Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door iljitsch »

Misschien is er geen officiële en/of vaste grens, maar als er echt zo goed als geen reizigers zijn wordt een station heus wel gesloten. (Behalve in België dan.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door Suus »

Een station als Geerdijk houdt het ook al meer dan honderd jaar vol. Het verschil is dat in Nederland zo'n beetje alle onrendabele stations al tussen 1930 en 1960 gesloten zijn (in drie tranches), daarna is er vooral gesloten voor uitruil met andere stations (denk aan Hulshorst voor Amersfoort Schothorst, Maarsbergen voor Bunnik, Emmen Bargeres voor Emmen Zuid en de hele Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn). In België is er pas in de jaren 80 en 90 begonnen met het sluiten van stations en ook nu zwerft er weer een zwarte lijst rondt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door iljitsch »

Ik herinner me de discussies alhier over de stationnetjes in Zeeland nog. Die het allemaal overleefd hebben en nu zelfs door een intercity bediend worden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Een station als Geerdijk houdt het ook al meer dan honderd jaar vol. Het verschil is dat in Nederland zo'n beetje alle onrendabele stations al tussen 1930 en 1960 gesloten zijn (in drie tranches), daarna is er vooral gesloten voor uitruil met andere stations (denk aan Hulshorst voor Amersfoort Schothorst, Maarsbergen voor Bunnik, Emmen Bargeres voor Emmen Zuid en de hele Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn). In België is er pas in de jaren 80 en 90 begonnen met het sluiten van stations en ook nu zwerft er weer een zwarte lijst rondt.
Hulshorst voor Schothorst? Denk het niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door Ardan »

Wel :) Omdat een haltering op alle stations op de Veluwelijn inclusief het toen nieuwe Schothorst niet paste in de dienstregeling, is Hulshorst opgeheven.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:Wel :) Omdat een haltering op alle stations op de Veluwelijn inclusief het toen nieuwe Schothorst niet paste in de dienstregeling, is Hulshorst opgeheven.
Dat weet ik, maar dat is geen uitruilen. Bargeres/Emmen Zuid had een hele andere reden bijvoorbeeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door Geert »

Bee schreef:De NS lijkt namelijk een schurfthekel aan nieuwe stations te hebben, elk voorstel wordt direct afgewezen tenzij er heel wat tegenover staat.
En terecht (vanuit oogpunt van NS); nieuwe stations zijn meestal niet erg winstgevend en soms past het nieuwe station niet in de dienstregeling. De kosten zijn dan veel hoger (langere omlopen, dienstregeling omgooien, etc.) dan de opbrengsten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door Daniel »

Het eerder genoemde Hoevelaken is wat dat betreft ook wel het toppunt van duur om te bedienen voor NS, daar zouden ze immers speciaal een sprinter tussen Amersfoort en Apeldoorn voor moeten laten rijden. En dat terwijl er ook weer niet een zodanige reizigersvraag is om daar 5 of 6 treinen per uur in de spits te rechtvaardigen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door gkw1969 »

reisthijs schreef:Dat is niet waar. De stationnetjes tussen Apeldoorn en Deventer bijvoorbeeld trekken ook lang zo veel reizigers niet en toch laat NS speciaal daarvoor een stoptrein rijden.
In dit geval is het niet een nieuwe verbinding die gelegd moet worden, maar doortrekking van een bestaande stoptrein die simpel te realiseren is met inzet van 1 extra trein in de halfuursdienst en zelfs met bestaand materieel in de uursdienst (50 minuten keertijd t.o.v. doorrijden naar Apd).

De passagiersaantallen stijgen nog steeds in Ossenveld en Twello.

Daarbij hoeft de NS in Hoevelaken niet te stoppen omdat de stoptreinverbinding op dat deel van het spoor verzorgd wordt door Connexxion en niet door de NS.
When you're tired of London, you're tired of life
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door dennistd »

Als je de stoptrein uit Amsterdam doortrekt heb je niks geen aansluitingen in Zwolle met een normale haltering: als je vertrekt uit Zwolle zijn de andere treinen nog niet binnen, en als je aankomt op Zwolle zijn de andere treinen al weg. Dan nemen mensen alsnog de bus lijkt me.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door reisthijs »

Ik kan je even niet volgen, als je de stoptrein uit Amsterdam doortrekt kom je toch niet langs Hoevelaken of Zwolle Zuid?
gkw1969 schreef:Daarbij hoeft de NS in Hoevelaken niet te stoppen omdat de stoptreinverbinding op dat deel van het spoor verzorgd wordt door Connexxion en niet door de NS.
Dat geldt alleen voor de verbinding Amersfoort-Hoevelaken. Voor Hoevelaken-Apeldoorn gaat dat dus niet op en daar moest NS dus formeel een ontheffing voor aanvragen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door Klaasje »

reisthijs schreef:Ik kan je even niet volgen, als je de stoptrein uit Amsterdam doortrekt kom je toch niet langs Hoevelaken of Zwolle Zuid?
De s4600 die van Amsterdam naar Deventer rijdt via Almere en Zwolle. Dat ding komt ongeveer tien minuten voor de knoop binnen op Zwolle en vertrekt daar ook pas 10 minuten na de knoop. Als die trein doorrijdt naar Deventer dan heb je aan twee setjes SLT's voldoende om de extra stations tussen Deventer en Zwolle te bedienen en kan je de s3600 versnellen. Het nadeel is dat je geen overstap Zwolle zuid -> Rotterdam kunt maken zonder ongeveer 20 minuten overstaptijd te hebben.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door Vinny »

Dan ga je fietsen :')
Zwolle-Zuid-Zwolle is in minder dan 20 minuten wel te doen lijkt me.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door Klaasje »

Maar dat geldt dan dus ook voor Deventer Noord, Olst en Wijhe. Maargoed, je hebt het voor NS over al gauw enkele miljoenen op jaarbasis. (Afschrijving materieel + onderhoud materieel + personeel + electriciteit + treinpad) En dat dan voor twee stations met een beperkt toegevoegde waarde.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:
reisthijs schreef:Ik kan je even niet volgen, als je de stoptrein uit Amsterdam doortrekt kom je toch niet langs Hoevelaken of Zwolle Zuid?
De s4600 die van Amsterdam naar Deventer rijdt via Almere en Zwolle. Dat ding komt ongeveer tien minuten voor de knoop binnen op Zwolle en vertrekt daar ook pas 10 minuten na de knoop. Als die trein doorrijdt naar Deventer dan heb je aan twee setjes SLT's voldoende om de extra stations tussen Deventer en Zwolle te bedienen en kan je de s3600 versnellen. Het nadeel is dat je geen overstap Zwolle zuid -> Rotterdam kunt maken zonder ongeveer 20 minuten overstaptijd te hebben.
Sowieso wil ik geen SLT in Dv zien dus dit gaat niet door :twisted:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door Klaasje »

Ik wou juist voorstellen om de s1600 en s1700 met SLT te laten rijden... -o-

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Maar dat geldt dan dus ook voor Deventer Noord, Olst en Wijhe. Maargoed, je hebt het voor NS over al gauw enkele miljoenen op jaarbasis. (Afschrijving materieel + onderhoud materieel + personeel + electriciteit + treinpad) En dat dan voor twee stations met een beperkt toegevoegde waarde.
Ik zeg: de knoop van Zwolle afschaffen en 4x per uur per richting gaan rijden (2 IC, 2 sprinter). Dan moet je nooit lang wachten op een aansluitende trein terwijl treinen elkaar ook niet in de weg zitten omdat er immers geen knoop meer is waardoor treinen achter elkaar kunnen binnenkomen en vertrekken in plaats van tegelijkertijd in Zwolle moeten zijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door Klaasje »

Het nadeel is dat je niet meer kunt alterneren (rechtstreekse verbindingen) en dat je altijd een langere reistijd krijgt op een traject welke niet rechtstreeks geboden wordt. Al gaat dit voordeel alleen op als de knoop niet te groot wordt. Netto is een knoop dus positief voor de gemiddelde reistijd en zelfs zeer positief voor de reistijdperceptie (denk aan: overstapmalus en het voordeel van kort overstappen over lang overstappen).

Bij een knoop als Zwolle kan je wel beginnen over 2x een stopper en 2x een IC maar als jouw trein aansluit op de stopper naar Amersfoort maar niet op de IC naar Amersfoort dan heb je gewoon 20 minuten extra reistijd terwijl je er hooguit 10 wint in het meest positieve geval omdat jouw trein niet in de knoop zit. Da's niet zo'n goede deal terwijl ik al een extreem slecht verknoopte trein in mijn voorbeeld gebruik.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door Vinny »

Er zit natuurlijk wel een nuanceverschil in "helemaal geen knoop" en de "maximale verknoping" waar de NS toe heeft besloten. Daarnaast krijg je per 2015 natuurlijk de eis dat stations aan hoofdspoorlijnen minimaal 2x per uur per richting aangedaan moeten worden door treinen. Naar Leeuwarden moeten dus minimaal 2 stoptreinen per uur gaan rijden, of dat nou overalstoppende Intercity's betreft of losse sprinters, het is in ieder geval een gedwongen uitbreiding van de dienstregeling zoals die nu geboden wordt. Maar zoals wellicht eerder is gememoreerd past dat niet in Zwolle en zal de NS de stoptrein dus inkorten tot Meppel, waardoor stoptreinreizigers zowel in Meppel als nog eens in Zwolle moeten overstappen (aannemende dat Meppel geen IC station wordt). Kortom, de knoop Zwolle is gewoon duurzaam onhoudbaar mijns inziens, en als regionale overheden ook nog eens allerlei stations willen toevoegen (Zwolle Zuid en Zwolle Stadshagen) dan kom je op een punt dat het gewoon niet kan. Overigens bovengenoemd probleem speelt dus ook bij de bediening van Zwolle-Zuid, Olst en Wije. Een snelle intercity zie ik op deze verbinding dan niet snel gerealiseerd worden, of het zou de derde trein per uur zijn wat wellicht ook niet persé wenselijk is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Actie voor meer duidelijkheid over station Zwolle Zuid

Bericht door Klaasje »

Ik ben het eens dat een maximale verknoping flinke nadelen heeft. Maar dat zou best een argument kunnen zijn om bijvoorbeeld de IC's uit Friesland structureel te laten stoppen in Meppel. Als we verder naar de toekomst kijken zou ik het geen raar idee vinden om op termijn snellere treinen over de Hanzelijn te laten rijden die na Schiphol naar Rotterdam rijden over de HSL. Dat biedt kansen om ieder kwartier een compactere knoop te maken waardoor ook het baanvak Zwolle-Meppel minder zwaar belast wordt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten