Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1378
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor BrengMe » Ma 18 Feb 2013, 16:23

deadlock schreef:Het lijkt mij dat een tram zoals in Utrecht dan een grotere kans van slagen heeft. Goedkoper materieel en goedkoper in aanleg.

Kan een optie zijn. Misschien eerst een bus over vrije baan, en dan mogelijk omzetten in een tram.
---

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor reisthijs » Ma 18 Feb 2013, 16:45

Leuk bedacht, maar een tram is niet of nauwelijks sneller dan een bus. Het grootste voordeel van een tram boven een bus is meer capaciteit, maar of dat hier nou echt nodig is?

Los daarvan zal zo'n tram niet toegelaten worden op hoofdspoorlijnen, dus medegebruik van het bestaande spoor tussen Dieren en Arnhem kan je vergeten. Voor een tram zou je dus een behoorlijk lang traject helemaal nieuw moeten aanleggen. Ik vraag me toch af of het dan nog zo veel voordeliger is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Gekko123 » Ma 18 Feb 2013, 16:47

Ik denk dat dat laatste argument niet helemaal opgaat, indien je het slim aanpakt. Kijk maar naar Kassel, waar ze (al jaren) een tramlijn hebben die over het reguliere spoor gaat en vervolgens verder gaat als normale stadstram.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Vinny » Ma 18 Feb 2013, 20:03

Een tram over het bestaande spoor laten rijden kost meer geld in aanleg, onderhoud en exploitatie en levert alleen maar nadelen op in termen van veiligheid en comfort. Niet doen dus.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: Vr 20 Jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Nylan » Ma 18 Feb 2013, 21:57

Ze moeten nu dus de huidige busverbindingen verbeteren? Heeft iemand ideeën hoe ze dit het beste kunnen doen? Mij lijkt vooral het traject Knooppunt Waterberg - Arnhem CS lastig. Op de Apeldoornseweg staan regelmatig files met als gevolg: (grote) vertragingen voor 91 en 231. Maar de gemeente Arnhem gaat zeker geen groen kappen voor busbanen?

Xanland
Berichten: 287
Lid geworden op: Zo 30 Jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Xanland » Ma 18 Feb 2013, 23:03

Snelste route zal dit: http://goo.gl/maps/4dw7S zijn, uiteraard in plaats van het U-stuk in Arnhem gewoon rechtstreeks van Willemsplein naar CS.

Waarschijnlijk zal de buslijn, als Syntus deze mag gaan doen, lijn 204 ofzo worden. Het nadeel van deze route is dat er dan NOG een bus tussen Apd en Ah komt. Plus het is niet de meeste reizigersbest route.

Wat nog wel rendabeler kan zijn is de huidige haltes aan die route overnemen en 2 haltes bij de rotonde op de Zutphensestraat aanleggen.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu op zoek naar nieuwe werk. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P

Gebruikersavatar
Kritiekelaar
Berichten: 60
Lid geworden op: Vr 25 Jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Kritiekelaar » Do 21 Feb 2013, 00:06

Ik geloof dat voor menig journalist, en op dit forum, maar half bekend is waarom de treinverbinding nu is onderzocht. Provincie en Zutphen wilden weten of de plek voor de Emper-spoorboog bestemd kan worden tot woonwijk en rondweg. Conclusie: ja, want er is een aantrekkelijker verbinding realiseerbaar over Eerbeek. (Zij het qua aanpassings-kosten bepaald niet zo aantrekkelijk.) Neveneffect van het onderzoek (Beoogd?): er ontstaat een politiek-maatschappelijk draagvlak voor een hoogwaardige busverbinding.

Over welke route deze bus moet gaan? Jouw lijn is uiteraard het snelst, Xanland. Wel wat duurder voor de reiziger, zeker de Matense. (De Emperboog-trein is trouwens -vol tarief- 80% duurder...)
Serieuzer probleem blijft toch dat jouw route, of de 231-route, na een jaartje ofzo alweer wordt gereduceerd tot een
5-daagse werkuren-dienst. Dit wordt opgevat als een flop: weg imago!

Opwaardering van bus 91 is daarom volgens mij beter. Dat zou zo kunnen:
Rijdt met Veluwelijn-bussen (of dito materieel wat forum-mensen verkiezen); zo ben je af van het beeld van het benauwde zitten tussen scholieren. Sterker nog: koppel hem (na kleine stilstand bij V&D) aan de snelbus 201. Da's wel een lange maar op zich geen zware route voor de chauffeur. Zo heeft ook stadsdeel Noordoost een rechte band met Arnhem; en Arnhem met praktisch alle Apeldoornse bedrijfsparken.
Biedt tussen Apeldoorn V&D en Beekbergen expliciet alleen bovenlokaal vervoer. En sla er de helft van de haltes over.
In de kernspits naar Arnhem kunnen dan mooi touringcars het aanvullen tot tien-minutendienst. Detail: voor een goede reizigersspreiding (= aspect van kwaliteits-opwaardering) vertrekken die één halte bewesten V%D. Vanuit enkele stadswijken kun je dan expres alleen de harmonicabus-ritten pakken.
De Arnhemseweg blijft vrij simpel bediend met stoplijnen 43, 18-zuidwaarts en 11-noordwaarts (s'avonds 18 èn 19).
Sla ook beide halten tussen Rijnstate-uitstap en Willemsplein over.

Lijn 231 en HAN-spitslijn 293, die zopas in de Maten een essentiële stadsbus-aanvullende functie hebben kregen, blijven dan ongewijzigd. (Maar een andere opzet blijft mogelijk.)
Deze visie staat dus haaks op die van Xanland. En op die van Syntus: dat zal wel de her-opgewaardeerde 231 zijn.
Niet uitgesloten is dus dat men later spijt kan krijgen van een gemaakte keuze. Mede daarom geldt wat Nylan zegt: besteed de doorstroom-gelden vooral op het Arnhemse stuk. Zonder bomen kappen nog een hele ontwerp-uitdaging ja...

Xanland
Berichten: 287
Lid geworden op: Zo 30 Jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Xanland » Do 21 Feb 2013, 01:39

Mee eens dat deze route lang en in principe onvoordelig is. Maar als ze de snelle route willen is dat wel een sneldienstwaardige, op die twee rotondes na. Qua materieel is denk ik 15-meter Mercedessen het beste, met Volvo's zit je weer met een andere TD.

[deels-offtopic]
En koppelen met 201, doe dat alsjeblieft niet. Dat ding weet vaak zat al 10 minuten vertraging, voor de 5e halte, IN Apeldoorn op te lopen. Laat 201, 202, 203 en dan die "204" lekker apart. Want de Veluwelijn wil je echt apart houden, geloof me!
Wat je wel zou kunnen doen, is zoiets in de avonden, weekenden en nachten aanbieden met goede overstap op transferium Horsthoek. Dan praat je op die tijden ook over iets en is er ook nog iets als een sneldienst tussen Zl - Apd - Ah, maar eigenlijk ga ik nu wat te ver.
[/deels-offtopic]

Daarnaast zal Syntus kennende echt geen touringcars gaan inzetten, dat weigeren ze nu al. Was een tijdje nodig geweest op de 201 richting Zwolle op één/twee bepaalde ochtendritten, maar was te duur en andere *kuch*kleurstelling*kuch* volgens een chauffeur. Meerdere keren melding van gemaakt maar altijd van "blijven het in de gaten houden"-reactie.
Over dat bovenlokaal vervoer kan je beter niet doen, daar is in het verleden al zeer veel onduidelijkheid mee geweest bij zowel chauffeurs als reiziger. In principe is het gewoon onbegrijpelijk dat een bus daar doorrijdt, reizigers denken voornamelijk aan zichzelf waarbij alles voor hun neus moet stoppen.

Beste is denk is zelfs nog gewoon de 91-route te gebruiken inderdaad (zoals jij zegt). Gewoon een goede snelle route, qua kilometers ook zelfs korter.

Toevoeging: Laat hem niet na de V&D linksafslaan, maar gewoon via busstation - veel beter.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu op zoek naar nieuwe werk. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Freek » Do 21 Feb 2013, 08:53

Dat zijn echt niet de redenen vanwege het onderzoek. Er is eerder sprake van Mastwijkisme.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor deadlock » Do 21 Feb 2013, 12:44

Vroegerrrrrr reden de lijnen 124 en 125 ook gewoon de hele route van Zwolle naar Arnhem. Waarom zou dat nu niet meer kunnen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Citaro » Vr 22 Feb 2013, 03:05

deadlock schreef:Vroegerrrrrr reden de lijnen 124 en 125 ook gewoon de hele route van Zwolle naar Arnhem. Waarom zou dat nu niet meer kunnen.

Alleen de 124 deed dat. De 125 was de semisneldienst Zwolle - Apeldoorn.

Gebruikersavatar
Kritiekelaar
Berichten: 60
Lid geworden op: Vr 25 Jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Kritiekelaar » Vr 01 Mar 2013, 18:49

Als ik nog even wacht komt er misschien meer steun voor 'doorkoppelen'. Maar omdat Xanland (blijkens onderschrift ervaringsdeskundige) met klem zegt dat men dat niet moet doen, vergeet ik dat maar.
Liever s'avonds of zaterdags de Arnhem-bus koppelen aan zeg een tweeuurs-bus 201 over Horsthoek; da's een goeie voorzet! Zo krijgt 'opwaarderen' inderdaad buiten de drukke uren ook wat inhoud. Denk maar eens aan de vele verenigingen die werken met provinciale afdelingen. De actieve mensen komen s'avonds of zaterdags uit de uithoeken in Arnhem bijeen. Een argument dat de Provincie moet aanspreken.

Of men nou met touringcars of zoals Xanland oppert met 15-meter-bussen rijdt, komt op hetzelfde neer: staanplaatsen vermijden in een snelweg-gebruikende bus.
    Beetje gemeen: rolstoelgebruikers kunnen onderhand zonder instaphulp reizen met Arrivatrein + sprinter..
Een opgewaardeerde 91 kan geen lokaal vervoer bieden en moet een gehalveerd aantal halten aandoen. Voortdurend
in-en-uit-gestap is ongepast in een zit-bus. Naar Dukenburg is Breng opnieuw begonnen met het overslaan van halten, dus kennelijk is het wel acceptabel voor de reiziger. In Apeldoorn rijden alle bussen s'avonds trouwens vrijwel tegelijk. Mis je de stadsbus net en komt de Arnhemmer er nog aan, dan stopt ie ook straks wel even hoor.

Hoe sneller deze wordt, des te stiller bus 231. Je zou die kunnen opheffen en juist de 293 naar Arnhem Oost & HAN tot overdagse halfuurslijn (och. :15) maken. Noem die lijn 23 vanwege de stadsbus-bijrol in de Maten.
Wanneer 91 kwartiersbus is, is er wederzijds een korte overstap bij de A28-carpoolplek (welke plek zelf zo recht uit Arnhem-oost bereikbaar wordt). Wie vanuit de Maten toch dieper Arnhem in moet, kan op de Rozendaalseweg de trolleylijn naar Zuid nemen of -binnenkort- de Velp-Kema-Oosterbeek-trolley.
Voilà, 4 bouwstenen voor opwaardering van het OV Apeldoorn - Arnhem.

Xanland
Berichten: 287
Lid geworden op: Zo 30 Jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Xanland » Vr 01 Mar 2013, 22:55

Misschien is jouw zeg van ervaringsdeskundige een tikkeltje overdreven, maargoed. :P

Het beste is inderdaad gewoon na de spits, dus zeg rond 19:00 uur, tot uur of 06:00 uur gekoppelde 91 en 201 onder lijnnummer weet-ik-het. Stoppen inderdaad op carpoolplaatsen/transferia en daar korte wachttijd, 1 minuut ofzo, en krappe rijtijden die redelijk in te halen zijn op de snelweg. Tevens moeten aansluitingen gegeven worden en verplicht wachten waar nodig. Zelf vraag ik aan de chauffeur of die vaak nog haalbaar zijn en zo-niet wordt er vaak opgeroepen. Dit is inderdaad een goede manier daarbij. Voor overdag verder is het handig om met de 91 te doen wat ik hieronder beschrijf/ga beschrijven.

Haltes die verder al aangedaan worden door de stadsbussen overslaan en hooguit haltes aandoen die echt nut hebben qua reizigersaantallen. In de avond wordt verder 109 en 231 een zeer klein aantal tot gering aantal ritten als stadsdienst uitgevoerd, die zijn wel nuttig an sich imo.

Geleed / 15-meter, net wat je wil. Of inderdaad uitbesteden zodat je wat flexibeler zit qua rijtijden. Naar mijn mening zet je hier een goed product mee op en zullen er vanzelf ook wel mensen op de verbinding Apeldoorn - Zwolle gaan komen.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu op zoek naar nieuwe werk. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten