Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.

Bericht door deadlock »

Misschien dat het weinig verbetert aan maatschappelijke bereikbaarheid maar het kan wel veel bijdragen op maatschappelijk vlak. Waarom moet het volgens jou opgeheven worden?

Ik vind het erg vreemd dat je de financiële positie van gezinnen wil verbeteren door ze minder korting te geven.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.

Bericht door Statler Rail »

De trein tussen Amsterdam en Utrecht is ook veel sneller dan de bus. Zullen we daar dan ook maar wat extra tariefkilometers opnemen?

Bovenstaande is natuurlijk een retorische vraag. Dat een trein sneller en kwalitatiever is dan een bus zit al verwerkt in de hogere km-prijs. Dan óók nog extra tariefeenheden toevoegen is dus dubbelop. En bovendien: dat doen wij op andere plekken in Nederland toch ook niet? Waarom hier dan wel?

Voor scholieren is het OV bijna twee keer zo duur geworden, zullen ze in veel gevallen vaker moeten overstappen (voor- en natransport) en zijn ze van deur-tot-deur waarschijnlijk in veel gevallen ook niet sneller dan voorheen. Daar ben je dan mooi klaar mee.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.

Bericht door Vinny »

deadlock schreef:Misschien dat het weinig verbetert aan maatschappelijke bereikbaarheid maar het kan wel veel bijdragen op maatschappelijk vlak. Waarom moet het volgens jou opgeheven worden?

Ik vind het erg vreemd dat je de financiële positie van gezinnen wil verbeteren door ze minder korting te geven.
Ik vind het maatschappelijk ongewenst dat er elke ochtend nutteloos scholierenvervoer plaatsvindt, omdat veel ouders hun kinderen niet naar de middelbare school in hun woonplaats, maar een andere plaats laten gaan terwijl dit grotendeels op kosten van de overheid geschiedt. Alleen als je kinderen in de brugklas inschrijft op een school moet je niet ergens na anderhalf jaar de regeling drastisch aanpassen - door een overgangsregeling stimuleer je dat nieuwe schoolkinderen (die een hogere prijs voor hun vervoer moeten betalen) wellicht met de fiets naar een dichterbij gelegen school gaan, terwijl oude schoolkinderen niet geconfronteerd worden met een drastische lastenverhoging of dat ze halverwege hun schoolcarrière alsnog van school moeten wisselen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Ik vind het maatschappelijk ongewenst dat er elke ochtend nutteloos scholierenvervoer plaatsvindt, omdat veel ouders hun kinderen niet naar de middelbare school in hun woonplaats, maar een andere plaats laten gaan terwijl dit grotendeels op kosten van de overheid geschiedt.
Dit is tweeledig. Het afschaffen van deze regeling houdt namelijk in dat niet christelijke kinderen niet meer naar een openbare school kunnen. Ik wil hier best een discussie over vrijheid van onderwijs van maken maar daar lijkt me dit het platform niet voor.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.

Bericht door Vinny »

In hoeverre wordt de vrijheid van onderwijs ingeperkt door de kosten van een bepaalde dienst in rekening te brengen aan de gebruiker? :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.

Bericht door deadlock »

In de polders, waar veel gezinnen met subsidie zijn gaan wonen omdat ze niets anders konden betalen, is er vaak geen keus. Verhuizen is geen optie want te duur. Lees je wel eens een krant?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.

Bericht door Vinny »

Natuurlijk lees ik ook wel eens een krant. Ik vind het subsidieren van leerlingenvervoer geen overheidstaak. Als mensen zo arm zijn dat ze niet kunnen eten is er een mensenrecht in het geding. Dat hun kinderen naar school gaan ook. Dat de kinderen naar de school van hun keuze gaan is luxe. Daar moeten mensen zelf voor betalen, en die vrijheid is er ook gewoon.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.

Bericht door deadlock »

Dus jij bent echt van mening dat je je dochter maar naar een school moet sturen waar ze verplicht een lange rok aan moet een waar ze enge dingen over gelijkheid leren. Dat vind ik verbazingwekkend.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.

Bericht door Pikobo »

Vinny schreef:Natuurlijk lees ik ook wel eens een krant. Ik vind het subsidieren van leerlingenvervoer geen overheidstaak. Als mensen zo arm zijn dat ze niet kunnen eten is er een mensenrecht in het geding. Dat hun kinderen naar school gaan ook. Dat de kinderen naar de school van hun keuze gaan is luxe. Daar moeten mensen zelf voor betalen, en die vrijheid is er ook gewoon.
Vrijheid van meningsuiting is een groot goed in dit land. Dat kan een loze kreet worden als je de vrijheid niet hebt om je kind naar een school te sturen die jij vanuit jouw mening en opvatting goed vindt. Daarbij bepaal ik niet of dat een goede school is of niet, de kwaliteit van het onderwijs wordt geborgd door de inspectie, jij kiest een openbare, een christelijke of wat dan ook voor je kind.
Moet de overheid (lees de belastingbetaler) daarvoor betalen? ik sluit dat niet uit. maar in de eerste plaats zijn de ouders zelf aan zet. In het geval van het Greijdanus College betalen de ouders zelf het vervoer van hun kinderen door groepsvervoer te organiseren. Voor het vervoer van mijn zoon betaal ik dus zo'n 1200 euro per jaar + extra reiskosten per trein (1 a 2 keer in de week) als de reistijden en schooltijden te veel afwijken. Dat is veel goedkoper dan de trein (2900 euro per jaar)
Maar wat de discussie in IJsselmond erg vertroebeld is het feit dat er halverwege het schooljaar het hele vervoer op zijn kop wordt gezet, dat de gevolgen daarvan pas op het allerlaatste moment duidelijk zijn geworden. Ik ben er zelf achteraan geweest maar behalve mooie woorden kreeg je niets te horen tot in november. En toen pas bleek dat het streekvervoer geen optie meer was en al die mooie woorden zonder inhoud waren. Eigenlijk had de overheid (provincie) de scholieren voor de rest van het schooljaar moeten laten reizen met de trein en dat via de scholen subsidiëren of tot juni nog extra schoolbussen laten rijden. Dat was meer behoorlijk bestuur geweest.
En komend schooljaar is dan voor iedereen duidelijk: zo ziet het er uit. Ouders maak op basis daarvan uw keuze, de rekening krijgt uzelf.

Wel vraag ik me af als wij groepsvervoer organiseren zijn we minder geld kwijt dat het streekvervoer waar al subsidie van de provincie in zit. Wat veroorzaakt dit kostenverschil, personeelskosten (dure CAO)?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.

Bericht door Wubbo »

deadlock schreef:Dus jij bent echt van mening dat je je dochter maar naar een school moet sturen waar ze verplicht een lange rok aan moet een waar ze enge dingen over gelijkheid leren. Dat vind ik verbazingwekkend.
Dus er zijn in de Flevopolder geen middelbare scholen waar meiden zonder lange rok terechtkunnen? :?
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.

Bericht door Statler Rail »

Bij besloten personenvervoer hoef je aan minder voorwaarden te voldoen dan bij openbaar vervoer. Denk maar wat dat allemaal kost, om de zoveel jaar nieuwe bussen, OV-chipkaartlezers en -verwerking, informatiedisplays, enzovoort. Bij OV komt er een veel grotere overhead bij.

Overigens rijden de resterende scholierenlijnen in IJsselmond nog in ieder geval tot zomer 2014. De provincie gaat met de nieuwe concessiehouder kijken of het scholierenvervoer op deze wijze wordt voortgezet of op een andere wijze (bv: als besloten vervoer) moet worden georganiseerd. In de huidige aanbesteding wordt ook gevraagd om een goedkopere exploitatie voor de scholierenlijnen. Denk dan aan bv oudere bussen die daardoor goedkoper zijn.

Ik denk dat een belangrijk criterium zal zijn of de betreffende buslijn ook nut heeft voor normale reizigers. Een bus die specifiek naar één school rijdt (bv: lijn 674 uit Hoogeveen naar Kampen Pieter Zandt) heeft eigenlijk geen nut voor normale reizigers en kan beter als besloten vervoer rijden. Maar wanneer een scholierenlijn in feite een uitbreiding is van de frequenties op een reguliere route (bv: lijn 675 Steenwijk-Emmeloord of lijn 641 Urk-Emmeloord-Zwolle), dan ligt het voor de hand dat deze ook onderdeel blijft van het OV.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:Dus er zijn in de Flevopolder geen middelbare scholen waar meiden zonder lange rok terechtkunnen? :?
Waar haal je deze conclusie vandaan? En als dat niet zo zou zijn, hoe krijg je kinderen dan op een plek waar ze wel terecht kunnen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.

Bericht door Stéphane »

Vinny schreef:In hoeverre wordt de vrijheid van onderwijs ingeperkt door de kosten van een bepaalde dienst in rekening te brengen aan de gebruiker? :roll:
Kijk, ooit heeft de overheid mensen gestimuleerd om in de polders te gaan wonen. Dit deed ze door o.a goedkope woningen en kwalitatief openbaar vervoer dat even goedkoop was als OV in de steden (wat natuurlijk niet zo is). Nu iedereen daar jarenlang woont zegt de overheid plots, we hebben onze financien nogal slecht beheerd dus zal jij vanaf nu een stuk meer voor alles kunnen betalen omdat je in de polder woont.
Laatst gewijzigd door Stéphane op za 23 feb 2013, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.

Bericht door waldo79 »

:roll: Er kan nu sneller tussen Zwolle en Schiphol gereisd worden via Lelystad dan via Amersfoort en daar wordt geen prijsverhoging voor gerekend. Er kan comfortabeler en sneller tussen Zwolle en Lelystad gereisd worden en daar wordt iets meer geld voor gerekend. Ik zie het probleem niet 8-)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.

Bericht door Klaasje »

Dat iets meer loopt voor bepaalde groepen op tot een goede 100 %. Dat is wat meer dan men verwacht had.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten