Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Dennenboom »

Is een beetje Amerikaans dat "Metro" voor een busverbinding. Vindt de opmaak van de kaarten en kleurtjes ook wel wat van die in de USA hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Suus »

Zover hoef je niet eens te kijken. Dit concept komt rechtstreeks uit Frankrijk waar veel steden HOV-bussen hebben (daar BHNS genoemd) die al helemaal over zijn op lijnmarketing.

Niet zo vreemd dat Keolis, een Frans bedrijf die hier al heel lang ervaring mee heeft, het hele pakket kant en klaar aan dochter Syntus heeft gegeven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Meltrain »

Dennenboom schreef:Is een beetje Amerikaans dat "Metro" voor een busverbinding. Vindt de opmaak van de kaarten en kleurtjes ook wel wat van die in de USA hebben.
In Los Angeles heb je dat inderdaad (al heet het plaatselijke vervoersbedrijf ook "Los Angeles County Metropolitan Transportation Authority", wat wordt afgekort tot "Metro"):
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Bussen gaan metro's heten in Almere

Bericht door pedaalemmerzak »

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... busvervoer

Sorry ik weet niet of Almere thuishoort in 'west nederland' of 'noord nederland'. Een moderator mag dit verplaatsen.


Maar wat vinden jullie ervan om bussen metro's te noemen?


Overigens is Alm ere niet de enige plaats die dit doet. In Rio de Janeiro heeft men de 'Metrô no Superficie' (metro op de oppervlakte), maar dat zijn gewoon hoogwaardige bussen (met airco en minder stops) die aansluiten op het metronetwerk, en waarvoor je combitickets kunt kopen van metro+bus.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Bussen gaan metro's heten in Almere

Bericht door JWM »

Dichter bij huis, in Duitsland zijn in diverse steden ook metrobussen en metrotrams.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Wubbo »

Verplaatst en samengevoegd. Bij de regio's staat ook benoemd welke provincies erbij horen, dat helpt :).
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door pedaalemmerzak »

Oh excuus.
Lalalakala
Berichten: 1
Lid geworden op: di 29 nov 2016, 15:48

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Lalalakala »

De metrobus in Mexico-Stad heb je ook nog, in Istanbul heb ook zo'n lijn geloof ik. Komt nog best vaak voor. Klinkt natuurlijk ook wel lekker fancy.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door SuperGhost »

Is op zich ook niet zo vreemd, aangezien metro eigenlijk een afkorting is van 'metropolitan' (grootstedelijk). Dat we het alleen voor de ondergrondse gebruiken maakt het hier ongebruikelijk voor bussen of trams, maar eigenlijk zijn alle stadsbussen en -trams ook metro te noemen.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Dennenboom »

En als je metro in je eigen taal anders noemt (Subway, U-bahn) is het natuurlijk ook minder verwarrend.
In Duitsland deed alleen Metro AG (bij ons bekend van Media Markt en Makro) wel moeilijk:

http://www.kolonko.de/99+M53b9de0cc9e.html
CASB
Berichten: 22
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 18:03

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CASB »

Milco schreef:Ander vraagje: in januari 2017 wordt er een busbaan geopend langs de A6 en de A1. Er wordt al volop gebouwd, maar komt er eigenlijk een halte bij Muiderberg? Soms kom ik er langs, maar ik kan niets van een bushalte ontdekken. :?
De busbaan langs de A1 en A6 zal niet openen in Januari, iets wat wel op de planning staat.

Ik was bij de bijeenkomst van RWS in Van der Valk in Almere en daar gaven ze aan dat het pas opent samen met knooppunt Muiderberg. Daarnaast is het de verantwoordelijkheid van de gemeente om het stukje busbaan vanaf poort naar de Hollandse Brug aan te leggen. Volgens mij ligt daar nog niets.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Mr-W »

CASB schreef:
Verder kwam veiligheid aan de orde. Alleen wordt dit nog verder uitgewerkt maar het kwam er kort op neer dat er:
- intelligente camera's komen
- Meer en kleinere steward teams (ipv 8 man per bus zoals we het nu kennen).
- DNA spuugtests
Die intelligente camera's neem ik aan dat een meldkamer mee kan kijken bij een melding en evt stewards aanstuurt.
Kleinere stewardteams lijkt me een goed plan, de controle van CXX is nu zelfs extremer dan VenS als je ze tegenkomt :') 2 of 3 stewards en evt 1 of 2 Handhavingsstudenten lijkt me beter.
DNA spuugkit lijkt me een onzinmaatregel om de PVV in Almere een plezier te doen.
Er komen nieuwe vervoersbewijzen, maar deze zijn nog in ontwikkelfase. Groot voordeel zal straks zijn dat er een vervoersbewijs komt voor zowel trein als bus voor in Almere.
Vraag me af hoe Almere dat voor elkaar heeft gekregen bij NS, ze staan niet bepaald bekend als welwillend hierin.
Suus schreef:Zover hoef je niet eens te kijken. Dit concept komt rechtstreeks uit Frankrijk waar veel steden HOV-bussen hebben (daar BHNS genoemd) die al helemaal over zijn op lijnmarketing.

Niet zo vreemd dat Keolis, een Frans bedrijf die hier al heel lang ervaring mee heeft, het hele pakket kant en klaar aan dochter Syntus heeft gegeven.
Het deed me zelf ook enorm denken aan het Franse systeem. Lijnmarketing heeft hier denk ik een grotere kans van slagen omdat de lijnen relatief gescheiden van elkaar rijden ipv de Volansformule.
Meltrain schreef: Op zich is er niks mis met een regionale huisstijl en bijbehorende naam. Qua achterliggende gedachte vind ik AllGo al beter dan Bravo en Breng die allebei iets "kneuterigs" hebben.
Bravo en Breng komen uit de CXX stal vandaar ook die kneuterige namen.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Chrysa »

Mr-W schreef: Bravo en Breng komen uit de CXX stal vandaar ook die kneuterige namen.
Bravo komt vanuit de provincie toch? Arriva rijdt er ook mee.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door regenmaker »

Breng komt van de voormalige stadsregio Arnhem-Nijmegen en Bravo van de provincie Brabant inderdaad.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CASB
Berichten: 22
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 18:03

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CASB »

Mr-W schreef:
CASB schreef:
Verder kwam veiligheid aan de orde. Alleen wordt dit nog verder uitgewerkt maar het kwam er kort op neer dat er:
- intelligente camera's komen
- Meer en kleinere steward teams (ipv 8 man per bus zoals we het nu kennen).
- DNA spuugtests
Die intelligente camera's neem ik aan dat een meldkamer mee kan kijken bij een melding en evt stewards aanstuurt.
Kleinere stewardteams lijkt me een goed plan, de controle van CXX is nu zelfs extremer dan VenS als je ze tegenkomt :') 2 of 3 stewards en evt 1 of 2 Handhavingsstudenten lijkt me beter.
DNA spuugkit lijkt me een onzinmaatregel om de PVV in Almere een plezier te doen.
Dat meekijken kunnen ze nu al. Syntus gaf aan dat het zelfs zo ver gaat als het herkennen van personen die vaak zwart rijden of een vervoersverbod hebben. Op basis daarvan kunnen ze inderdaad stewards aansturen. Klinkt veelbelovend.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Mr-W »

Zo veel belovend vind ik het niet. Gezichtsherkeningscamera's zijn vrij controversieel, zeker als ze ook mensen gaan herkennen die potentieel zwartreizen maar geen vervoersverbod hebben, dat is namelijk een inbreuk op de privacy.
regenmaker schreef:Breng komt van de voormalige stadsregio Arnhem-Nijmegen en Bravo van de provincie Brabant inderdaad.

Dan zijn ze bij de provincie nogal kneuterig :wink:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door isadora »

CASB schreef:Klinkt veelbelovend.
Hopelijk wordt hun vervoersproduct net zo veelbelovend.
Waar ze in Utrecht zichzelf verschuilen achter het excuus van te korte voorbereiding, kan dat in Almere niet.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

isadora schreef:
CASB schreef:Klinkt veelbelovend.
Hopelijk wordt hun vervoersproduct net zo veelbelovend.
Waar ze in Utrecht zichzelf verschuilen achter het excuus van te korte voorbereiding, kan dat in Almere niet.
Syntus verschuilt zich er niet achter, maar de provincie.
Mr-W schreef:Zo veel belovend vind ik het niet. Gezichtsherkeningscamera's zijn vrij controversieel, zeker als ze ook mensen gaan herkennen die potentieel zwartreizen maar geen vervoersverbod hebben, dat is namelijk een inbreuk op de privacy.
regenmaker schreef:Breng komt van de voormalige stadsregio Arnhem-Nijmegen en Bravo van de provincie Brabant inderdaad.

Dan zijn ze bij de provincie nogal kneuterig :wink:
Ach kentekens worden ook al gescand en opgeslagen, waarom zou het in het OV dan niet kunnen.
Ik heb geen onderschrift
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Klaasje »

Het hangt er een beetje vanaf hoe het wordt uitgevoerd denk ik. Als je een OV-verbod hebt of gezocht wordt is het niet zo raar om in een gezichtsherkenningsdatabase te staan. Maar een vaker reizende zwartrijder? Mag dat? Ik vind dat niet zo netjes in ieder geval.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Mr-W »

isadora schreef:
CASB schreef:Klinkt veelbelovend.
Hopelijk wordt hun vervoersproduct net zo veelbelovend.
Waar ze in Utrecht zichzelf verschuilen achter het excuus van te korte voorbereiding, kan dat in Almere niet.
Ik verwacht wel dat het goed komt, in Gelderland waren er volgens mij op de waterstofbus na geen problemen.
sirvinniei schreef: Ach kentekens worden ook al gescand en opgeslagen, waarom zou het in het OV dan niet kunnen.
Een gezicht of een vingerafdruk is een veel grotere inbreuk op de privacy dan een kenteken :roll:
Klaasje schreef:Het hangt er een beetje vanaf hoe het wordt uitgevoerd denk ik. Als je een OV-verbod hebt of gezocht wordt is het niet zo raar om in een gezichtsherkenningsdatabase te staan.

Voor die groepen kan ik het me voorstellen dat ze herkende mogen worden door software, maar het wordt natuurlijk een probleem als mensen onterecht uit de bus worden gehaald. Voor frequente zwartrijders die gewoon boetes betalen zou dit systeem niet gebruikt mogen worden.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

Een kenteken is anders veel makkelijker aan gegevens te koppelen dan een gezicht. Auto's worden ook staande gehouden voor openstaande boetes of een missende verzekering.
Uit m'n hoofd zijn er ook strenge regels voor hoe lang beeldmateriaal bewaard mag worden.
Bovendien: het is niet alsof je hier geen keuze in hebt. Als je niet in een database wilt komen moet je je net als alle anderen gewoon aan de regels houden...
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Pascal1998 »

Maar de BOA'S mogen niet Boetes of Waarschuwingen geven als het op de halte gebeurd.... omdat dat voor de Politie is. En nu wil Syntus daar een Reisverbod op gaan instellen? Mogen ze wel het wetboek weer gaan herlezen!
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door datm »

Pascal1998 schreef:Maar de BOA'S mogen niet Boetes of Waarschuwingen geven als het op de halte gebeurd.... omdat dat voor de Politie is. En nu wil Syntus daar een Reisverbod op gaan instellen? Mogen ze wel het wetboek weer gaan herlezen!
Ik denk dat jij het wetboek nog eens n keer moet lezen :)
De wet is heel duidelijk.

In artikel 70 van de Wet Personenvervoer staat het volgende: Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen.

Voor de gene die nog wakker zijn en moeite hebben om te slapen heb ik een link met de complete inhoud van de wet voor het Personenvervoer http://wetten.overheid.nl/BWBR0011470/2011-10-12/1
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Pascal1998 »

Mijn buurman is BOA en weet dit wel... Ga nou niet zeggen dat hij dat fout heeft, zij mogen niks doen op de halte. Alleen in de bus! En niet daar buiten! Staat trouwens niet in dat wetboek wat jij zegt maar in die van het bestuursrecht.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door datm »

Domein IV Openbaar vervoer

1. Algemene plaatselijke verordeningen, voor zover deze verordeningen samenhangen met het vervoer van personen en voor zover de boa is aangewezen door het bevoegd gezag;
2. Besluit personenvervoer 2000;
3. Artikelen 15a lid 1 en lid 2, 23 lid 1 sub a, b en e, 62 juncto bord C1, C11, C12, C13, C14, C15, C16 en C17, 24 lid 1 sub b, 62 juncto 71 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
4. Spoorwegwet;
5. Artikel 5 Wegenverkeerswet 1994;
6. Wet lokaal spoor;
7. Wet personenvervoer 2000;

8. Artikelen 141, 157, 177, 179, 180, 181, 182, 184, 184a, 185, 225, 239, 266/267, 284, 285, 300 juncto artikel 304 onder ten tweede, 310, 311, 350, 416, 424, 426, 435, onder ten vierde, 447e en 461 Wetboek van Strafrecht;

9. Andere strafbare feiten, indien hij daarmee in een concreet opsporingsonderzoek of voor een concreet project door een officier van justitie wordt belast voor de duur van dat onderzoek of project.

Politiebevoegdheden en Geweldsmiddelen

De boa openbaar vervoer kan optioneel beschikken over de politiebevoegdheden bedoeld in artikel 7 eerste en derde lid van de Politiewet 2012 en kan optioneel beschikken over handboeien en/of wapenstok.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 168 gasten