Pagina 6 van 50

Re: Vervoerplan Almere 2013 vastgesteld

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 17:05
door Klaasje
Zo reed de 156 vroegâh ook.

Re: Vervoerplan Almere 2013 vastgesteld

Geplaatst: di 17 sep 2013, 09:22
door Edwin
Is er ooit een idee geweest om in ieder geval een lijn te laten rijden van Station Centrum naar 't Oor via Walt Disneyplantsoen? Gister stapte ik uit de 150 op Veluwsekant, daarna één halte met een bomvolle lijn 10 Amba en daarna nog een halte met de 6. Een spitslijn die Station Centrum en 't Oor verbindt via Walt Disneyplantsoen is ideaal voor uitstappers op Veluwsekant van lijn 150, 156 en 160 of zelfs uitstappers op 't Oor van de 327 en 328, aangezien die vaker rijden dan de 322.
*blijft dromen*

Re: Vervoerplan Almere 2013 vastgesteld

Geplaatst: do 26 sep 2013, 10:20
door Edwin
Gister gezellig 155 Holendrecht - Almere Stad gedaan en telkens zijn er weer meer bomen weg langs de A6. Maar de buschauffeur vertelde mij dat er geruchten gaan dat ze alle lijnnummers willen gaan omwisselen. Welke lijn wist hij niet, maar het idee erachter was dat de bus die op elkaar keren dan begrijpelijkere nummers zouden krijgen. Klaasje, weet jij hier iets van en kan jij dit niet door laten gaan, de reiziger snap nu eindelijk dat de 2 en 4 en 10 op elkaar keren in Poort bijvoorbeeld. Dat moet je nu niet weer gaan veranderen.

Re: Vervoerplan Almere 2013 vastgesteld

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 09:33
door Klaasje
Er staat wel iets op dat vlak te gebeuren maar niet half zo spectaculair als dat hier voorgesteld wordt. Een lijn op het station wordt in twee stukjes geknipt. Het ene stuk wordt aan een andere lijn geplakt en het andere stuk komt los te liggen. Echter hebben die twee lijnen wel een vrij forse overlap.

Re: Vervoerplan Almere 2013 vastgesteld

Geplaatst: za 28 sep 2013, 16:01
door Edwin
Klaasje schreef:Er staat wel iets op dat vlak te gebeuren maar niet half zo spectaculair als dat hier voorgesteld wordt. Een lijn op het station wordt in twee stukjes geknipt. Het ene stuk wordt aan een andere lijn geplakt en het andere stuk komt los te liggen. Echter hebben die twee lijnen wel een vrij forse overlap.
Wat onlangs gedaan is met Centrum - Noorderplassen wat van de 7 naar de 6 gingen en wat qua rijden en tijden door de chauffeurs als beter wordt ervaren. Weet je ook al welke lijnen/trajecten op welke stations dit is of mag je dit nog niet zeggen? Bestaat de kans dan ook dat de geknipte lijn alsnog door dezelfde bus gereden gaat worden, wat dit idee knullig maakt. Ik herinner mij in Den Haag Streek Lijn 30 die geknipt werd in lijn 30 en 32 waarbij regelmatig lijn 30 keerde op 32 en andersom en het knippen van deze lijn als onhandig werd ervaren. Men moest goed kijken bij welke halte de bus stopte waarin de reizigers zaten, om te zien of de 30 doorging als 32 op niet.

Re: Vervoerplan Almere 2013 vastgesteld

Geplaatst: za 28 sep 2013, 16:27
door Meltrain
Lijn 30 werd geknipt in 30 en 33. 32 is het nieuwe nummer van 128. ;)
Dat gebeurde vooral al flexibeler te zijn en zo goedkoper uit te zijn. Elke lijn kan nu immers op elke andere lijn keren (uitgezonderd 86).

Re: Vervoerplan Almere 2013 vastgesteld

Geplaatst: di 01 okt 2013, 09:39
door Edwin
Meltrain schreef:Lijn 30 werd geknipt in 30 en 33. 32 is het nieuwe nummer van 128. ;)
Dat gebeurde vooral al flexibeler te zijn en zo goedkoper uit te zijn. Elke lijn kan nu immers op elke andere lijn keren (uitgezonderd 86).
Oja 33, ben er al maanden niet meer in Naaldwijk geweest blijkt. Klopt, tevens ook i.v.m. werkzaamheden aan wegen. Alleen is het komisch als de 30 op de 33 keert en andersom.

Re: Vervoerplan Almere 2013 vastgesteld

Geplaatst: do 03 okt 2013, 13:40
door Klaasje
Een deel van lijn 5 wordt aan de 7 geplakt.

Re: Vervoerplan Almere 2013 vastgesteld

Geplaatst: di 08 okt 2013, 17:13
door Edwin
(Ondanks dat dit topic nu nog 2013 heet, heb een opmerking bij de moderators liggen, toch hier deze post)

Minder bussen in het voor- en najaar
In de maanden mei, juni, en september gaan er in Almere minder bussen rijden dan nu het geval is. Dat heeft vervoersbedrijf Connexxion besloten. Het busbedrijf past de dienstregeling aan omdat het gemerkt heeft dat er de voor- en nazomer minder mensen op de bus stappen. Het aantal busritten buiten de spits wordt daarom teruggebracht.

De wijzigingen maken deel uit van de nieuwe dienstregeling die op 15 december ingaat. Ook op de lijnen 151 en 156 naar het Gooi worden ritten geschrapt. Doordat er in Almere steeds meer onderwijs wordt aangeboden, ziet Connexxion het aantal scholieren op die lijnen afnemen. Buslijn 10 gaat in de spits juist vaker rijden.

Bron

Re: Vervoerplan Almere 2013 vastgesteld

Geplaatst: di 08 okt 2013, 18:30
door Wubbo
Edwin schreef:(Ondanks dat dit topic nu nog 2013 heet, heb een opmerking bij de moderators liggen, toch hier deze post)
Topictitel aangepast.

Re: Concessie Stad en Streek Almere #1

Geplaatst: di 08 okt 2013, 19:08
door Klaasje
Wat niet in het artikel staat is dat er in de kerstvakantie ook meer bussen gaan rijden. De ervaring van het afgelopen jaar leert dat de normale vakantiedienstregeling tot problemen leidde.

Re: Concessie Stad en Streek Almere #1

Geplaatst: wo 09 okt 2013, 09:02
door Edwin
Dat staat dan wel weer op Almere.Dichtbij.nl.

Verder schrijven die ook over lijn 5 en 7:
In de Muziekwijk en de Kruidenwijk wordt een deel van het traject van buslijn 5 overgenomen door lijn 7. Hierdoor kunnen de verschillende bussen beter worden ingezet.
Lijn 7 wordt dan Componistenpad - Sallandsekant en lijn 5 Station Centrum - Station Oostvaarders? Lijn 5 neemt dan zeker halte L over en lijn 7 halte H(?).

Re: Concessie Stad en Streek Almere #1

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 11:57
door Edwin
Werkzaamheden op de busbaan in Almere Haven zijn een maand eerder(!) klaar: http://connexxion.nl/reizen-met-connexx ... haven/2998.

Re: Concessie Stad en Streek Almere #1

Geplaatst: do 17 okt 2013, 13:08
door Edwin
Er is een collegevoorstel gedaan voor het busvervoer na 2018 en verder:
De kosten om bussen te laten rijden stijgen. Ook krijgt de gemeente Almere minder geld van de rijksoverheid. Het busvervoer wordt op dit moment voor een groot deel gefinancierd door de overheid. Om te zorgen dat het busvervoer na 2018 van goede kwaliteit is en betaalbaar blijft, moeten nu maatregelen worden getroffen. De gemeente Almere gaat samen met Connexxion onderzoeken, hoe het busvervoer in de toekomst beter kan worden georganiseerd en ingezet in Almere.
Apart is dat de huidige concessie eind 2017 eindigt en dat Connexxion hiermee toch een soort voorkeurspositie krijgt met extra informatie e.d.

Wat merkt de reiziger hiervan?
Een aantal bussen krijgen meer deuren. Hierdoor kunnen reizigers sneller instappen en wordt de reistijd verkort. Op een aantal haltes komen kaartjesautomaten, waardoor reizigers kaartjes kunnen kopen voordat ze in de bus stappen. Hierdoor kunnen reizigers sneller instappen en wordt de reistijd verkort. In een aantal bussen plaatsen we tourniquets (klaphekjes). Dit is om te voorkomen dat mensen zwart gaan rijden. Op korte termijn krijgt Almere Buiten en De Vaart panelen waarop actuele reisinformatie wordt geplaatst. Dat is prettig voor de reiziger. In de rest van Almere zijn deze panelen al aanwezig.
Voor bij de nieuwe concessie krijgen we gelede bussen met vier in- en uitstapmogelijkheden?! En hoe gaan deze klaphekjes werken met een open instapregime? Die hekjes lijken mij eerder het in- en uitstapproces te vertragen.

Dit wordt onder meer bekostigd door de opgelegde sancties aan Connexxion.


Maar nu lees ik ook dat er mogelijk een verkeersregio Amsterdam-Almere komt, exclusief het Almeerse stadsvervoer: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/10 ... rvoerregio.
Willen ze Almere Streek dan weer loskoppelen en samenvoegen met Amstelland-Meerlanden?

Re: Concessie Stad en Streek Almere #1

Geplaatst: do 24 okt 2013, 09:39
door Edwin
Eindelijk krijgt Poort een echte busbaan: http://poort.almere.nl/busbaan/. Wordt wel weer leuk voor iedereen die dit niet ergens gelezen heeft en nog gewoon over verbindingsweg vanaf de Elementendreef naar het Spoorbaanpad met hun auto willen rijden (A)

Re: Concessie Stad en Streek Almere #1

Geplaatst: di 29 okt 2013, 14:39
door Edwin
Vanmiddag in de 156 een gesprekje met de buschauffeur gehad. Die vertelde mij de volgende interessante zaken over de nieuwe dienstregeling:
*De gelede Citaro's verdwijnen van lijn 5 en gaan naar lijn 4 en 7. Lijn 5 wordt met Amba's gereden. De gelede Citaro's gaan volgens de buschauffeur het einde van de concessie niet halen.
*Misschien wel mede daarom dat de 18m van Hools AG300 van GVU/BRU naar Almere, in ieder geval een aantal, ik weet niet of het ze allemaal zijn. Deze moeten eerst nog wel worden aangepast op een aantal punten.
*Volgend jaar moeten er 6000DRUs verdwijnen als kosten besparing.
*De zomerdienstregeling gaat al in in mei en duurt t/m eind september.
*(Edit:) Enkele ritten van de 156 worden geschrapt en samengevoegd met de 150.

Re: Concessie Stad en Streek Almere #1

Geplaatst: di 29 okt 2013, 15:24
door Edwin
Ik beantwoord 'm even hier Milco:
Milco schreef:
Edwin schreef:De huidige BRU/GVU Van Hool AG300 (18meter) gaan naar Almere toe, maar zullen we de huidige AGG300 (23 meter) nog in Nederland terug zien
Echt? Krijgen we eindelijk echte stadsbussen met vier deuren! :P
Gaan deze de huidige geledes of Amba's deels vervangen, weet jij dat toevallig? Hopelijk gaan er wat Amba's uit. :P

Gaat het hierbij om de hele serie 4601-4646 of alleen om de serie 4631-4646 die nieuwer is dan de 4601-4629?
De 1 blijft geleed en de 4 en 7 worden geheel (denk ik) geleed. Aangezien er hiervoor te weinig Citaro's zijn wordt het met de Van Hools AG300 opgelost. Er zullen (denk ik) daardoor Amba's overblijven en verdwijnen, want alle Amba's van 4 en 7 zijn teveel voor alleen de 5.

Re: Concessie Stad en Streek Almere #1

Geplaatst: di 29 okt 2013, 19:53
door Klaasje
Edwin schreef:*De zomerdienstregeling gaat al in in mei en duurt t/m eind september.
Dat is een beetje kort door de bocht. Er komt een voor-/nazomerdienstregeling met wat lagere frequenties dan de winterdienst voornamelijk in het dagdal en bij een enkele lijn in de spits. De winterdienstregeling en zomerdienstregeling blijven vrijwel gelijk afgezien van de wijziging van bijvoorbeeld de 5 en 7.

Re: Concessie Stad en Streek Almere #1

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 12:16
door Klaasje

Re: Concessie Stad en Streek Almere #1

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 14:31
door Edwin
Nieuwe dienstregeling staat op http://www.connexxion.nl/.

Edit: Even snel wat gekeken:
322 ri Almere Parkwijk, tienminutendienst in avondspits met één rit verlengd (v18:07). Die rit is eigenlijk vervroegd van v18:12. Vanaf Amstelstation vertrektijden 18:07, 18:35, 18:52, 19:20, 19:50 etc. Zeer vreemde spreiding...
322 ri. Amstel Station: Rijtijd Poort - Muiden P+R verkort van 14 naar 11 minuten. Cohtendspits tienminutendienst verlengd van 7:50 tot 8:20 (vertrektijd Almere Parkwijk). Daarna (<27>) v8:47 (<31>) 9:18 (<32>) 9:50 (en elk half uur).
150 ri Utrecht: Eerste 2 ochtendritten vervroegd (was v6:29 wordt v6:06, was v6:44 wordt v6:36).
150 ri Almere: Eerste 3middag ritten halfuursdienst (v15:35, v16:05, v16:35. Was v15:48, v16:18, v16:33). Hierdoor een latere laatste rit (was v17:33, wordt v17:50).

Re: Concessie Stad en Streek Almere #1

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 14:55
door Milco
Dingen die mij opvallen:
- Lijn 150 krijgt in de middag ri. Utrecht een 10/20-verdeling i.v.m. lijn 156.
- Lijn 153 blijft als sneldienst rijden, ik had gehoopt toch wat extra haltes te zien.
- Diverse rijtijden zijn soms wel erg krap, als is het tussen de laatste halte voor een knooppunt en dat knooppunt juist weer extra ruim.
- Lijn N13 kent nog de verkeerde haltevolgorde: het moet zijn Fugaplantsoen - Noorderplassen Zuid - Noord - Zuid - Bestrixpark - Kruidenwijk West etc en niet zoals het er nu staat.

Voor de rest geen opvallende dingen naar mijn inziens.

Re: Concessie Stad en Streek Almere #1

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 15:47
door Karl
Diverse rijtijden zijn soms wel erg krap, als is het tussen de laatste halte voor een knooppunt en dat knooppunt juist weer extra ruim.
Die krappe rijtijden zijn dan waarschijnlijk zo gemaakt dat de bus overal lekker door kan rijden, maar op de meetpunten wel op tijd is.

Re: Concessie Stad en Streek Almere #1

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 18:38
door Klaasje
Klopt. De knooppunthaltes zijn de meethaltes, daar mag zowel niet te vroeg vertrokken worden als te laat aangekomen worden. De tussenliggende haltes hebben eigenlijk geen eis maar voor reizigers is het vervelend als de bus te vroeg langskomt. Daarom wordt de tijd daar naar beneden afgerond.

Re: Concessie Stad en Streek Almere #1

Geplaatst: do 31 okt 2013, 11:56
door Edwin
Is de dienstregeling weer van de website afgehaald?

Re: Concessie Stad en Streek Almere #1

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 09:39
door Edwin
Edwin schreef:Is de dienstregeling weer van de website afgehaald?
En ze zijn weer terug...