Bussen Connexxion en Arriva (Enschede) rijden te hard

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Bussen Connexxion en Arriva (Enschede) rijden te hard

Bericht door marvinkok »

Bussen Connexxion en Arriva rijden te hard

ENSCHEDE - George Hanna, gemeenteraadslid van de PvdA te Enschede, wil dat er een einde komt aan de snelheidsovertredingen van buschauffeurs van Connexxion en Arriva. Het gemeenteraadslid heeft samen met de politie Twente met een lasergun snelheidscontroles gehouden nadat er klachten kwamen over te hard rijdende bussen en bijna-ongelukken. Uit dat onderzoek blijkt dat er bussen zijn die (veel) te hard rijden binnen de bebouwde kom.

"Met een lasergun onder de arm mocht ik dinsdag met de Politie Twente op pad om vast te stellen of bussen daadwerkelijk hard rijden", aldus Hanna. "Dit naar aanleiding van klachten die ik heb ontvangen van bezorgde omwonenden, die het gevoel hebben dat bussen zich niet houden aan de maximum snelheid, vooral op de busbanen."

Bron: TC Tubantia

Beetje jammer dat er geen vergelijking is gemaakt met het andere verkeer, zoals de automobilisten...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bussen Connexxion en Arriva rijden te hard

Bericht door Vinny »

Te hard rijden op busbanen :')
Wat een minkukel-klacht. Rijden die bussen een keer op tijd..., je moet gewoon mensen opvoeden dat busbanen geen wandelpaden zijn :!:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Bussen Connexxion en Arriva rijden te hard

Bericht door Klaasje »

Sowieso is dat verhaal niet serieus te nemen. Er wordt alleen op een paar extreme uitschieters gewezen. Niets over hoe vaak het voorkomt t.o.v. de rest van de bussen.
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Bussen Connexxion en Arriva rijden te hard

Bericht door NintendoC »

Nou wat een flauwekul dit. Er is geen gedegen onderzoek naar gedaan. Daarnaast vind ik dat bussen op een vrijliggende busbaan zo hard mogen als ze willen. Heeft niemand last van.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Bussen Connexxion en Arriva rijden te hard

Bericht door Milco »

Zeker flauwekul. Zolang het letterlijk een vrije busbaan is en je niemand in gevaar brengt of kan brengen, vind ik het niet zo erg hoor. Hier in Almere bijvoorbeeld, mag je op de busbanen maar 50 km/h. Maar er zijn trajecten waar je echt moeite moet doen om gevaar te veroorzaken. En dan heb ik het met name over de busbaan vanaf het Oor naar de Veluwsekant en vanaf het Oor richting Stedenwijk/Spanningsveld, en rondom het FBK-sportpark waar je gewoon harder kan dan 50.
En dan heb ik het nog niet over het iets harder doorrijden op de snelweg, want 80 vind ik erg weinig voor een snelweg. Bussen zouden vind ik gewoon 90 of 100 km/h moeten (mogen) rijden.
De onderzoekers hiervan hebben zeker zelf nog nooit in een (vertraagde) bus gezeten :roll:

En tja, ik snap ook wel dat je niet met 80 over de Nieuwezijds in Amsterdam kunt raggen. Maar om nou overal netjes 50 te rijden...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Bussen Connexxion en Arriva rijden te hard

Bericht door Klaasje »

Veelal hebben buschauffeurs ook wel argwaan wanneer er kinderen langs de baan of bij een kruising lopen. Het doorraggen gaat er dan ook even uit en de snelheid gaat omlaag. Waarschijnlijk zijn de hoge snelheden gemeten op een moment dat er niets bijzonders te zien was. Ik was er niet bij dus ik kan het helaas niet controleren of bevestigen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Bussen Connexxion en Arriva rijden te hard

Bericht door marvinkok »

Busbaan in Roombeek
De busbaan aan de Zuiderval
De Kiepe

Het probleem is ook een beetje dat men een busbaan als iets aparts ziet dan een gewone rijbaan, Aan de Zuiderval steken fietsers massaal bij rood de busbaan over, maar wachten dan weer wel voor het oversteken van de gewone rijbaan.. En dan zou de bus schuld hebben omdat hij met 50 km/h netjes door wit licht rijdt...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Bussen Connexxion en Arriva (Enschede) rijden te hard

Bericht door fogeltje »

Komt dat niet deels door afgeknepen rijtijden waardoor ze wel te hard moeten rijden willen ze nog een beetje op tijd rijden?
"Een touringcar is geen bus"
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Bussen Connexxion en Arriva (Enschede) rijden te hard

Bericht door Zonnig »

Milco1995 schreef:Zeker flauwekul. .... En dan heb ik het nog niet over het iets harder doorrijden op de snelweg, want 80 vind ik erg weinig voor een snelweg. Bussen zouden vind ik gewoon 90 of 100 km/h moeten (mogen) rijden.
De onderzoekers hiervan hebben zeker zelf nog nooit in een (vertraagde) bus gezeten :roll
...
Lijnbussen mogen inmiddels gewoon 100 km/h op de snelweg rijden mits ze zijn voorzien van 2 of 3-puntsgordels en deze dan ook gebruikt worden. Bussen zonder gordel mogen vanwege de veiligheid 80 km/h op de snelweg rijden.
gkw1969
Berichten: 1757
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Bussen Connexxion en Arriva (Enschede) rijden te hard

Bericht door gkw1969 »

fogeltje schreef:Komt dat niet deels door afgeknepen rijtijden waardoor ze wel te hard moeten rijden willen ze nog een beetje op tijd rijden?
Nee, dat is in Enschede niet aan de orde. De rijtijden in Enschede zijn ruim genoeg.
Het probleem zit hem er in dat een aantal chauffeurs "flink de sokken er in zetten" op de Zuiderval, maar ja daar mag je ook 50. Het probleem is dat de automobiliblinde vaak geen rekening houdt met een busbaan.
Busbaan Roombeek is 30 km. en ik vind dat sommige collega's daar inderdaad onverantwoord hard rijden.
De Kiepe is, zoals al aangegeven, een 30 km. zone, maar niet ingericht als 30 km. zone. Helaas voor de politie mogen ze dat ook niet handhaven.
Er is een rechterlijke uitspraak dat als aan de uitstraling van de weg niet duidelijk te zien is hoe hard je er mag, de weggebruiker geen bekeuring mag krijgen voor het overschrijden van de maximumsnelheid (mits deze onder 50 km ligt).

De kruising waar de foto is genomen is veel gevaarlijker omdat met name fietsers daar denken dat iedereen maar stopt voor hun.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bussen Connexxion en Arriva (Enschede) rijden te hard

Bericht door Vinny »

Het probleem in Nederland is het knuffel-beleid jegens fietsers en voetgangers terwijl deze weggebruikers er om schreeuwen om opgevoed te worden :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten