2017, 07:10

Edit: woops, verkeerde link

Uitwisseling lijkt me niet zo'n groot probleem. De meeste bussen zullen toch op dezelfde lijnen rijden, en met de hoge frequentie die er komt krijg je waarschijnlijk toch reserves per lijn. Je kan verver nog wat algemene reserves met algemene kleurstelling achterhouden. Net zoals je in de Veluwe soms bussen ziet met andere concessiekleuren of stadsbussen op de streek of andersom.

Ik denk dat het voor een BRT systeem belangrijk is om duidelijk onderscheid tussen hoogfrequente lijnen te maken.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op Di 02 Mei 2017, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5360
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor regenmaker » Di 02 Mei 2017, 07:44

Het plaatje is van een qliner niet van de qlink. ;)
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34741
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor Suus » Di 02 Mei 2017, 08:40

Bussen per lijn een andere kleur geven is een onzinnig Gronings idee. In de rest van het land kan je kleurendisplays gebruiken, zo te zien is dat bij de MAN ook van toepassing.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12215
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor Meltrain » Di 02 Mei 2017, 10:01

Een mooie bus. :pos: De combinatie van busmerk, vorm en kleurstelling doet me denken aan de tijd toen Connexxion Qliner 315 (met MAN Lion's Regio) reed.
Ik zou zelf in dit geval voor een iets lichtere kleurstelling gekozen hebben, maar misschien is het in werkelijkheid ook wel lichter.

sirvinniei schreef:
Uitwisseling lijkt me niet zo'n groot probleem. De meeste bussen zullen toch op dezelfde lijnen rijden, en met de hoge frequentie die er komt krijg je waarschijnlijk toch reserves per lijn.

Uitwisseling is inderdaad geen probleem, niet kunnen uitwisselen wel. :wink:
Sommige lijnen (zoals M2) zijn fors langer dan andere (zoals M3). Dat betekent dat de bussen op M2 dus per rit een grotere afstand afleggen. Weliswaar kun je met een bus op lijn M3 meer ritten uitvoeren, maar in verband met de verwachte keer- en buffertijd enz., vermoed ik dat een bus die uitsluitend op M2 rijdt meer kilometers per dag aflegt dan een bus die uitsluitend op M3 rijdt.
Dit betekent dat de bussen op lijn M2 sneller in onderhoud moeten dan de bussen op lijn M3.
Dat is gewoon niet rendabel.
Daarnaast zijn de lijnen M1 en M2 vrijwel altijd gekoppeld (zie plannen van Syntus), waardoor de bussen op die lijnen alsnog twee kleurstellingen moeten hebben.
Verder ben ik het met Suus eens dat kleurendisplays ook een prima oplossing zijn.

marvinkok schreef:Het staat er een beetje vaag. Sowieso gaat Almere niet meer als Syntus, maar als Keolis Nederland rijden.

Jammer. :(
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Klaasje
Berichten: 6368
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor Klaasje » Di 02 Mei 2017, 10:24

In Almere wordt traditiegetrouw door ontzettend veel bussen van lijn gewisseld op station Centrum. Dat komt de efficiëntie van het netwerk ten goede en dat zou je moeten doorbreken door op de bussen een kleur aan te brengen. Het lijkt mij niet dat Syntus die dienstregelingsvrijheid al bij voorbaat weggooit.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3079
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor isadora » Di 02 Mei 2017, 10:48

Sorry Klaasje, ik heb het tien keer over gelezen, maar snap je verhaal nog steeds niet.
Kun je het mogelijk iets anders formuleren, alsjeblieft.
“Better to keep one’s mouth closed and be thought a fool, than to open it and remove all doubt.” ~ Abraham Lincoln

sirvinniei
Berichten: 1759
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor sirvinniei » Di 02 Mei 2017, 11:40

Suus schreef:Bussen per lijn een andere kleur geven is een onzinnig Gronings idee. In de rest van het land kan je kleurendisplays gebruiken, zo te zien is dat bij de MAN ook van toepassing.

Zijn die kleurendisplays van een afstand goed zichtbaar?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34741
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor Suus » Di 02 Mei 2017, 11:40

Uitstekend. Ga maar eens op het busstation van Utrecht Centraal staan.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3602
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor ArrivaBas » Di 02 Mei 2017, 13:39

isadora schreef:Sorry Klaasje, ik heb het tien keer over gelezen, maar snap je verhaal nog steeds niet.
Kun je het mogelijk iets anders formuleren, alsjeblieft.

Klaasje bedoelt dat in Almere een bus niet continu op dezelfde lijn rijdt. Dit zou dan efficiënter zijn voor het net en voor het onderhoud. Dit zou echter niet gebeuren door bussen verschillende kleuren op de bus (welke dus een lijn als de M4 aangeven) te geven. Kleurendisplays zijn veelzijdiger in gebruik.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: Zo 26 Jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor frankberg19 » Di 02 Mei 2017, 15:25

Mensen vergeten het hier blijkbaar, maar er staat ook nog gewoon een nummertje op de bus. (M1, M2, M3 etc.) we zijn toch geen kleine kinderen die alles willen inkleuren.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3079
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor isadora » Di 02 Mei 2017, 16:12

Rood-bruin, geel-groen, paars-blauw, ik hou het sowieso niet uit elkaar.
Dus wat mijn betreft, weg met dat kleurengeneuzel.
Gewoon een bak met keigrote letters en cijfers, en minimaal tekst.
Ook geen icoontjes en dat soort van frutsels, erg storend.

@ArrivaBas
Dank voor het beantwoorden van de vraag aan Klaasje.
“Better to keep one’s mouth closed and be thought a fool, than to open it and remove all doubt.” ~ Abraham Lincoln

sirvinniei
Berichten: 1759
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor sirvinniei » Di 02 Mei 2017, 17:23

frankberg19 schreef:Mensen vergeten het hier blijkbaar, maar er staat ook nog gewoon een nummertje op de bus. (M1, M2, M3 etc.) we zijn toch geen kleine kinderen die alles willen inkleuren.

Nou, als je 3 verschillende hoogfrequente lijnen hebt die je snel uit elkaar wilt kunnen houden ondanks de drukte op het perron is zoiets als kleur erg belangrijk.

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10325
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor Ardan » Di 02 Mei 2017, 17:29

Als je de kleur kunt zien, kun je ook de eindbestemming lezen. Kleur helpt bij het sneller oriënteren maar is niet onmisbaar.
2017 (27-10):
Trein 8190 km · S-Bahn 492 km · Metro 421 km · Zweeftrein 19 km · (Snel)tram 780 km · Bus 343 km · Veer 1.1 km

Gebruikersavatar
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: Zo 26 Jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor frankberg19 » Di 02 Mei 2017, 17:33

sirvinniei schreef:
frankberg19 schreef:Mensen vergeten het hier blijkbaar, maar er staat ook nog gewoon een nummertje op de bus. (M1, M2, M3 etc.) we zijn toch geen kleine kinderen die alles willen inkleuren.

Nou, als je 3 verschillende hoogfrequente lijnen hebt die je snel uit elkaar wilt kunnen houden ondanks de drukte op het perron is zoiets als kleur erg belangrijk.

Ik ben op drukke busstations toch nog nooit in de verkeerde bus gestapt omdat ik het nummer niet snel genoeg kon lezen/de bus kon vinden. En ik heb het niet over de bushalte bij Veenendaal Centrum, maar over het 'grote' werk: Zuidplein, Schiphol AirPort, Eindhoven.

sirvinniei
Berichten: 1759
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor sirvinniei » Di 02 Mei 2017, 17:47

Ik heb het ook niet over grote busstations, ik heb het over bushaltes waarbij er geen meerdere perrons zijn waar vanaf een bus kan vertrekken zoals stadhuisplein

Gebruikersavatar
Lijn65
Berichten: 607
Lid geworden op: Do 14 Mei 2015, 18:27
Contact:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor Lijn65 » Di 02 Mei 2017, 17:50

frankberg19 schreef:Ik ben op drukke busstations toch nog nooit in de verkeerde bus gestapt omdat ik het nummer niet snel genoeg kon lezen/de bus kon vinden. En ik heb het niet over de bushalte bij Veenendaal Centrum, maar over het 'grote' werk: Zuidplein, Schiphol AirPort, Eindhoven.


Gefeliciteerd, maar jij bent helaas niet representatief voor de gehele bevolking.
Bussen stoppen overigens niet alleen op busstations, maar ook op simpele haltes. Juist bij die haltes hebben kleuren nut. Je kunt van veel grotere afstand zien welke lijn eraan komt, en je ziet dus eerder of je kunt blijven zitten of dat je op moet staan. Dat de Q-link lijnen in Groningen elk hun eigen kleur hebben heeft (samen met veel andere factoren) bijgedragen aan het succes van Q-link.
Groningen - Zoutkamp

Hainje
Berichten: 7240
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor Hainje » Di 02 Mei 2017, 17:56

Ardan schreef:Als je de kleur kunt zien, kun je ook de eindbestemming lezen. Kleur helpt bij het sneller oriënteren maar is niet onmisbaar.

Hou wel in gedachten dat er naar schatting 2,5 miljoen laaggeletterden zijn in NL, waarbij een bestemming op een koersbord al een hele uitdaging is. ;)
Ik vind het allemaal prima.
22-11-2017: Trein: 9968,3 km * Bus: 3030,00 km * Tram: 396,81 km * Metro: 194,75 km * Boot: 43,59 km.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28118
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor Daniel » Di 02 Mei 2017, 19:43

Ardan schreef:Als je de kleur kunt zien, kun je ook de eindbestemming lezen. Kleur helpt bij het sneller oriënteren maar is niet onmisbaar.

Mwoh, als ik van m'n werk (in Utrecht) naar de bushalte loop en een bus voor rood zie staan bij het nabijgelegen plein dan kan ik echt de bestemming nog niet lezen. De kleur is dan echter wel te onderscheiden waardoor ik weet of ik rustig aan kan doen (bus gaat rechtsaf richting Uithof) of gauw over moet steken (bus komt naar m'n instaphalte richting station).
En als je er dan ook nog kleuren-DRIPs bij hebt zoals op Utrecht Centraal dan is de eerste bus de juiste kant op toch een stuk sneller gevonden op het overzichtsscherm.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

CASB
Berichten: 14
Lid geworden op: Di 24 Dec 2013, 18:03

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor CASB » Di 09 Mei 2017, 11:08

http://busjekomtzo.eu/ --> Weer vorderingen en wijzigingen.

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor Natorious » Do 11 Mei 2017, 00:20

Wel grappig dat op de tab van het nieuwe r-net staat dat de bussen rijden tot Bijlmer Arena, maar op de kaart toch doorrijden naar Holendrecht. :Y
Laatst gewijzigd door Zugführer op Do 11 Mei 2017, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht

CamilleKreemers
Berichten: 2970
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 11 Mei 2017, 07:57

Ik dacht dat R-net niet verder kon dan Arena? Dat is op die kaart toch verder?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34741
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor Suus » Do 11 Mei 2017, 08:06

Holendrecht is verder dan Bijlmer ArenA.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1738
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor BrengMe » Do 11 Mei 2017, 10:54

Foutje op de kaart: er staat dat de bussen eindigen op Bijlmer ArenA, maar de lijn is getrokken tot Holendrecht.
Link naar kaart
---

SuperGhost
Berichten: 2257
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor SuperGhost » Do 11 Mei 2017, 13:08

Oke jongens, wie heeft stiekem de ArenA verplaatst naar station Holendrecht? Biecht op! :')

Hainje
Berichten: 7240
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Berichtdoor Hainje » Do 11 Mei 2017, 13:20

:@
Ik vind het allemaal prima.
22-11-2017: Trein: 9968,3 km * Bus: 3030,00 km * Tram: 396,81 km * Metro: 194,75 km * Boot: 43,59 km.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten